Rijden zonder chaps/laarzen gemakzucht of mode ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duikpaardje

Rijden zonder chaps/laarzen gemakzucht of mode ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:13

Weet niet of het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden.

Het valt mij op dat je in steeds meer topics de ruiters met alleen schoenen op hun paard ziet zitten en er geen chaps overheen zitten of met laarzen.
Wat ik mij nu zit af te vragen, is dit een stuk gemakzucht, moeten de laarzen netjes blijven voor het proefje, is het mode ?
Op de meeste maneges kom je toch echt een les niet in als je geen chaps/laarzen aanhebt (en een cap op je hoofd).
Is dit ineens anders als je een eigen paard hebt staan op een pensionstal ?
Ikzelf zit altijd op mijn paard met jodpuhrs met chaps, als ik alleen met schoenen rijdt striemen de beugelriemen langs mijn benen en heb veel minder kontakt met mijn kuiten tegen het paard.

Judje

Re: Rijden zonder chaps/laarzen gemakzucht of mode ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:44

Goeie vraag. Dat vraag ik mij ook af namelijk.

Wat ik hier (bij mij in de bak) veel zie en ook veel heb gezien eerder is het dragen van gympies te paard (met en zonder chaps).
Ik vind het gevaarlijk (geen hakje) en als het hier in de bak gebeurd zeg ik er ook wat van.

Ik denk dat het bij een deel gemakzucht is, waardoor een deel het doet. De 'modevolgers' zien dat en vervolgens rijden er meer zo.
Tja, ik weet het niet hoor, maar het is gewoon een hypothese. Ben benieuwd wat voor antwoorden we nog meer horen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:47

ik rij ook wel alleen met schoenen, uit gemakszucht meestal. En natuurlijk om die leuke geruite sokken te showen haha Haha!
in de les rij ik wel altijd met chaps.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:21

ik heb ook een tijd met gympies gereden, idd ook vanwege gemakzucht, geen zin in vieze laarzen (paard stond op een wei) en het loopt lekkerder, ook reed ik zonder chaps omdatg ik vond dat ik het paard beter aanvoelde op die manier

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:25

Denk ook dat het meer gemakzucht is. Soms ben ik aan het zadelen en denk ik ook wel van nou heb ff geen zin om me chaps aan te doen. Maar als ik dan aan het rijden ben vind ik het toch minder lekker rijden. Alleen maar omdat ik niet even 2 min de tijd heb genomen om me chaps aan te doen. Stom eigenlijk. Dus ja voor velen denk ik meer gemakzucht

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:30

ik rijd nu nog met thermoboots of met mijn kromme leren laarsjes
(thermo's op buitenrit, en laarsjes in de bak)
maar er zitten jophers aan te komen, en ik denk zomaar dat ik daar zeker buiten geen chaps bij ga aandoen Lachen ik rijd ook regelmatig met een spijkerbroek, en daar dan berg-wandelschoenen onder, zelfde idee Lachen

Bij mij is het budget.. heb niet het geld voor goede rijlaarzen, en die chaps zie ik de noodzaak niet van Lachen (heb nog een paar blauwe liggen hier, die zijn al 3 of 4 jaar oud, maargoed Tong uitsteken )

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:33

Ik denk dat sommigen het niks vinden, ikzelf rijd altijd met laarzen. Vind dat veel fijner dan met sportschoenen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:34

Ik rijd altijd met mijn rijlaarzen, dat vind ik gewoon het lekkerst rijden. Als ik weeer mag rijden, zal ik dat in eerste instantie ook met jodphurs moeten doen, maar dan ook met chaps of gaithers.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:35

ik rij ook vaak genoeg met mn stalschoenn(zijn paar hele oude choenen) vind het ook lekker rijden en heb niet altijd zin om die warme laarzen ofzo aan te trekken. wel heb ik goed ruime beugels. vind ook het voordeel dat je wat meer gevoel hebt bij je kuit.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:39

ik rijd altijd met chaps en schoenen. laatst waren m'n chaps kapot en moest ik zonder. het reed een stuk minder lekker en die beugelriemen voelde je enzo..

ik denk dat een rede om zonder te rijden gemakzucht en het niet vies willen maken zijn.. heb ik ook wel eens, maar ik doe het toch aan

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:40

Ik rijd met leren jodphurs, zomers vaak zonder chaps en soms ook met omdat het wat steun geeft. Ik heb een hekel aan mijn rubberen rijlaarzen omdat ze steeds afzakken terwijl de voetmaat te klein is. Verder vind ik het een waste of money om in mijn situatie dure leren rijlaarzen aan te schaffen aangezien ik niet actief ben in de wedstrijdsport, geheel recreatief rijd en ook nog eens vaak door de blubber loop zonder mijn stalschoenen te pakken.
In de winter heb ik korte thermoboots die ik tevens als stalschoen gebruik, dat rijdt gewoon fijner, dan vriezen mijn tenen er minder snel vanaf Knipoog Daar passen alleen geen chaps overheen, dus dan rijd ik zonder.
Gympies op je paard vind ik daarentegen 1. geen gezicht, 2. Gevaarlijk, geen goede hak en kans op het blijven steken in de beugel,
maar dat is geheel hun keuze, ik heb daar niks over te zeggen. Het is vast gewoon gemakzucht, of het mooi houden van de laarzen oid. Mij zie je in ieder geval niet zo op een paard stappen.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:43

ik rijd ook gewoon met schoenen maakt niet uit wat (zelfs een keer met crocs) omdat ik mijn laarzen vaak niet bij me heb.
maar nu ik mijn eigenpaard zondag ga ophalen ga ik wel met mijn laarzen rijden omdat mijn laarzen nu op stal staan.

gedeelte gemakzucht, gedeelte geen idee of ik ga paard rijden die dag.
en schoenen zitten gewoon lekker tepaard Haha! laarzen vind ik minder lekker rijden als ik lekker (ivm problematiek aan mijn voeten/benen/heupen) recreatief bezig ben!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:46

ik rijd met jodphurs, ik weet niet of je die er ook mee bedoelt, maar ik rijd ook nooit met chaps. ben ik te lui voor en ik vind zonder ook nét wat fijner rijden

(ik heb wel chaps hoor Knipoog )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:46

In het begin reed ik altijd op mijn nike's. Maar na een paar maanden toch maar eens een stel laarzen gekocht.
Soms rijd ik nog wel eens met gewone schoenen, maar dat is dan meer uit gemakzucht, en eigenlijk enkel in de zomer. Of ik was m'n laarzen thuis weer eens vergeten, en dan kom je op stal en heb je eigenlijk geen andere keus. Maar ik moet zeggen dat ik die beugelriemen dan wel voel.

Ook rijd ik wel eens in spijkerbroek, en ook dat is gemakzucht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:47

Ik rijd al jaren met jodphurschoenen en vind dit gewoon fijner rijden als met chaps. Heeft bij mij echt niets met gemakzucht te maken.... Ik heb wel leren rijlaarzen, maar deze zitten me niet lekker meer, rubber kan ik echt niet in rijden. Vind dat vreselijk en aangezien ik geen wedstrijden meer rijd vind ik het onzin om nog weer nieuwe leren te kopen.... Met gympies of schoenen zonder hak zou ik ook niet mee rijden...

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:48

Ik rij op de manege meestal met chaps, af en toe alleen jophurs.
En op mijn verzorgpony altijd zonder chaps, gewoon fijn? Tong uitsteken

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:49

hmm ik reed een tijdje met stalschoenen.. maar vond het achterlijk dat ik een week van te voren met laarzen moest rijden als ik een wedstrijd had.. dus ging ik maar weer altijd met laarzen rijden..
Nu heb ik voor school hele mooie jodhpurs gekocht dus nu leen ik altijd de chaps van een vriendin.. (aan schoenen begin ik helemaal niet meer, dan maar rust of longeren..) het eerste was gemakzucht dus, mode niet echt want ik zie er al niet uit in mn paardenkleren (who cares?! Vork )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:49

ik heb laatst voor het eerst met alleen schoenen aan gereden... ik vond het in het begin erg wiebelig. Maar ik denk dat het wel beter is voor je evenwicht. En nu omdat we tijdenlijk zonder zadel moeten rijden rijd ik ook gewoon met schoenen en niet met mijn laarzen omdat ik dit een beetje zonde vind.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:51

Ik rij met mn laarzen of met mn stalschoenen, met gympen rijd ik nooit. Dan heb ik geen tot te weinig grip en stevigheid.
Bij mn stalschoenen draag ik overigens ook nooit chaps want die heb ik niet Tong uitsteken Maar het is wel stevig genoeg om ook zonder te rijden.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:51

Ik heb altijd laarzen gehad en sinds 1á2 jaar jophurs. Het uittrekken van laarzen (nadat je er lekker in gezweet had *LOL*) vond ik altijd afschuwelijk. Hoeveel keer ik wel niet buiten heb staan springen omdat ik die krengen niet uit kreeg óf dat als ik ze uittrok, ik een geweldige kramp in mijn kuit kreeg Huilen van het lachen (Het ging hier wel om rubberen laarzen Tong uitsteken)

Nu heb ik dus jophurs, die ik zowel met chaps als zonder chaps draag. Manegelessen volg ik wel áltijd met chaps (Of ze moeten weer eens kapot zijn Bloos) en op m'n verzorgpaard rijd ik zowel met als zonder chaps. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:02

Wat is er mis mee? Ik rij het liefst met gympen zonder chaps. Ik heb wel beugels met veiligheidskorf zodat je voeten er niet doorheen kunnen schieten.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:05

Ik rijd met stalschoenen zonder chaps.
Heb geen last van de beugelriemen en geen geld voor goede laarzen of chaps (die suede dingen vind ik niets, wil dan wel echt leren!)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:07

Gemakzucht én mode denk ik... het lijkt wel een hype te worden want een aantal jaren geleden zag je er niet veel die zo reden....

Uit gemakzucht laat ik mijn chaps wel eens achterwege, maar rijd altijd met goede (stal) schoenen met hak, of met laarzen.
Gympen vind ik een no-go, gewoon te gevaarlijk, tenzij je je beugels er op aan past (dus met een korfje bijvoorbeeld).

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:23

Heb altijd me paardrijschoenen aan. ik rij nu zonder chaps want ze zijn stuk en me geld is even op voor nieuwe. En laarzen mag ik niet dragen van wege een pees in me voet dat is een te harde onderkant. en laarzen vind ik niet goed in me maat , maat wel maar lengte niet.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:23

vraag het me ook af ja,

ik vind het vreselijk zitten. ik stap er eigenlijk niet op zonder chaps of laarzen. of ik moet écht geen andere keus hebben.