schrik -> omhoog (met hoofd), teugels vasthouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

schrik -> omhoog (met hoofd), teugels vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:49

Gister reed ik buiten in de rijbak en na het afstijgen schrok mijn paard van kinderen die stokken naar de honden gooiden en ging omhoog met hoofd en liep achteruit. Ik hield hem een hele tijd lang vast, totdat hij zo hard trok, dat 1 teugel uit mijn hand glipte.
Nu vroeg ik me af, moet je op zo'n moment je paard goed stevig vast houden of is de teugel loslaten slimmer?
Hoe gaan jullie hiermee om?

edit: ik stond al naast mijn paard, erop gaat hij niet onhoog. (gelukkig is hij nog nooit weggelopen, hij bleef zelfs naast me staan toen ik eraf was gevallen)
Laatst bijgewerkt door Kapi_Dust op 03-03-08 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Alicia2u

Re: schrik -> omhoog (met hoofd), teugels vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:29

Ik doe mijn handen altijd net zo hoog als de mond van het paard, zodat teugels en onderarm één lijn blijven. Als je probeert het paard zijn hoofd naar beneden te dwingen heb je inderdaad kans dat hij de teugels uit je handen trekt, met alle gevolgen van dien.
Probeer in zo'n situatie wel contact met de mond te houden, maar geen extra druk te zetten en je paard voorwaarts te drijven (of opzij). As je namelijk je teugels verliest en hij gaat er toch vandoor, dan heb je helemaal niets meer.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:55

Dat ligt er eigenlijk aan of dit in de bak is of buiten de bak.

Als ik afstap heb ik de teugel nooit loshangen, om te voorkomen dat mocht mijn paard schrikken en rennen, dat ze niet in de teugel gaat staan.
De beugelriem heb ik door een kant van de teugel.
Schrikt mijn paard en wilt ze wegrennen (en dus gaat ze hard trekken) dan laat ik los, het zal niet de eerste keer zijn dat mijn arm uit de kom wordt getrokken en dat is de reden dat ik het op deze manier doe.
Is het buiten dan houd ik ook vaak wat hoger vast en blijf wel vasthouden. Ik weet dat mijn paard niet zomaar weg zal rennen en goed reageerd op mij, dus rustig blijven. Raak ik in paniek, dan raakt mijn pony ook in paniek.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:02

Eigenlijk moet je jezelf aanleren om je paard 'los te laten'. Desnoods probeer je af te wenden maar nooit gaan trekken. Mocht hij gaan rennen dan laat je hem even gaan maar niet gaan trekken. Je zult zien dat na een paar keer je paard geen reden meer heeft om bij een schrikreaktie zijn hoofd omhoog te gooien en/of weg te rennen. Weet trouwens niet of hij dit laatste ook doet?

edit; ik zie dat ik het helemaal verkeerd heb begrepen en lees dat je al af was gestapt. In dat geval probeer niet te trekken maar loop mee met je paard naar achter en probeer hem te kalmeren met je stem.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:09

--> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:40

Alicia2u schreef:
Ik doe mijn handen altijd net zo hoog als de mond van het paard, zodat teugels en onderarm één lijn blijven. Als je probeert het paard zijn hoofd naar beneden te dwingen heb je inderdaad kans dat hij de teugels uit je handen trekt, met alle gevolgen van dien.
Probeer in zo'n situatie wel contact met de mond te houden, maar geen extra druk te zetten en je paard voorwaarts te drijven (of opzij). As je namelijk je teugels verliest en hij gaat er toch vandoor, dan heb je helemaal niets meer.

Misschien moet je het eerste bericht nog eens goed lezen, het gaat in dit geval om een schrikreactie op het moment dat de ruiter ernaast staat.

Een paard aan de hand moet de ruimte krijgen om te schrikken en zijn benen te bewegen, als hij er maar niet ongecontoleerd vandoor gaat. Dus als je je paard leidt of vasthoudt, niet zo kort achter het bit vasthouden als je dat eigenlijk al die tijd hebt geleerd, daarmee prik je hem met de trens in zijn verhemelte, en geef je hem een claustrofobisch gevoel. Geef hem een meter ruimte, pak de teugels alverwege beet, en als hij dan achteruit duikt heeft hij iig de ruimte om die meter te pakken, zonder dat je meteen in zijn mond zit.