weer een paard aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

weer een paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:03

hallo

ik zou heel graag jullie mening willen weten...

ik twijfel of ik weer een paard aan zal schaffen,ik heb jaren terug een eigen paard gehad welke ik al van veulen tot zijn 6 jaar had,ik kon hem toen door gezondheidsklachten en tijdgebrek niet houden,ik heb daarna zo'n 6 jaar niet meer gereden.

onlangs heb ik een tijdje een bijrijdpaardje gehad waar ik 2 keer in de week op reed,ik genoot echt weer van het rijden,ook al was het wel weer erg wennen uiteraard.

ik ben daar mee gestopt omdat de eigenaar uiteindelijk zijn paard verkocht,en nu mis ik het dus best wel.

dit zijn de redenen waarom ik twijfel:

ik werk fulltime,maar ben wel iedere dag om 16uur thuis,heb dan nog een hond waar ik een uur mee wandel en heb een papegaaitje die ook aandacht nodig heeft,dan rond 18uur eten en de avond heb ik dan nog vrij,ik ga wel altijd vroeg naar bed omdat ik vroeg op moet,dus laten we zeggen dat ik van 19uur tot 2100uur de tijd voor mijn paard heb door de weeks.
ik zou dan voor een sober paardje kiezen als een haflinger en zou deze het liefst op het land zetten,zodat hij ook zelf zijn beweging kan nemen als ik een keer niet kan rijden.
financieel is het allemaal makkelijk haalbaar,en met mijn ervaring zit het ook wel goed.

maar ik twijfel of ik het graag genoeg wil om er alle dagen met plezier heen te gaan,of dat het meer een herrinnering is aan vroegere tijden die door het bijrijdpaardje bij me los zijn gekomen.
ik vond het erg leuk om weer te rijden,maar miste wel die passie van vroeger,misschien omdat het allemaal zo vreemd en onwennig was omdat ik lang niet had gereden...
hoe dan ook....
ik kan de paarden niet meer uit mijn hoofd krijgen!
een bijrijdpaard zie ik niet meer zitten,omdat ik zo mijn eigen trainings methode (NH/western/spaans combi) heb en ik niet graag aan het werk ga met een paard op andermans manier,als ik weer serieus verder ga met de paarden dan zal dat dus alles of niets worden,dus een eigen paard of geen paard zeg maar.
aan de ene kant ben ik 200% happy met hoe mn leven nu is,en ik vind het ook heerlijk dat ik savonds niks hoef,maar aan de andere kant weet ik hoe ik kon genieten van het rijden en bezig zijn met mijn paard,en dan is het geen moeten om er heen te gaan maar dan is het hobbie en ontspanning!
kunnen jullie me hier advies in geven?

Boktpony

Re: weer een paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:06

oei wat moeilijk Ach gut zou je ook niet bijvoorbeeld eerst een paard kunnen leasen ofzo? om te kijken of je het echt leuk vind om elke dag te gaan en waar je je eigen training op los kunt laten...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:10

Rianneke schreef:
oei wat moeilijk Ach gut zou je ook niet bijvoorbeeld eerst een paard kunnen leasen ofzo? om te kijken of je het echt leuk vind om elke dag te gaan en waar je je eigen training op los kunt laten...

daar heb ik idd ook al aan gedacht,maar dan blijft het een paard van een ander waar weer allerlei haken,ogen en regeltjes aan verbonden zijn...

mn vriend zei al heel nuchter: je kan toch een paard kopen en als het je het teveel vind om er alle dagen heen te gaan dan kan je er een verzorger voor zoeken ofzo.
maar ja,dat vind ik dan weer geen uitgangspunt om aan een paard te beginnen,plus dat je dan ook weer iemand moet vinden die bij je eigen manier van trainen aan moet sluiten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:11

Tsja.. lastig.. Ik kan me een leven zonder paarden niet voorstellen, maar het is wel een manier van leven. Het is namelijk niet alleen de dagelijkse zorg, maar ook de zorg als je bijvoorbeeld een dagje of weekje weg wil. Of als je op eens een avond niet omdat er iets tussen komt (etentje met collega's, verjaardag). Dan moet je soms kiezen voor het paard, wil en kan je dat?

Ik zou het toch eens proberen met eerst een verzorgpaard of leasepaard, ga daar eens 7x in de week heen voor een periode (maand of twee drie bijvoorbeeld) en kijk hoe het je dan bevalt. Het kan namelijk best een opgave zijn om iedere dag in weer en wind naar je paard te gaan, maar dat is een beslissing die je zelf moet nemen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:26

een eigen paard is een hobby maar ook een verplichting!

je moet wel (bijna) iedere dag er naar toe om hem de aandacht en beweging te geven die ze nodig hebben ook al heb je geen zin of het is slecht weer.

ik werk zelf part-time omdat ik het anders qua tijd niet red en trek om iedere dag mijn 2 paarden te doen, ik werk toevallig ook tot 16.00 en zorg dan dat ik om 1700 op stal ben dan ben je redelijk op tijd weer thuis en heb je toch de avond thuis, misschien een idee?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:34

beste oowie..
Ik zat een beetje in dezelfde situatie, en ik heb besloten het wel te doen.. En vandaag heb ik mijn beestje opgehaald..
Ik heb wel bewust voor een jong (20 maanden) paard gekozen, omdat ik nu nog een jaar op school zit..
als ik klaar ben met school heb ik alle tijd om hem rustig te gaan beleren..

succes met je dilemma

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:27

Ja dat is lastig natuurlijk. Ik ben zelf chronisch ziek en kan dus ook echt niet elke dag naar mn paarden toe en of wat met ze doen. Heb ook een sober ras, ze worden elke dag gevoerd en verzorgd en lopen inderdaad 24/7 buiten ze komen aan beweging e.d. niks tekort en merk dat conditie ook blijft ook al staan ze een maand stil doordat ze wel gewoon buiten lopen en spelen en doen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:26

Ik snap dat je twijfelt.. Maar waarom neem je niet een proefpaard, voor een maand ofzo. Vaak kan dat wel voordat je het paard koopt. Dan weet je meteen weer hoe het is en of je er tijd en zin genoeg voorhebt. Maar je moet wel zeker weten dat je er tijd en zin inhebt. Anders zou het nogal banketstaaf zijn voor het paard. Tuurlijk heb je wel eens van die dagen ertussen zitten dat je er minder zin inhebt, of minder tijd voorhebt. Maar ik ga ondanks als ik dat heb, elke dag met plezier naar me paard.
Succes ermee

Ikzelf heb trouwens een haflinger van anderhalf, dus rijden/longeren zit ik voorlopig niet in. Maar ik werk van dinsdag t/m donderdag van 9 tot 6, ga voordat ik naar mijn werk ga naar hem toe, en na mijn werk. (Zit op de route als ik naar mijn werk ga dus dat is wel fijn). 's Maandags, vrijdagmiddag (moet dan 's avonds werken) en in het weekend ben ik vrij. Dus voor zover het is dat ik hem kan gaan inrijden vind ik wel dat ik er tijd genoeg voorheb, die dagen dat ik de hele dag werk hoeft ie niks te doen, of doe ik het 's avonds nog.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:40

ik heb mijn besluit genomen,er komt een paard!

ik ben nu nog druk aan het sparen zodat ik dan een extraatje achter de hand heb voor onverwachte uitgaven,het geld om een paard aan te schaffen is er nu wel,maar dat lijkt me nu dus nog niet verstandig.

ik heb al diverse plekken gevonden waar ik hem kan stallen,dit zijn ze:

1.een stuk land van 1500m2 zonder rijbak,met schuilstal,geen andere paarden,wel geiten €50,-pm excl voer ed
voor/nadelen:paard staat alleen,geen bak,geen toezicht moet alles zelf doen.
is ongeveer 10km van huis.

2.een eigen box,eigen stukje land van 500m2 een binnenbak,icl hooi,alles zelf doen €125,-pm
voor/nadelen:paard staat niet in de kudde,moet alles zelf doen,is opzich fijn maar lastig als het niet uitkomt.is wel lekker dichtbij ong 5km van huis.

3.een heel groot land met meerder paarden samen,boxen zijn aanwezig voor noodgevallen,maar worden nauwelijks gebruikt,leuke uitrijmogelijkheden,maar nog geen bak,deze komt er wel binnen een jaar.(buitenbak) stalling is gratis,(mijn vriend doet daar veel klusjes)
voor/nadelen:nog geen rijbak,er is wel toezicht,er wordt hooi gevoerd het is vrij ver weg 17km.(moet op de scooter heen.)

als jullie hieruit moesten kiezen,waar zouden jullie dan voor gaan?
ik vind weidegang erg belangrijk,dat is er bij alle 3,bij 1 staat ie dus alleen met wat geitjes,bij 2 staat ie op een eigen stukje land en zou dan zo'n 5 uur per dag buiten komen,bij 3 staat ie in principe 24uur per dag buiten,in de kudde.

oh ja,ik zou dan een 2 jarige kopen welke ik zelf kan gaan opleiden,waarschijnlijk een haflinger of tinker.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:02

Zeker als je voor een tweejarige gaat, zou ik voor nummer 3 gaan. Een paard moet in een kudde staan, is mijn mening. Geitjes zijn leuk, maar daar heeft je paard niets meer aan dan een beetje spelen en rondrennen.

17 kilometer weg is misschien minder leuk, maar als ik hier bedenk hoe ver dat is, ach, dan is het ook maar een half uurtje op de scooter denk ik? De vraag is of je dat niet vervelender vindt als het eenmaal winter is en koud...

Is er verder niets dichterbij? Best lastig...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:22

ik zou twijfelen tuseen twee en drie, 2 omdat het toch prettig is een paard dichtbij...en drie s wat mij betreft het mmeest ideaal..maar ben je bereid elke dag in de hagel sneeuw regen enz on die afstand af te leggen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:23

nr 3

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:30

nee wat er verder in de buurt is dat zijn de zogenaamde luxe/dure pensionstallen,waar de paarden 24 uur per dag op stal staan en alleen zomers een paar uurtjes op de wei staan.

wat de afstand betrefd:

ik denk dat het op zich wel redelijk te doen,het zal hoog uit een half uurtje zijn op de sooter,met slecht weer is dat wat minder,maar ik maak nu ook deze afstand dagelijks naar mijn werk,en als je er eenmaal bent dat valt het best mee.
ik vind de weidegang ook ideaal,mocht ik er een keer niet heen kunnen dan kan ik is een dagje overslaan omdat hij al buiten staat,gevoerd wordt en er ook toezicht is.
en zeker omdat het een jong paard zal worden vind ik het erg belangrijk dat hij lekker buiten is,plus dat je dan natuurlijk ook nog niet zo vaak en lang met hem aan het werk gaat.

dat er nog geen bak is is wel minder,mocht ik mijn paard daar neerzettten terwijl er nog geen bak is dan is dat nauurlijk wel lastig met het beleren,hoewel de eerste beginnen natuurlijk ook op een apart stukje land gemaakt kunnen worden.
en mocht het toch te ver weg blijken te zijn,dan kan ik hem altijd nog naar stal nummer 2 verhuizen,of hem bijv swinters op stal 2 zetten en in de zomer op stal 3.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:31

je zegt net dat je een 2 jarige wil halen, en dat dit jaar nog een bak komt
dan heb je daar toch geen probleem mee??

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:38

Lynn_Nikita schreef:
je zegt net dat je een 2 jarige wil halen, en dat dit jaar nog een bak komt
dan heb je daar toch geen probleem mee??

nee als alles volgens planning gaat niet nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:46

Ik zou kiezen voor nummer drie, iedeaal voor een 2 jarig paard, kan ie nog wat van soortgenoten opsteken. En vooral een tinker is liever buiten en die kun je ook best een dagje laten staan hoor, ze zijn sober en als je er een week niet mee bezig kan, bijv. door ziekte en hij staat op nummer 3, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:57

Mindim schreef:
Ik zou kiezen voor nummer drie, iedeaal voor een 2 jarig paard, kan ie nog wat van soortgenoten opsteken. En vooral een tinker is liever buiten en die kun je ook best een dagje laten staan hoor, ze zijn sober en als je er een week niet mee bezig kan, bijv. door ziekte en hij staat op nummer 3, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

nummer 3 vind ik voor het paard zelf echt ideaal,maar voor mezelf wat minder,niet dat ik de reistijd er niet voor over heb hoor,maar als je een half uurtje zou gaan trainen en even poetsen dan ben je dus evengoed al ruim 2 uur weg,en stel dat het paard is wat mankeert waardoor je er meerdere keren per dag heen zou moeten?dat is dan echt geen doen.
stal nr 1 valt toch wel af,dus het gaat op het moment tussen 2 en 3.
stal 2 is bijna om de hoek,dus als ik alleen even heen ga om te mesten en binnen/buiten te zetten en te poetsen dan kan ik in een half uur weer terug zijn,dus dat is ideaal voor als je is weinig tijd hebt.
nadeel vind ik wel dat ieder paard zijn eigen stuk land heeft en ze niet lekker in de kudde lopen,maar het si nog altijd beter dan helemaal geen weidegang.
moeilijk moeilijk!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:00

maar bij 3 klunnen anderen het doen als jij een keer niert kan
als je ziek word, vakantie bent, of een afspraak hebt
dan kan je beter verder rijden, en dat je paard fijnmeta nderen op de wei kan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:02

daarbij zeg je dat stalling 3 gratis is
als je je elke maand dat " stallingsbedrag " opzij zet, kun je leuke cent sparen ( rijbewijs of auto?)

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:04

Lynn_Nikita schreef:
daarbij zeg je dat stalling 3 gratis is
als je je elke maand dat " stallingsbedrag " opzij zet, kun je leuke cent sparen ( rijbewijs of auto?)

daar heb je ook wel weer een punt natuurlijk!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:13

1 ziet er goed uit maar, ik zou er niet voor kiezen om je paard bij geiten te zetten, ik had eerst een kamaroenschaap bij mn paard staan (is een schaap maar ziet er uit als een geit) en die heeft hele vervelende littekens bij mijn paard gemaakt op t hoofd. (dat is nu dan wel weg gegaan nadat ik dat beest heb verkocht maar dat duurde toch even!)

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:47

moniekk schreef:
1 ziet er goed uit maar, ik zou er niet voor kiezen om je paard bij geiten te zetten, ik had eerst een kamaroenschaap bij mn paard staan (is een schaap maar ziet er uit als een geit) en die heeft hele vervelende littekens bij mijn paard gemaakt op t hoofd. (dat is nu dan wel weg gegaan nadat ik dat beest heb verkocht maar dat duurde toch even!)

stal 1 valt sowieso wel af,ik denk dat ik voor stal 3 zal gaan omdat deze meer voor als nadelen heeft.

het is dan wel verder weg,maar ik zou er niet iedere dag heen hoeven als het is niet uitkomt,en bij stal 2 zal ik toch 2x per dag heen moeten om te voeren en binnen/buiten te zetten en uit te mesten.
bij stal 3 zal hij dag en nacht lekker buiten staan in de kudde en nog een groot voordeel:ik hoef geen stallingsgeld t betalen,zo kan ik dat weer opzij zetten voor een dierenarts spaarpotje bijvoorbeeld.

het is dan wel een half uur heen en terug rijden,maar ik zou bijvoorbeeld om de dag heen kunnen gaan,en bij stal twee is het 5 minuten rijden maar daar moet ik 2x per dag heen.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:15

Ik had die van mij ook een half uur van huis staan ging er elke dag heen dat heb ik 2 1/2 jaar gedaan maar dat werd mij toch op een gegeven moment teveel van het goede, ik werk tot 18 uur van maandag tot en met vrijdag dus s'avonds laat thuis en moe. En het nadeel dat als er wat was dat ik er niet gauw kon zijn of er een keer extra heen gaan. Ik heb ze nu een week 2 minuten van huis staan ideaal ik blijf er nu wat makkelijker langer en ben duidelijk minder moe en heb ook meer zin om wat met ze te gaan doen.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:09

Sheffie schreef:
Ik had die van mij ook een half uur van huis staan ging er elke dag heen dat heb ik 2 1/2 jaar gedaan maar dat werd mij toch op een gegeven moment teveel van het goede, ik werk tot 18 uur van maandag tot en met vrijdag dus s'avonds laat thuis en moe. En het nadeel dat als er wat was dat ik er niet gauw kon zijn of er een keer extra heen gaan. Ik heb ze nu een week 2 minuten van huis staan ideaal ik blijf er nu wat makkelijker langer en ben duidelijk minder moe en heb ook meer zin om wat met ze te gaan doen.

ik vind het ook echt erg moeilijk om een keuze te maken,de afstand vind ik wel een groot nadeel,maar een groot voordeel is weer dat het gratis is en daar zit hooi bij in.
ik vraag me alleen af of het zoveel goedkoper zal worden...kunnen jullie met me meerekenen?

kosten bij stal 3:
-reiskosten € 50,- per maand aan benzine als ik dagelijks heenga
-hoefsmid 1x per 2 maanden (ga even uit van alleen bekappen) € 20,- : 2 = € 10,- per maand
-biks (zal minimaal zijn want krijgt onbeperkt hooi) € 15,- ?
-dan nog periodieke dingen als enten en ontwormen en da kosten daar wil ik maandelijks € 50,- voor opzij zetten.

kom ik op een totaal van : €125,-

kosten bij stal 2:

- stalling: €120,- incl hooi
- biks € 15,-
- bekappen € 10,-
-bodembedekking ? € 20,-
-periodieke dingen + da reserve € 50,-

geen reiskosten,kan er op de fiets heen als het moet.

totaal: € 215,-

scheelt dan dus € 90,- per maand

bij stal 3 ben ik € 90,- goedkoper uit,en ik hoef daar niet zelf te mesten dus dat scheelt tijd,heb daar tegenover wel meer reistijd,en kan niet voor de leuk even snel heen gaan om te kijken.

Huilen zucht..... ik weet het niet hoor!

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:23

Ja erg moeilijk om die keuze te maken. Ik persoonlijk zou voor dichterbij gaan. Ik merk nu al hoe fijn dat is. En inderdaad kan je dan even voor de leuk erheen. Maar je moet natuurlijk ook wel kijken of je het allemaal kan betalen. Moeilijk, moeilijk.