angst of eigenwijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

angst of eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:18

Bij ons op stal staat een paard dat wel eens plots stil gaat staan. De ruiter drijft en geeft hem tikken, maar er is dan geen beweging in te krijgen. Ik las laatst over paarden die flauwvallen (faint). Ze zeggen dat koudbloeden vaak rustig zijn, terwijl ze juist uit angst flauwvallen. Dit paard is ook een kloudbloed. Het stilstaan gebeurt vaak op de zelfde plek, bij de deur van de bak. Die piept en klappert wel eens. Is dit gedrag uit eigenwijsheid of toch uit angst? Ach gut

Of dit de goeie topic is weet ik niej Tong uitsteken

Moelie

Re: angst of eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:36

Lijkt mij eerder uit angst dan eigenwijsheid. Ik zou als ik die ruiter was een paar keer met hem aan de hand langs de deur gaan stappen, en hem eraan laten ruiken enz, zodat die leert kennen dat de deur niet eng is. Laat hem er zelf naar ruiken als die ervoor staat, niet dwingen ofzo.. ze worden op een gegeven moment toch wel nieuwsgierig.. want die deur is tenslotte het gene waar die (denk ik) bang voor is.
Ik weet niet of ik het goed heb, maar denk dus idd dat het angst is i.p.v. eigenwijsheid. Als het eigenwijsheid was zou die het wel op meerdere plekken doen i.p.v. steeds op dezelfde plek, het heeft dus denk ik wel iets met die deur te maken. Dus ik zou zeggen; loop met hem aan de hand naar de deur toe, loop er een paar keer langs, zet hem er expres voor en blijf erbij staan, hij raakt er vanzelf nieuwsgierig naar en gaat dan op onderzoek uit.
Heb dit namelijk ook zo gehad met een paard dat ik reed, zij ontweek de deur altijd als we erlangs reden, ze maakte dan een bochtje zodat ze er niet te dichtbij kwam. Ik kon drijven wat ik wou maar dat hielp niet, toen heb ik het ook zo gedaan aan de hand, dat is dan toch wel even iets fijner. Succes ermee! Lachen

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:57

ja, denk ook dat het angst is, ik zou idd zoals moelie zegt er een paar x lang stappen aan de hand.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:11

Faint (flauwvallen) is een heftige reactie, waarbij paarden zich letterlijk op de grond laten vallen. Heb het bijv. een keer gezien bij een jong paard dat voor het eerst werd aangesingeld (helaas onvoorzichtig), die liet zich zo ter plekke vallen. Wat jij bedoelt is dus niet faint, maar freeze.

Er wordt weleens gesproken over de 4 F's: Freeze, flee, fight, faint. Paarden die schrikken, zouden meestal, maar niet altijd in deze volgorde reageren. (vertaald: bevriezen= verstijfd blijven staan, vluchten, vechten en flauwvallen). Dat zie je ook vaak: bij iets engs staan ze ineens stokstijf stil, wordt het nog enger dan gaan ze aan de kletter; als dat niet lukt gaan ze slaan en als ze het echt niet meer zien zitten, geven ze de moed op en laten zich vallen.

Het klopt dat koudbloeden minder vluchtgedrag tonen. dit zit in de genen: in tegenstelling tot steppepaarden stammen zij af van paarden die bijv. in moerasgebieden of bergachtige streken leefden. Blind vluchten kon in zo'n geval de dood betekenen. Daarom reageren koudbloeden vaak met bevriezen of een heel kort sprintje, even opzij springen enz.

Mijn ervaring met koudbloeden (in mijn geval tinkers) is dat ze nog wel eens een loopje met je kunnen nemen. Met mijn vorige tinker zag je duidelijk verschil tussen 'fun-schrikken' (de ene dag waren het stenen en de volgende dag boomwortels waarbij de beste oplossing een flinke tik met de zweep was) en echt schrikken. Heb ik eigenlijk maar 1 x meegemaakt, toen een luchtballon naast de bak besloot te landen. Ze verstijfde volledig en trilde over haar hele lichaam. Een warmbloed was in dat geval waarschijnlijk op hol geslagen.

Als ik het verhaal lees, dan denk ik dat ze er een spelletje van maakt. Hij wil gewoon de bak uit. Als ze de deur echt eng zou vinden, zou ze heel graag omdraaien en er bij weglopen. Hoevaak ziet ze die deur wel niet en is ze er niet steeds zelf doorheen gekomen? Doet ze dan ook moeilijk? Als dat niet het geval is, dan zou ik zeggen: flink aanpakken.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:59

Ik denk eingelijk dat het meer eigenwijs is... Als hij de ene keer er wel langs gaat en de andere keer gaat stil staan kan je niet zeggen dat hij er bang voor is... Dan zou hij er helemaal niet langs moeten gaan en ook niet in de richting ervan moeten gaan... En als de deur dan kraakt of piept en hij is echt bang dan zou hij vluchten, want paarden zijn toch vluchtdieren...

Mijn verzorgpaard stond ook wel vaker stil, en idd bij de uitgang van de bak of bij zijn eigenaar in de buurt... Hij had toen nog geen respect voor mij en had zoiets van bekijk het maar...

Ik denk dat het met dit paard hetzelfde is.... Die deur is waarschijnlijk de weg naar zijn stal en hij heeft gewoon geen zin om in de bak te lopen...