Tips gezocht hoe om te gaan met wedstrijdspanning bij spring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Tips gezocht hoe om te gaan met wedstrijdspanning bij spring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:57

Mijn zoon heeft sinds een jaar een D-pony die in het verleden Z springen is geweest.
In april 2007 is hij in de B begonnen en daar zijn ze doorheen gevlogen. Pony sprong alles zonder problemen.
In de zomer hebben ze meegedaan aan het verenigingskampioenschap op de Hippiade.
Het springterrein daar was spiegelglad en daar zijn ze helaas flink onderuit gegaan.

Sindsdien is het vertrouwen weg. Pony is regelmatig in de stop. Na 7 verliespunten in het L heeft hij dispensatie gekregen om terug te gaan naar de B. Ook zijn we regelmatig naar een oefenparcours geweest om het vertrouwen terug te winnen.
In de B ging het wel weer beter en kwamen ze het parcours weer rond. Tijdens de Sallandse Ruiterdagen mocht hij zelfs de finale springen.

Begin februari de overstap naar het L weer gemaakt (hc weliswaar) en meteen ging het weer mis.
Het inspringen verloopt prima maar zodra mijn zoon de ring in gaat krijgt hij de zenuwen en gaat de pony weer in de stop.
Een week later een oefenparcours op L hoogte gesprongen wat super ging.
Gisteren weer L hc gestart en weer 2x uitgebeld.

Ik weet niet hoe ik hem hier bij kan helpen. Thuis en op de les gaat het springen prima en op oefenparcours ook. Het probleem zit echt in de wedstrijdspanning die hem teveel parten speelt.
Hierdoor ontstaat er ook spanning bij de pony en dat zorgt samen voor weigeringen.

Iemand tips over het omgaan met wedstrijdspanning?

Alytuiere

Re: Tips gezocht hoe om te gaan met wedstrijdspanning bij spring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:24

Misschien ademhalingsoefeningen? Ik heb in de tijd dat ik nog zanglessen volgde een hele rits aan oefeningen gekregen om te ontspannen. Diep inademen en dan alles uitblazen (en dan ook echt alles) of heel bewust gaan ademen... Een andere is vanaf je nek alle spieren bij langs gaan, aanspannen en dan ontspannen..

Volgens mij heeft Marijke ook een hele goede mentale vaardigheden cursus voor dit soort dingen Knipoog

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:44

Of een homeopatisch medicijn waar je rustiger van kan worden heeft mij ook geholpen tegen examen vrees!
Suc6

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 07:19

Ik wou dat ik tips had Bar, maar ik heb last van precies hetzelfde alleen dan in de dressuurring. Ik ben een tijd gestopt met wedstrijden rijden en daarna weer voorzichtig begonnen. Het is nu 2 keer goed gegaan maar ik heb nog steeds niet het vertrouwen dat het goed blijft gaan, en dus geef ik verkeerde signalen af aan mijn paard. Vrees dat dat bij Mark ook het geval is.

Hij moet dus leren om vertrouwen op te bouwen en door te geven maar hoe, goeie vraag......

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:31

Ademhalingsoefeningen (bv.soort van Yoga ,bewustwording op je paard) om te kalmeren, als hij z'n adem onbewust inhoudt of z'n spieren opspant net voor de pony moet afzetten voor de sprong of wanneer hij in de ring gaat, merkt de pony dit metteen en verliest z'n vertrouwen.. paarden hebben een ruiter (leider) nodig die met zelfvertrouwen weet wat hij doet. Als die 'leider' het ook niet meer weet op dat moment of in de stress schiet is dat voor veel paarden erg beangstigend.
Niet denken 'ik kan het niet' of 'wat als hij weer stopt'.. dan gaat het meestal ook mis. Mss helpt luidop(of fluistertoon) de passen tellen wanneer hij op de hindernis afgaat? dan ademt hij automatisch wat door. Niet teveel denken, op gevoel rijden. springen is leuk toch. Knipoog begin anders weer heel laag. Natuurlijk zowel ruiter als pony goed belonen en geen druk zetten.

Onze pony sprong ook normaal alles, maar ze moest eens in een bak rijden met erg zwaar zand, ze doet erg haar best maar is erg voorzichtig, voelt ze zich onzeker in het diepe of glibberige zand stopt ze soms ook.

Ook Bach bloesems voor ruiter én paard kunnen goed helpen of mss een homeopatisch middel.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 23:07

Bedankt voor de tips zover!

Ik geef hem al een tabletje nervovit (= homeopatisch) voor de wedstrijd. Dat helpt wel iets.

@Aly, de training mentale vaardigeheden heeft MArijke helaas niet meer op het programma zag ik...jammerr.

@inki, ademhalingsoefeningen vind ik nog wel lastig voor hem maar galopsprongen tellen vind ik wel een heel nuttige en simpel uit te voeren tip.
Zou ook best s kunnen helpen omdat hij dan wat minder gefocusses is op het wel of niet springen misschien.
Dat gaan we zondag maar s proberen.

Vandaag hebben we een oefenparcours gesprongen. Dat ging goed. Ze ging wel 1x staan in de dubbel maar eigenlijk was dat wel even goed. Kon hij mooi oefenen. Knipoog