Wie herkent dit gedrag en wat betekend het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ursie

Wie herkent dit gedrag en wat betekend het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 08:09

Mijn paard heb ik gekocht toen hij negen manden oud was. Sinds die tijd heb ik van alles met hem gedaan. Wandelen, poetsen, spelen, laten wennen aan zadel/hoofdstel/lange lijnen aan zijn lijf en een beetje NH. We zijn een hecht team samen. In mei wordt hij drie en ik ben langzaam aan hem aan het inrijden. Dat gaat prima. Er valt mij alleen één ding enorm op.......

Als ik met hem in de bak ben en hij loopt los, dan is hij het liefst zo dicht mogelijk bij mij in de buurt. Hij komt met zijn middel (zadelhoogte) tegen mij aanstaan of met zijn bilpartij en loopt zo rondjes om mij heen, zonder het contact met mij te verliezen. Ik moet er wel om lachen, want ik heb dit nog nooit bij enig ander paard meegemaakt en ik voel me ook erg gevleid want, vanuit de natuur gekeken, is zadelhoogte toch een plek, waar de tijgers en wolven de paarden aanvielen. Een kwetsbare plek zal ik maar zeggen. Hij 'biedt' die plek bij mij aan en houdt zelf de omgeving goed in de gaten.

Wie herkent dit? Kan dit gedrag verklaren of weet wat hij mij probeert duidelijk te maken? Ik ben erg nieuwschierig!

Alicia2u

Re: Wie herkent dit gedrag en wat betekend het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:45

Dit is een onzeker en/of bang paard. Hij heeft geen oog voor jou: hij kijkt naar buiten naar de rest van de omgeving. Als er wat gebeurt waarvan hij schrikt, dan springt hij zo bovenop je.

Probeer je paard wat meer zelfvertrouwen te geven en wees een leider voor hem. Zorg dat hij altijd jou in de gaten blijft houden; jij bent belangrijker dan wat er om hem heen gebeurt. Je wilt niet dat je paard bovenop je springt, dus hou hem bij je vandaan. Probeer of je paard met twee ogen naar je wilt kijken en je volgt zonder druk op het touw, zonder in je nek te hijgen.

Dit is dus geen gedrag om trots op te zijn, maar een potentieel probleem. Er zijn verschillende oefeningen (NH) die je met je paard kunt doen.
Zolang je paard dit gedrag vertoond, zou ik er nog niet op gaan zitten; je bent nog geen leider op de grond, laat staan in het zadel.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:43

Inderdaad, dit lijkt me geen juist gedrag. Voor zover ik weet zoeken paarden alleen dicht contact bij elkaar wanneer ze bang zijn en bescherming zoeken. Ik sluit me graag aan bij de vorige schrijfster, ik denk dat het heel verstandig is om wat meer te gaan lezen over paardengedrag en jezelf dan meer als 'paard' naar je eigen paard te gaan gedragen. Zodra jij de leidersrol op je neemt, zal hij zich ongetwijfeld veel zekerder gaan voelen en ik denk dat je dan met niet al te veel moeite op zijn rug kan gaan zitten. Dat zou ik zelf op dit moment niet eens overwegen.
Heel veel succes!

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:24

Dankjewel voor jullie advies, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik ga zeker eens dieper onderzoek doen naar paardengedrag en kijken hoe ik dit 'probleem' kan oplossen met hem.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:51

Inderdaad, je paard toont ook pas respect voor jou als hij uit jouw ruimte blijft, dwz dat hij op minstens een meter afstand van jou moet blijven. Ga eens op het NH-forum hier op bokt lezen! Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:37

Je hebt al goed advies gekregen. Als hij echt respect voor je heeft blijft hij bij je in de buurt, maar inderdaad van je af een stukje en loopt hij met je mee. Hij zal nooit tegen je aan komen staan. Volgens mij probeert hij meer jou te beschermen, wat betekend dat hij zich hoger in rang voelt dan jij.

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 20:42

Dank dank voor al jullie goede adviezen!! Ik ga ook eens op het NH-forum lezen....

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:45

Vraagje: hoe is hij opgegroei bij jou dan ? in een kudde? Knipoog

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:25

Ik denk ook inderdaad dat jou paard jou probeert te beschermen en dus leider speelt. Mijn paard loopt altijd precies achter me ook als ze los loopt. Dan loopt ze ook heerlijk ontspannen bijna slapend mee en zodra ik haar naast me wil dan is ze gelijk oplettender.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:41

jij moet de leider zijn en niet hij hij moet jou volgen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:55

Nog een advies voor je eigen veiligheid: Blijf altijd op SCHOUDERhoogte van je paard, dit is de veiligste plek wanneer het gaat om het begeleiden van je paard. Dit niet alleen i.v.m. schrikreacties, maar ook het uithalen: het voorbeen kan minimaal opzij en het achterbeen minimaal naar voren, dus naast de schouder is de veiligste plek. Bovendien heb je jouw paard zo altijd in het oog en kun je zijn lichaamstaal beter waarnemen (bijv. bij het benaderen van een voor hem "eng" object)

@ Daantjuh20: Dit is niet goed...! Bedenk maar eens wat er kan gebeuren als jouw paard ergens van schrikt! Ze kan zo bovenop je vliegen. Jijj hebt dan niet de tijd om te reageren, want immers loopt ze achter jou, je kunt dan haar lichaamstaal niet zo waarnemen als het eigenlijk zou moeten...!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:09

Schouderhoogte is in eerste instantie geen leidersplaats.
Een paard wat echt respect heeft voor zijn leider zal niet schrikken en bovenop je springen. Dit is juist waar het om draait, paard schrikt en vlucht in de meeste gevallen, maar als je paard jou aanziet als een echte leider kan hij wel schrikken maar zal dan eerst naar jou kijken en als jij er rustig onder blijft is je paard ook meteen terug rustig. Je paard mag wel niet achter je plakken maar moet op een afstand van zo'n 1,5 à 2 meter achter je bijven. Dit moet je ook niet enkel oefenen van de stal naar de wei en omgekeerd, dit moet je evengoed (en in het begin best wel vaak) oefenen in de piste enzovoort. Als je op schouderhoogte loopt en je paard gaat ervandoor kan je hem onmogelijk nog tegenhouden.
Het gaat niet enkel om je paard achter je te laten lopen, het gaat meer om vertrouwen en respect.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:27

Mandyke schreef:
Schouderhoogte is in eerste instantie geen leidersplaats.
Een paard wat echt respect heeft voor zijn leider zal niet schrikken en bovenop je springen. Dit is juist waar het om draait, paard schrikt en vlucht in de meeste gevallen, maar als je paard jou aanziet als een echte leider kan hij wel schrikken maar zal dan eerst naar jou kijken en als jij er rustig onder blijft is je paard ook meteen terug rustig. Je paard mag wel niet achter je plakken maar moet op een afstand van zo'n 1,5 à 2 meter achter je bijven. Dit moet je ook niet enkel oefenen van de stal naar de wei en omgekeerd, dit moet je evengoed (en in het begin best wel vaak) oefenen in de piste enzovoort. Als je op schouderhoogte loopt en je paard gaat ervandoor kan je hem onmogelijk nog tegenhouden.
Het gaat niet enkel om je paard achter je te laten lopen, het gaat meer om vertrouwen en respect.

dit in klinklare onzin...! Het gaat hier niet om een leiderpositie maar om de veiligste positie! Bovendien heb ik meer controle als een paard wat naast mij loopt weg wil gaan: ik let namelijk goed op hem (wat kan doordat hij naast me loopt) en reageer meteen door hem bijvoorbeeld om mij heen te laten draaien als hij weg wil gaan, hoe wil je dit doen als een paard achter je loopt?

Laten we vooropstellen dat ale een paard ECHT weg wil het niet uitmaakt waar je hem laat lopen, niemand houdt 600 kilo opholslaand vlees tegen...

Dat wat je zegt over schrikken klopt ook niet. Als een paard echt schrikt kijkt hij niet waar hij loopt...! Vandaar de welbekende verhalen van paarden die tegen muren en trailers aanklappen op hun vluchtweg. Laatst nog een topic hier op bokt: een paard sterft doordat hij in paniek wegrent en hierbij een LANTAARNPAAL over het hoofd ziet en er tegenaan loopt....! Denk je dan echt dat een paard in pure paniek rekening houdt met een mens wat voor hem loopt?

http://www.youtube.com/watch?v=x_hOkttk ... re=related

Kijk eens naar dit filmpje, dit paard is misschien niet in paniek, maar hij houdt ook zeker geen rekening met de persoon die voor hem staat!!! En als je dan een paard is wat echt in paniek is, schrikt door een geluid achter hem of wat dan ook...reken maar dat hij je in de nek vliegt...!!!

Of stel je voor dat je paard achter loopt en wordt gebeten door een paard wat je passeerd, dan vliegen ze ook echt in je hakken (meermaals gezien, dus...).

Schrikgedrag heeft niks met respect of niet te maken...Wanneer een paard zich echt bedreigd voelt door wat dan ook gaat het niet om rangorde maar het intreden van puur instinct, en geen mens die daar tegenop kan!!! Denk maar aan het topic van het politiepaard wat te water gaat...en dat moeten toch wel echt boomproof-paarden zijn toch? Toch kon de agent niet voorkomen dat het paard door schrik in het water sprong...!

Weet dus waar je over praat...!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:03

Als jij op schouderhoogte staat en je paard schrikt, springt vervolgens met de 4 benen in de lucht 2 meter opzij dan lig je er evengoed onder. Het ging hier in de eerste plaats niet over de veiligste positie maar over de leiderpositie en de leiderpositie is nu éénmaal vooraan. Later als de rangorde is bevestigd kan je eventueel ook naast je paard gaan lopen. Als je je paard telkens circkeltjes rond je laat draaien om hem bij je te houden verlies jij elke keer en stijgt je paard elke keer in jullie 'rangorde'.
Al wat je hierboven schrijft kan allemaal heel goed gebeuren maar ik ben ervan overtuigd dat als een paard echt respect heeft en vertrouwen in zijn leider dat die situaties praktisch niet zullen voorkomen. Ik weet wel degelijk waar ik over praat want 2 jaar geleden zat ik in net hetzelfde schuitje als de TS. Het gaat hier niet over een paard wat telkens in paniek slaagt maar over een paard dat geen leider heeft en zich daarom genoodzaakt ziet om de TS te beschermen en dus veel te dicht komt staan. Je moet uiteraard niet als een blinde kip voor je paard blijven uitlopen en hopen dat hij netjes blijft volgen no matter what, je houdt hem wel degelijk in het oog. Je moet je paard ook aanvoelen.
En wat betreft het intreden van puur instinct, als paarden in kudde schrikken is er altijd één paard die bepaald of er gevlucht wordt of niet en dat is de leider van de kudde.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:29

Mandyke schreef:
Als jij op schouderhoogte staat en je paard schrikt, springt vervolgens met de 4 benen in de lucht 2 meter opzij dan lig je er evengoed onder.

Als je goed oplet en reageerd kun je met je arm/elleboog het paard van je afdrukken en opzij springen, maar goed, ook naast het paard lopen biedt geen garantie, het is alleen wel veiliger dan voor het paard. Vandaar dat dit in elk boek etc. wordt aangeboden. Ook longeerexpert Lammert Haanstra wil dat de paarden NAAST hem lopen wanneer hij ze begeleidt, niet op buikhoogte zoals de TS omschrijft en er ook niet voor.

Ik ben net geslaagd voor mijn Basispass Pferdekunde (basispas paardenkunde) en je wilt niet weten hoe op dit verschijnsel gehamert werd, net zoals het maken van een wending waar JIJ om het paard draait en niet andersom, i.v.m. controle, hoe doe je dit als een paard achter je loopt?

Mandyke schreef:
Het ging hier in de eerste plaats niet over de veiligste positie maar over de leiderpositie en de leiderpositie is nu éénmaal vooraan. Later als de rangorde is bevestigd kan je eventueel ook naast je paard gaan lopen. Als je je paard telkens circkeltjes rond je laat draaien om hem bij je te houden verlies jij elke keer en stijgt je paard elke keer in jullie 'rangorde'.

Dat laatste wat je zegt is onzin. Het gaat namelijk niet om het principe van het rondjes draaien maar om het principe dat je paard weg wil en jij hem geen kans geeft, daarmee heb je dus gewonnen. Een paard om je heen laten draaien noemde ik als voorbeeld omdat dit veiliger is en makkelijker. Hard tegen hard tegenover elkaar wint niemand het van een paard. Wanneer JIJ bepaald dat het paard om je heen moet draaien (en daarmee ben je dus de leider, want jij bepaald het) heb je een betere kans en ben je veiliger... Lachen

Mandyke schreef:
Al wat je hierboven schrijft kan allemaal heel goed gebeuren maar ik ben ervan overtuigd dat als een paard echt respect heeft en vertrouwen in zijn leider dat die situaties praktisch niet zullen voorkomen. Ik weet wel degelijk waar ik over praat want 2 jaar geleden zat ik in net hetzelfde schuitje als de TS. Het gaat hier niet over een paard wat telkens in paniek slaagt maar over een paard dat geen leider heeft en zich daarom genoodzaakt ziet om de TS te beschermen en dus veel te dicht komt staan. Je moet uiteraard niet als een blinde kip voor je paard blijven uitlopen en hopen dat hij netjes blijft volgen no matter what, je houdt hem wel degelijk in het oog. Je moet je paard ook aanvoelen.

Ik gaf haar deze veiligheidstip omdat ze haar positie bij de buik en zelfs achterhand van het paard beschrijft. Dit kan gevaarlijk zijn! Als een pard dan uithaald raakt hij je wel, daarom gaf ik de tip, niet om een andere reden. En ook ik ken deze situatie, want ik ij een ruin die alleen op de wei staat en volledig aan mij hangt, hij dreigt naar mijn verloofde als deze te dicht bij me komt, hij probeert zich dan tussen hem en mij op te stellen. Het enige wat ik dan hoef te doen vanuit mijn positie naast zijn schouder is mijn arm voor zijn hoofd houden. Hij is wel zo getraind dat dit voor hem eem signaal is dat ik hem niet verder duld.

Mandyke schreef:
En wat betreft het intreden van puur instinct, als paarden in kudde schrikken is er altijd één paard die bepaald of er gevlucht wordt of niet en dat is de leider van de kudde.

Maar wanneer een mens een pard begeleidt is er geen sprake van een kude. Bovendien zijn onze zintuigen niet zo scherp als die van een paard. Als een paard duidelijk angst heeft in een bepaalde situatie en wij niet, wil dat niet zeggen dat dit het paard rustig maakt...! Paarden in het wild vliegen voor elk klein geluidje om het maar zo te zeggen, maar ik hoor die geluiden niet, ruik de geuren niet en vlucht niet. Dit maakt alleen niet dat mijn paard minder angstig wordt en er niet vandoor wil....Dit wil hij namelijk wel...! De overtuigingskracht waarmee je hem dan terughoudt is een andere dan "Ik ben de leider en ik vlucht niet dus jij ook niet".

En nogmaal, we kunnen paarden trianen wat we willen (denk aan het verhaal van het politiepaard), wanneer een paard iets wil, kunnen wij sowieso niet meer volledig controleren...!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:04

ursie schreef:
Als ik met hem in de bak ben en hij loopt los, dan is hij het liefst zo dicht mogelijk bij mij in de buurt. Hij komt met zijn middel (zadelhoogte) tegen mij aanstaan of met zijn bilpartij en loopt zo rondjes om mij heen, zonder het contact met mij te verliezen. Ik moet er wel om lachen, want ik heb dit nog nooit bij enig ander paard meegemaakt en ik voel me ook erg gevleid want, vanuit de natuur gekeken, is zadelhoogte toch een plek, waar de tijgers en wolven de paarden aanvielen. Een kwetsbare plek zal ik maar zeggen. Hij 'biedt' die plek bij mij aan en houdt zelf de omgeving goed in de gaten.

Wie herkent dit? Kan dit gedrag verklaren of weet wat hij mij probeert duidelijk te maken? Ik ben erg nieuwschierig!

Klinkt mij in de oren alsof hij jou in de veulenpositie zet, daar waar de veulens naast/tegen hun moeder moeder lopen. De merrie stuurt met haar lichaam(staal) haar veulen alle kanten op.

Ik kan dit natuurlijk niet zien zo vanachter mijn pc, maar vraag jezelf eens af hoe je op bepaalde situaties reageert:
1) - het paard staat vast en draait om, jij staan ernaast en...
stapt (in sommige gevallen) opzij en wacht je tot je paardje weer stil staat of blijf je staan en zorgt dat het paard van gedachten veranderd?
-of komt deze situatie nooit voor?

2) paard komt in de bak of wei in draf of galop naar je toe, jij...
-stapt meestal voor de zekerheid even opzij
-stapt naar het paard toe en bakent je persoonlijke ruimte af
- zoiets komt niet voor

3) als je je paard wel eens wat lekkers uit je hand voert...
- gaat hij op zoek naar meer
- neemt hij het aan en wacht af of er nog iets komt of loopt weer weg
- komt niet voor

Met andere woorden, vraag jezelf af: komt jouw paard in jouw persoonlijke ruimte op eigen initiatief of op uitnodiging en kun je hem laten vertrekken wanneer je wilt? Meestal hebben mensen helemaal niet door wat ze hun paard zelf hebben aangeleerd/wat hun paard hen heeft geleerd. Knipoog Ik zie zoveel mensen die tijdens het verzorgen van hun paard voortdurend onbewust opzij/achterwaarts stappen (omdat hun instinct ze dat vertelt). Het paard ziet dit wel en reageert hier ook op.

Het zou best kunnen dat je hem ongewild toch iets teveel verwend hebt (lees: niet duidelijk je grenzen hebt aangegeven) omdat je hem al sinds veulen af aan hebt. Veulens zijn altijd onwijs schattig en je laat meestal meer toe van een veulen dan van een volwassen paard. Bij een veulen kun je er nog om lachen als hij je vingers probeert vast te pakken, maar een volwassen paard mag zoiets uiteraard niet.

Off topic:

Adil18 schreef:
Dat wat je zegt over schrikken klopt ook niet. Als een paard echt schrikt kijkt hij niet waar hij loopt...! Vandaar de welbekende verhalen van paarden die tegen muren en trailers aanklappen op hun vluchtweg. Laatst nog een topic hier op bokt: een paard sterft doordat hij in paniek wegrent en hierbij een LANTAARNPAAL over het hoofd ziet en er tegenaan loopt....! Denk je dan echt dat een paard in pure paniek rekening houdt met een mens wat voor hem loopt?

http://www.youtube.com/watch?v=x_hOkttk ... re=related

Kijk eens naar dit filmpje, dit paard is misschien niet in paniek, maar hij houdt ook zeker geen rekening met de persoon die voor hem staat!!! En als je dan een paard is wat echt in paniek is, schrikt door een geluid achter hem of wat dan ook...reken maar dat hij je in de nek vliegt...!!!

Een lantaarnpaal is voor een paard nagenoeg onzichtbaar en hij verwacht het niet. Er is wel een grappig filmpje op internet van een veulen dat tegen een boom aanrent, maar meestal lopen ze er goed omheen, ook in paniek. Zelf heb ik ook eens een lantaarnpaal over het hoofd gezien (auw!). Normaliter loop ik echt nergens tegenaan, als ik schrik al helemaal niet. Lachen

Wat betreft het omverlopen van mensen zoals je in bovenstaand filmpje te zien is: hier is dat paard in gevecht met zijn ruiter. Dat is wel even een andere situatie dat de TS heeft met haar paard. En in het algemeen geldt: paarden weten dondersgoed dat mensen (ja echt bijna allemaal!) opzij springen en misschien vertrouwen ze daar wel op. Pling Denk even aan panniekerende paarden op markten en evenementen: de menigte stuift wel opzij. Ik ook. Haha! Soms staat er dan zo'n oud mannetje tussen die het paard de goede kant opslaat en de rust weer keert ( ik sta dan weer verteld dat zo'n persoon inderdaad NIET omver wordt gelopen!). Maar ook in de dagelijkse omgang zijn veel mensen geneigd veel te vaak opzij te gaan voor hun eigen paard. Dat geeft wel een bepaald signaal naar het dier.

Ik ken ook paarden die er echt niet aan dénken om op hun baas te springen!