Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mandyke schreef:Schouderhoogte is in eerste instantie geen leidersplaats.
Een paard wat echt respect heeft voor zijn leider zal niet schrikken en bovenop je springen. Dit is juist waar het om draait, paard schrikt en vlucht in de meeste gevallen, maar als je paard jou aanziet als een echte leider kan hij wel schrikken maar zal dan eerst naar jou kijken en als jij er rustig onder blijft is je paard ook meteen terug rustig. Je paard mag wel niet achter je plakken maar moet op een afstand van zo'n 1,5 à 2 meter achter je bijven. Dit moet je ook niet enkel oefenen van de stal naar de wei en omgekeerd, dit moet je evengoed (en in het begin best wel vaak) oefenen in de piste enzovoort. Als je op schouderhoogte loopt en je paard gaat ervandoor kan je hem onmogelijk nog tegenhouden.
Het gaat niet enkel om je paard achter je te laten lopen, het gaat meer om vertrouwen en respect.

Mandyke schreef:Als jij op schouderhoogte staat en je paard schrikt, springt vervolgens met de 4 benen in de lucht 2 meter opzij dan lig je er evengoed onder.
Mandyke schreef:Het ging hier in de eerste plaats niet over de veiligste positie maar over de leiderpositie en de leiderpositie is nu éénmaal vooraan. Later als de rangorde is bevestigd kan je eventueel ook naast je paard gaan lopen. Als je je paard telkens circkeltjes rond je laat draaien om hem bij je te houden verlies jij elke keer en stijgt je paard elke keer in jullie 'rangorde'.

Mandyke schreef:Al wat je hierboven schrijft kan allemaal heel goed gebeuren maar ik ben ervan overtuigd dat als een paard echt respect heeft en vertrouwen in zijn leider dat die situaties praktisch niet zullen voorkomen. Ik weet wel degelijk waar ik over praat want 2 jaar geleden zat ik in net hetzelfde schuitje als de TS. Het gaat hier niet over een paard wat telkens in paniek slaagt maar over een paard dat geen leider heeft en zich daarom genoodzaakt ziet om de TS te beschermen en dus veel te dicht komt staan. Je moet uiteraard niet als een blinde kip voor je paard blijven uitlopen en hopen dat hij netjes blijft volgen no matter what, je houdt hem wel degelijk in het oog. Je moet je paard ook aanvoelen.
Mandyke schreef:En wat betreft het intreden van puur instinct, als paarden in kudde schrikken is er altijd één paard die bepaald of er gevlucht wordt of niet en dat is de leider van de kudde.
ursie schreef:Als ik met hem in de bak ben en hij loopt los, dan is hij het liefst zo dicht mogelijk bij mij in de buurt. Hij komt met zijn middel (zadelhoogte) tegen mij aanstaan of met zijn bilpartij en loopt zo rondjes om mij heen, zonder het contact met mij te verliezen. Ik moet er wel om lachen, want ik heb dit nog nooit bij enig ander paard meegemaakt en ik voel me ook erg gevleid want, vanuit de natuur gekeken, is zadelhoogte toch een plek, waar de tijgers en wolven de paarden aanvielen. Een kwetsbare plek zal ik maar zeggen. Hij 'biedt' die plek bij mij aan en houdt zelf de omgeving goed in de gaten.
Wie herkent dit? Kan dit gedrag verklaren of weet wat hij mij probeert duidelijk te maken? Ik ben erg nieuwschierig!
Ik zie zoveel mensen die tijdens het verzorgen van hun paard voortdurend onbewust opzij/achterwaarts stappen (omdat hun instinct ze dat vertelt). Het paard ziet dit wel en reageert hier ook op.Adil18 schreef:Dat wat je zegt over schrikken klopt ook niet. Als een paard echt schrikt kijkt hij niet waar hij loopt...! Vandaar de welbekende verhalen van paarden die tegen muren en trailers aanklappen op hun vluchtweg. Laatst nog een topic hier op bokt: een paard sterft doordat hij in paniek wegrent en hierbij een LANTAARNPAAL over het hoofd ziet en er tegenaan loopt....! Denk je dan echt dat een paard in pure paniek rekening houdt met een mens wat voor hem loopt?
http://www.youtube.com/watch?v=x_hOkttk ... re=related
Kijk eens naar dit filmpje, dit paard is misschien niet in paniek, maar hij houdt ook zeker geen rekening met de persoon die voor hem staat!!! En als je dan een paard is wat echt in paniek is, schrikt door een geluid achter hem of wat dan ook...reken maar dat hij je in de nek vliegt...!!!
Denk even aan panniekerende paarden op markten en evenementen: de menigte stuift wel opzij. Ik ook.
Soms staat er dan zo'n oud mannetje tussen die het paard de goede kant opslaat en de rust weer keert ( ik sta dan weer verteld dat zo'n persoon inderdaad NIET omver wordt gelopen!). Maar ook in de dagelijkse omgang zijn veel mensen geneigd veel te vaak opzij te gaan voor hun eigen paard. Dat geeft wel een bepaald signaal naar het dier.