Paard schraapt de hele weg met zijn voorbeen (op de trailer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cardootje

Paard schraapt de hele weg met zijn voorbeen (op de trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:19

Ik doe alvast een flinke plak hooi in het net voor onderweg.
Na 15 min heeft mijn paard zijn hooi op en begint te schrapen met zijn voorbeen.
De hele trailer staat acter de auto te schudden. Hij maakt zich zo druk dat hij er na een half uur
al kletsnat bezweet uitkomt!!!
En dan nog een proef rijden met een paard wat zijn kruid al verschoten heeft.
Hij gaat er wel rustig in en uit en met stilstaan ook geen probleem.
Hij doet dit zowel in een 1 1/5 prds en 2- prds trailer.
Iemand enig idee waarom en hoe hij dit kan afleren?
Flink op de rem maakt het alleen maar erger.
Verward Verward

Imker

Re: Paard schraapt de hele weg met zijn voorbeen (op de trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:25

Een trapflap aan de voorstang bevestigen. Die kun je bij je lokale trailerboer zo laten maken.
Zij nemen een stuk doorzichtig rubben en dat maken ze zo, dat je het óm je voorstang heen kunt schuiven. De flap houdt ca. 10cm boven de grond op.
Als je paard nu met zijn been omhoog en naar voren gaat om te schrapen, komt hij met zijn knie tegen de flap en daardoor schrapen ze een heel stuk minder, omdat het niet lekker voelt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:28

Even een toevoeging.

Als je op mijn website kijkt en dan op het knopje 'veiligheid' klikt, zie je een voorbeeld van de trapflap.

cardootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:28

imker schreef:
Even een toevoeging.

Als je op mijn website kijkt en dan op het knopje 'veiligheid' klikt, zie je een voorbeeld van de trapflap.

Hallo,
Bedankt voor je mail....alleen ook dit hebben wij al geprobeerd. Deze hangt er standaard aan en met touwen vast gebonden want meneer weet hem er altijd af te krijgen!!!
Hij blijft nu wel hangen maar helaas geen succes op het schrapen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:04

Heb geen pasklaar antwoord hoewel ik het probleem een beetje herken omdat ons paard ook schraapt. Ons paard gaat schrapen als de trailer stil staat of als we op een stuk rijden waar we veel moeten afremmen en optrekken. Ons paard blijft verder wel redelijk relaxed (is iig niet bezweet ed) om schade aan de trailer te beperken ligt voorin een dikke rubber mat. Schrapen is denk ik toch een uiting van ongemak, het niet prettig vinden op de trailer.

Uit je verhaal maak ik op dat jullie nu soms flink op de rem trappen om het schrapen te stoppen? Als je met een trailer rijdt moet je altijd voorzichtig optrekken en afremmen ivm de balans van je paard, hij kan immers niet zien waar hij heen gaat en heeft hier zelf geen invloed op. Door ineens op de rem te trappen krijg je een schrikreactie bij het paard en dat zorgt er weer voor dat hij meer gaat schrapen. De enige manier waarop je zover ik kan zien iets aan dit probleem kan doen is het zoeken naar een rijstijl die het zo prettig mogelijk maakt voor je paard, en veel korte ritjes met de trailer maken waarin je het schrapen voor bent om zo mogelijk uit te kunnen bouwen naar langere stukken schraapvrij rijden.

umba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:15

Vertel mij wat ik heb ook zo´n draakje op de trailer. Thuis het liefste paard van stal. Schraapt ook niet als ze vaststaat met poetsen al laat je haar 3 uur staan. Maar dan op de trailer. De heenweg is meestal ook geen probleem. Het stilstaan op concours tot dat we gaan rijden ook niet maar dan. schrapen, schrapen en nog eens schrapen. Op de terugweg schudt de hele trailer. Zodra ik uit het raampje haar naam roep is het gelijk stil. Maar na 1 minuut begint het weer. Afgelopen zaterdag kwam ik thuis na een wedstrijd en ze had een heel stuk uit de gietvloer geschraapt. Maar goed dat niet iedereen in het bezit van een geweer is. Op een tweepaards trailer met een ander paard ernaast doet ze het niet. Ze staat vaak op de trailer, ik denk gemiddeld 3x in de week. Loopt er altijd op maakt niet uit of het donker is, het zeiltje iets te ver naar beneden hangt. Maakt allemaal niets uit. Ik heb altijd hooi in de trailer. Mij werd aangeraden om haar te kluisteren maar dat vind ik nog wat eng maar er moet wel iets gebeuren. Ze maakt zich niet echt druk als ze zo staat te schrapen. Wordt we wat warm maar komt niet echt bezweet van de trailer. Als iemand een oplossing heeft graag.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:37

het verhaal van umba komt me heel erg bekend voor.
Zelf een 1 3/4 trailer en er op lopen ed is geen probleem. Echter als de klep dicht is dan begint het. continu hinniken en schrapen. Als we rijden is er niks aan de hand, behalve dan met bochten en het stuk met de drempels, dit vind ze ook niet fijn.

Staat ze op de 2-paards trailer dan is ze een stuk rustiger, en als er iemand naast haar staan dan is er niets aan de hand.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:39

Ik ben er zelf geen voorstanders van, maar kluisters kunnen een optie zijn!

cardootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:07

misschien domme vraag....ahum maar wat zijn kluisters??????

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:44

Handboeien. Clown

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:04

Idd kluisteren. Heb ik met mijn paard ook gedaan. Sindsdien zijn alle problemen opgelost. Als hij op de trailer stond was het gevaarlijk om de weg op te gaan. Heb uiteindelijk besloten om hem toch te kluisteren en sindsdien is transport geen enkel probleem meer. Let wel op dat je heel rustig door bochten gaat aangezien hij natuurlijk wat moeilijker kan verstappen. Als je vragen hebt hierover of je wilt meer ervan horen dan stuur je maar een pm.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:22

Ik heb ook een schraper...

Nu moet ik zeggen dat het na 2 jaar wel minder is geworden. Hij doet het ook niet meer altijd. Nu nog vooral als hij het zat is en naar huis wil. Of als hij alleen achterblijft oid. Dus het zal een spannings-iets zijn denk ik dan.

Om te voorkomen dat hij mijn gietvloer sloopt heb ik een rubberen mat in de kar liggen.

Kluisteren heb ik niet echt veel vertrouwen in eigenlijk... ik laat hem lekker schrapen. Ik heb gewoon een zwaardere auto gekocht, nu voel ik het niet meer zo erg Duivel

Al heb ik echt wel eens serieus gedacht om hem met kar en al ergens achter te laten, zo gek werd ik er van... Bloos

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:27

1 van onze dravers doet (deed!) het ook heel erg. Heeft zelfs al eens schade aan een bodem toegebracht. Hij schraapt voornamelijk met stilstaan, optrekken, in de bebouwde kom en dergelijke.
Kluisteren is een prima oplossing als je je trailer niet verruineerd wil hebben.
Wij vervoeren hem tegenwoordig in een 2 paardstrailer met het tussenschot wijd, en ongekluisterd, met hooi, gaat dat heel behoorlijk. Mijn man rijdt met hem ook extra rustig/voorzichtig. Het paard staat tijdens het reizen door de ruimte die hij nu heeft wat diagonaal op de trailer, maar blijkbaar voelt hij zich hier het prettigste bij.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:30

TAO-->OPG

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:59

Optie: meer hooi???

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:23

Wij zetten de radio harder want afleren is ons in 10 jaar tijd niet gelukt!