Weer terug rijden :]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MJ__

Weer terug rijden :]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:31

Mijn pony had vorig jaar augustus Haar pees gescheurd ,, waardoor ze 6 maanden niet mocht rijden,,
ze moest op stal blijven en we kregen een schema van de dierenarts,,
Tot nu toe ging alles wel relaxed en gewoontjes,,
Maar over 1 week is het eindelijk zover,,
en mag ze terug rijden ^^

Ik ben echt heeeeuwl blij dat het eindelijk zover is,,
Maar toch ben ik wel een beetje bang =']

Het is een heel rustige pony,maar ze heeft natuurlijk ookal 6 maanden bijna helemaal stilgestaan,
En nu met het draven aan de hand gaat ze er ook geregeld vandoor xD
Ik neem haar niets kwalijk,,want ik zou het na 6 maanden ook wel compleet zat zijn,, x'D
Maar,,
Het is dan dus ookal weer de eerste keer in 6 maanden dat ik weer ga paardrijden.
Ik ben normaal gezien al zo'n schrikkerig persoontje als ik ga rijden,,
maar ik weet niet of het nu wel zo verstandig is ,,dat ik dan voor die eerste keer wel op mijn pony ga.
ik wil het natuurlijk wel heel graag,,maar dan nog.
Zelfs na het longeren ervoor ben ik bang dat ze heel die bak doorraast,
Want te lang longeren mag nu natuurlijk nog niet.

Zou ik het zelf toch doen?
Of gewoon iemand anders er oplaten ? =O

liekeltj

Re: Weer terug rijden :]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:51

ik zou eerst je eigen zelfvertrouwen winnen door een horsemanshiptraining voor jou EN je paard. Dan kun je pas conclusies trekken wat je gaat doen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:58

Waarom ga je niet eerst erop stappen en stukjes draven op het harde. En dat steeds uitbouwen...

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 01:00

griebels schreef:
Waarom ga je niet eerst erop stappen en stukjes draven op het harde. En dat steeds uitbouwen...

Jaa,,dat is ook de bedoeling,,
Maar dan nog,,
We staan zelf nog niet zo lang op die nieuwe stal ,, dus er zijn daar ook nog heel veel dingen die ze niet kent enzo =O

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:35

Mij lijkt het idee van liekeltj heel goed.
Wat of in plaats van of erbij goed kan helpen: neem een paar keer priveles op een paard van een bekende of op een manegepaard, waarvan je weet dat ze rustig zijn. Dan kan je weer even 'inkomen'.
Succes ermee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:57

Heb je geen opbouwschema gehad van je DA.
Heb ook al eens een peesblessure gehad (althans mn paard) en toen mocht ik echt maar minuutjes draven en het duurde ook dus nog maanden voor ik weer echt aan het rijden was.
Verkijk je niet, peesblessures kosten echt veel tijd en te vroeg beginnen is opnieuw beginnen. Dus neem de tijd ervoor.
Longeren dus beslist niet. En als hij niet rustig blijft probeer iets rustgevends te geven Nervidine wil nog wel eens helpen en in het uiterste geval Sedalin. Succes dus, en echt overhaast het niet.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:50

Fien__ schreef:
Mijn pony had vorig jaar augustus Haar pees gescheurd ,, waardoor ze 6 maanden niet mocht rijden,,
ze moest op stal blijven en we kregen een schema van de dierenarts,,
Tot nu toe ging alles wel relaxed en gewoontjes,,
Maar over 1 week is het eindelijk zover,,
en mag ze terug rijden ^^

Ik ben echt heeeeuwl blij dat het eindelijk zover is,,
Maar toch ben ik wel een beetje bang =']

Het is een heel rustige pony,maar ze heeft natuurlijk ookal 6 maanden bijna helemaal stilgestaan,
En nu met het draven aan de hand gaat ze er ook geregeld vandoor xD
Ik neem haar niets kwalijk,,want ik zou het na 6 maanden ook wel compleet zat zijn,, x'D
Maar,,
Het is dan dus ookal weer de eerste keer in 6 maanden dat ik weer ga paardrijden.
Ik ben normaal gezien al zo'n schrikkerig persoontje als ik ga rijden,,
maar ik weet niet of het nu wel zo verstandig is ,,dat ik dan voor die eerste keer wel op mijn pony ga.
ik wil het natuurlijk wel heel graag,,maar dan nog.
Zelfs na het longeren ervoor ben ik bang dat ze heel die bak doorraast,
Want te lang longeren mag nu natuurlijk nog niet.

Zou ik het zelf toch doen?
Of gewoon iemand anders er oplaten ? =O

Ik snap dat je het een beetje eng vind, zou ik misschien ook wel hebben. Ze heeft tenslotte een hoop energie over van die 6 maanden. Maar waarom longeer je der dan niet eerst? Dan kan ze de meeste energie daarin kwijt en dan ga je er daarna op.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:52

Babootje schreef:
Heb je geen opbouwschema gehad van je DA.
Heb ook al eens een peesblessure gehad (althans mn paard) en toen mocht ik echt maar minuutjes draven en het duurde ook dus nog maanden voor ik weer echt aan het rijden was.
Verkijk je niet, peesblessures kosten echt veel tijd en te vroeg beginnen is opnieuw beginnen. Dus neem de tijd ervoor.
Longeren dus beslist niet. En als hij niet rustig blijft probeer iets rustgevends te geven Nervidine wil nog wel eens helpen en in het uiterste geval Sedalin. Succes dus, en echt overhaast het niet.

Ze kan der wel longeren, als ze idd maar rustig aandoet. Als ze der longeert kan ze juist goed zien hoe ze loopt, onder het zadel is dat toch altijd moeilijker te beoordelen. Iemand anders laten kijken zou kunnen, maar tis fijner om het met eigen ogen te zien. Als zij der gewoon niet teveel laat gaan met longeren, is er niks aan de hand. En idd wel rustig opbouwen, tis heel kwetsbaar dus verkeerde stappen voor je paard zijn niet goed. Succes ermee Lachen
Iets kalmerends geven lijkt mij niet zo'n goede oplossing als ik eerlijk ben, want ze zou het toch een keer moeten proberen zonder iets kalmerends. Het paard zal toch wat sneller gaan of wat dan ook, logische na 6 maanden stilstaan. Maar als ze hem de eerste keer weer onder het zadel iets kalmerends geeft kan die zich niet geven, dan doet die dit weer de volgende keer, zonder iets kalmerends.. Lijkt mij teminste!

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:59

Ik vind het verhaal van de TS een beetje typisch overkomen?
Misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor. Knipoog

Ten eerste: Heb jij geen opbouw schema gekregen van de DA?
Ten tweede: Je zegt , nog niet zo lang longeren, maar bij onze pony met peesblessure, was de DA toch heel duidelijk over longeren : NOT DONE.
Als jij je pony goed wil laten herstellen van een peesblessure,
is het heel belangrijk dat dit consequent gaat, met een duidelijk opbouw schema.
Dus niet ineens rijden, en idd het risico lopen dat je pony er van door gaat, en je nog verder van huis bent, als de pony een rare sprong maakt.
Hoe ik je zo hoor, kan je idd beter er niet zelf op gaan, maar iemand anders voor je laten rijden.

Probeer, langzaam op te bouwen.
Ik weet niet waar jullie nu met haar aan de hand lopen, ik hoop op de verharde weg?
En dus met rijden, ook elke dag, steeds een stukje verder, over de verharde weg STAPPEN.
Wanneer dit goed gaat (heeft ons 3 maanden gekost) ook stukjes draven over de verharde weg.
Nu zijn we een jaar verder, zonder bijgerekende tijd dat ze stilstond, en nu mochten we vorige week weer een galopje wagen buiten.
Dit is alles gegaan in overleg met de Fysio + DA, die ons toch altijd is blijven vertellen nog niet te snel in de bak te rijden ed.
Het is belangrijk, op de verharde weg, rechte stukken te rijden.
Zodra je weer in de bak mag rijden, zal het dus ook belangrijk zijn, niet meteen de bochten mee te nemen, met het draven. Knipoog

Edit: http://www.bokt.nl/wiki/Peesblessure

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:43

Madeleen mischien moet je even goed lezen , er is wel aan een schema gedacht , maar die is nu op het punt aangebroken dat ze het wel weer mag proberen . Knipoog
het rijden zou ik mee wachten tot de pony weer wat rustig is en beginnen met alleen alle dagen een beetje longeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:56

fuego3 schreef:
Madeleen mischien moet je even goed lezen , er is wel aan een schema gedacht , maar die is nu op het punt aangebroken dat ze het wel weer mag proberen . Knipoog
het rijden zou ik mee wachten tot de pony weer wat rustig is en beginnen met alleen alle dagen een beetje longeren.

Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat jullie werkelijk willen gaan longeren met een paard dat een zo'n blessure heeft!! Een paard onder controle bij longeren, wellicht een paard wat dagelijks beweging heeft wel ja.. Maar denk je echt dat een paard dat 6 maanden nauwelijks wat heeft mogen doen rustig is aan de longeerlijn?? Een paard wat in 6 maanden niet los is geweest gaat denk ik helemaal uit zijn plaat als hij/zij eindelijk weer wat beweging krijgt!
Daarbij is het longeren in een bocht..iets wat heel slecht is voor zo'n blessure!!

TS ga alstjeblieft niet longeren!! Als je paard uit zijn plaat gaat (wat logisch zou zijn, helemaal als hij aan de hand al wat gaat 'flippen') ben je veeeel verder van huis!

Het is natuurlijk wel heel fijn dat je er weer op mag..maar ik snap dat je het ook heel eng vindt. Ik heb het ook 2 keer meegemaakt (gelukkig niet zo'n lange periode!.. langste was 3 maanden) en ik had ook zoiets van: slik... Mijn paardje was echter onder het zadel vele malen rustiger dan aan de hand Haha!. Mijn pony vond het net zo leuk als mij om weer aan het 'werk' te mogen, in hoeverre je 5 minuutjes stappen op het harde werk kan noemen natuurlijk Tong uitsteken. Kan je er niet op en dat iemand hem vast houd? Zo kan je weer rustigaan wennen en krijg je gelijk vertrouwen. Daarnaast helpt het om in een groep weg te gaan! In het begin mag je denk ik toch niet al te lang stappen dus er is wellicht iemand die bijvoorbeeld na het rijden wel met jou over het harde wilt uitstappen! Jij kan dan mooi gelijk mee. Paarden zijn met meerdere meestal wat rustiger!

Veel succes!

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:38

zoals al eerder gezegd is, eerst beginnen met grondwerk, het vertrouwen terug krijgen, en dan rustig erop gaan zitten en stappen terwijl er iemand naast loopt Lachen
succes ermee !