Aan de teugel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosxhorse

Aan de teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:25

Hallo!
Ik heb een vraag waar ik best wel meezit..
Ik heb een pony van ongeveer 22 jaar. We weten niet precies hoe oud hij is, omdat de pony geen papieren heeft. De vorige eigenaar zei dat hij heel goed aan de teugel kon lopen. Dus ik proberen maar hij wil gewoon niet. Hij lijkt het gewoon verleert te zijn. Zou het met zijn leeftijd te maken hebben dat hij het niet meer kan? Of zou hij het gewoon weigeren om te doen?

Groetjes Roosxhorse

SuperSmurf

Re: Aan de teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:27

Mag ik vragen hoe lang je zelf al rijd? Het kan natuurlijk zijn dat de pony niet heel makkelijk aan de teugel gaat lopen.
Hoe doe je het? Probeer je wel van achteren naar voren te rijden?

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat de pony inderdaad vast zit, kan je heel makkelijk achter komen door hem eens te laten masseren. Kunnen wij zo van achter de pc nl niet beoordelen. Lachen

Denk dat je even moet uitleggen wat je doet om hem naar beneden te krijgen Lachen

edit; misschien is de pony idd bij de vorige eigenaar niet goed aan de teugel gereden ( bijv door middel van zagen ) en werd ie gewoon in de krul getrokken. Het is voor ons wel echt moeilijk te beoordelen vanaf hier Lachen
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 29-02-08 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:27

De vorige ruiter, deed hemmischien op een net iets andere manier naar beneden laten lopen. Dat merk ik nu ook als er iemand anders op me pony rijdt. die krijgt um meestal niet aande teugel. Die doen het dan net ietsje anders..
En 22 jaar is het ook moeilijker aan te leren!..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:30

Aan de teugel rijden is geen doel van het rijden!! Dat komt vanzelf als je lekker ontspannen aan het rijden bent.

Daarbij denk ik dat het meer een probleem is van jou dan van de pony. Mijn advies neem les en verder gewoon plezier hebben dan komt het allemaal vanzelf wel.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:02

Aan de teugel hoor je niet met alleen je handen te doen.
Als jij je ontspant, en het paard ontspant zich, gaat hi al vanzelf lager en ronder lopen.
En je pony/paard moet goed voorwaards zijn.
Van achter voorwaards maken en van voor oppaken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:04

Aan de teugel rijden moet inderdaad geen doel zijn.

En wat betreft wat je zegt dat het paardje het niet kan.
Het moet vanuit de ruiter komen, dus dan is het de ruiter die het niet kan en niet het paardje.
Zeker als andere mensen het wel voor elkaar krijgen.

Probeer je er niet teveel op te focussen, probeer de ontspanning te krijgen door een goede manier van rijden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:07

Dat ligt dan waarschijnlijk wel aan jouw. Als jij gewoon goed voorwaarts rijdt en lekker ontspannen hij op een gegeven zelf wel gaan Lachen

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:07

Ik zou op zoek gaan naar een leuke juf of misschien wel iemand van stal ofzo die je lekker advies kan geven en je verder kan helpen.
Ik denk dat je pony jou misschien nog wel heel veel kan leren hoor, en ben ervan overtuigt dat hij het niet verleert is!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:10

Als een onervaren paard door een goede ruiter aan de teugel kan lopen dan moet een ouder dier dit zeker kunnen, die heeft inmiddels allang geleerd om het gewicht van een ruiter te dragen.
Een paard wat ondeskundig wordt gereden gaat alleen hooguit in een valse krul lopen en dat heeft niks met "aan de teugel" te maken.
Wat zegt je instructeur ervan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:49

Volgens mij hoort dit hier niet.
Ik weet niet hoe lang je al rijd, maar zoek les!
Lekker actief gaan rijden, het moet van achteren komen, want daar zit je motor.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:41

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:51

De term 'aan de teugel' is ook verkeerd. Het wordt veel gebruikt, maar dekt niet de lading.

Een paard dat 'aan de teugel is' volgt de hand van de ruiter (is aan het bit).

Een paard dat goed van achter naar voren naar beneden wordt gereden, wordt hierdoor nagevelijk. Hij dient hiervoor ontspannen te zijn en zoals gezegd, goed van achter naar voren rijden en voor niet meer opvangen dan je er achter bij rijdt. Een paard gaat dan zijn rug bollen, waardoor hij je beter kan dragen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:06

Dat ligt waarschijnlijk aan jou hoor... Aan de teugel lopen is een teken van ontspanning hoor... Het is niet aan teugel trekken hoor... Dat gaat niet zomaar! Volg eens les bij een ervaren persoon of rij eens goed voor jezelf... Misschien was het rijgedrag van de vorige eigenaar anders die van jou! Ik zou het niet weten waarom het aan jou paard zou zitten... Misschien van stijfheid ofzo maar verder zou ik niet weten waarom.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:06

Hoe lang rij je al en wat doe jij al je heb "aan de teugel" probeerd te krijgen ?
Dat moet je wel even zeggen , want dan pas kunnen wij goed oordelen.
Aan de teugel lopen heeft moet idd geen doel zijn !
Wil je even reageren en zeggen wat jij precis met aan de teugel bedoelt.
Je paard "aan de teugel" laten lopen is minder goed voor hem dan als hij "nagevelijk" loopt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:14

Het aan de teugel lopen is de uitkomst van ontspannen rijden (tenminste dat is wat ik altijd lees en leer en dus wel een streven). Maar die ontspanning moet van achter komen en niet door voor te trekken, ik zie veel mensen dit doen en daardoor loopt het paard met hele korte pasjes en is juist heel gespannen...

Als ik jou was zou ik goede instructie zoeken en niet gelijk kijken naar het plaatje van 'in de krul', want dat is geen doel... Het doel moet ontspanning zijn Knipoog.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:44

je zou je paard ook eerst goed los kunnen rijden, veel voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen etc. als je ouder word komt natuurlijk ook de stijfheid....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:51

@ emptyWords; dat doe je natuurlijk sowieso al eerst Lachen Losrijden dus. Jij gaat ook niet meteen fanantiek beginnen met sporten voordat je een warming up hebt gedaan Haha!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:47