Aansingelen, lastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Aansingelen, lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:27

Als ik mijn paard aansingel, wat altijd erg rustig gaatje voor gaatje gebeurt, legt ze altijd haar oren in de nek en wil ze gaan schoppen en bijten.. Ik weet niet hoe dit komt, want als ik klaar ben met aansingelen is het gelijk weer goed, dan loopt ze gezellig mee met de oortjes naar voren.
Ik las net in een ander topic dat als een paard singelangst heeft, een bontsingel ook een idee zou kunnen zijn. heeft iemand nog andere ideeen?
(het zadel past trouwens ook gewoon goed)
x

CM_

Re: Aansingelen, lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:29

Singeldwang kun je niet verhelpen met een bontje, singeldwang hebben ze of dat hebben ze niet, en is een psychisch probleem,

de oplossing is meestal lopend aansingelen, of gaatje voor gaatje, en steeds een paar passen lopen tussendoor.

Ligt je zadel wel goed?

Is het een merrie??
Doorgaans doen veel merries dit met aansingelen, hoeft niks te betekenen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:30

Je zou een singel met elastiek kunnen proberen. Dit werkt minder in...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:31

Gaatje voor gaatje is misschien nog te snel. Jo wordt ook niet blij van aansingelen, die begint al als ik met zadel aankom. Dus ik maak de singel op de poetsplaats wel vast, maar dan zo dat ie nog helemaal los hangt van de buik. Dan vlak voor het aanlopen naar de bak zorg ik dat die de buik wel raakt maar nog heeeeel los is, en dan loop ik met haar in de bak nog een rondje en singel dan heel voorzichtig aan. Op de een of andere manier vind ze het in de bak een stuk minder erg. Dan duurt het wel 5 min langer voor ik erop zit, maarja. En dan moet ik na een paar rondjes draven ook nog nasingelen vanuit het zadel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:43

Crossmonster: Ja ze is idd een merrie, en ze is wel vaker knorrig als je haar aait als ze er geen zin in heeft, het zadel ligt wel goed, maar dat lopend zal ik eens proberen, dankje

Zammie: ja, ik zal wel even kijken bij divoza Lachen

Maanling: ik doe het ook nooit in een keer, eerst het eerste gaatje, dan doe ik de peesbeschermers om, dan het 2de gaatje, en dan loop ik een stukje en dan singel ik verder aan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:04

pas op met singels met elastiek!!, je wilt daardoor wel eens te strak aansingellen. Zo knijp je namelijk de Serratus Thoracis af waardoor het paard niet goed zijn voorbenen naar voren kan brengen, het is ook raadzaam aan te singelen aan beide kanten (je moet toch aan de andere kant zijn ivm stijgbeugels) ipv aan de aangeleerde rechterkant. Ik zou eerder een elastieke singel afraden, en gaan kijken waar het probleem weg komt, om direct te roepen dat het dier singelangst heeft vind ik wat te snel en te makkelijk, zelf vraag ik me af of het zadel wel echt goed past, begrijp me niet verkeerd maar heel veel mensen denken dat hun zadel past (en meestal lijkt dat zo) ondertussen het in werkelijkheid heel anders zit, een verschil in mm kan namelijk behoorlijk wat last bezorgen bij een paard waardoor je haar elke keer veel pijn doet als je aansingelt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:06

Benfan schreef:
pas op met singels met elastiek!!, je wilt daardoor wel eens te strak aansingellen. Zo knijp je namelijk de Serratus Thoracis af waardoor het paard niet goed zijn voorbenen naar voren kan brengen, het is ook raadzaam aan te singelen aan beide kanten (je moet toch aan de andere kant zijn ipv aan de aangeleerde rechterkant. Ik zou eerder een elastieke singel afraden, en gaan kijken waar het probleem weg komt, om direct te roepen dat het dier singelangst heeft vind ik wat te snel en te makkelijk, zelf vraag ik me af of het zadel wel echt goed past, begrijp me niet verkeerd maar heel veel mensen denken dat hun zadel past (en meestal lijkt dat zo) ondertussen het in werkelijkheid heel anders zit.

Wat bedoel je met de aangeleerde rechterkant?

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:08

mijn merrie doet dit ook sinds kort hoor.
Mijn vorige merrie deed dit ook is uiteindelijk wel overgegaan bij mijn vorige merrie. Ik heb goede hoop dat het bij mijn huidige merrie ook overgaat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 20:32

Nog even een ding; ze doet het niet altijd, maar soms, kan ze dan niet gewoon sjaggie zijn?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:42

emm.. ik bedoel linkerkant *slaat zichzelf voor het hoofd*

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:44

Sodeletuut schreef:
Nog even een ding; ze doet het niet altijd, maar soms, kan ze dan niet gewoon sjaggie zijn?

Jazeker kan dat. Staan merries wel een beetje om bekend, die buien. (het zijn net vrouwen Knipoog )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:49

waar je wel even goed naar moet kijken is of je zadel wel vrij ligt op de schouder.
als je aansingeld trek je het daar namelijk strak.
bij een zadel wat eigenlijk wat te smal is trekt en knijpt het dan veel op de schouder.
soms helpt het om toch je zadel een stukje verder naar achteren te leggen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:41

okee bedankt voor de tips Lachen

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:28

hey misty

wat ook goed helpt is als je gaat aansingelen met een hand je paard
lekker kriebelen zodat hij afgeleid is en uiteraard zoals al gezegd rustig
met veel wandelen tussendoor.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:20

Mijn vz merrie is ook knorrig met aansingelen.

Ze bijt in het hek (of wat er nog van over is) waar ze aan vaststaat.

Ik singel gaatje voor gaat je aan met pauzes er tussen.

Maar ze doet ook knorrig als ik haar een deken op doe, dus het zou ook aangeleerd gedrag kunnen zijn?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:28

Veel paarden hebben spierproblemen in de voorhand
Aansingelen en dekens (die vaak strak om de borst zitten) vinden ze dan niet prettig/ pijnlijk
Er word vaak geroepen dat het zadel goed past
maar in de praktijk blijkt wel dat de meeste zadelmakers er geen verstand van hebben
Dus ga er nooit zo maar vanuit, dat het zadel perfect past
veel mensen doen het probleem af als "merrieachtig"
Alsof merrie's géén pijn kunnen hebben Verward
Laat er eens iemand naar kijken van http://www.happy-athlete.nl (niet duur en meteen resultaat Cool )
zij kijken dan ook meteen of je zadel problemen geeft.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:35

ik ben het er inderdaad mee eens dat veel zadels niet goed liggen en dat daar het probleem ligt, maar ze kunnen ook gewoon een hekel aan de singeldruk hebben (met aansingelen)... Merk dit bij mijn eigen merrie. Heb haar zelf beleerd en heb altijd heel rustig de singel aangetrokken, (en ook steeds stappen tussendoor, dit doe ik nog steeds) maar zij is ook een beetje kriebelig. Met name nu nog bij de longeersingel en niet meer bij het zadel sinds ik een leren singel met elastiek heb gekocht. Het probleem van te strak aansingelen is iets waar je gewoon op moet letten, het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd. Kan de hand er altijd tussen hebben....

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:54

Als ik trouwens op een andere plek dan normaal aansingel is er niets aan de hand.

Ze kan dan rustig staan slapen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:11

Ik heb vandaag een paar tips beoefend Tong uitsteken
- aan de rechterkant aansingelen
- aldoor een stukje lopen en wat anders doen tussen de gaatjes door

en het hielp echt, ze was helemaal niet meer zo knorrig, ze wou ook niet happen en schoppen Haha! dus bedankt voor de tips!

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:55

crossmonster schreef:
Singeldwang kun je niet verhelpen met een bontje, singeldwang hebben ze of dat hebben ze niet, en is een psychisch probleem,

de oplossing is meestal lopend aansingelen, of gaatje voor gaatje, en steeds een paar passen lopen tussendoor.

Ligt je zadel wel goed?

Is het een merrie??
Doorgaans doen veel merries dit met aansingelen, hoeft niks te betekenen

Helemaal mee eens. Ik heb in mn leven al op zoveel pony's gereden. En echt super veel doen het
En dan vooral merries

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:55

ja, mijn pony is ook qua gedrag heel duidelijk een merrie

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:17

tussen het lopen door en afleiden, dus elke keer singelen als ze het niet verwacht.

JHorkaxJet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:57

Hoi,
Ik heb het met mij verzorgpaard ook. soms lukt het dat ze alleen zo wat in de lucht bijt, maar ze begint ook vaak met haar achterpoten te slaan..
ik doe het ook altijd rustig, maarjah..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:59

BlackEyed schreef:
Als ik trouwens op een andere plek dan normaal aansingel is er niets aan de hand.

Ze kan dan rustig staan slapen.

Ja! Dat heb ik met Jo dus ook! In de bak, of in de longeerbak geen probleem. Als ik erop zit en nasingel: blijft ze rustig staan tijdens het aansinglen. Gek is dat toch.