Dominante merrie 'terroriseert' weidegenootjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Dominante merrie 'terroriseert' weidegenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:58

Op de stal waar ik rijd staan 3 paarden: de 9-jarige KWNP-ruin Bailador, zijn 27-jarige moeder Elza (d-pony) en de 5-jarige Welsh A merrie Goldy.

Elza en Bailador zijn eigenlijk al sinds Bailadors geboorte samen in de wei. Elza was, ondanks het feit dat ze kleiner is dan Bai, de baas. Toen ik Elza ging rijden was ze al ongeveer 10 jaar niet gereden en de paarden waren het dan ook niet gewend om uit elkaar gehaald te worden. Dit ging dus gepaard met veel gehinnik en druk gedoe, maar ze wenden er allebei aan.

Inmiddels rijd ik Bailador en wordt Elza nog een paar keer per week vertroeteld door een meisje van 12. Elza was altijd al een pony met een gebruiksaanwijzing, maar zodra je die gevonden had kon je er ook alles mee. Ik ben altijd ontzettend consequent geweest met deze pony (zowel in de omgang als onder het zadel) en daardoor was ze ook fantastisch meegaand. Het meisje wat haar nu rijdt, is nog jong en houdt erg van knuffelen en longeren, terwijl Elza dit eigenlijk niks aan vindt. Af en toe stap ik er nog eens op om lekker door het bos te crossen en dan zie ik haar weer helemaal opleven Lachen

Sinds een halfjaar geleden begon Bailador een beetje de macht op te eisen in de wei. In plaats van dat hij voor Elza aan de kant ging als ze een keer ging dreigen terwijl ze aan het eten was, dreigde hij háár aan de kant. Elza wordt natuurlijk ouder en liet toen iets makkelijker over zich heen lopen.

Een paar maanden geleden is er een nieuwe pony bijgekomen. Elza moest in het begin niks van Goldy hebben. De eerste keer dat ze bij elkaar in de wei stonden, vloog ze er met haar oren plat in de nek als een gek op af en dit bleef ze ook een week volhouden. Bailador rende er wel een beetje achteraan als Elza het weer eens op Goldy gemunt had, maar verder is het een ontzettend mietje dus deed ie niks. Uiteindelijk begon hij wel Elza te 'blokken' als ze weer achter Goldy aanwilde Bloos

Momenteel is het de omgekeerde wereld in de wei. Elza en Goldy zijn dikke maatjes en sluiten Bailador compleet buiten. Als hij in hun buurt komt, begint Elza meteen te slaan en te gillen naar hem en ze laat hem vooral niet in de buurt van Goldy komen. Ze gedraagt zich constant alsof ze ontzettend hengstig is lijkt het wel.

Het gaat nu al zó ver, dat ik Bailador nauwelijks meer uit de wei kan krijgen omdat de merries mij constant 'bedreigen' en ik dus ook niet meer in zijn buurt mag komen. Al met al is er dus een linke situatie ontstaan.

Momenteel zetten we Elza in een andere wei en Bailador en Goldy bij elkaar. De weides grenzen aan elkaar dus ze kunnen wel aan elkaar snuffelen. Uiteraard is dit geen ideale oplossing, ik wil ze gewoon allemaal bij elkaar in hebben!

Heeft iemand de ideale oplossing die wij totaal over het hoofd zien? Bedankt voor het lezen iig, ik sta open voor vragen en suggesties!

marquez1

Re: Dominante merrie 'terroriseert' weidegenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:05

Als ik het goed begrijp is het probleem dat je het zielig vindt voor bailador dat hij buitengesloten wordt? Ik zou me daar niet zo druk over maken. Laat de paarden het lekker zelf uitzoeken, tenzij er gewonden gaan vallen, maar dat kan ik uit je verhaal niet opmaken. Een beetje schoppen en bijten hoort nu eenmaal bij het kuddegedrag, en ja bij 3 paarden is er altijd wel 1tje die er een beetje buitenvalt. Ik denk dat paarden dat niet zo heel erg vinden, en liever met z'n 3en op de wei staan dan 1 appart.

Als de paarden jou lastig vallen als je een paard eruit wil halen, zou ik gewoon een zweepje meenemen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze de leider van de kudde (jij) aan gaan vallen Knipoog

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:18

marquez1 schreef:
Als ik het goed begrijp is het probleem dat je het zielig vindt voor bailador dat hij buitengesloten wordt? Ik zou me daar niet zo druk over maken. Laat de paarden het lekker zelf uitzoeken, tenzij er gewonden gaan vallen, maar dat kan ik uit je verhaal niet opmaken. Een beetje schoppen en bijten hoort nu eenmaal bij het kuddegedrag, en ja bij 3 paarden is er altijd wel 1tje die er een beetje buitenvalt. Ik denk dat paarden dat niet zo heel erg vinden, en liever met z'n 3en op de wei staan dan 1 appart.

Als de paarden jou lastig vallen als je een paard eruit wil halen, zou ik gewoon een zweepje meenemen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze de leider van de kudde (jij) aan gaan vallen Knipoog

En voor die zweep hebben ze dus totaal geen respect. Alleen Bailador vindt dat eng, dus ik de anderen aan de kant probeer te jagen met de zweep, schrikt hij er als enige van en kan ik hem dus óf niet meer vangen, óf hij trekt m'n arm zowat uit de kom omdat ik hem al vast heb en hij zo heftig schrikt Tong uitsteken

Dat ik het 'zielig' vind, valt wel mee, het is inderdaad maar hoe zij zelf de rangorde bepalen. Wel is het gewoon erg onhandig omdat ze hem elke keer lopen te pesten als ze 's avonds op stal gaan (ze lopen altijd los zelf hun eigen stal in) en hij dan helemaal niet naar binnen durft doordat Elza de weg blokkeert. Nu moet ik ze dus 1 voor 1 aan het halster naar binnen halen. (of klinkt dat erg lui Vork)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:08

mmwa kleine moeite toch? Tong uitsteken

Dat uit de wei halen moet je misschien een beetje handig in worden, ik heb altijd een oud paard verzorgt wat laag in rang stond. Die moest ik ook altijd uit een wei halen waar een stuk of 10 paarden in stonden. Hij was dus doodsbang voor de leider en die stond altijd bij het hek te parraderen. Ik riep dan altijd en maakte me groot (of nam een zweepje mee, daar was mijn verzorgpaard niet zo van onder de indruk) misschien helpt dat bij jou ook.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:11

Hoe lang staan de paarden nu in dit verband samen in de wei? Al een paar maanden? of een paar weken? Als het een paar weken is zou ik me er nog niet al te druk over maken. Dan raken de verhoudingen vanzelf wel weer wat meer bekoeld. Als ze al langer zo staan en je paard vertoond zelf geen tekenen dat jij het echt vervelend vind zou ik me er ook niet al te druk over maken. op zich kan het geen kwaad om de nieuwe pony en je paard even kennis te laten maken zonder de bazige pony maar weet ook dat zodra ze er weer bij komt ze wel eens extra boos zou kunnen zijn al jou paard haar vriendje wil gaan begroeten.

Paar dingen die je moet doen om jezelf het leven makkelijker te maken: Die twee dames eens even duidelijk maken dat jij boven ze staat en ze dus niets te zoeken hebben om jou (met je paard) aan te vallen. Als de verhouding naar jou weer rechtgezet is, zullen ze je paard ook iets meer met rust laten als jij hem wil gaan pakken. Je even op de damen richten dus.
Dit lost ook meteen probleem twee op. Dan kun je je paard eerst naar de opening van de wei brengen en hem voorop laten gaan naar de stallen. Dan kunnen de dames hem niet voor zijn stal gaan staan pesten.
Wij laten de paarden ook altijd los van en naar de wei lopen maar bij het naar buiten gaan zorgen wij ervoor dat de laagste in rang voorop gaan. Anders kom je inderdaad makkelijk in de situatie dat de dominantie types hun recht laten gelden bij de ingang naar de wei.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:00

Ik had dat probleem ook, 2 dominantjes in de wei waardoor ik mijn paard absoluut niet meer te pakken kreeg, ik maakte me groot, keek ze recht aan en joeg ze weg, dacht ik.. paard ging meteen op de achterbenen, en viel mij terug aan, daar was ik opeens in een dominantiegevecht Boos! toch blijven wegjagen en snel richting uitgang gelopen, heb toen hetzelfde vanachter het draadje gedaan, en weer kwam hij op me af, heb toen een halster naar zijn hoofd geslingerd en daar schrik hij enorm van.
De keren daarna, hetzelfde en een truc ontdekt; zand schoppen! Klinkt raar, maar ze zijn op dat moment dominant, gaan niet van jouw weg, maar ja je kan moeilijk dicht bij ze in de buurt komen.. en het werkte heel goed!
Ze staan nu nog steeds vooraan, kan ze een aai geven, maar als ik duidelijk maak dat ze wegmoeten, zodat mijn paard naar me komt, zijn ze ook meteen weg, proberen ze het, schop ik zand Clown en klaar. Het is dus niet zo dat ze bang worden en ik ze nooit meer aan kan raken!!(dat wil je ook niet) maar ze weten nu gewoon dat ze aan de kant moeten, anders doe ik iets heeel engs.. Hoop dat je er wat aan hebt.

edit ik zou ze dus gewoon bij elkaar zetten..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:16

Wat overigens ook indruk maakt is even op en neer springen of snel met je handen over je jas strijken, maakt een heel angstaanjagen geluid Knipoog

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 17:40

Van plotselinge bewegingen of rare geluiden schrikken de dames niet, ze staan in een wei langs een weg waar van alles te zien is en aan mijn trukendoos zijn ze inmiddels wel gewend.

Dus voor mijn eigen veiligheid: hoe dwing ik respect af? Ik haal ze nu een voor een uit de wei en als Elza gaat lopen drammen maak ik haar duidelijk dat ik de baas ben en dat ze niet moet gaan mieren. Op dat moment gedraagt ze zich dan wel weer even, maar de volgende dag, als ze nog los in de wei loopt, begint het gedoe weer van voren af aan.