paniek als ze alleen is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antoinetlove

paniek als ze alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:24

ik heb 10 verzorgpony's dan. en eentje ervan raakt helemaal in paniek als je haar meeneemt in de bak en gaat longeren ofzo, dan loopt ze gerust over je heen. ze gaat steigeren, en doet nog meer van dat soort dingen. nu vind ik het dus al niet meer leuk om der te longeren ofzo.

ik zal ff een hele creative paint tekening maken hoe het eeen beetje in elkaar zit bij mij op stal:
Afbeelding

ook als ik er een pony bijpak en die vastzet voor de bak(zodat ze hem kan zien) gaat ze helemaal door het lint.
als de pony's weer op de wei mogen zal dit minder worden want dan ziet ze ze allemaal. maar het is zeer irritant dat we haar in de winter niet kunnen rijden.

hebben jullie tips ofzo voor mij?

Izmir

Re: paniek als ze alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:35

Hey

Is het wel echt paniek of is het meer omdat hij niet wil.
Op stal is hij wel braaf en kan je er alles mee doen?
Als het echt paniek is zou ik proberen met hele kleine stapjes
het dier van de rest af te halen dus niet gelijk gaan longeren
maar gewoon een klein rondje buiten de stal en dan belonen.
Als hij het gewoon doet uit niet willen ja dan moet je strenger zijn
en respect eisen van je paard. Als je niet zeker weet wat het is
zou ik iemand vragen die in de buurt zit die dat kan beoordelen
voor je.

Succes

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:27

Ze moet leren op jou te vertrouwen en dat het belangrijk is de aandacht bij jou te houden.
Doet ze dit bij haar eigenaar ook?
Hoe oud is het paard en wat wordt/is er allemaal met haar gedaan?
Hoe vaak komt ze uit haar stal?

Het klinkt als een jong paard die nog niet heeft geleerd wat de bedoeling is.
Longeren zou ik nog niet mee beginnen als ze nog niet normaal naast je kan lopen. Dit kan je prima oefenen in de bak, maar het beste is denk ik onder begeleiding. Grondwerk training dus, om een goede, duidelijke, band te krijgen met het paard.

antoinetlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:09

in de zomer toen dus alle pony's in de weide stonden en ze hun kon zien. kon ze wel normaal longeren en lopen. ook rijden ging gewoon. je snapt dat ik er nu niet opstap

het gaat om een NF van 12 jaar. ik denk niet dat het onwillendheid is, omdat ze zich zo ontsettend druk maakt. gaat ook snuiven enzo.
ze komt elke dag 1 tot 2x uit de stal in de bak(met heel de groep) zodat ze uitgemest kunnen worden,

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:39

Kan je de pony niet 'afzonderen' door hem alleen in de bak los te laten? Dan kan ze het even lekker zelf uitzoeken en merkt ze dat druk doen helemaal geen zin heeft!
Is ze rustig, dan beloon je je pony en zet je hem/haar weer op stal. Dit steeds wat uitbouwen!

Het moet natuurlijk wel veilig blijven en op deze manier sta jij in ieder geval niet bij de pony in de bak!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:55

De `paniek`komt van het afzonderen van de kudde lijkt mij. In zo een geval is het mooi als jij voldoende band hebt met je paard dat ze jou als `kudde`ziet.

Die van mij kan ook heel slecht tegen alleen zijn, zolang hij maar een ander paard kan zien...of mij dus.

Die band bouw je op door grondwerk ( NH) te doen en die kuddeband met haar te creeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:59

dapperdier schreef:
De `paniek`komt van het afzonderen van de kudde lijkt mij. In zo een geval is het mooi als jij voldoende band hebt met je paard dat ze jou als `kudde`ziet.

Die van mij kan ook heel slecht tegen alleen zijn, zolang hij maar een ander paard kan zien...of mij dus.

Die band bouw je op door grondwerk ( NH) te doen en die kuddeband met haar te creeren.

Is het dan niet zo dat het paardje dan in plaats van aan de paarden aan jou als mens gaat hangen? En je dus eigenlijk hetzelfde krijgt en je probleem alleen maar verlegt?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:01

Ik ga ervan uit dat het paard niet met de fles is grootgebracht en wel goed functioneerd in een kudde.

goed dat je het erbij vraagt!