om de zoveel jaar wisselen van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

om de zoveel jaar wisselen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:49

Goeiedag,

Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die om de paar jaar hun paard verkopen om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik zie dit best wel vaak om me heen gebeuren maar hier op bokt zie ik het vrij weinig.

_Mel

Re: om de zoveel jaar wisselen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:52

Ik heb dit nog nooit gezien. Ik zou het zelf nooit doen en ook echt niet kunnen. De band die ik met mijn paard nu heb, is zo sterk. En ik neem aan dat de meeste mensen wel een band hebben met hun paard toch?
Dan doe je je paard niet zomaar weg omdat je een nieuwe uitdaging wil.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:54

Ik ken wel mensen die veel van paard wisselen. Ik zou dat persoonlijk nooit doen. Zoals ik het vaak zie, kopen ze een paard met veel potentie, rijden het paard een tijd, het loopt niet goed en paard wordt weer verkocht. Ik vindt dat persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard, en het lijkt mij dat je er zelf ook weinig plezier aan beleeft. Ik denk dat mensen kritisch naar zichzelf moeten kijken om te bepalen welk soort paard bij hun past. En dat hoeft dan niet altijd de 4 jarige goed bewegende Jazz of de Crack C te zijn.
Vaak wordt de eigen tekortkoming dan vermomt als, ik zoek een nieuwe uitdaging Dromen . Maargoed ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen Tong uitsteken

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:57

Ik heb om de 5 jaar ofzo een nieuw paard ja. Puur voor de nieuwe uitdaging. Mijn eerste 2 paarden waren al wat ouder en ik wou graag een jonkie en die opleiden.
Tuurlijk heb ik een band met een paard, maar soms is de uitdaging weg en dan verlies ik het plezier.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:00

Heb de afgelopen twee jaar een paar paarden gehad die ik korter heb gehad en nu en daarvoor een die ik hield en houd tot het einde.
Er kunnen verschillende factoren spelen waardoor je besluit je paard te verkopen. Ik heb geen spijt gehad muv eentje die via via heel fout terecht is gekomen.
Als je geen klik hebt of je paard voldoet niet aan wat je zoekt in een paard durf dan eerlijk te zijn naar jezelf en je dier en zoek een GOED ander adres. Knipoog

Soms krijg ik wel eens de indruk dat mensen perse willen bewijzen naar henzelf en hun omgeving dat ze het wel redden, wat te vaak ten koste gaat van het paard imo.. Nors opkijken

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:00

Ik ken ook wel mensen die hun paard inruilen voor een nieuwe uitdaging. Ik zou dat persoonlijk niet kunnen en zou het ook niet eerlijk vinden ten opzichte van het paard.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:02

Waarom is dat niet eerlijk dan?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:02

@rowo; als ik het goed begrijp rij je dus vrij prestatiegericht? Is natuurlijk niks mis mee, maar ik zou nooit mijn paard weg kunnen doen als hij mij zou gaan vervelen, rijtechnisch gezien dan he.
Heeft dat ook niet met eigen ambities te maken? Dat je voelt dat je paard jou ambitites in de weg zitten, want dan kan ik het wel snappen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:03

Zoals met Pino klikte het gewoon niet meer. We zaten mekaar gewoon in de weg zeg maar. DAT vind ik pas niet eerlijk voor het paard. Nu is ze bij een meisje die er super veel plezier van heeft.
Met Calypso zit ik aan mijn top wat willen betreft. Ik wil niet hogerop rijden, maar gewoon jonkies opleiden in de B en L. Ik snap niet wat daar mis mee is? Net alsof ik geen band met mijn paarden heb, dikke bullshit!!!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:08

Je hebt mij niet horen zeggen dat je geen band met je paard zou hebben. Ik probeer alleen iets te begrijpen waarvoor ik zelf persoonlijk niet zo snel zou kiezen.
Zoals je het nu omschrijft begrijp ik dat je het leuk vindt om paarden op te leiden, en geen hoge sportambities hebt nou prima toch. Maar dat kon ik uit je begin post niet opmaken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:09

rowo schreef:
Zoals met Pino klikte het gewoon niet meer. We zaten mekaar gewoon in de weg zeg maar. DAT vind ik pas niet eerlijk voor het paard. Nu is ze bij een meisje die er super veel plezier van heeft.
Met Calypso zit ik aan mijn top wat willen betreft. Ik wil niet hogerop rijden, maar gewoon jonkies opleiden in de B en L. Ik snap niet wat daar mis mee is? Net alsof ik geen band met mijn paarden heb, dikke bullshit!!!

Ik vind dat je fair bent naar jezelf en daardoor kun je oko fair zijn naar je paarden! En als je paard op een plek komt met goede facciliteiten, andere paarden, beweging krijgt, voedsel en een baasje die er meer mee klikt of wat dan ook, wat maakt het dan uit?.. Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:10

Sja niet iedereen heeft dezelfde ambities.

En zoals die handelsstallen vinden jullie dus ook zielig voor het paard? Ik ken ook genoeg mensen die paarden 2 jaar opleiden en dan verkopen. Ik snap niet wat daar mis mee is. Iedereen wil iets anders met de paarden... Ik zou iig niet 8 jaar op hetzelfde paard rond willen rijden (en begrijp dat niet verkeerd)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:13

ik persoonlijk zou nooit mijn paard weg doen ook al kunnen we niet hogerop komen.
mijn enige punten om mijn paarden te verkopen zou zijn

*echt geen geld meer hebben.
*echt geen klik (lees gevaarlijk)!

een paard is een levend wezen, en geen wasmachine die na een aantal wasbeurten weer wordt buiten gedonderd.

jij kiest voor een paard, een paard niet voor jouw.

soms erger ik me er aan dat paarden aan de lopende band gekocht en verkocht worden.
(handel uitgesloten, is brood voor de mensen )

als je een band heb met een paard en het klikt vind ik niet dat je hem zomaar weg moet doen.

dan heb ik maar een zwak hart maar mijn paarden blijven tot de dood al zou ik er niet meer op kunnen rijden.

sport,ambities etc dat zijn dingen die meetellen en waardoor mensen hun paarden verkopen.
ik snap wel dat dat moet of beter gezegd nodig is.
en dat is ook de reden dat dat ik dat niet wil.

maar bovenal vind ik ieder zijn keus,iedereen wat wat het beste voor zijn paard is

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:14

Je "klinkt" nogal boos rowo, er is hier niemand die je aanvalt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:16

5 jaar geleden wilde ik koste wat het koste voor dat ene paard gaan (heb haar ook gehad, gelukkig!) maar heb door omstandigheden geleerd iets zakelijker te worden en mezelf in bescherming te nemen.

Wat ik wel vind is dat als je een paard besluit te verkopen, iemand moet proberen te vinden die in ieder geval met haar klikt en haar een goed tehuis kan bieden...

Een merrie vond ik gewoon te zelfdestructief. na maanden gewetenswroeging, zorg, verdriet etc, heeft het me enorm opgelucht dat ik een schat van een meid trof die het met haar zag zitten. ik had al afstand genomen. Ze verdiende ook beter..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:23

persoonlijk zal ik een paard of pony niet wegdoen zonder reden om maar een nieuwe uitdaging aan te gaan Lachen

wel heb ik enkele pony's gehad die ik als verwaarloosd heb gekocht voor een klein prijsje, op heb geknapt en een fijn huisje (handelvrij) voor heb gevonden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:33

marquez1 schreef:
Je "klinkt" nogal boos rowo, er is hier niemand die je aanvalt.

Ik ben zeker niet boos hoor. Maar blijkbaar snappen mijn standpunt niet (willen niet snappen) en het is net alsof mensen zoals ik niet goed zijn voor hun paard.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:44

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dat doen ! Als ik kijk naar ons eigen paard: dat is ons eerste paard en hebben we gekocht voor onze dochters die allebei nog gewoon helemaal vanaf de B moesten beginnen. Dan koop je een paard met potentie, maar je bent al blij als ze daar leuk mee aan de slag gaan in de dressuur. Wat het paard in zich heeft merk je pas als ze er ook echt mee gaan trainen en wedstrijden gaan rijden. Ik kan me voorstellen dat er een moment komt waarop zij nog verder zouden kunnen, maar het paard dat gewoon niet in zich heeft; dan moet je gaan zoeken naar een paard waar je weer mee verder kunt. Nou moet je natuurlijk maar afwachten of ze dan nog wel de interesse hebben. Veel meiden haken af als de vriendjes komen, de vervolgopleiding of baan. In ons geval zou ik denk ik trouwens niet snel ons paard verkopen, maar er dan eerder eentje bij kopen (ik wil die van ons voor geen prijs kwijt Haha! ). Maar ik besef me ook heel goed dat niet iedereen zich dat kan permitteren.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:19

Ik persoonlijk zou het niet kunnen, al mijn huisdieren zijn een verlenging van mij zelf en het doet me veel pijn alleen al een paar weken op vakantie te gaan. Als ik een paard zou hebben zou ik deze ook niet weg kunnen doen dus is het een blijvertje. Zelf hou ik er dus helemaal niet van dat mensen op die manier naar paarden kijken als of het een spel is die je moet blijven boeien. Een paard is zoveel meer dan iets waar je op kunt zitten en eens kijken of ie een mooie piaffe kan maken of over die hek komt van 1.80. Juist het binden met een paard en vrienden voor het leven worden vind ikzelf 10000 maal boeiender dan kijken hoe hoog je in de top kunt komen.

Dus nee, ik zou het niet kunnen, helaas zit het er voor mij alleen nog niet in.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:34

Ik zou het persoonlijk niet kunnen om mijn paard na vijf jaar ofzo weer te verkopen, mits er echt omstandigheden zijn waardoor het moet natuurlijk. Ik heb die van mij van veulen af aan en hij blijft hopelijk zijn leven lang bij me. Ik heb dan ook geen ambities om hoog in de paardensport te komen ofzo, wil puur alleen plezier met mijn paard hebben net zoals al mijn andere dieren, ze zijn allemaal een deel van mij.
Toch snap ik heel goed dat als je bepaalde ambities in de paardensport hebt dat je zo af en toe een nieuwe uitdaging nodig hebt of een nieuw paard puur omdat het huidige paard niet aan je verwachtingen voldoet, ik vind het ook ieder zijn of haar goed recht om hiermee toe doen wat je wilt.
Wat ik wel heel erg vind is dat veel mensen wel heel makkelijk om gaan met de verkoop van hun paard, ik vind het persoonlijk niet meer dan normaal dat je op zoek gaat naar een nieuwe geschikte baas en niet zomaar de handel in gooit, het zijn levende wezens met veel gevoel!

Groetjes Thessa en Aike Doei!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:00

Ik kan niet zeggen dat ik er iets op tegen heb. je koopt een paard, hebt er plezier mee, komt erachter dat jou 'ambities' niet passen bij het paard (om maar eens een niet zo vaak gebruikte te nemen: jij wil 3 keer per week het bos in maar merkt dat je paard juist lekker aan het werk wil). dan verkoop je het paard toch?

Mits je dan een beetje kijkt dat het ook een adres is wat bij het paard past.

Gewoon verkopen zonder te kijken hoe hij het krijgt (bijvoorbeeld gewend aan weidegang en nu terecht komen bij onkundige mensen en niet naar buiten mogen) vind ik minder netjes.

Overigens gaat mijn knol er niet meer uit. Die mag blijven maar ik sluit niet uit dat ik bij een toekomstig paard daar minder moeite mee zou hebben.

Ik snap niet dat er mensen zijn die er zo'n drama van maken. Als je je paard van de ene naar de andere stal verhuisd doe je hem bijna net zo veel aan als wanneer je hem verkoopt.......

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:03

Gelukkig zijn er mensen die mij wel snappen... Ik heb tot nu toe nog maar 1 pony en 1 paard hoeven te verkopen, maar rijd ook voor anderen en daar zijn ook al paarden vertrokken, via de handel. Je weet dus niet waar ze terecht komen, maar wat doe je daaraan? Zo gaat het nou eenmaal heel vaak en ik heb dat geaccepteerd.
Mijn eigen 2 paardjes zijn super goed terecht gekomen!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:47

k zou het echt nooit over me hart krijgen om 1 van me pony`s zo '' voor nieuwe uitdaging'' te verkopen..
al snap ik wel wanneer het echt niet overeen komt met wat je paard wil en wat jij wil dat je hem dan verkoopt maar doe hem niet blindelings verkopen zoek dan wel een goed tehuis, anders is het ook niet eerlijk tegen over het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:50

Heb een 7tal jaar op een welsh a'tje rond gehobbelt (naja 4tal jaar, maar hij is wel 7jaar bij mij) daarna heb ik een welsh B gekregen omdat ik graag wedstrijden wilde rijden en mijn a'tje daaro zijn zachts gezegd niet echt geschikt voor was. Dat ging erg goed, was heel happy met mijn kleine witte...Maar je wordt ouder en dan komt die leeftijdsgrens...Dus heb nu idd op korte tijd twee paarden er bij ''gekregen'' (let wel; ik krijg geen kant en klare paarden...Moet keihard werken voor wat ik krijg en geen van beide was gewoon opstappen en wegrijden, integendeel zelfs. Ben mijn ouders heel dankbaar dat ik mijn andere twee pony's heb mogen houden. Maar ze weten ook dat ik heel hard werk voor mijn dieren) Maar ik zou niet om de zoveel tijd willen wisselen van paard. Ik hoop nu toch een 10tal jaar door te kunnen met mijn meisje voordat ze moet stoppen...Liefst nog langer zelfs!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:17

Ik heb zelf nu ruim 13 jaar mijn paard en ik heb nog nooit willen wisselen, ik moet er niet aan denken! Ik zie haar echt als mijn levensgezel, het is echt mijn kindje.

Als je een eigen paard hebt, zijn er nog zoveel uitdagingen te ontdekken en als ik dan hoor dat mensen maar weer overstappen op een ander paard omdat ze niet verder komen in de dressuur bijv. vraag ik mij wel eens af: waarom opgeven?? Vaak liggen dat soort vastlopingen ook aan de ruiter (we zijn nu eenmaal niet allemaal een topruiter), kijk eens verder naar andere instructie bijv. en ga op zoek naar nieuwe uitdagingen denk ik dan. Maar goed, er zijn mensen die daar echt heel anders over denken.....