Achter hoeven uitkrabben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Achter hoeven uitkrabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:26

Hallo allemaal!
Ik hoop dat dit op t goeie subforum staat Bloos
Maar ik heb een vraag..
Ik ben maar een simpel manege ruitertje en rij nu sinds een tijdje een vast paard.
t is echt een schat van een dier, wil altijd spelen en knuffelen, is ontzettend makkelijk in stal.
Maar nu komt t .. ik kan zn achterhoeven niet uitkrabben,voorhoeven zijn absoluut geen probleem die tilt ie 'normaal' op .
Maar zodra ik aan zn achterhoeven wil beginnen begint ie 'gek' te doen.
Hij tilt ze echt abnormaal hoog op, houd ze ook naar buiten, houd ze niet stil, enz.
ik weet eigenlijk wel zeker dat dit gewoon 'zijn' manier van zn achterhoeven optillen is, maar t is echt onmogelijk om ze uit te krabben op deze manier.
Aangezien ik t toch slecht vind om zn achterhoeven dan maar helemaal niet uit te krabben doe ik elke keer weer een poging.
( al is t maar voor t idee), vorige week dacht ik eindelijk..yes..nu gaat t lukken..: nadat ie m zo abnormaal hoog opgetild had ( en t is een flink groot en gespierd paard) liet ie zn hoef zakken waardoor ie op ongeveer normale hoogte kwam.
ik boog me net voorover om met mn krabbertje aan de slag te gaan tot ie zn been ineens weer omhoog zwaaide en zn hoef echt rakelings langs mn hoofd vloog.
Ik kan moeilijk boos op m worden want volgens mij weet ie gewoon niet beter.
hij staat er verder ook relaxed bij, soms is ie om zich heen aan t kijken, soms staat ie nog wat te doezelen.
het is dus echt 'zijn' manier.
tijdens mn les vorige week vroeg ik nog aan degene die mij les gaf (en die dat paard sinds een paar weken 3 keer in de week bijrijd) hoe zij dat dan deed..antwoord: "niet, dat gaat niet".

Hebben jullie enig idee hoe ik dit paard in godsnaam kan leren zn hoeven normaal op te tillen?

Moelie

Re: Achter hoeven uitkrabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:52

Tjah, een beetje moeilijk te zeggen zo vanuit de computer. Ik denk dat ik zijn achterbeen gewoon over me been heen klem, alhoewel, je zegt dat het een groot paard is dus wie weet kan het niet bij dit paard. Maar zijn been iig wel elke keer lager trekken als die hem zo hoog doet, misschien heeft ie dan na een tijdje door dat hij hem niet zo hoog moet houden. Ik zou het anders ook niet weten want heb dit nog nooit meegemaakt. Je moet gewoon even kijken wat de beste manier is zodat hij ze niet zo hoog houd, is gewoon ff uitproberen. Zijn hoeven iig wel uitkrabben, nooit goed om ze nooit uit te krabben; kans op hoefrot. Maar je zei zelf al dat je dat wel deed Lachen Succes ermee!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:28

ik probeer t wel..maar t is me dus nog niet (veilig) gelukt..
misschien kan ik volgende week even proberen te filmen..
ik blijf altijd maar op een veilige afstand want t is me al vaker gebeurd dat ik zn hoeven langs mn hoofd zag flitsen.
ik zal eens proberen of ie t snapt als ik zn been naar beneden prober te duwen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:23

Ik weet dat het mss raar klinkt, maar hoe dichter je bij zn been staat, hoe minder kans dat hij je kan raken. Als je verder weg staat, heeft hij kans om uit te zwaaien, sta je dichtbij, wordt zn been meteen afgeblokt en krijg je geen hoef richting je been, gezicht,...

Je kan het natuurlijk helemaal opnieuw proberen aan te leren, dus beginnen vanboven aan zn been, en steeds stukjes naar beneden glijden en belonen zolang hij netjes stil blijft staan. Pas als je helemaal tot aan zn kootholte bent, zachtjes zn hoef even optillen, als hij hem lichtjes optilt, belonen en terug neerzetten. Eventueel nog eens proberen, maar meteen terug neerzetten als hij hem een klein stukje optilt. Dit steeds vaker herhalen en de hoef ook steeds iets langer vasthouden. Gaat dit goed, kan je de hoef iets meer naar boven halen op de juiste "uitkrabhoogte". Ik weet niet of het je zo gaat lukken, maar zo leren wij het pony's aan die vreselijk trappen als je probeert de hoeven uit te krabben, en het lukt eigenlijk elke keer...er kruipt soms wel heel wat tijd en geduld in Lachen Tussendoor niet vergeten te belonen met een aai, rustige stem, eventueel snoepje, en vooral veel rustmomenten. Goed gedaan? Hoef meteen weer neer.

Ik weet niet hoe hoog hij zn hoef tilt, maar als het niet absurd hoog is, kan je hem dan niet gwn op die hoogte uitkrabben? Of slaat hij ook echt met zn been?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:29

Ik had dat probleem bij mijn eigen paard ook in het begin. Verschillende mensen adviseerden me "met geweld" de hoeven op te tillen of het paard "om te duwen".

Uiteindelijk heb ik het samen met mijn vriend in de bak geoefend. Hij hield haar vast aan het halstertouw en ik tilde de achterhoeven op. Wanneer ze vervelend was kreeg zij een ruk aan het touw en zeiden we "NEE!" en als zij braaf voetje gaf kreeg ze een snoepje en werd ze uitgebreid geprijsd "GOED ZO!". We hadden uiteraard veel kijkers want mijn paard kon zich aardig misdragen en haalde ook wel eens uit naar mij!

Uiteindelijk heeft dit binnen 3x oefenen resultaat opgeleverd. Ik prijs haar nu nog altijd en zeg "goed zo!" als ik een achterhoef krijg.

Het heeft allemaal met vertrouwen te maken. Ik heb het langzaam moeten opbouwen en omdat zij nu braver is, ben ik zelf ook minder angstig. Zij voelde natuurlijk dat ik bang was om haar achterhoeven uit te krabben.

Succes ermee.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:57

Bij mij was het in het begin ook ff moeilijk mijn pony heeft de rare gewoonte om als ze vaststaat of gewoon moet stilstaan als ik aan het hoevenkrabben ben de hele tijd met dr hoofd op en neer te gaan schudden. als ze vast staat doet ze dit dus ook en speelt ze met het touw.

Leunen jullie paarden/pony's ook zo bij het hoeven uitkrabben?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 23:31

nou t probleem is niet dat ie zn hoef niet optilt..maar meer dat ie m veel te veel optilt..hij tilt inderdaad zn hele been op.. ( denk ook niet dat ie m nog hoger zou kunnen tillen , denk dat ie m op zn hoogst optilt).
en als ik dicht bij m ga staan krijg ik dus die hoef tegen me aan, vandaar dat ik iets verder weg sta.
misschien moet ik t eens proberen om eerst zn achterhoeven uit te krabben en dan pas voor..
( ik doe altijd : linksvoor,linksachter, rechtsvoor, rechtsachter en dan bij die paard alleen de achterhoeven dus optillen want verder kom ik nog niet). want ik hoef maar even zn koot aan te raken ( linksvoor) , die hoef uit te krabben, en dan tilt ie verder automatisch een voor een de hoeven op als ik bij dat been ga staan.

misschien dat als ik m zn hoef op laat tillen, en wacht tot ie m even laat zakken en m dan beloon,..dat ie t dan gaat snappen ?
( ik heb iig iets om uit te proberen..jammer dat ik m maar 1 keer in de week rij Boos!)

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:20

Ga na of hij geen last heeft van zijn evenwicht. (Dit hoeft niet tijdens het rijden te zijn) Wij hadden een pony op de manege die dit ook deed. Als je dan zijn hoef wilde pakken trok hij zich los en trok ie hem abnormaal hoog op. Als je zn hoef dan vastpakte, viel hij letterlijk bijna om. Soms liet hij wat symptonen zijn van zijn evenwichtsstoornis, zoals rug stijf houden, wanneer hij op rust stond, vaak liggen, met zijn spieren spastisch trillen wanneer hij op rust stond, enz, enz. Toen ze erachter zijn gekomen, moest je altijd met 2 mensen hoeven uitkrabben. Een hele klus, maar t was het wel waard Knipoog Dan hield de een hem zeg maar 'tegen' terwijl de andere de hoef probeert uit te krabben. Tong uitsteken Het kan idd ook aangeleerd gedrag zijn. Probeer dan eens clicker-training. Zet het paard vast en neem een (liefst dressuur)zweep, een 'clicker' en een bak met stukjes worte oid. Tik met de zweep zachtjes tegen het achterbeen. Als hij zijn been optilt, click je, en geef je hem een beloning. Tik dan weer met de zweep zachtjes tegen het been, terwijl je het aanraakt. Tilt hij zn been op, dan click je en geef je hem een beloning. Tik dan weer terwijl je het been vastpakt en houdt het, als hij voetje geeft, even vast. click weer en geef m weer een beloning. Let op! Trek hier zeker 3 uur voor uit. Neem genoeg tijd ervoor en, heel belangrijk, doe allebei de kanten.

Veel suc6, OK dan! ik hoop dat je er wat aan hebt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:30

Is het niet toevallig een krampetrekker?
Die tillen hun achterbenen ook zo op.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:36

Het lijkt er heel erg op als ik dit zo lees dat het paard kramperig is bij zijn achterbenen. Mijn eigen paard heeft dit ook aan een been. Met heel veel rust bij het uitkrabben en heel veel oefenen gaat het nu af en toe goed. Probeer in de tussentijd de hoeven uit te krabben als hij ze zo hoog optilt. Mijn paard heeft veel voordeel gehad bij de behandeling van een ostheopaat, het hoeven uitkrabben gaat nu heel langzaamaan beter. Maar aangezien het hier om een manegepaard gaat, ben jij geheel afhankelijk van wat de eigenaren willen.

1 tip: probeer vooral zelf heel rustig te blijven als het paard in de kramp schiet. Mijn ervaring is dat als de persoon die de hoeven uit gaat krabben gespannen is, de kramperigheid erger wordt.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:41

Mijn paard heeft hanentred en doet precies hetzelfde! Ik probeer het af en toe uit te krabben, maar krijg ik zijn been echt niet dan laat ik het zitten. Bij de hoefsmid is het ook altijd heel lastig, maar hem lukt het wel. Die van mij heeft er ook een keer acupunctuur voor gehad, maar hielp niet veel. Met rijden valt het ook op te lossen, door het achterbeen sterker te maken en hem door veel kleine voltes zijn achterbeen binnen te laten zetten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:44

Kramperigheid is iets wat je alleen bij een stilstaand paard ziet en die beurt het achterbeen extreem hoog op. Ik zou gewoon rustig proberen het been vast te pakken en door rustig met hem te praten, proberen hem ontspannen te krijgen en dan rustig de hoeven uitkrabben. Hoe doet de hoefsmid het bij dit paard? En vooral vaak oefenen, niet 1 x per week, maar dagelijks....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:17

ik heb werkelijk geen idee hoe de hoefsmid t doet..
Wat is precies kramperigheid ?
hij heeft namelijk wel dat ie voordat ie zn hoef voor me optilt even staat te draaien totdat ie idd zn evenwicht gevonden heeft..
zelfde gebeurd als ie iets van de grond wil oprapen of pakken..maar ik denk dat dat komt omdat ie een vrij stevige korte nek heeft ( in verhouding tot zn hoogte).. en als ie gewoon blijft staan kan ie dus niet met zn neus bij de grond.

jammer dat ik niet maar 1 keer per week met m kan oefenen.. maar ik zal vrijdag eens wat eerder heen gaan en even kijken wat ik kan doen.

Citaat:
1 tip: probeer vooral zelf heel rustig te blijven als het paard in de kramp schiet. Mijn ervaring is dat als de persoon die de hoeven uit gaat krabben gespannen is, de kramperigheid erger wordt.

maar krijgt een paard dan ook echt kramp ? ( zoals wij ook wel eens kramp in een voet krijgen?).. want op t hele hoge optillen van zn voet/been na staat ie er verder heel relaxed bij.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:25

het heeft te maken met de overmatige prikkeling van een zenuw in zijn been op het moment dat dat been in een bepaalde houding komt. Die van mij staat er verder ook heel relaxt bij. Maar toch schiet hij in de kramp.

Hoe reageer dit paard als je hem tijdens het lopen uit balans brengt door plotseling van opzij aan zijn staart te trekken. Als hij dan namelijk zijn balans verliest, zou dit kunnen betekenen dat het paard atactisch is. Dit kan ook zijn problemen met hoeven uitkrabben verklaren. Heeft hij ook een bepaalde manier van lopen tijdens het rijden.

sjonge, moeilijk zo om te verzinnen wat de oorzaak van een probleem kan zijn als je het paard in kwestie niet ziet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:37

Kijk eens op hoofcare.nl daar staat een hele mooie foto van een kramperig paard. Kan de foto helaas niet kopieren anders had ik dat natuurlijk voor je gedaan....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:23

popcornlover schreef:
het heeft te maken met de overmatige prikkeling van een zenuw in zijn been op het moment dat dat been in een bepaalde houding komt. Die van mij staat er verder ook heel relaxt bij. Maar toch schiet hij in de kramp.

Hoe reageer dit paard als je hem tijdens het lopen uit balans brengt door plotseling van opzij aan zijn staart te trekken. Als hij dan namelijk zijn balans verliest, zou dit kunnen betekenen dat het paard atactisch is. Dit kan ook zijn problemen met hoeven uitkrabben verklaren. Heeft hij ook een bepaalde manier van lopen tijdens het rijden.

sjonge, moeilijk zo om te verzinnen wat de oorzaak van een probleem kan zijn als je het paard in kwestie niet ziet.

ik heb nog nooit geprobeerd om spontaan aan zn staart te gaan trekken ^^ ik loop er altijd voor Tong uitsteken
verder heeft ie tijdens t rijden nergens last van.

* kijkt op die site

die foto lijkt inderdaad als 2 druppels water op wat rockefeller doet ( dat paard dus).
hij is nooit stijf als ik m net van stal haal maar dat zal wel niet ieder paard hebben.
Ik zal het de volgende keer in ieder geval even proberen te filmen wat hij nou precies doet, dan kunnen jullie t ook zien.

in ieder geval bedankt dat jullie zo goed mee gedacht hebben!
en als jullie nog tips oid hebben dan hoor ik t graag!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:51

Ik heb net wat gegoogled en ben op dit stukje over kramperigheid gekomen :

"In het geval van kramperigheid (shivering) zal het probleem niet vaak zichtbaar zijn bij de dagelijkse arbeid van het paard. Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen. Op die momenten kan het gebeuren dat een krampentrekker, zoals deze dieren in de paardenvolksmond genoemd worden, één van zijn achterbenen extreem hoog en zijwaarts optrekt. Kenmerkend hierbij is dat het been ook vaak gaat trillen en dat het paard duidelijk moeite heeft om een goede balans te vinden."

Volgens mij is dit bijna letterlijk van toepassing op t paard dat ik nu dus op de manege rij..
( behalve dan dat zn benen niet trillen als ie ze optilt maar juist als ze op de grond staan en hij moet draaien)
ik zal vrijdag eens even rondvragen, of t al bekend is en of er mee geoefend word... Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:02

Vroeger hadden we te maken met een krampentrekker en daar hadden we een truckje voor..
Als hij het been zo hoog optilde, duwde wij het been naar beneden, zodat hij makkelijker kon ontspannen.

We vroegen het been terwijl onze hand halverwege op de pijp lag.. hij gaf zijn voet en schoot gelijk in een kramp.
Doordat we het been naar beneden (schuin naar achteren) drukte kon het paard makkelijker ontspannen. Daarnaast waren we aan het fluiten.. dat schijnt ook ontspannend te zijn.

Uiteraard is wel per paard verschillend in hoeverre dat hij hierop reageerd, sommige blijven in die kramp. Het is een kwestie van proberen of het helpt..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:13

ik zal het eens gaan uitproberen! bedankt voor je reactie..
i heb wel een hoop om uit te proberen en dat ga ik niet allemaal in 1 avondje proppen ^^ maar dan heb ik wat om mee te oefenen.Lachen

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:19

dit is moeilijk te beoordelen vanachter de computer! maar misschien heeft het paard gevoelige hoeven en schrikt hij van jou krabber tegen zijn hoef! als hij zijn voet zo hoog optilt moet je hem zo snel en stevig mogelijk vast zien te pakken, dan doe je een stap naar voren zodat het achterbeen een beetje strekt en 'leg' je de achtervoet op je knie zodat hij steun voelt, hij moet uiteraard niet op je knie gaan hangen en in het begin houd je de voet gewoon nog stevig vast, vervolgens goed en snel krabben zeker in het begin! als je klaar bent til je de voet een stukje op zodat hij weer los van je knie komt en dan 'help' je hem neerzetten want als je gewoon opeens loslaat schrikt hij en gaat het de volgende keer nog moeilijker! dus help hem naar de grond toe, doe dan de andere voorvoet zodat je dan weeer een makkelijke hebt en dan probeer je dan andere achtervoet! let wel op een paard heeft twee verschillende hersenhelfden en een goede en een slechte kant dus het zal niet zo zijn dat als de ene kant nogal goed ging dat dat bij de andere kant ook zo zal zijn! heel veel succes!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:46

_tulpje01_ schreef:
dit is moeilijk te beoordelen vanachter de computer! maar misschien heeft het paard gevoelige hoeven en schrikt hij van jou krabber tegen zijn hoef! als hij zijn voet zo hoog optilt moet je hem zo snel en stevig mogelijk vast zien te pakken, dan doe je een stap naar voren zodat het achterbeen een beetje strekt en 'leg' je de achtervoet op je knie zodat hij steun voelt, hij moet uiteraard niet op je knie gaan hangen en in het begin houd je de voet gewoon nog stevig vast, vervolgens goed en snel krabben zeker in het begin! als je klaar bent til je de voet een stukje op zodat hij weer los van je knie komt en dan 'help' je hem neerzetten want als je gewoon opeens loslaat schrikt hij en gaat het de volgende keer nog moeilijker! dus help hem naar de grond toe, doe dan de andere voorvoet zodat je dan weeer een makkelijke hebt en dan probeer je dan andere achtervoet! let wel op een paard heeft twee verschillende hersenhelfden en een goede en een slechte kant dus het zal niet zo zijn dat als de ene kant nogal goed ging dat dat bij de andere kant ook zo zal zijn! heel veel succes!!

dit is absoluut t probleem niet want ik heb m nog amper aangeraakt met die hoevenkrabbel omdat k daar amper de kans voor krijg Lachen
ik zal die foto van die site eens even uploaden, dan kan je zien wat ie doet..

edit: hier een foto van de site hoofcare.nl van een paard dat kramperigheid vertoont.
t paard bij mij in kwestie vertoont het soms misschien nog wel ietsje erger maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. oh en hij doet t met beide achterbenen Lachen
Afbeelding

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:54

Hoe oud is het paardje?
Het kan ook slapte van de spieren bij de knie zijn, hier groeien ze meestal helemaal overheen, maar kan wel even duren.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:10

Hij is ergens tussen de 8 en 11 jaar oud. (uit verschillende 'betrouwbare' bronnen 2 verschillende antwoorden Tong uitsteken)..
K weet wel dat ie M dressuur heeft gelopen , en dat ie nu sinds een paar maanden op de manege staat.
verder hmm...k heb wel een foto van m..hele slechte kwaliteit en je kan zn achterhand er niet echt op zien..dus daar heb je niet zoveel aan..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:12

ik heb een verzorgpaard, dat al haar hele leven een blessure heeft(ik weet niet hoe ik het moet noemen..) . de fisio komt ook geregeld langs enz. dat paard doet dat ook met de achterhoeven. vooral als ze de dag ervoor gereden heeft. ze is zelfs een keertje omgevallen. als dit bij jouw paard ook het geval is kan je denk ik het beste je paard aanleren om op rust te gaan staan. dat doe ik ook, en dan ontspant ze. dan kan je een klein stukje de hoef optillen, en als ze gaat ''trekken'' voorzichtig terug duwen. als ze dan weer ontspant kanje gaan krabben.. ik krab de hoeven altijd extreem laag uit.. beetje lastiger maar het lukt nu in iedergeval wel. naja suc6! oja.. mijn verzorgpaard doet het ook met beide benen

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:50

Kijk eens op hoofcare.nl daar staat een hele mooie foto van een kramperig paard. Kan de foto helaas niet kopieren anders had ik dat natuurlijk voor je gedaan....