Juryleden: Meer bergop in L1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gail

Juryleden: Meer bergop in L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:42

Ik heb best een lekkere proef gereden gister met mijn redelijk groene paard in de L1, met 1 echte fout. Er zijn zeker verbeterpunten en daar ga ik hard aan werken. Ik geef niet af op de jury want als je niet tegen het oordeel kan moet je andere sport gaan zoeken vind ik, maar heb wel wat vragen aan de collegajuryleden van deze jury. Ik had namelijk een aantal opmerkingen op mijn protocol die ik wel veelgevraagd vindt voor een L1 proef waar je vaak met groene paarden of onervaren ruiters te maken hebt. De L is toch progressief?

Ik had opmerkingen dat de galop meer bergop moest, 5 bij het binnenkomen want moest meer in balans, 6 voor wijken want moest meer scharen, 5 voor gebroken lijn want moest meer in balans, 6 voor middendraf en -galop want moest over meer bodem, 5 voor overgang halthouden naar draf want moest met meer impuls.

Bij dat laatste wastie volgens mij netjes en dat mag volgens mij progressief, maar vooral de meer bergop in galop vind ik vaagt. Ze duikt zeker niet, valt niet op de voorhand, maar nu al meer bergop vragen in de L1? Wat vinden jullie?

Heb verder heerlijk gereden en net geen punt, volgende keer beter dus dit is zeker geen topic om een jury af te branden!

Pasjee

Re: Juryleden: Meer bergop in L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:51

Ik vind dat ook al heb je een jonger paard daar niet makkelijker op gejureerd mag worden.
Een jury denkt niet; oh dat paard is pas 4, ik zal maar milt jureeren.
Dat is natuurlijk oneerlijk tegenover de andere L ruiters.
Dus daarover vind ik het terecht, maar je hoort inderdaad steeds vaker dat ze hoger opgericht moet lopen, meer bij elkaar en bergop zelfs in de B. Dat vindt ik wel wat streng.

Alleen ik ben geen jury, en weet dus niet hoe ze dit moeten beoordelen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:23

commentaar vind ik niet echt duidelijk. meer in balans op een recht lijn' viel je dan naar binnen in de wending, slingerde je of liep ie te veel op de voorhand,
overige punten lijken redelijk sterker nog als ik schrijf meer scharen dan heb je bij mij geen 6.
moet over meer bodem galopperen? ruimer? of meer sprong?
ik zou niet blij zijn met dit onduidelijke commentaar.
l1 wordt als zodanig beoordeeld, jong of oud.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:30

Knipoog ja daar snapte ik ook niks van, ik kom gewoon over de hoefslag binnen en dan krijg je een 5. heb er op de video ook echt niks raars aan kunnen ontdekken.
En bij het wijken was ie rechtgesteld tijdens het wijken dus we schaarden wel maar het moest nog meer. Alleen voor rechterbeen valt ze iets over linkerschouder, dat moet ik meer begrenzen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij was met het vele commentaar, niks frustrerender dan een 5 en er staat niet bij waarom. Maar zoals gezegd duikt ze echt niet en loopt niet op de voorhand, maar het moest wel meer bergop. Hadden andere ook op het protocol, dus was niet iets specifiek voor ons.

Overigens snap ik dat L1 als zodanig wordt beoordeeld, ik vraag me alleen af of ze soms niet teveel bevestiging willen zien wat ik nog niet helemaal reeeel vindt. Een middendraf moet een paard ook in groeien en zoals gezegd bergop vind ik echt iets voor vanaf de M.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:02

Meer bergop in de galop gebruik ik ook wel eens als commentaar. Het is niet zozeer de hoofdhals houding, meer het galopperen zelf. Het paard mag dan meer sprong naar voren & boven tonen. Zelf het idee hebben dat je een bergop galoppeerd zeg maar. Dat ze dus niet op de voorhand loopt/valt.
Met meer bergop krijg je dan een paard wat meer in balans gaat lopen en niet op de voorhand. En dan bedoel ik dit meer in de beweging zelf als in de hoofdhals houding.
Dit commentaar gebruik ik ook wel voor de B proeven omdat het dus niet gericht is op hoofdhalshouding, maar beweging van het paard.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd... Bloos

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:08

Bergop is zoooooo'n foute benaming. Echt! Ik vind het al een verschrikking dat het in de fokkerij wordt gebruikt, maar voor de sport al helemaal.

Impuls, actief achterbeen, activiteit, verzameling, etc. dát zijn woorden die er toe doen, die iets concreets zeggen. Bergop is een nutteloze opmerking die gewoon nét niet zegt wat er eigenlijk schilt aan de bewegingsvorm of oefening.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:03

Naar mijn mening vraag je iets onmogelijks aan de juryleden hier op Bokt. Ik kan er in ieder geval niks over zeggen, want dan wil ik eerst de proef zien, zo simpel is dat. Daarbij lezen we nu alleen jouw kant van het verhaal

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:44

"Mijn kant van het verhaal"....Oke dan zal ik het anders formuleren, het gaat me er namelijk niet om om te horen dat jullie vinden dat ik te zwaar ben beoordeeld ofzo, een keer net geen punt daar word ik echt niet minder van! Maar dat was kennelijk niet duidelijk dus daarom anders geformuleerd:

Ik heb het idee dat de afgelopen jaren de jurering behoorlijk strenger is geworden. Op zich een goede ontwikkeling want het niveau mocht best hoger. Je moet het waard zijn om in een bepaalde klasse te kunnen starten en we moeten af van de mensen die in de Z komen omdat ze elk weekend op concours gaan op kleine wedstrijdjes waar je bijna altijd wel punten rijdt.
Maar...soms vraag ik me af of we niet een béétje doorslaan. Ik heb een ander topic geopend over de KNHS instructievideo waarin er L-proeven worden getoond die ik dan bekijk en denk: als ik het zo rijd krijg ik bij sommige jury's een 5. Het commentaar ('niet vierkant' bij het halthouden, 'meer bergop' in galop') vind ik soms meer voor de M dan voor de B of L. Het gaat niet om mij, ik schreef in t begin al, als je niet tegen het oordeel van de jury kan moet je niet aan een jurysport deelnemen. Simpel zat.

Maar misschien is het juist een hele goede zaak dat de boel veel strenger en kritischer is geworden, dat kan ook de conclusie zijn. Mijn vraag is dus: is bergop al gewenst is de L? Wat vinden jullie als jury's van de ontwikkeling op jurygebied? Is het niveau van de ruiters beter of nog steeds bedroevend? Zijn jullie inderdaad strenger gaan jureren en zijn zolgens jullie je collega's dat ook gaan doen? Of stellen we ons als ruiters aan omdat we altijd ontevreden zijn als we geen punt hebben en zien we de fout nooit bij onszelf?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:50

Ik vind het op zich trouwens een werelds idee!!! Filmpjes hier plaatsen van proeven en dat dan verschillende jury's hun oordeel geven. Dát zou pas leerzaam zijn!!! Of is er al zoiets en heb ik weer zitten suffen??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:01

In het L1 wil je zeker geen paard zien dat op de voorhand loopt. Dus als jouw paard wel erg op de voorhand liep dan kan ik me voorstellen dat je als commentaar krijgt "meer bergopwaarts". Daarmee bedoelt de jury nog niet meteen dat je een Z proef moet neerzetten, maar gewoon dat je paard teveel op de voorhand liep.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:37

Gail schreef:
Ik vind het op zich trouwens een werelds idee!!! Filmpjes hier plaatsen van proeven en dat dan verschillende jury's hun oordeel geven. Dát zou pas leerzaam zijn!!! Of is er al zoiets en heb ik weer zitten suffen??

Toen de nieuwe proeven er net waren is dat wel een paar keer gebeurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:52

Pasjee schreef:
maar je hoort inderdaad steeds vaker dat ze hoger opgericht moet lopen, meer bij elkaar en bergop zelfs in de B. Dat vindt ik wel wat streng.

Als ruiter herken ik dit wel.
Enerzijds vind ik dat een positieve ontwikkeling omdat daarmee het niveau stijgt. De M-proef die ik destijds aflegde was in het B nu echt geen winst meer waard Nagelbijten / Gniffelen

Anderzijds denk ik ook wel eens: helloooo, hoe kun je nou verwachten dat een drie- of vierjarige al sterk genoeg is om opgericht te lopen?
Aan de andere kant weer: als ruiter besluit je zelf om met zo'n jong dier te starten, je kunt hem ook thuis doortrainen tot hij het wel kan. Maar waar ligt de grens dan weer, want als iedereen dat doet, blijft het niveau steeds stijgen.
Dat vind ik dus een moeilijk iets: ik ben blij met een hoger niveau, tegelijk: B en L zijn imo proeven voor de jonkies en de beginnende ruiters.

Ook vind ik het niet altijd consequent, want ik zie wel dat andere ruiters die in de proef een paar glijers maken of waar het tempo nog niet constant is of waar het paard een paar keer over de schouder wegvalt maar die het paard er verder fijn aan hebben staan, zo'n 165 punten rijden waar ik ruiters met paarden die als giraffe door de ring gaan in de L 155 punten zie krijgen van dezelfde jury. De drempel om de laatstgenoemde combinaties echt scores beneden de 50% te geven is blijkbaar wel erg hoog.

Over het algemeen vind ik trouwens wel, nu ik weet hoe het tegenwoordig gejureerd wordt, dat mijn punten kloppen met wat ik heb neergezet en dat de plaatsing ook vaak klopt. In het winterseizoen kun je dat mooi volgen Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:56

Gail schreef:

Er is ook een topic over dressuurproeven over dressuurproeven die door Filmloop zijn opgenomen en daarbij kun je direct het comentaar van de jury horen. Ik heb begrepen dat Filmloop dit vaker wil gaan doen, dus misschien is het goed om die site in de gaten te houden zodat je van meerdere jury's L proeven kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:58

Scum schreef:
In het L1 wil je zeker geen paard zien dat op de voorhand loopt. Dus als jouw paard wel erg op de voorhand liep dan kan ik me voorstellen dat je als commentaar krijgt "meer bergopwaarts". Daarmee bedoelt de jury nog niet meteen dat je een Z proef moet neerzetten, maar gewoon dat je paard teveel op de voorhand liep.

Zo herken ik de formulering ook op een coupon Ja
Meer horizontaal snappen veel mensen ook niet, want dat is wat er wel gevraagt word, een paard dat niet op de voorhand loopt, maar ook nog niet loopt zoals de Z.

Dingen als balans en meer scharen lijken me toch voor zich spreken Lachen

En dat het paard jong gestart word is de keuze van de ruiter, niet die van het jury lid.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 12:16

Hij liep niet op de voorhand maar ik snap dat als je hier een topic als dit leest dat je snel geneigd bent om te denken, 'jaja dat zal wel, ze is zelf niet kritisch genoeg'. Vandaar dat ik echt wil benadrukken dat het niet om mij gaat maar over het algemene beeld. Dat filmloop topic ga ik eens bekijken! Dank voor de tip!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:52

verlies geven wordt nooit in dank aangenomen. geef ik ook pas echt als ik denk; 'wat doet deze ruiter in deze klasse'. toch geef ik regelmatig verlies al is het met pijn in mijn hart en elke keer weer met oprechte verbazing over het ontbreken van zelfkennis vd ruiter.
op mijn laatste verliespunt kreeg ik v toeschouwer teven jury commentaar dat zij nooit verlies had gegeven.
betrof L1 waar de aanleuning ver te zoeken was in alle gangen. sorry masr dat kan geen voldoende opleveren. en 30x5 geeft 150, er hoeft dan masr even iets anders ook niet goed te gaan

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:32

Dus? Conclusie? Jureren we nog net zo als 10 jaar terug? Ik zou namelijk zweren dat ik toen veel makkelijker mijn punten bij mekaar reed. Maar misschien vergis ik me?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:39

Ik jureer nog precies zo als 6 jaar geleden in mijn beleving. (zo lang ik de bevoegdheid heb)
Maar het zou natuurlijk best zo kunnen zijn dat je ongemerkt de lat hoger gaat leggen naarmate er beter gereden wordt. Toch waag ik dat te betwijfelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:01

Van de hogere klassen kan ik het nog niet zeggen, ik ben pas met Wrangler weer in Nederland in de B gestart. Maar waar ik 10 jaar geleden nog vierde kon worden in de B plus dikke winst met een paard wat in galop en bij de overgangen tegen de hand kwam (was de eerste wedstrijd dus dat onthield ik wel) zou ik me dat nu echt niet meer kunnen permitteren.
En ik vind dat ik mijn paard nu beter aan het lopen heb dan destijds mijn paard in het M Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:17

Sprak er laatst met iemand over en die vond dat er tegenwoordig veel strenger gejureerd wordt dan vroeger.

Als in de L1 af en toe het paard z'n neusje er net uit komt zou hoeft dat niet gelijk met een onvoldoende afgestraft te worden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:17

Ik snap je punt, maar het klinkt me erg bekend in de oren van de tijd dat ik nog L1 reed. Ja (pas 4 mnd terug hoor.Clown)
Dat van scharen bij het wijken en de middengalop ruimer/meer van de grond etc. stond ook altijd op mijn protocollen.

Ik vind inderdaad dat je je paard al goed voor elkaar moet hebben voor een 'simpel' B/L1 proefje. Ik weet niet of de jurering veranderd is, want ik rijd nog niet zo lang wedstrijden.

Succes in ieder geval en probeer het commentaar te verbeteren, zodat het er niet meer op hoeft te staan! Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:05

Mijn beleving in de wedstrijden is juist anders. De paarden met front, maar die achter niet mee komen, worden juist boven het horizontaal lopende paard geplaatst.

De paarden die mooi in balans lopen. Lekker van achteruit naar voren toe, krijgen de punten wel, maar zou van mij juist wel meer mogen. de laatste 5 maanden heb ik niet gestart en hen dus veel kunnen kijken als groom, en dat is wat ik juist constateer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:48

WinBinsches: mee eens! sommige jury's kijken meer naar bouw dan naar hoe het dier gereden word.Als mijn ene jonge paard draagt dan zie het er nog niet zo uit,als bij een paard met meer front{hij is wat overbouwd,dragen is moeilijk voor hem} Terwijl ik er 1 rijdt met heel veel front,en bergopwaarts gebouwd die dan helemaal niet draagt als hij niet goed loopt,maar dat word niet gezien!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:43

Sammie schreef:
Bergop is zoooooo'n foute benaming. Echt! Ik vind het al een verschrikking dat het in de fokkerij wordt gebruikt, maar voor de sport al helemaal.

Impuls, actief achterbeen, activiteit, verzameling, etc. dát zijn woorden die er toe doen, die iets concreets zeggen. Bergop is een nutteloze opmerking die gewoon nét niet zegt wat er eigenlijk schilt aan de bewegingsvorm of oefening.

En toch leer je deze term wel in de huidige cursussen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:22

En dat vind jij raar? Het zijn allemaal dezelfde mannetjes Clown