Dominant of rangorde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmigoJitske

Dominant of rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:30

Hey iedereen,

ik heb al een tijdje een paard en sinds woensdag is daar een klein shetlandertje bij gekomen. Puur om het gezelschap natuurlijk Knipoog . Het zijn beide ruinen, beiden zijn andere paarden gewoon. Nu hebben we ze eerst een tijdje aan elkaar laten wennen en dan samen op de wei gezet. Gans de dag ging het goed, tot savonds...Het paard dat hier al het langste is, werd plotseling agressief? dominant?...(anders is hij enorm braaf, hij luistert enorm naar mij en ik schrok wel van zijn gedrag). Plotseling gingen zijn oren plat in zijn nek, tanden bloot en begon hij achter het shetlandertje te lopen. Hij kon er gelukkig net niet aan (hij is tamelijk groot). Hij is toch zo'n vijf minuten achter het diertje blijven aanlopen met zen tanden bloot en zijn oren plat in zijn nek. Nu overdag, als ze alleen op de wei staan, zijn ze echt dikke maatjes, staan altijd bij elkaar, geen enkel probleem...Enkel als iemand op de wei komt (we gaan altijd eerst naar het grote paard), dan moet het shetlandertje op zo'n vijf meter afstand blijven, anders legt hij weer zen oren plat. Nu is mijn vraag, is dit puur gewoon om de rangorde duidelijk te maken en gaat dit binnenkort over (ze staan nog maar een paar dagen samen) of gaat hij het kleintje altijd achteruit duwen?

Groetjes!

_Showgirl_

Re: Dominant of rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:23

Hoi! Dit doet mijn paard ook, ze staat in een groep en is middenmaat qua rangorde, als ik stiekem kijk, is ze altijd heel lief tegen de lagere in rang, maar zodra ik in zicht ben, tja dan moeten de paardjes lager in rang gewoon weg! Ik hoor bij haar zoals jij bij die ene ruin hoort denk ik, en ZIJ gaat nu de wei uit, en de rest niet! (beetje menselijk uitgelegd maar goed) Dus ik denk dat het blijft, shet is gewoon lager dus moet wachten. Gebeurt dit niet met eten bijvoorbeeld?

Misschien kan je proberen om te laten zien dat jullie nu een groep zijn, dat je soms alleen voor de shet komt? Maar wel daarmee oppassen, kan het gedrag ook verergeren, rangorde moet je soms gewoon accepteren, anders blijft het onrustig..

edit: ik zeg dus rangorde maar dat het wel blijft Clown

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:31

Dat is bij ons ook.
Ik heb 2 paarden en een shet.
Er is een duidelijke rangorde en die zal er ook blijven.
Ik moet daar gewoon altijd rekening mee houden wil ik geen agressief gedrag onder de paarden uitlokken.
Via de rangorde voeren en uit de wei halen.
Ook altijd de hoogste in de rangorde eerst aandacht geven als ik de wei in ga anders is het mis.
Zolang ik me aan de rangorde houd is alles dik in orde, maar als ik dat niet doe is er zeker trammelant!

Dus houd je aan de onderlinge rangorde, dan is er niets aan de hand. Ik weet niet of jij als "mens" daar iets aan kan veranderen!?

AmigoJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:48

Ja, het is vooral tijdens etenstijd. Als ze savonds binnenkomen, dan moet mijn oudste ruin eerst en dan doet hij absoluut niets, maar probeert het kleintje voor te dringen, krijgt hij resoluut tanden te zien.

Vandaag ging het wel al een stukje beter. Ze hebben zeker 10 minuten aan elkaars vacht zitten prutsen (niet bijten, meer poetsgedrag) en savonds liet hij wel nog een keer merken: ik ben hier baas. Maar dan gewoon even de oren plat leggen, geen achtervolgingsrace meer.
Als ik eerst naar mijn oudste ruin ga en dan naar het shetje dan is er geen probleem en blijft hij rustig eten.

Maar goed, ik dacht al dat het met rangorde te maken had, dus zal ik deze gewoon respecteren. Misschien gaat het na een tijdje wel beter, wie weet Knipoog.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:08

het is rangorde én dominantie. jou paard is dominant over de shet in rangorde. maar wel op een gezonde mooie manier.
ik blijf het geweldig vinden dat de mens in een kudderangorde kan worden opgenomen ondanks dat die er niet 24/7 bij inwoont!

gewoon lekker zo laten, zolang de shet niet finaal wordt afgemaakt of te weinig voer krijgt kan het helemaal geen kwaad. Wel opletten dat je `boven`je ruin blijft en hij jouw ruimte respecteert. Als het goed is corrigeert hij dus de shet niet dwars door jou heen en zou jij de shet moeten kunnen `beschermen` pas hier wel mee op eh?!

sabbie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:40

ik heb zelf een verzorgpaard en heeft altijd in een groep van 4 gestaan en hij was altijd derde in de rang er was een klein ponytje de baas over twee in KWPN'ers en een arabier puur om zodra der ander zijn zijn de rest weg jaagt en is met eten ook is dat hetzelfde zij mag eerst en dan de rest. en vaak is het als de laaste die der bij komt niet dominat is aangelegt zal hij onderaan blijven

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:54

ik denk niet dat het dominantie is als je pony een ''ruin'' is het is hoogstwaarschijnlijk de rangorde net als mijn merrie die gauw de baas speelt

AmigoJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 11:30

Wel, ik moet toegeven, het gaat al veel beter. Het enigste waar ik momenteel rekening mee moet houden is dat mijn grote ruin eerst buiten gaat en ook eerst binnen gaat. Hij legt zijn oren ook niet meer gans plat in zijn nek. Als mijn grote ruin buiten gaat, dan wacht hij mooi aan de draad op de andere en gaan ze samen naar de weide. Ook bij het binnen komen, mooi naast elkaar.

Als ik op de wei kom, dan durft hij nog wel een keertje 'dreigen' naar het kleintje, alleen zit hij er totaal niet meer achter. Als ik mijn grote ruin dan een keertje beloond heb, dan ga ik zonder problemen naar het kleintje.

Om nog geen 14 dagen samen te staan, gaat het vrij goed vind ik. Mijn grote bijt ook totaal niet meer naar het kleintje, ze kunnen elkaar zelfs niet meer missen!

Bedankt voor al jullie reacties! Heb er echt wel wat aan gehad.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:14

Ze hebben hun plekje in de kudde gevonden! Fijn om te horen!