Bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:53

Hallo,

ik rijd al 8 jaar en tot voorheen stapte ik zonder moeite op ieder paard.
Ik ben een tijdje geleden 2 keer in 1 week van een paard afgevallen.
De eerste keer viel mee, was zonder zadel, de tweede keer viel ik hard. Zo hard dat ik in eerste instantie niet eens op kon staan. Met mijn lichaam is alles goed gekomen, maar met mijn binneste niet.
Ik ben bang geworden om op een paard te stappen. Als ik eenmaal zit en een paar rondjes heb gereden vind ik het geweldig, maar vooral het opstappen is het probleem. Ik weet dat een paard aan kan voelen wanneer je bang of zenuwachtig bent en daardoor ook bang kan worden. Met als resultaat dat ze ervandoor kunnen gaan. Ik rijd sinds een paar weken op een manege om over mijn angst heen te komen, maar het blijkt niet goed te helpen. Ik blijf nerveus om op een paard te stappen. Ik weet niet wat ik met dit probleem aan moet. Ik hoop jullie wel.

Groetjes Lil

Alicia2u

Re: Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:43

Ik denk dat je hier het beste privé met een sportspycholoog of goede instructrice die verstand heeft van communicatie hieraan kunt werken.

Belangrijk is vooral dat je jezelf niet forceert. Als je nu nog eens valt, durf je misschien nooit meer op een paard te zitten, en dat zou jammer zijn. Ga dus niet verder dan dat je durft. Je hoeft helemaal niet op een paard te zitten om er lol mee te hebben. Als je bang bent met het opstijgen moet je dat rustig aan, stap voor stap doen; als je bang wordt niet doen, maar op die grens van je angst blijven, totdat je je weer veilig voelt op dat punt.
Wordt je bv. bang bij het poetsen? Blijf dan poetsen tot die angst helemaal weg is en ga dan pas een stapje verder.

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:02

Geef jezelf een beetje de tijd.
Vraag aan de instructeur of je op een braaf paard mag en een aantal keer op de zelfde.
Als je dit wat makkelijker af gaat dan kun je evt weer wat wisselen.
Met de tijd gaat het vast weer beter.
Ik stapte vroeger ook overal op en ben vaak en hard gevallen, met de tijd voorzichtiger geworden, eigenlijk best wel verstandig,
Neem de tijd blijf genieten.

Daphneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:18

Ik was vroeger ook super bang om op een paard te gaan zitten, en trilde altijd daarvoor had ik geluk dat ik op een voorzichtig paard zat en kwam dan ook wel over mijn angst heen.
Nu gaat gelukkig alles weer goed, en durf nu best wel op een paard te zitten wat een keertje er van door gaat ofso

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:34

Ik begrijp jou helemaal, want ik heb dit zelf ook een tijdje gehad. Ik mocht toen op een hengst rijden die ze aan het inrijden waren.. Ooh leuk dacht ik, totdat de andere met hun merries in de bak kwamen (ik was aan het rijden aan de longeerlijn). Maar toen begon die te hinniken, toen zei mn instructeur; geef een maar een tik met de zweep. Dus dat deed ik, en toen sprong die met 4 benen de lucht in waardoor ik er ook afviel, erg hard. Sindsdien stap ik ook niet zo op alle paarden.. Of ik wil dat er eerst iemand anders op het paard gaat rijden zodat ik kan zien dat die niks doet, dat scheelt vaak ook. Deze angst is totaal niet leuk, je wilt het niet maar toch blijf je er bang voor, ik ken het precies.
Nou heb ik inmiddels een eigen paard, die in Mei 2 jaar word.. dat betekent dus dat hij nog ingereden moet worden. Toch wil ik proberen dit zelf ook te doen, samen met iemand erbij natuurlijk. Maar ik weet toch dat ik sowieso niet als eerst op hem durf te gaan als het zover is, die angst om eraf te vallen.
Ik weet ook niet hoe je van die angst af moet komen, aan de ene kant is het goed voor je veiligheid dat je niet zomaar op elk paard stapt, want je weet het maar nooit. Aan de andere kant snap ik dat je over die angst heen wilt gaan want het is toch niet fijn voor jezelf. Ik denk dat je het beste over je angst heen kan komen door het toch te doen. Toch weer zo makkelijk op een paard stappen, dit lukt het beste door het gewoon te doen. Je merkt dan vanzelf dat je niet bang hoeft te zijn, en zo kom je er hopelijk weer vanaf.
Veel succes ermee! Groetjes Milou

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:54

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik stap binnenkort (als ik het durf) op een kwpn paard van 1.70m terwijl ik pony's gewend ben Scheve mond doodeng vind ik het. Maar aan de andere kant, of je nou van een paard van 1.70 m valt of van een pony van 1.45 m, je kunt bij allebei keihard vallen. Ik ben echt gewoon het bangste om op te stappen, zo bang dat het paard er vandoor gaat. Ook omdat ik dan maar 1 voet in de beugel heb, ik krijg de ander nooit zo snel in, dus dan zit je niet zo stevig. Ik baal hier echt vreselijk van, ik vind paardrijden namelijk echt (zoals iedereen hier) onwijs leuk. Maarja, dit gedoe verpest alles en dat wil ik niet Verdrietig . Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.

groetjes lil

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:09

geef jezelf tijd om weer vertrouwd te raken op de rug van een paard. misschien moet je gewoon een tijdje niet rijden en alleen met paarden bezig zijn in de verzorging. om zo weer een vertrouwingsband op te bouwen. of een paar keer zit les aan een longe te nemen.
heel veel suceel er mee!!!

groetjes mare

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:10

xxxmarexxx schreef:
geef jezelf tijd om weer vertrouwd te raken op de rug van een paard. misschien moet je gewoon een tijdje niet rijden en alleen met paarden bezig zijn in de verzorging. om zo weer een vertrouwingsband op te bouwen. of een paar keer zit les aan een longe te nemen.
heel veel suceel er mee!!!

groetjes mare

dankjewel Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:52

Je zegt dat je manegelessen hebt, maar er staat niet bij of het groeps- of privelessen zijn.
In denk dat voor jou groepslessen niet zinvol zijn en dat je beter privelessen kan nemen.
Bijvoorbeeld zitlessen ofzo.
Misschien is er wel een keer een voltigemiddag ofzo. Een manege waar ik op ponykamp ben geweest (jaren terug) lieten alle kinderen voordat ze begonnen met rijden een aantal malen in de les voltige doen, zodat ze spelenderwijs ('turn-wijze') vertrouwd werden met het paard.
Misschien is dit ook wat voor jou?

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:50

Iedereen komt in zijn ruitercarriere weleens mee dat hij huiverig wordt om op een paard te stappen, en idd, vaak is het na een toch wat heftigere val. Dan zijn er twee opties, doorgaan of ophouden.

Op zich al heel goed dat je op een manege rijdt om zo je zelfvertrouwen weer wat op te vijzelen, wat je ook kunt doen is een keertje vragen of je niet val lessen kunt krijgen. Weten hoe je de energie van de val kunt laten afvloeien op het moment dat je valt, weten hoe je moet vallen zonder dat je jezelf erg pijn doet. Er zijn stallen die daar cursussen in geven, en anders kun je zelf ook contact opnemen met een vereniging die aan vechtsporten doet (Judo/Taekwondo).

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:26

Praat er over met iemand , op schrijf op waar je bang voor bent , en dan kan je langzaam gaan oefenen , dat kan je doen daar steeds kleine stapjes te nemen , hier een voor beeld daar van :

Huur maar een paard van de manege , eentje van die je weet dat hij heel mak is.

1. Op zoek naar een mak paard , die zadelen en poesten , naar de bak toe lopen en weer trug . ( als deze stap niet nodig is ga naar stap 2 of 3 .)
2. Veel met dat paard doen , om hem een beetje te gaan vertrouwen. B.v knuffelen poesten.
3. Weer het zelfde makken paard poetsen en zadelen , samen met iemand de bak in , en dan aansingelen , dan proberen je voet in de beugel te doen , zo een tijdje blijven staan , en dan als je verder drufd er op gaan hangen , dan je been er over heen en rustig gaan zitten , en dan er weer af.
4. Stap 3 herhalen en nu een klein stukje stappen als iemand hem vast houd ( hoe ver je wild )
5. Steeds langer stappen met iemand er naast .
6. Alleen stappen.
7. Samen draven.
8. Alleen draven .
9. Aan je longe een galopje proberen.
10. Samen met iemand anders samen in de bak rijden .
11. Samen met iemand ( die op een paard zit ) galoperen.
12. alleenn galoperen.
13. Rustig verder proberen te gaan weer je was gebleven met rijden.

Zo ben ik er weer boven op gekomen na een val.

Succes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:55

Dank jullie wel voor jullie geweldige antwoorden Kusje

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:51

Misshcein scheelt het psychologisch ook als ik wat mystery weg neem en zeg dat een paard je angst niet `voelt`. Hij leest gewoon je lichaams taal.

je kunt zelf angst voelen, maar je lichaamstaal aanpassen zodat het paard het niet `voelt` Dat vergt wel wat moeite en heeft vooral te maken met zelfvertrouwen.

verder staan hieboven idd prachtige tips!