Paard willen verhuizen, met droes op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Paard willen verhuizen, met droes op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:51

Hallo,

Mijn paard staat momenteel op een manege waar droes heeft geheerst/heerst. Aantal paarden zijn duidelijk ziek geweest (waaronder haar buurman), maar die zijn iig uiterlijk weer genezen. Het gevolg van de ziekte(s) uit zich helaas wel in de fokmerries, dus het hangt er nog steeds. Mijn paard zelf heeft in het beginstadium (nadat 'de veroorzaker' op stal is gekomen) wat verhoging gehad (vermoedelijk virusje) en daarvoor spuiten e.d. gehad maar is verder niet ziek geworden. Zij is 15 en de DA vermoedde dat zij droes waarschijnlijk 'intern' al heeft verwerkt en dus ook niet bevattelijk is ervoor. Ik heb verder niet heel veel verstand van de ziektes, maar weet wel dat het enorm besmettelijk is en ook na het verdwijnen van de uiterlijke kenmerken nog zeker 6 weken actief blijft e.d. Op een manege blijft het ontzettend moeilijk om een ziek paard in quarantaine te zetten, dus het heerst over het hele terein vrees ik.

Punt is, ik denk ik sterk over mijn paard ergens anders te gaan stallen (niet hierom), maar zit nu dus met dit probleem. Kan ik mijn paard verhuizen? Wat is het risico? En zo niet, wanneer wordt het wel weer veilig haar te verhuizen? Kan zij getest worden op het meedragen van de ziekte? Op een manege blijft zoiets natuurlijk maaaaanden zwerven... Boos!
Laatst bijgewerkt door Tessa op 25-02-08 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: wegens speculatie post aangepast

CM_

Re: Paard willen verhuizen, met droes op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:53

nee je mag hem niet verhuizen,
dit zou officieel wel mogen, maar je wil toch niet op je geweten hebben dat je een van die twee akelige ziektes meeneemt naar een nieuwe stal???

droes zal ze misschien vroeger al een keer gehad hebben, oudere paarden zijn zowiezo minder gevoelig voor droes

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:54

ik zou zowiezo een maand of 2 wachten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:57

Nee, niet naar een andere stal gaan!!!!! Het droesvirus blijft zeker nog 6 weken actief!
En als je later verhuist al je spullen eerst goed ontsmetten want een droesbacterie kan op spullen zelf een jaar overleven en dus alsnog overgaan op een ander paard als dat daarmee in kontakt zou komen!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:58

Nee natuurlijk wil ik dat risico niet nemen en al zeker niet op mijn geweten hebben! Maar ik zit er gewoon mee dat in een manege natuurlijk constant besmetting plaatsvindt, al is het maar via de voerschep ofzo en ik dus bang ben dat het niet over gaat. En er is geen manier waarop getest kan worden of zijn vrij van de besmetting is? Zo staan we natuurlijk nog maanden daar.. op zich geen ramp, maar vraag blijft, wat is een goede marge om aan te houden en hoe weet ik zeker dat ze de ziektes niet meer over zal brengen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:02

ik snap dat je wegwilt op een manege, daar heb je idd een veel groter besmettingsgevaar, denk maar eens aan alle kindjes die alle paardjes even aaien.

misschien is er ergens een afgelegen stalletje die je kunt huren voor een maand ?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:05

Poeh hej... en ik kan haar eigenlijk niet eens terug naar mijn ouders brengen vrees is, want daar staan er ook nog 3 op stal.. Of zou ze bijvoorbeeld alleen in een hoek van de wei kunnen blijven zonder contact? Is dat voldoende afstand? Uiteraard de andere voorzorgsmaatregelen nemend qua aaien en besmette spullen enzo... Maar ik wil het ook niet naar huis brengen natuurlijk Ziek

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:23

Ik zou het paard proberen apart te stallen.
Als je het paard bij je ouders gescheiden kunt stallen van de andere paarden, dus echt een andere ruimte, geheel los van de ruimte waar die paarden staan en je neemt vervolgens zeer degelijke maatregelen in de scheiding tussen de paarden (soort carantaine dus) dan zijn de risico's zeer klein en heb je ook de zekerheid dat ze het niet onder de leden houdt. Deze situatie moet je wel zeker twee maanden kunnen handhaven voordat je enige zekerheid hebt dat je paard niks meer onder de leden heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:31

Je klan ook vragen of er bekend is of die 3 paarden bij je ouders al droes hebben gehad.

Als dat zo is kun je gewoon heen.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 25-02-08 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:11

droes kunnen paarden meerdere keren krijgen, het is een fabeltje dat een paard maar 1x droes kan krijgen in zijn leven.
verder zou ik niet ál te moeilijk doen, zodra het virus niet meer zichtbaar is kun je rustig je paard verplaatsen.
Waar je voor moet uitkijken is de overdracht van vocht(dus speeksel,snot etc) van het ene naar het andere paard.
In vocht blijven de bacterieen veel langer actief en kunnen dus weer ziekte veroorzaken, dat ze een jaar overleven op je dekje of je halster is dikke bull oliebol.
Heb hier regelmatig droes meegemaakt(ook op bedrijven) en voorzichtigheid is geboden maar je kunt ook doorslaan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:13

oohja daarnaast heb je ook nog zo'n 5 á 10 verschillende soorten droes waarbij je op een bedrijf van +/- 50 paarden er altijd wel één hebt die drager is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:17

Ik zou ook proberen het paard in quarantaine te zetten ergens. Op die manier kun je het snelst verhuizen naar de plek waar je graag naar toe wilt. Anders ben ik bang dat je inderdaad nog wel een tijdje daar staat met je paard omdat het vaak wel even duurt voor het helemaal uitgeziekt is...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:48

Jana_en_Ik schreef:
Poeh hej... en ik kan haar eigenlijk niet eens terug naar mijn ouders brengen vrees is, want daar staan er ook nog 3 op stal.. Of zou ze bijvoorbeeld alleen in een hoek van de wei kunnen blijven zonder contact? Is dat voldoende afstand? Uiteraard de andere voorzorgsmaatregelen nemend qua aaien en besmette spullen enzo... Maar ik wil het ook niet naar huis brengen natuurlijk Ziek

Dat is ook precies dat je je paard ook niet zo maar op een andere stal kunt zetten, of je moet er eerlijk bij zeggen dat je paard van een stal af komt waar droes heerst.

Paarden kunnen trouwens wel vaker dan 1 keer droes krijgen en ook oudere paarden kunnen het voor de 2e maal terugkrijgen.
als je paard injecties heeft gehad i.v.m droes had het beter geweest haar gewoon uit te laten zieken, nu is de kans groot dat het virus snel weer terug is.

Grote kans trouwens dat jijzelf al het virus meegenomen naar de paarden die bij je ouders staan, dus daar zou ik me niet al te druk om maken.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 25-02-08 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:58

Als jij gewoon eerlijk bent zal de nieuwe stalbaas wel zeggen of het wel of niet kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:30

Ik zou het paard of in quarantaine zetten. En dat voor ong. 6 weken. Droes kan lang heersen op een manege, dus wanneer je dit niet zal doen. Zal je je paard nog langer niet kunnen verhuizen. Of de nieuwe staleigenaar moet nog een stalletje achteraf (dus ook quarantaine) hebben staan en bereidt zijn om je op stal te laten komen. Wat ik overigens als staleigenaar niet zou doen.
Mijn vorige paardje heeft droes gehad. En door een verkeerde behandeling door de dierenarts flink ook. Ik ben echt verschrikkelijk bezorgd geweest, want ze was doodziek. Dus wees niet te makkelijk met droes.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:15

Moderatoropmerking:
Omdat er in beginpost een speculatie is gedaan over een ander virus, is deze aangepast. De posts die daarop reageren zijn vervolgens ook aangepast. Speculeren over besmettelijke ziektes zonder officieel bevestigde bron, is op Bokt niet toegestaan, vandaar de aanpassing van de berichten.