Paard wilt niet mee naar de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Paard wilt niet mee naar de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:24

Mijn bijrijdster en ik zitten met onze handen in het haar, zodra de dagen korter worden en weer kouder is het raak. Onze 9 jarige ruin wilt niet mee naar de bak ! We staan niet op een manege of pensionstal en we hebben onze buitenbak niet aan huis maar op een stukje lopen van de stallen. Het eerste stuk is geen probleem en loopt hij braaf mee(aan de hand, onder het zadel kom je dan soms nieteens verder dan het einde van het betonpad bij onze stallen) aan het einde van de straat kom je in een andere straat uit waar veel groot vrachtverkeer rijd(is in een tuinbouwgebied, dus er rijden vrachtwagens af en aan richting de Bloemenveilig in Aalsmeer) Angst voor dit verkeer heeft hij niet, al maakt hij er soms een aanleiding van maar dat terzijde. Zodra je het weggetje richting onze bak in slaat is het hek van de dam. Hij zet zijn hakken in het zand en wilt niet meer verder... Zodra je aandringt om mee te komen komt hij omhoog, maakt bokkensprongen en draait zich vervolgens om, om vervolgens met een flinke ruk zich los te trekken en gaat er dan vervolgens in volle galop vandoor, en als hij is uit gerend kan het kat en muis spelletje beginnen, want zodra je in de buurt komt laat hij even zien hoe stoer die is en begint je uit te dagen voor een spelletje. Als je hem hierna hebt en je probeert het nog een keer valt bovenstaand verhaaltje in herhaling. Je kan je voorstellen dat met al dat vrachtverkeer dus gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en laast hebben we hem al is met hulp van de politie moeten vangen. Hij heeft echter wel een paar keer gewonnen omdat de situatie zo gevaarlijk werd dat het niet verantwoord was om hem nog persee naar de bak toe te krijgen. Ik heb het idee dat hij het niet uit angst doet, maar puur om te voorkomen dat hij aan het werk moet.

Om er even een beeld van te geven hoe onze ligging is:
Afbeelding
Rood is dus de route die we afleggen van de stallen(met zwart omlijnt) naar de bak(met geel aangegeven) en bij het groene cirkeltje begint het gestaak dus... en het paars/roze dikke lijntje is de doorlopende weg waar dus zeer regelmatig vrachtverkeer en gewoon verkeer voorbij raast met een snelheid van al snel 90 km/h (waar je 50 mag, maargoed boerenweggetje zullen we maar zeggen)

Princesj

Re: Paard wilt niet mee naar de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:42

als het mogelijk is (ik weet niet precies hoe breed het pad is) laat hem dan staan op het moment dat hij stil gaat staan. en dan ook echt stilstaan, dus er is geen uitweg de andere kant op, de enige weg die hij mag gaan vervolgen is richting de bak. op het moment dat hij daar even onspant vraag je weer aan of ie naar voren wil gaan, zoniet, dan blijft ie weer staan. dit heeft bij mij heel goed geholpen om het bos in te gaan, want stilstaan is ook echt geen feest voor een paard.

sterkte

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:46

Princesj schreef:
als het mogelijk is (ik weet niet precies hoe breed het pad is) laat hem dan staan op het moment dat hij stil gaat staan. en dan ook echt stilstaan, dus er is geen uitweg de andere kant op, de enige weg die hij mag gaan vervolgen is richting de bak. op het moment dat hij daar even onspant vraag je weer aan of ie naar voren wil gaan, zoniet, dan blijft ie weer staan. dit heeft bij mij heel goed geholpen om het bos in te gaan, want stilstaan is ook echt geen feest voor een paard.

sterkte

Hij trekt zich gewoon los, dus ik weet niet of je daar ook een oplossing voor hebt, want je moet het zeg maar zo zien dat hij gewoon ineens besluit dat hij niet verder wilt, en dan aan de hand begint te springen(huizenhoog op zijn achterbenen, of met 4 benen te gelijk no problem) en dat hij zich losrukt en weg rent...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:10

Ga je alleen naar de bak toe om te rijden? Dat moet je afwisselen met grondwerk, of gewoon een stukje wandelen. Neem desnoods eten mee en geef het hem daar. De bak moet leuk worden en niet alleen met werken in verband gebracht worden. Dus loop vaker dat stukje naar de bak, keer dan weer om en ga weer terug.

"Ja, maar...." hoor ik je denken "ik kom er nu nieteens, laat staan dat ik hem daar kan voeren of iets leuks met hem kan gaan doen."

Wat gebeurt er als je hem op het moment van staken in zijn achteruit tot aan die bak zet (wel voor uitkijken dat het geen ritueel wordt.) Zit er geen achteruit op? Dan die er even met behulp van grondwerk op monteren. Gebruik touwhalster en leadrope en carrot stick en ga aan huis op een stukje oefenen, zodat je daar iig al wat respect kunt opbouwen. Loop dan naar de binnenbak. Op het moment dat hij in staking gaat kun je hem op een cirkeltje om je heen zetten (met halstertouw en leadrope heb je wat meer te vertellen dan met gewoon halster en touw) en kun je hem desnoods in zijn achteruit of in een zijgang naar de bak toe zetten.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:13

Cassidy schreef:
Ga je alleen naar de bak toe om te rijden? Dat moet je afwisselen met grondwerk, of gewoon een stukje wandelen. Neem desnoods eten mee en geef het hem daar. De bak moet leuk worden en niet alleen met werken in verband gebracht worden. Dus loop vaker dat stukje naar de bak, keer dan weer om en ga weer terug.

"Ja, maar...." hoor ik je denken "ik kom er nu nieteens, laat staan dat ik hem daar kan voeren of iets leuks met hem kan gaan doen."

Wat gebeurt er als je hem op het moment van staken in zijn achteruit tot aan die bak zet (wel voor uitkijken dat het geen ritueel wordt.) Zit er geen achteruit op? Dan die er even met behulp van grondwerk op monteren. Gebruik touwhalster en leadrope en carrot stick en ga aan huis op een stukje oefenen, zodat je daar iig al wat respect kunt opbouwen. Loop dan naar de binnenbak. Op het moment dat hij in staking gaat kun je hem op een cirkeltje om je heen zetten (met halstertouw en leadrope heb je wat meer te vertellen dan met gewoon halster en touw) en kun je hem desnoods in zijn achteruit of in een zijgang naar de bak toe zetten.

Vaak mag ie ook wel is gewoon lekker uit zijn dak gaan in de bak... Natuurlijk is het wel zo dat het vooral rijden is wat we er nu doen, dus idd mischien een optie om hem daar wat vaker neer te zetten of om hem daar te laten eten idd.

Vroeger trapte hij er wel in als je hem in zijn achteruit zetten, het verschil met het staken van toen en nu is dat hij toen een beetje omhoog kwam en daarna achteruit begon te lopen. Toen hadden we hem er idd in zijn achteruit heen gebracht, echter is het nu zo dat je daar de kans niet toe krijgt omdat ie al weg is voor je hem achterstevoren hebt staan Vork

PatriciavtJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:12

Spullen naar de bak brengen en vervolgens je paard aan het halster meenemen en in de bak opzadelen? Haha!
Dan weet hij niet dat hij moet werken en staat perplex als jij dan daar aankomt met je zadel en hoofstel..
Bij het opzadelen belonen met lekkere dingen (hem laten zien dat het bést leuk is bij de bak) en ook tijdens het rijden het leuk maken voor hem, dressuurmatige dingen afwisselen met wat hij leuk vind (sprongetje of balkjes) en dan buiten stukje uitstappen ofzo? Of een andere weg terug nemen ipv de weg waar hij altijd staakt...

Erg vervelend probleem Debsel, ik hoop dat dit snel bijtrekt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:36

Flevolander schreef:
Vroeger trapte hij er wel in als je hem in zijn achteruit zetten, het verschil met het staken van toen en nu is dat hij toen een beetje omhoog kwam en daarna achteruit begon te lopen. Toen hadden we hem er idd in zijn achteruit heen gebracht, echter is het nu zo dat je daar de kans niet toe krijgt omdat ie al weg is voor je hem achterstevoren hebt staan Vork

Aha, het achteruit er naartoe zetten is dus al tot een ritueel geworden?
Ik zou een touwhalster kopen en een leadrope, en aan grondwerk doen. Dan kun je de situaties op het moment dat hij gaat steigeren en zich los dreigt te rukken wat beter hanteren (achterhand wegzetten, two eyes = respect, en als hij je aankijkt kan hij niet de kracht gebruiken om zich los te rukken). Zet hem op de momenten dat hij gaat flippen met behulp van grondwerkoefeningen aan het werk. Hij zal moeten merken dat rust een beloning is en zo lang hij ongewenst gedrag vertoond, je hem niet met rust laat. Gebruik bij het wandelen ook een touwhalster en leadrope en carrot stick.

Ik krijg de indruk dat, als je er eenmaal bent, je dan gaat rijden? Dat moet je niet doen. Ga dat hele stuk nog een keer terug, en begin opnieuw. Trek er desnoods een dag voor uit en ga het traject minstens 10 keer doen. Keer ook halverwege een keer om en loop weer terug. Ook als je al bij die bak bent geweest en naar huis wilt, keer weer om en ga terug naar de bak. En keer om op verschillende punten.
Jij stelt je als doel dat je naar die bak wilt om daar te rijden. Stel je doel anders, zie het aflopen van dat traject als doel. Stel jezelf als doel dat hij zonder miepen die kant uit gaat. Succes.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:40

Bedankt Cassidy,

Een touwhalster heb ik thuis nog wel liggen, werkt dit beter in dan een hoofdstel met bit? Grondwerk is voor mij wat nieuws, natuurlijk heb ik er wel is over gelezen, maar hoe pak ik het aan en hoe pas ik het toe op mijn paard?

Bedankt alvast ! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:25

Er is een boek dat ik je aan kan bevelen: Grondwerk van Inge Teblick. Er staat een topic op bokt over, dat boek kun je aanschaffen en aan de slag gaan. Persoonlijk denk ik alleen wel dat je begeleiding nodig gaat hebben, dus zou ik je Parelli willen aanbevelen. Als je echt niet weet hoe Grondwerk er uitziet kun je ook bij ons op stal komen kijken naar een clinic. Op Zaterdag 1 Maart is de volgende grondwerkclinic, heb je vervoer?

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:44

Hey,

Ik heb dit ook meegemaakt. Maar ik weet niet of het hetzelfde probleem is. Mijn paardje ging voor de bak stilstaan en ze wou voor geen meter meer vooruit. Toen ik ook merkte dat ze zich triest gedroeg op stal en dergelijke en staakte voor het minste, heb ik besloten m'n beestje weg te halen op die manege. Ze staat nu in een buitenstal en kan naar alles kijken enzo en nu heb ik een pracht van een schat. Kheb er nooit meer een probleem mee gehad.

Maar zoals ik al zei, ik weet niet of het hetzelfde probleem is.

Doet ze dit enkel op weg naar de bak ? Of ook op weg naar de weide ? Staat ze soms suf in haar box ? Kan ze buiten een spelen ipv altijd "werken"?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:12

Cassidy schreef:
Er is een boek dat ik je aan kan bevelen: Grondwerk van Inge Teblick. Er staat een topic op bokt over, dat boek kun je aanschaffen en aan de slag gaan. Persoonlijk denk ik alleen wel dat je begeleiding nodig gaat hebben, dus zou ik je Parelli willen aanbevelen. Als je echt niet weet hoe Grondwerk er uitziet kun je ook bij ons op stal komen kijken naar een clinic. Op Zaterdag 1 Maart is de volgende grondwerkclinic, heb je vervoer?

Helaas is mn rijbewijs nog niet in bezit...

gaat dus lastig worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:20

Even een kleine correctie: grondwerk is verplaatst naar 8 Maart. Misschien lukt het je om dan te komen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:25

Cassidy schreef:
Even een kleine correctie: grondwerk is verplaatst naar 8 Maart. Misschien lukt het je om dan te komen.

Laat ik 8 maart nou net mijn verjaardag vieren Bloos

Maar dat boek ga ik zeker is overna denken...en wellicht komt er in de toekomst nog een clinic bij jullie?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:48

Ik heb dat boek ook van Inge, en het is zeker een aanrader. Verder werk ik nu met Parelli en dat gaat heel goed. Geen problemen hier met de paardjes meer hoor!