accepteren angsten/dingen die paard niet leuk vindt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Showgirl_

accepteren angsten/dingen die paard niet leuk vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:46

Hoi! Op mijn stal is al een paar dagen de discussie die in de titel staat, namelijk accepteer je bepaald gedrag van je paard of wil je dat deze uiteindelijk " overal" netjes op reageert en nergens meer bang van is? En hoever ga je dan?

Zo wil ik bijvoorbeeld dat mijn paard zo braaf en gewend is, dat ze zichzelf en mij niet in gevaar brengt door paniekaanvallen.
Maarr, tractoren kunnen ons toch echt niet (en dat na vele jaren) niet in de berm inhalen, fototoestellen, telefoontjes, alles wat piept en licht geeft is hardstikke eng, spray wordt geaccepteerd maar goed opgelet, maar bij het hoofd wordt geprotesteerd, tuinslang is nog steeds geen favoriet, maar ook hier accepteert ze het en laat het als het ware over zich heenkomen. Daarentegen zijn hoefsmid, trailer, bruggen, viaducten, dierenarts etc etc een makkie.

Ik vertrouw haar volledig en doe ook geen moeite meer om deze angsten weg te nemen, ik ga er voorzichtig mee om, doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Qua gedrag ben ik iemand die wel van een eigen willetje houdt, ze vindt bepaalde aanrakingen niet prettig(laat het wel toe) dus dat laat ik zoveel mogelijk, en zo zijn er meer dingen die ze wel en niet leuk vind, waar ik rekening meehoud (het wordt al een heel verhaal dus laat het even zo).

Mijn stalgenoten zijn alle andere kanten op, de een vindt dat een hoefsmid ervoor is om een wild paard te temmen, of dat het karakter toont (lekker eigenwijs) als een paard door je heen loopt waar die heen wil, de ander vindt weer dat je op alle angsten moet oefenen, en dat je zeker ook de niet-leuke dingen moet doen, om te laten merken dat dat ook moet..

Dus mijn vraag, wat vinden jullie? En wat voor angsten oefenen jullie en welke laten jullie zitten? Hoop dat het een interessante discussie wordt Haha! .

Evelienepien

Re: accepteren angsten/dingen die paard niet leuk vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:16

Interessant!!! Maar welk moeilijk want je hebt zoveel verschillende angsten Knipoog !
Vond het wel grappig om een stalgenoot die vond dat een hoefsmid ervoor is om een wild paard te temmen Haha! ! Snap ik wel, die gedachten alleen mijn vorig paard was echt traumatisch voor de hoefsmid. En ik weet ondertussen wel dat bij dat paard het NOOIT iemand gelukt is om zijn achterhoeven te doen. Ja, in Utrecht onder volledige narcose Vork . Deze angst viel gewoon niet te oefenen want als hij de hoefsmid alleen maar zag, dan paniekeerde hij al, klapte hij achterover / klom tegen de muur omhoog / naaide er tussen uit.
Dus antwoord: nooit geoefend!

Paard wat door je heen loopt, vind ik niets met karakter te maken. Ja, dat het paard dominant is, de leider is en dat eigenaar hem niet de baas kan! Heeft niets met angsten van een paard te maken, hooguit met die van de eigenaar! Dus oefenen!

Verder was mijn vorige een angsthaas waar ik mee heb leren omgaan. Achteraf gezien zie ik hoeveel energie me dat heeft gekost om overal rekening mee te houden waar hij bang van was want het was altijd extra opletten geblazen. Met diegene die ik nu heb, heb ik het ook meteen anders aangepakt! Veel grondwerk, omkopen tijdens verkeersmak lessen, piepjes, ratels, paraplu's; noem maar op. En oh, wat ben ik blij want nu kan ik veel ontspannenner met beide paardjes omgaan. Nu heb ik weer lol met m'n knol *LOL* !
Dus antwoord: geoefend!

Het is afhankelijk (denk ik) van wat je paard (en deels jezelf ook) heeft meegemaakt. Nu denk ik: als ik er niet bang voor ben, hoeft mijn paard het ook niet te zijn en handel ik ernaar.
Bijv: als ik een gewone tractor tegenkom, moet hij gewoon blijven staan. Maar kom ik zo'n tractor tegen waarvan de banden alleen al 2 meter hoog zijn en dan heb ik het nog niet over wat erachter hangt, dan neem ik zelf (ook zonder paard) liever al meer afstand en ga ik dus niet van mijn paard eisen dat hij "gewoon" blijft staan! Maar ja, dit paard heeft nog niets mee meegemaakt, heb ik zelf voor een groot gedeelte opgevoed. Bij mijn vorige hoefde ik zo echt niet te denken ..

En nu ben je in je discussie nog niets verder, toch? Verward
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 21-02-08 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:19

tip: 7 maart, clinic annemarie vd toorn. obstakeltraining..Lachen
ik ga er naartoe.. heb niet alles gelezen.. alleen iets over angsten sorry:P

Sorry als het er totaal niet mee te maken heeft!!

Groetjes

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:41

Haha! leuk reacties! (ben beetje nieuw op bokt Bloos ) En ik ben zeker verder met mijn discussie, ik vind namelijk dus niet dat ik mijn paard alle angsten hoeft af te leren, zolang je maar een veilige(zijnde de leider) omgang hebt! 9zoals idd die tractor, geeft toe dat ik zelf liever ook een stapje verder wegga)
Ja een angstig paard is heel lastig, en die clinic, daar hoef ik niet naartoe, maar heeft er op zich mee te maken, net zoals grondwerk en paraplus en zeiltjes enzo, dit is dus iets wat mijn huidige paard prima beheerst en ik met mijn veulen/jaarling heb geoefend.(met mama erbij; kijk een paraplu! Nee, die kan je niet opeten..)

Dus mijn mening is eigenlijk dat mijn paard haar spray/tractor/fototoestel(hoewel ik alleen maar foto's van haar ohzo mooie wegrennende billen heb)niet hoeft af te leren, maar op stal wordt gezegd (door sommigen) dat ik daar op moet blijven oefenen..
Het is dus niet zozeer een probleem maar idd meer een discussie, iets waar ik over nadenk..vind het leuk als andere mensen daar ook over nadenken! Vingers aflikken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:44

ik probeer ervoor te zorgen dat ze nergen bang voor zijn. heb geduldige hoefsmid en heb een oudje en ene jong beestje en ze zijn allebei vrij mak. wel luisterd die jonge vooral naar mij. als iemand hem vathoud bijv loopt ie te drammen en te vervelen roep ik dan keertje nar hem zal hij zich gedragen. ook bij andere loopt ie gewoon doorheen gewoon doordouwen maar bij mij houd hij afstand en stopt netjes. vind dat mn paard bij mij moet luisteren ik ben tenslote zn baas en heel de dag met hem bezig naar de rest hoeft hij maar beetje te luisteren(niet trappen,bijten enz)

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:25

Als je een goede band met je paardje hebt dan ga je respectvol met elkaar om. Dan dwing je hem niet om enge dingen te doen, maar dan zorg je dat hij je genoeg vertrouwd en daardoor overal langs gaat, omdat jij zegt dat het goed is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:27

marbel schreef:
Als je een goede band met je paardje hebt dan ga je respectvol met elkaar om. Dan dwing je hem niet om enge dingen te doen, maar dan zorg je dat hij je genoeg vertrouwd en daardoor overal langs gaat, omdat jij zegt dat het goed is.

zo gebeurt het ook bij ons. wat eng is kijken en dan als ik zeg tis goed lopen ze er zo langs allebei.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:33

marbel schreef:

Daar wil je naar toe ja Knipoog

Mijn oude paard is voor van alles ECHT bang, maar trotseert alles voor MIJ, omdat ze me vertrouwt Lovers
Mijn jonge paard is eigenlijk veel koeler in de kop dan mijn oude paard, maar door zijn hete karakter reageert hij veel heftiger op bepaalde dingen.

Een scheve balk bij de bak die normaal recht ligt: mijn oudje kijkt er een uur naar, groooote bocht er omheen, wie weet valt ie aan Clown
Jonkie kijkt 1x en loopt dan door.

Vrachtwagen / tractor van voor: jonkie in blinde paniek, oudje kijkt niet op of om Clown

Ik behandel ze met hetzelfde respect Knipoog

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:35

het paard moet vertrouwen krijgen in de ruiter ,je kunt natuurlijk ook oefenen bv in bak rijden en wat voorwerpen neerleggen en dan op een rustige manier steeds dichter bij gaan rijden

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:43

Ik vind dat elk paard een persoonlijkheid is, en dat iedereen een mindere kant heeft. Ik denk dat je dat wel moet accepteren in de zin van 'ermee leren leven'. Dat wil niet zeggen dat je het er maar bij laat zitten!

Ik vind het bijvoorbeeld prima dat Bobby een koppig eigenwijsje is dat echt een eigen willetje heeft. Heerlijk zelfs! Ik denk dat iedereen voor zichzelf de juiste mix moet vinden. Ze mag van mij gerust dingen uitproberen, ze mag zeker aan de slag gaan en dingen uit proberen te vogelen (dat moedig ik zelfs aan), maar dat wil dan weer niet zeggen dat ze te pas en te onpas haar eigen weg kan gaan. Klinkt misschien moeilijk, maar ze weet heel goed wat wel en niet mag, en waar de grens getrokken wordt.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:35

Wat angsten betreft ga ik ze allemaal te lijf. Afhankelijk van hoe eng ze werkelijk zijn voor een paard met meer of minder druk erachter. Een prullebak waar hij ineens bang voor is wil ik bijna omverrijden voordat ik tevreden ben. Een trekker/ vrachtwagen moet gepasseerd kunnen worden zonder gedoe. Een maishakselaar mag met wat meer omwegen gepaseerd worden.
Ik ken mijn paard inmiddels wel zo goed dat ik weet waar de grenzen van zijn moed liggen. Deze probeer ik altijd net te overschrijden zonder hem echt 'over de zeik te helpen'. Ik zoek ook al van jongs af aan 'de problemen op' met dit paard. Zag ik een trekker rijden? snel paard van stal sleuren en er op af.

Dingen die mijn paard niet leuk vind ontloop ik ook niet echt. Zijn buik poets ik wel maar niet zo uitgebreid. Manen trekken laat ik achterwege, ik knip ze wel gewoon.

Sommige stoute dingen laat ik stiekum toch maar gewoon gebeuren. laatst waren we heel geconcentreerd aan het losrijden, hapt hij ineens uit het niets in een kunstbloem. Ik corrigeer hem dan wel maar til er niet te zwaar aan. Stiekum lach ik me kapot. Dit zijn dingen die bij mij vallen onder een leuk eigen karakter.
Over me heen lopen staat daarentegen de doodstraf op.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:51

marbel schreef:

Dit vind ik ook erg belangrijk!
Het is alleen met het ene paardje gemakkelijker te bereiken dan met de ander.

Zelf zou ik de angsten niet opgeven, maar afhankelijk van de grootte van haar angst, er wat aan doen. Dat kan beginnen met andere kleine angstjes weg te nemen, waardoor het algemene vertrouwen tussen jullie wordt vergroot en de grote angsten zullen dan vaak al wat kleiner worden. Zo steeds de kleinste angst opzoeken om te overwinnen.

Zoals owi zegt ga ik ook op enge dingen af. Ook met wandelen: ligt er zo'n geel dingetje op de grond en pony vind dat eng. Ik niet, dus: oppakken en haar er net zo lang mee aaien totdat ze het goed vindt. Waarom aaien? Het is een aandachtsliefhebber en aaien is voor haar zeer positief, waardoor ze het 'enge' ding met het fijne aaien gaat associeren en het dus niet meer eng vindt.
Hierbij natuurlijk wel uitkijken dat de angst hiervoor niet ZOOO groot is dat ze er als een gek vandoor rennen.

Mijn paard is bijna Bomproof, mijn pony in lichtere mate, zij vind vooral dingen van achter eng.
Nou liep ik pas van de wei naar de stal, maar was een plastic verpakking van het vlas precies tussen de ingang van de wei gewaaid. FIJN! Sta je daar met je paard en pony. Ik er heen, paard heeft 1 x stil gestaan en toen ik zei dat ie door moest lopen deed hij dat ook, pony was alleen maar nieuwschierig. Met beiden in 1 hand het plastic met de andere hand opgeraapt en naast de stal gelegd en hun in stal gezet.
Ik heb ze vanaf november 2006 en dit was mij in beginsel echt niet gelukt.