Paarden transport risicoweggebruiker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hertog01

Paarden transport risicoweggebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 06:15

Hallo mensen,

Het is toch verschrikkelijk, je vervoerd een paard in je trailer en het paard is vervolgens in de stres,
maar wat ook heel erg is dat medeweggebruikers totaal geen respect hebben voor mensen die dieren vervoeren.
Ze snijden je af en omdat wij niet zo hard kunnen optrekken halen mensen ons in en vervolgens gaan zij expres op de remmen, met alle risico's van dien.

Mijn vraag is dan aan jullie: Wat is het gekste wat jullie hebben meegemaakt met het transport van paarden.

Groetjes, Yvonne

ikke

Re: Paarden transport risicoweggebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:58

Heb jij een probleem onderweg? Paard in de stress? Remmen?
Goh, ik wordt zelden afgesneden, mijn paarden zijn in ieder geval nooit gestressed op de trailer en remmen doet die ander maar Duivel

Nee zonder gekheid, ik heb weinig last van het verkeer. Ik doe mijn ding op de weg en als iemand daar last van heeft, dan ziet ie maar hoe ie 5000kg vrachtwagen opzij krijgt. Punt is natuurlijk wel dat je zelf gewoon dóór moet rijden. Het is met name voor vrachtwagenchauffeurs mateloos irritant als er weer zo'n "paardenmuts" voor je rijdt aan 70km/h (als ze dat al halen); datzelfde geldt overigens voor caravanners. DAT is de grootste fout die door veel paardenvervoerders wordt gemaakt; ze vergeten bijna allemaal dat de teller op hun auto fors afwijkt. Je kunt probleemloos 90km/h rijden op de teller; in werkelijkheid rijdt je dan net-an 80km/h. Ik wil je dit best weleens bewijzen, ik heb een tacho aan boord.

Je kunt dit zelf ook heel simpel testen. Neem de tijd op die nodig is om 1000mtr af te leggen (hectometerpaaltjes langs de weg). De formule: (Afstand (mtr) / tijd (sec)) x 3.6 = snelheid in km/h Doe dit voor de gein eens met 80km/h op de klok; je zult schrikken van je werkelijke snelheid!

Tot slot is het natuurlijk erg prettig om zoveel vermogen (en koppel) aan boord te hebben dat je een vervelend klevende vrachtwagen gewoon kwijt kunt rijden. Mits je combinatie klopt kun je in NL probleemloos 120km/h rijden; zolang oom agent je niet ziet Haha!
Het is mij meerdermalen overkomen dat ik me verbaasde over het motorgeluid (motortoerental dus) en controle van de snelheidsmeter leverde niet zelden een snelheid van flink boven 100km/h Bloos Zo'n Disco V8 wordt er niet warm of koud van Haha! Gaat hooguit wat minder zuinig lopen........

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:28

Jij als bestuurder van een combinatie hebt gewoon meer rekening te houden met het overige verkeer. Jij weet wat je achterin hebt staan, het overige verkeer niet. Rij gewoon mee en anticipeer heeeeel ruim van het voren op wat er op de weg gebeurt. Ik heb nooit problemen met auto's die vlak voor me remmen of mij afsnijden. Ik rij gewoon lekker door en zie ik ver voor me uit en stoplicht aankomen o.i.d. dan laat ik ruim op tijd mijn gas los en waarschuw de auto's achter me daarvoor door heel even mijn rem aan te raken.
Een gestresst paard wordt meestal veroorzaakt door ondoordachtzaam rijden of te weinig ervaring met trailers (en ja, er zijn altijd uitzonderingen, maar daarbij kun je je afvragen of het uberhaupt wel verstandig is om ermee de weg op te gaan). Ik heb nooit een gestresst paard, er is voordat we de eerste keer met de trailer weggingen, regelmatig met de trailer geoefend (erin, eruit, uurtje laten staan, klein rondje rijden in een veilige omgeving, enz.). Ze weet wat ze kan verwachten. En ik rij rustig, rem langzaam, trek langzaam op en ga rustig de bochten door. Ik irriteer me niet aan andere weggebruikers, maar zorg wel dat ik meerij met de rest. Als jij rustig en relaxed blijft, heb je ook niet zo'n last van de rest van het verkeer. Heb je daar moeite mee, neem nog eens een lesje in rijden met een trailer, dat kan heel veel stress schelen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:29

Ik heb met verschillende paarden achterin gereden. Met dezelde auto en trailer. 1 daarvan heeft gewoon een hekel aan de trailer. 1e keer wilde ze er wel in en de volgende keren wilde ze er niet meer in. En ik rij niet anders met haar dan met een ander paard.
Ik heb maar een paar keer meegemaakt dat ik iets steviger moest remmen omdat ze voor me neus schoten en op de rem stampten. 1x bij file. Ik had een heel groot stuk voor me en liet de auto netjes uitrollen. Gaan er een stuk of 7 auto's naar echts op de baan waar ik rij. Nu moets ik natuurlijk wel gaan remmen en iets harder dan dat ik normaal doe.
2x aankomend bij een stoplicht, laat ik de auto weer uitrollen en schieten er ook auto's voor mijn neus. Dus ook iets harder remmen dan normaal.
Oja en ben een keer op de snelweg heel erg afgesneden door een Peugeot 307 SW. Ik gaf richting dat ik naar links wilde om een andere snelweg te kiezen. Ik had ruimte zat, maar meneer dacht in de peugeot dat als ik flink gas geef durft zij met de trailer en niet tussen. Meneer pech gehad en heb de combinatie naar links gestuurd metgemak en hij kwam daarna als een idioot er voorbij zeilen en sneed me heel erg af met toeteren enzo. Het hele kwade kop riedeltje zeg maar.
En een vrachtwagen (duitser) die mij en meerder vrachtwagen voor mij wilde inhalen en toch ineens bedenkt goh ik wil alleen de trailer inhalen en wanneer hij naast mij rijd ineens zijn stuur omgooit naar rechts. Ben toen maar verder gereden op de vluchtstrook. Kon nergens anders heen. en ik was al aan het remmen voor geen ongeluk te maken.