Hoe afleren schuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Hoe afleren schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 00:07

Als ik na het rijden van mijn paard afstap wil hij altijd gelijk schuren.
Of aan zijn been of tegen mij.
k gebruik vaak mijn stem ter correctie, maar hij blijft het toch nog zo'n 5 keer proberen.
Daarna krijgt hij een corrigerende tik...wat k eigenlijk niet wil doen, tevens niet op zijn hoofd hoor. Knipoog
Wie heeft tips om dit gedrag snel en efficiënt af te leren????

Cassidy

Re: Hoe afleren schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:42

Ik ben geen schuurpaal, dus dat laat ik duidelijk merken, idd desnoods door een tik. Of ik masseer even het hoofd op de plekken waar het jeukt. Als mijn paard haar eigen been wil gebruiken mag dat van mij.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:56

Sluit me aan bij voorgaande reactie. Borstel bij de hand houden en hoofd borstelen als je klaar bent met rijden?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:10

Hoofd schuren mag ze aan mijn hand, niet aan mijn arm/schouder oid. Ik maak de neusriem los en wrijf even onder de riempjes. Aan haar eigen been schuren mag ze van mij gewoon, waarom niet?

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:49

Mijn jonge spruit mag absoluut niet schuren, ook niet aan palen, stallen of haar eigen been. Want als ze tegen het ene wel en tegen het andere (mij) niet aan mag schuren dan is het niet duidelijk vindt ik. Ons oudste paard doet t wel en dat is zo moeilijk af te leren, dus zij mag het vanaf het begin dat ze is ingereden gewoon helemaal niet. Ze probeerde het eerder wel maar dan duwde ik haar hoofd weg en zei ik nee. Of ik wapperde met m'n handen, ze mag niet in mijn persoonlijke ruimte, klaar! Nu weet ze het precies, ze probeert het bijna niet meer en doet ze het wel, dan is één keer Nee! voldoende. Nadat het hoofdstel af is pak ik wel altijd wel een lekkere zachte borstel en dan borstel ik net zo lang haar hoofd tot de jeuk weg is. Maar schuren, no way!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:09

Ik wil niet dat hij schuurt aan zijn benen ivm mijn hoofdstel. Dat weet hij nou wel, dat mag hij pas doen als zijn hoofdstel af is.
Maar mij als schuurpaal gebruiken blijft hij leuk vinden. Correctie met de stem werkt dus het beste????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:37

Niet met stem corrigeren, een paard weet niet wat een correctie met de stem is. Sowieso mag je eigenlijk niet teveel tegen je paard praten als je wilt dat hij naar selectieve stemcommando's blijft luisteren.
Als je wilt voorkomen dat hij gaat schuren, moet je hem blocken. Ga de vogeltjesdans doen, wapper met je armen zonder dat je hem aankijkt. Als je dan met je elleboog zijn hoofd raakt, en dat een paar keer gebeurt, zal het paard denken: stom van mij dat ik niet heb uitgekeken, nu loop ik zomaar tegen een elleboog aan. Ik zal maar beter wat afstand houden.
En als jij je persoonlijke hoola hoop in acht houdt (een cirkel van een meter om je heen waar je paard niet ongevraagd in mag komen) kan hij al helemaal niet bij je komen om te schuren.

Schuren is een teken van dominantie van je paard. Een onderdanig paard zal het niet in zijn hoofd halen om de leider in de groep als schuurpaal te gebruiken. Wat je ook kunt doen is met behulp van grondwerk de verhoudingen recht te zetten. Als de verhoudingen zijn rechtgezet zal je paard zich wel twee keer bedenken voordat hij weer tegen je aan gaat schuren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:39

maaykuhhh schreef:
k gebruik vaak mijn stem ter correctie, maar hij blijft het toch nog zo'n 5 keer proberen.
Daarna krijgt hij een corrigerende tik...wat k eigenlijk niet wil doen, tevens niet op zijn hoofd hoor. Knipoog

Bij mij krijgen ze echt meteen een tik. Dat is veel duidelijker voor je paard want nu mag hij soms wel en soms niet schuren. Als het nooit mag zijn ze er ook snel klaar mee.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:16

Cassidy schreef:
Niet met stem corrigeren, een paard weet niet wat een correctie met de stem is. Sowieso mag je eigenlijk niet teveel tegen je paard praten als je wilt dat hij naar selectieve stemcommando's blijft luisteren.
Als je wilt voorkomen dat hij gaat schuren, moet je hem blocken. Ga de vogeltjesdans doen, wapper met je armen zonder dat je hem aankijkt. Als je dan met je elleboog zijn hoofd raakt, en dat een paar keer gebeurt, zal het paard denken: stom van mij dat ik niet heb uitgekeken, nu loop ik zomaar tegen een elleboog aan. Ik zal maar beter wat afstand houden.
En als jij je persoonlijke hoola hoop in acht houdt (een cirkel van een meter om je heen waar je paard niet ongevraagd in mag komen) kan hij al helemaal niet bij je komen om te schuren.

Schuren is een teken van dominantie van je paard. Een onderdanig paard zal het niet in zijn hoofd halen om de leider in de groep als schuurpaal te gebruiken. Wat je ook kunt doen is met behulp van grondwerk de verhoudingen recht te zetten. Als de verhoudingen zijn rechtgezet zal je paard zich wel twee keer bedenken voordat hij weer tegen je aan gaat schuren.

Dank je wel voor deze grondige uitleg! Haha!
Ik ben hier een heel stuk wijzer van geworden...
Ik ga het zeker proberen. Knipoog

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:15

Cassidy schreef:

Nou voor mijn paard is het heel duidelijk hoor. Ik gebruik standaard Nee, als ik iets niet goed vindt. Dit lijkt mij heel duidelijk en bij haar werkt het heel goed. Ik deel nooit tikken uit, Nee volstaat eigenlijk altijd ookal is ze pas vier. Dus voordat je begint met vogeltjesdansjes en 'per ongeluk' tikken, zou ik het gewoon eens proberen. Wegduwen, Nee! Dat is paardvriendelijk en baadt het niet, dan schaadt het ook niet toch? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:51

Een paard dat het woord "nee" niet ken als stemcorrectie, zal beslist niet naar dat woord luisteren, daar moet je fysiek ingrijpen. En om een duw te kunnen begrijpen moet een paard ook eerst weten wat die duw inhoudt. Ik kan nog zulke verhalen tegen een paard afsteken, een lichamelijke correctie zal in het begin in combinatie met die stemcorrectie gegeven moeten worden. Als je het vaak en lang genoeg combineert, zal een stemcorrectie alleen uiteindelijk voldoende zijn.

Maar waarom zou je die combinatie lichamelijk-stem willen aanleren? Een aantal keren lichamelijke correctie in een intensiteit die aankomt, en uiteindelijk zal een blik alleen genoeg zijn om je paard te corrigeren. Heb je helemaal je stem niet voor nodig. Paarden herkennen mimiek en lichaamshouding echt zo ontzettend goed. Beter nog dan stemcommando's.

Als je wilt zien hoe dat er uiteindelijk uit kan zien, kijk maar even naar het filmpje in mijn onderschrift.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:21

Volgens mij is het het verstandigst om gewoon duidelijk een grens aan te geven wanneer (en waar) ze wel mag schuren en wanneer niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:27

Gewoon nooit tegen je aan laten schuren, dat is het duidelijkst.

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:10

upendo schreef:
Volgens mij is het het verstandigst om gewoon duidelijk een grens aan te geven wanneer (en waar) ze wel mag schuren en wanneer niet...

Dat is ook niet makkelijk voor een paard, dan kan je beter consequent blijven en gewoon helemaal niet laten doen.