Kopschuw/Lichaamschuw, Ik weet het niet meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije85

Kopschuw/Lichaamschuw, Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:42

Hallo allemaal,

Ik heb een 3 jarige appaloosa, spirit heet ze.
Nou heb ik een probleem met haar, helaas.
Een paar weken terug heeft ze heel hard haar kop gestoten tegen haar staldeur ff schikken
maar allemaal goed gekomen gelukkig. Nu is het feit dat ze heel erg paniekerig is. Als iemand langs haar stal loopt gaat ze paniekerig in een hoek staan. Zodra deze persoon weg is dan is er niks meer aan de hand. Bij mij doet ze dit gelukkig niet, maar hoor het van stalgenoten die ook weer van haar reactie schikken. Nu als ze vast staat en je komt langs haar hoofd schikt ze naar achter, heel vervelend voor haar. Dit doet ze vooral als ik haar niet aanraak. Als ik haar blijf aanraken is er niet heel veel aan de hand. Als ik in haar stal ben heeft ze het ook ze word bang en probeerd in een hoek te gaan staan. Als ze eenmaal in de paddock staat is er helemaal niks met haar aan de hand dan kan ik in principe onder haar door kruipen en schik nergens van.
Dit is duidelijker naar voren gekomen sinds een week of 2 denk ik.
Ik probeer van alles maar ze blijft echt ontzettend schikken.
Ik weet het echt ff niet meer.

Ze is altijd wel schikkerig geweest als ze vast stond, maar dit ben ik niet van haar gewent.
Als ze vast staat(waar ze dan eigenlijk alttijd schik is tussen 2 stallen in en staat aan beide kanten van het halster vast. Zal ze zich opsloten voelen??
Als ik haar buiten aan de muur zet aan de vastzetlijn dan is het al een stuk minder.
Ik heb ook gedacht dat het misschien aan haar ogen ligt.

Wie kan er mij wat raad/tips geven?

Alvast bedankt

mariz

Re: Kopschuw/Lichaamschuw, Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:56

mijn paard heeft dit ook, het is een stuk minder, maar vooral dat stukje dat je beschrijft als ze vast staat en je blijft haar aanraken en dat je haar dan plots aanraakt,(vooral in de buurt van het hoofd) dan kan de mijne ook zo in de stres schieten en gaan hangen, het idee dat hij dan vast zit.. dat maakt hem paniekerig.
zelfde als dekens afdoen, hoofdstel enz.. alles moet met een bepaalde tactiek gebeuren, voor mij dood normaal, maar voor een vreemde niet, vroeger is er ook iets gebeurd maar weet niet precies wat, bij de mijne word het minder, maar blijft altijd een ding waar je rekening mee moet houden.
in stal kan hij ook zo de hoek inschieten, vooral als iemand grote gebaren maakt, of als iemand het halster om wil doen en daarbij idem zich groot maakt.

dus als een situatie zich voordoet waarbij ze zich zo angstig en waarschijnlijk pijn hebben gevoeld komt dat weer boven, ze herinneren het moment en reageren erop.

het kan slijten, maar het zal wel een gevoelig punt blijven.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:08

Mijn paard heeft een paarweken geleden ook haar hoofd gestoten. waarschijnlijk heeft ze gelegen in de stal en is bij het overeind komen tegen de voerbak aangestoten. Net naast/achter haar oren. Ineens was ze kopschuw aan 1 kant. erg vreemd. Met halster op en af doen deedze ineens heel paniekerig, hoofdstel omdoen ook. Gelukkig was het na een weekje weggetrokken en kon ik haar daar weer gewoon poetsen en halster/hoofdstel omdoen. Maar ik moest wel heel erg oppassen want ze liet het wit van haar ogen zien als je maar naar de plek wees. Alles moest heel voorzichtig gebeuren. Ze had denk ik een hele grote blauwe plek of zo. nu is hetgelukkig weg.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:16

ze doet zo sinds ze haar hoofd heeft gestoten of al vroeger? dat ze wegkruipt in een hoekje is wel heel raar.
hopelijk komt het goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:37

Je zou even kunnen kijken of ze goed ziet, al ben ik daar haast zeker van dat ze dat wel goed doet. Is er op stal iets voorgevallen dat ze nu zo paniekerig doet? Wie mest er uit? Is de DA geweest, of de smid? Is de box op een plek op stal waar iedereen langs moet?

Als je paard zo eenkennig is of geworden is, dan zou ik vaker anderen met haar laten tutten. Schrikreacties bij bewegingen kun je afzwakken door te desensibiliseren. Ga je paard aaien, beweeg in rhytmische bewegingen en in slow motion, maar raak en masseer de huid stevig. Mocht je op een punt komen waar je echte weerstand krijgt, ga je terug naar een plek waar het minder irritant is.

Als je niet uitkijkt, ontaard dit gedrag in een aangeleerd gedrag zodat je paard precies bereikt wat zij eigenlijk wil: met rust gelaten worden.

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:43

Misschien heeft ze pijn en toen ze schrok was er toen iemand
bij..?

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:59

Het schikkerige zit wel in haar. En let daar ook altijd goed op. Maar nu word het wel erger. Ik mest zelf uit en dan staat ze in de paddock. DA en smid zijn alletwee geweest maar dat is een paar weken terug. De smid doet ook heel voorzichtig met haar gelukkig en ben er altijd bij. Laatst zei mijn buurvrouw dat ze haar paard op zijn kop gaf en die van mij stond toen te stuiteren in haar stal. Heb hun ook verzocht rustig te doen. Ze staat idd in een stal waar iedereen langs moet. Ik ga morgen wel even vragen of ze naar een andere stal mag/kan.
Als ik niet kan dat gaat een vriendin van mij die haar nu ook 1 x in de week gaat. Ik laat haar niet met rust ik neem altijd de tijd voor haar. Toen ze zo schok was ik er zelf bij gelukkig en heb haar uit de stalgehaald. en aangeraakt maar niet geforceert zeg maar. Wat ik zo raar vind is dat ze het totaal niet heeft als ik met haar loop of speel in de poddock of gewoon buiten.
Heb ook even gedacht dat ze misschien door iemand word gepest.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:26

Tja, het kan het opgsloten gevoel zijn, maar wat ik me ook afvroeg, je zei dat ze haar hoofd had gestoten, kan idd een blauwe plek nog zijn, of misschien toch een spier bovenkant nek die nu niet lekker zit(scheurtje, knoop), of heb je dat helemaal laten checken?
Anders is ze misschien nu gewend dat als ze daar aangeraakt wordt, het pijn doet.

Wat ik me ook bedacht, jouw paard heeft haar hoofd gestoten, maar weet misschien niet "wie" dat deed, namelijk de muur, maar die zag zij niet, dus nu is het hardstikke eng als zo'n hand verdwijnt achter je oren(bijvoorbeeld), want je kan zomaar opeens pijn hebben! Ook is dit in haar stal gebeurd, en voor haar kan het dus zomaar opnieuw gebeuren..Vandaar het gestresste, misschien dus een slechte herinnering..? Ik zou haar niet van stal veranderen, geef haar wat tijd, ze moet misschien opnieuw leren dat de stal "veilig is".

Misschien heb je niks aan mijn overpeinzingen, misschien herken je er dingen in? Ik zou doen wat cassidy zegt, rustige herhalende bewegingen en steeds verder gaan, maarrrr alleen verder gaan als ze ontspannen is, ander helpt niks (zo heb ik mijn kopschuwe paard tot aaien gekregen, heb er een jaar over gedaan, al wil ik je niet ontmoedigen)

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:41

dat is dus het rare aan het hele varhaal. Als ik haar poets en gewoon dat relaxt en rustig doe is er niks aan de hand. Ik kan haar hoofd poetsen, aaien alleen als je dan langs haar loopt naar voren schikt ze zich een ongeluk. Als ze buiten aan de muur staat is het wel al minder en staat ze aan een vastzetlijn omdat ze haar halstertouw los maakt en haar hoofd nog weleens onder haar touw komt. Dit heb ik gedaan om verdere trauma's te voorkomen. haar deken omdoen en hoofdstel/halster om doen gaat prima. Ze geniet van het poetsen en ontspant zich dan ook.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:57

Heeft jou paard miss niet een vervelende ervaring gahad, vroeger met mensen, dat ie daardoor bang is voor andere mensen maar niet voor jou omdat ie jou vertrouwt? Mijn paard is vroeger in engenland ook mishandeld en vertrouwt ook alleen mij, verder kan en mag niemand bij hem een deken oid om doen. Ik zou als ik jou was ook als je bij je paard bent, gwn doen alsof er niks aan de hand is Knipoog als jij je 'bang' gedraagd bij haar, dan voelt ze dat ook en dan heeft zij ook het gevoel dat er iets is om bang voor te zijn Knipoog. Qua aanrakingen van het hoofd, ik zou dat rustig proberen "op te bouwen" bijv. dat je gewoon een halfuur er aan gaat werken dat je haar op dr hoofd mag aanraken.Ik heb zelf ook daar hard aan moeten werken. Dat je paard zo schrik8ig is bij anderen, ja, daar kan je denk ik niet zo veel aan veranderen, tijd zou ik zeggen. Succes Ach gut

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:01

Ik kan me eig ook wel goed voorstellen dat ze bang is als ze aan 2 touwen vast staat, of tussen 2muren. zo een paard voelt zich dan opgesloten. als er dan gevaar is heeft ze niet zo veel plekken om weg te vluchten.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:03

Wat zijn paarden toch lastig te peilen af en toe he!
Het kan natuurlijk dat ze een slechte ervaring heeft gehad, maar als jij zeker bent dat het met die klap op haar kop is begonnen..Misschien heeft het dan meer met de omgeving te maken dan met aanrakingen, misschien paar weekjes aankijken? Ook heeft ze nu misschien door wat jouw, en ieder ander reactie is op haar schrikgedrag en versterkt dat omdat ze het gevoel heeft bevestigd te worden in haar angsten, en ze is 3, kan zijn dat er een puberteit, hormoontjes, ook meedoen, ook dat gebeurt in fases he..ik zou doen wat ik al eerder zei, en weet zo snel ook niet wat je anders kan doen..

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:19

Ik heb haar al 2 jaar. Ik kijk het gewoon nog even aan en over een maand gaan ze lekker 24/7 naar buiten.Nu zet de stal eigenaar haar s'ochtends buiten en die heeft zijn eigen manier gevonden om haar halster om te doen, omdat ze hem nogal eng vond. Dus ga morgen ff peilen bij hem hoe ze is als hij haar stal inkomt ed. Als ze zo schikt dan blijf ik even staan en ga dan gewoon door en zeg dat ze zich niet zo moet aanstellen. Sinds ze haar hoofd gestoten heeft komt ze ook niet meer met haar hoofd de stal uit alleen als er niemand in de buurt is.
Ik geef haar alle tijd die ervoor nodig is.