hengsten gevechten tot hoe ver gaan ze door .???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

hengsten gevechten tot hoe ver gaan ze door .???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:10

Mijn hengsten staan bij elkaar in het weiland .( Haflinger En de andere een kruising .)
We hebben ook 2 mini dekhengsten en die staan op het landje ernaast .
Mijn hengsten staan achter stroomdraad de minis achter schapen gaas en heras hekwerk .

Gisteren was het dus een drama mijn haf weet precies wanneer mijn batterij van mijn stroomklok bijna leeg is en weet ook dat het dan geen zeer doet als ie door de draad heen komt Boos! .
De minis kunnen er gewoonweg niet uit de heining is hoger als ze zelf zijn .
Nu kom ik gisteren op de wei waren mijn haf en een van de mini dekhengsten ieder uit hun eigen wei .( hoe de mini eruit is gekomen is mij nog een raadsel de haf was gewoon dwars dood de draad heen )
Ze liepen bij de stallen en waren echt aan het vechten .
Mijn haf gooide zijn eigen letterlijk steeds bovenop de mini en de mini trapte en beet mijn haf .
Het was net worstelen en ging er echt heftig aan toe .
Ze gaven zichzelf allebei niet over grrr en wilde al helemaal niet uit elkaar gestuurd worden door mij .
Ik de zweep gepakt want merkte dat de mini het echt af ging leggen met een haf van 300 kilo bovenop hem .
Ik kreeg mijn haf uiteindelijk te pakken en heb hem snel in stal gezet .
Daar is ie van kwaaiigheid nog even verder gegaan zijn eigen op de stal uitkuren .
De mini heb ik de schaafwonden van schoongemaakt en verder bekeken en weer terrug gezet in zijn eigen landje .
Daarna heb ik de haf zijn schaafwonden en plekken behandelt .

Ik had al expres 1 meter open gelaten tussen de heining van die van mij en de heining van de minis . Zodat ze verder niet bij elkaar kunnen snuffen en lelijk gaan doen .

Maar mijn vraag is dus nu echt wat als ik een uur later was komen voeren .
Zouden ze echt gaan voor de dood ? het was niet mis hoe ze tegen elkaar deden .
En was echt blij toen ik ze uit elkaar had .

Het stroom probleem is inmiddels opgelost heb gelijk niewe batterij gehaald en meneer probeerd het nu niet eens meer Bloos

mellamoshan

Re: hengsten gevechten tot hoe ver gaan ze door .???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:17

Jah, ze gaan echt door tot dat de ander er dood bij neervalt want ze geven beiden niet over. Afdruipen kan de de mini ook niet want daar is de ruimte niet voor. Ik heb het zelf ook gezien met 2 hengsten, ze zaten onder de bijtwonden en plekken en 1 had haarscheurtje in het bot, wat dus ontzettend pijn doet, maar stoppen deden ze zeker niet.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:25

De open plek bij de stallen is heel groot en de mini had de schuilstal in kunnen gaan waar de haf niet inkon die is te groot .
Maar de mini koos er ook zelf echt voor om te vechten .
mijn haf is 1,5 jaar oud en speelt nog echt maar wat ik gisteren zag schrok ik toch wel even van .
van de mini is bekend dat het een echte knokker is daarom bewust 2 omheinngen met een meter ertussen .
mijn haf word zodra het op de wei niet zo drassig meer is gecastereerd en hoop echt dat het dan een stuk rustiger is want wil hem toch echt buiten houden .

jammer dat het apparaat niet aangeeft wanneer de stroom bijna op is .
Ik had sochtends nog stroom gehad bij het voeren maar schijnbaar verschild het nogal wat want mijn haf deinsde er dus blijkbaar smiddags niet voor terrug .
nu met de niewe klok gelukkig wel . Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:29

Sommige hengsten gaan door tot de dood er op volgt. Sommige merries ook trouwens.
Onmiddelijk uit elkaar halen en de dominante hengst alleen zetten.
Hoe langer je ze bij elkaar houdt des te meer wordt de dominante hengst gesterkt in zijn gedrag.
Hoe langer je dit laat duren des te meer komt dit gedrag in zijn systeem verankert te zitten, tot het punt dat hij zelfs echt gevaarlijk naar mensen kan worden.

Onmiddellijk isoleren dus en flink aan het werk zetten. Longeren, rijden, what ever.

Stroomstok? Om de paarden uit elkaar te houden? Maar, maar, waar ben je mee bezig!
Opvoeden die handel en zelf eens logisch gaan nadenken.

Met alle hengsten hier heb ik nog nooit zo'n app. hoeven te gebruiken.
Het moet niet zotter worden! Boos!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:36

Pensionnetje schreef:
Stroomstok? Om de paarden uit elkaar te houden? Maar, maar, waar ben je mee bezig!

Dat lees je verkeerd volgens mij. Het gaat over dat de paarden door het stroomdraad zijn gedenderd. Dat ze niet terugschrikken van een klein tikje stroom, maar ze nu gelukkig een nieuwe klok heeft.

Tja, 300kg op een mini... goed dat je het weten te stoppen!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:37

Ja ik zag het te laat Bloos Excuses!
Ik zag al taferelen voor me van zo'n varkensstok. Boos!
Sorry mijn fout.

Maar de rest van antwoord blijft hetzelfde! Vork

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:38

wie heeft het hier over een stroomstok .
Ik heb het gehad over een stroom KLOK .
Mijn hengsten waronder de haf staat in weland met stroom erop .
De mini staat in weiland afgezet met heras hekwerk en schapengaas ( dit omdat ze in de winter een te dikke vacht hebben en de stroom niet voelen .)

Ze staan niet bij elkaar .
Ze kunnen ook niet bij elkaar normaal gesproken .
alleen gister was mijn batterij van mij stroomklok bijna leeg schijnbaar waardoor mijn haf eruit is gekomen .
Hoe de mini eruit is gekomen is me een raadsel .

Rijden en dergelijke valt niet mee aangezien mijn haf 1,5 jaar is .
En de mini is niet van mij maar van de man waar mijn paarden bij op de wei staan .

Sorry hoor maar vraag me echt af waar jij die stroomstok vandaan haald er staat duidelijk dat ik een zweep gepakt heb .

Eerst lezen miss dan schreeuwen .

Knipoog

Ok zie dat je verkeerd gelezen had Bloos .

Maar voor de rest heb ik ook antwoord gegeven .
Ze staan juist niet bij elkaar heb al expres verschillende soorten hekwerk zodat dat ook niet mag gebeuren .

Denk dat ik er maar een betonnen muur tussen ga zetten van 3 meter hoog .
Aangezien heras 1,80 m is en daar mini zelfs uit komt .
Clown

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:29

ja, mini/shet e.d. zijn ontzettend goede ontsnappers.
Mijn shet staat achter schapengaas (met schaap) en stroom en aan de voorzijde houthekwerk met 3 brede banen waar ze kruipend niet onderdoor kan, niet tussendoor en niet overheen.
Maar als ze zou willen staat ze volgens mij zo aan de andere kant.
Nu gewoon af en toe het stroomdraad zelf testen Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:42

Als volwassen hengsten knokken kunnen ze doorgaan tot de dood er op volgt. Je hebt nu gezien waartoe een hengst in staat is, is er een reden waarom hij nog hengst is? Als er niet mee gedekt wordt zou ik castreren.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:08

Het zijn ook eigenlijk ondinger ook die shetten .
Ze houden je altjd bezig Haha! .
En dat stroomdraad testen de ik al te vaak perongeluk toevallig net nog Huilen krijg er dalijk nog keer krullen of stekels van . Clown

Mijn haf word zo snel het weer het toelaat gecastereerd .

De eigenaar van de 2 mini dekhengsten heeft voorheen voordat ie 3 hersenbloedingen heeft gehad altijd keuringen etc met zijn minis gelopen . Zelf kan ie niet eens komen naar de wei dus zorg ik samen met een vriendin voor deze ponys . En in ruil daarvoor staan de mijne daar .
Hij heeft er in totaal 15 waaronder dus deze 2 hengsten .
Ze zijn beide goedgekeurd een aantal jaren geleden hij heeft hier over het algemeen meestal zijn eigen merries mee gedekt .
Over castereren wil ie het helaas niet hebben .
Maar toch ga ik deze optie zeker nog vaker in de groep gooien .
Aangezien ze voordat het heras hekwerk er stond ze regelmatig ineens bij de merries liepen .
De meeste merries zijn inmiddels echt bejaard en veulens krijgen is dus ook echt niet goed .
Nu hebben we afgelopen november ook al plots ineens een veulen gehad .
Dus ik ga toch echt voor casteratie al weet ik niet of je het gehele probleem daarmee weghaald aangezien ze toch aantal jaren als dekhengst gefunctioneerd hebben .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:15

Schrikdraad nemen wat op elektra gaat is vele malen sterker.
En een haflinger weegt ongeveer 450 kilo geen 300!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:59

@ aerdenhout mijn haf is nu 1 jaar oud dus denk zelf niet dat ie dat haald 450 kilo Knipoog .

En stroom van elektra zou de ideale oplossing zijn .
maar de wei zit niet echt bij de bewoonde wereld .
Er staat wel een growshop vlakbij de wei maar daar heb ik verder nog niet om stroom gevraagt .
En dan nog moet ik flinke stroomkabel hebben wil ik het halen naar de wei .

Op de batterij doet ie het verder goed zolang ie niet bijna leeg is .
en meneer weet dat helaas eerder als ik .
Ik ga maar eens zon kastje kopen om te kijken elke dag dan kan ik het beter in de gaten houden .

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:01

Pensionnetje schreef:
Sommige hengsten gaan door tot de dood er op volgt. Sommige merries ook trouwens.
Onmiddelijk uit elkaar halen en de dominante hengst alleen zetten.
Hoe langer je ze bij elkaar houdt des te meer wordt de dominante hengst gesterkt in zijn gedrag.
Hoe langer je dit laat duren des te meer komt dit gedrag in zijn systeem verankert te zitten, tot het punt dat hij zelfs echt gevaarlijk naar mensen kan worden.

Onmiddellijk isoleren dus en flink aan het werk zetten. Longeren, rijden, what ever.

Huh, ik lees jou verhaal en jij zegt: Stroomstok, om de paarden uit elkaar te houden? Uhm ja wat denk jij dan? Hoe doe jij het dan?
Als je geen stroom op het draad zet heb je sowieso de kans dat ze uitbreken, is niet wat je wilt lijkt mij.. en dan zoeken ze elkaar weer op. Dat is dus echt niet wat je zou willen!
En opvoeden die handel; denk dat ze daar al mee bezig is maar je kan hengsten niet zo opvoeden zodat ze niet met elkaar gaan vechten. Dus uh denk dat jij hier eerder logische na moet gaan denken.. Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd? Sorry hoor maar vind het echt raar dat je dit zegt, wat is er nou mis met stroom om ze uit elkaar te houden, denk dat bijna iedereen dit heeft hoor!
Ohja nog iets; onmiddelijk aan het werk zetten (longeren enz) maar je leest toch dat die haflinger pas anderhalf is.. En trouwens, OOK AL zou ze hun aan het werk zetten, ondanks dat blijven ze echt wel met elkaar vechten hoor Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:04

aerdenhout1 schreef:
Schrikdraad nemen wat op elektra gaat is vele malen sterker.
En een haflinger weegt ongeveer 450 kilo geen 300!

Een haflinger van anderhalf jaar kan ook goed 300 kilo wegen, zijn kleine en grote haflingers.. daar is een verschil in. Jij kan zo niet zeggen dat haar haflinger geen 300 kilo weegt.. Is per paard verschillend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:44

Ik had het eigenlijk over de castratie van jou haf en niet van de mini's. Ik denk dat je weinig eisen kunt en mag stellen als je je paard daar mag stallen, en het terrein van de eigenaar van de mini's is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:55

Inderdaad een stroommetertje kopen en regelmatig testen, altijd een nieuwe batterij achter de hand hebben. Denk dat je dan een heel eind komt. Zeker als de haf gecastreerd wordt.

Zijn wel prijzig die metertjes, maar ik denk dat je daar een hoop ellende mee kunt voorkomen!

Hertog01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 06:28

Anders wordt het zelf testen met je handen haha, nee gelukkig heb ik hier nog nooit problemen mee gehad vreemd genoeg.
Een tijdje geleden mijn henkst in de bak laten lopen met 2 merry's, wel wat gehinnik maar daar bleef het ook bij.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:47

Dat is dan wel een erg domme hengst! Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:23

Pensionnetje schreef:
Dat is dan wel een erg domme hengst! Haha!

Waarom? Als de merrie's niet hengstig zijn dan hoeft hij niet te dekken....
Het is een fabeltje dat hengsten alleen maar bezig zijn met merrie's als ze bij elkaar staan, zowel hengstige merrie's als niet hengstige merrie's!
Onze oudste dekhengst, die toch aardig wat ervaring heeft, staat momenteel met een hengstige merrie, in de 2 dagen dat ze de hele dag samen op het weiland staan en zij hengstig is heeft hij haar al wel 2x gedekt....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:37

Cassidy schreef:
Ik had het eigenlijk over de castratie van jou haf en niet van de mini's. Ik denk dat je weinig eisen kunt en mag stellen als je je paard daar mag stallen, en het terrein van de eigenaar van de mini's is.

Er staat in het topic dat haar Haf gecastreerd wordt, zodra het weer het toelaat.