Schoft kapot door dekens !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Schoft kapot door dekens !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:10

Hallo,

Ik zag tot mijn verbazing dat de schoft van mijn pony weer kapot is, dit was een tijdje geleden ook en dat kwam door de deken nu heb ik een flink bontje aan de deken gemaakt maar nu is de korst toch weer los geraakt..
Toen zag ik naar boven een bult blijkt dat daar ook een hele korst schijf zit denk toch wel van 3/4cm deze zit gelukkig dicht maar is erg groot..
Nu heb ik betadine in het open korstje gespoten en daarna uierzalf over beide korsten gesmeerd zodat het een beetje dicht blijft plakken..
Ik durf zo niet te rijden het zadel komt er dan wel niet op en hij heeft er verder geen last van maar toch..

Wie weet hoe ik dit snel kan aanpakken zodat het verdwijnt, helaas kunnen de dekens nog niet af..

Tivara

Re: Schoft kapot door dekens !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:11

Een borstbeschermer omdoen? Lachen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:11

Misschien kun je een bh voor hem kopen. Ik zou iig even niet rijden want door het zadel kan de korst weg open springen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:14

Een andere deken op.. Ik heb dit probleem nog nooit gehad, maar heb dekens die hoog uitgesneden zijn. Hoe zit dat bij jou deken. Ik zie wel vaker paarden met dekens, waarbij de deken laag uitgesneden is en dus op de schoft snijdt.

Misschien heb je een oude shabrak waar je de schoft uit kunt knippen. Zo ligt de shabrak, niet op de schoft, schuurt de korst er niet af en kun je toch rijden.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:42

Ik zou een andere deken kopen, die wel helemaal goed aansluit.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:59

De deken sluit goed aan, is dezelfde maat als de andere deken alleen deze had geen bontje, die zit er sinds kort wel aan maar op een of andere manier gaat het elke keer open.. hij rolt erg veel daar zou het dus ook mischien van kunnen komen.. heb deze deken net 2 maandjes in het begin geen problemen mee gehad..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:03

ik denk dat de deken gewoon niet goed past. Misschien zie je dat niet direct maar als hij er wonden van krijgt zou ik m gewoon niet meer omdoen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:08

rakni schreef:
ik denk dat de deken gewoon niet goed past. Misschien zie je dat niet direct maar als hij er wonden van krijgt zou ik m gewoon niet meer omdoen.

Tja het maakt nu niet uit welke deken ik er op leg want ze schuren nu even allemaal de korstjes er af.. is het niet door de deken is het wel door het rollen of spelen met andere paarden.. en zonder deken de wei in sturen gaat nog niet echt..

Ben aan het kijken voor een borstbeschermer, daar moet het meeste wel mee beschermd blijven

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:09

zo'n paardenbh helpt daar ook heel goed tegen!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:13

betadine is wel goed om er op te doen. dit droogt de wond uit. maar je moet er geen uierzalf op doen. dit maakt het juist weer weker. dus alleen betadine.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:14

Pas op met een bh, als het gaat broeien krijg je echt een vieze plek. Ik heb ook altijd het probleem gehad tot ik een Rhino deken heb gekocht, sindsdien is het goed gegaan. Bij de vorige deken heb ik bij de schoft een driehoek eruit geknipt, mn moeder heeft de naadjes daar vastgenaaid en daardoor kon de schoft helen. Weet niet of dit voor jou een idee is? Is wel zonde, maar een deken die niet past en wonden veroorzaakt heb je ook niets aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:17

Ik had daar ook last van en heb daarom nu een deken met een half halsje, probleem opgelost.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:05

Borstsbeschermers doen hier niks aan de naam zegt het ook al het is voor de borst/schouders en niet voor de schoft.
Jouw deken ligt vast op de schoft en die bult is een abces, het doet dus behoorlijke pijn ook om die deken daar nog steeds te hebben op die plek.
Die deken blijft duwen op de plek van de ontsteking.
Je moet dus zo snel mogelijk een andere deken aanschaffen die een halve hals heeft en die dus niet meer drukt op die plek het beste en het prettigste zou zijn als de deken af kan.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:05

At kasparonda: De deken ligt niet vast op de schoft, kan hier gewoon heel makkelijk een platte hand onder doen.. de deken is meer iets te ruim dan te strak.. daarbij is de bult alles behalve een abces gelukkig weet ik het verschil wel tussen een flinke korst en een abces..
Mij is juist afgeraden om een deken met halve hals te gebruiken omdat deze bij de schoft net zo strak zitten..

Het zou inderdaad heel erg fijn zijn als de deken er af kon maar het weer laat het nog niet echt toe..
Een borstbeschermer beschermd ook de schoft ze worden namelijk ook wel een schoftbeschermers genoemd.. omdat deze vlak op de schoft ligt en de deken dus niet de huid in kan schuren.. of tegen de manen in kan schuren Haha!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:09

BE_GENTLE schreef:
Een borstbeschermer beschermd ook de schoft ze worden namelijk ook wel een schoftbeschermers genoemd.. omdat deze vlak op de schoft ligt en de deken dus niet de huid in kan schuren.. of tegen de manen in kan schuren Haha!

Een borstbeschermer zal toch blijven schuren als je er een deken op hebt liggen die dus niet goed past. Het beste is denk ik gewoon een stuk eruit knippen zodat de schoft vrij komt te liggen.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:12

mijn paardje is daar ook supergevoelig aan en met mijn oude HH dekens heb ik dus ook een aantal keer haar schoft opengehad, met als het gevolg die mooie witte haren.

Nu heb ik dekens van horseware en bucas en het probleem is opgelost.. en die dekens hebben helemaal geen schoftbontje.. is ook nie nodig want ze sluiten veel hoger en mooier!!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:13

Ik heb verder nooi last gehad van een borstbeschermer mijn vorige pony had namelijk ook de borst en schoft kapot en naar een weekje met een borstbeschermer was alles weer zo goed als genezen..
Ook een borstbeschermer kan niet goed zitten en daardoor gaan schuren..

Het inknippen van de deken vind ik geen goed plan aangezien mijn pony heel veel rolt en dus met zijn schoft in contact komt met modder en andere dingen.. zo heeft hij toch nog een beetje bescherming tegen infectie's
Laatst bijgewerkt door BE_GENTLE op 19-02-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:15

ulleke schreef:
mijn paardje is daar ook supergevoelig aan en met mijn oude HH dekens heb ik dus ook een aantal keer haar schoft opengehad, met als het gevolg die mooie witte haren.

Nu heb ik dekens van horseware en bucas en het probleem is opgelost.. en die dekens hebben helemaal geen schoftbontje.. is ook nie nodig want ze sluiten veel hoger en mooier!!

Ik heb er nu ook 1 van bucas die laat maar zeggen boven rond afloopt, ook hier heeft hij problemen mee heb er een bontje aan gemaakt maar blijkt dus weinig te helpen helaas..
En inderdaad die witte haren daar ben ik ook bang voor, en nu groeide er nog bruine haren op terug maar nu het weer los hangt...... Boos!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:17

Borstbeschermer kan wel helpen maar mijn paard kreeg daar ook weer drukplekjes van (schimmel met een babyhuidje Clown ). Zo'n half halsje is wel een goed idee, die ga ik onthouden!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:19

probeer de westerndekens van lamicell eens, betere pasvorm, terug gesneden schoft en een ingenaaid bontje.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:47

BE_GENTLE schreef:
Het inknippen van de deken vind ik geen goed plan aangezien mijn pony heel veel rolt en dus met zijn schoft in contact komt met modder en andere dingen.. zo heeft hij toch nog een beetje bescherming tegen infectie's

ik denk dat het wel de beste oplossing is. een beetje zand kan niet zo veel kwaad als het gewoon een oppervlakkige wond is. (soort schaafwond)
en het is beter als het gewoon droog in de lucht kan helen dan afgedekt te worden door een deken. dan blijft het meestal langer open. en als je het gewoon aan het einde van de dag even schoonmaakt en met betadine dept moet het wel gewoon dicht gaan, mits het een opppervlakkige wond is. maar ik weet niet hoe het er uit ziet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:04

Ik heb dit probleem ook en heb er een topic over geopend op [SV] [SV] Drukplek van deken
Misschien heb je daar ook wat aan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:04

Als je een bontje in je deken naait zorg dan wel dat het van ECHTE schapen vacht gemaakt is.
Zo'n nep bontje schuurt en kan het probleem alleen maar erger maken als je paard/pony al gevoelig op de schoft is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:00

idd een deken met teruggesneden schoft, dan hou je de wond misschien mis. Ik heb er 1 tk van cattlemans, maat 175....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:20

BE_GENTLE schreef:
At kasparonda: De deken ligt niet vast op de schoft, kan hier gewoon heel makkelijk een platte hand onder doen.. de deken is meer iets te ruim dan te strak...
En dat is precies de oorzaak van je probleem. Als een deken, met name bij de halsopening, iets te ruim is, heeft deze vaak de neiging tijdens het dragen wat naar achteren te schuiven, waardoor hij dan uiteindelijk op de schoft strak komt te liggen en daar een drukking veroorzaakt, waar na verloop van tijd (een paar dagen) de aangetaste huid vanaf valt en dan zit je met een open wond.

Het is al eerder gezegd, maar je leek nog niet heel erg geneigd het advies op te volgen dus zeg ik het ook nog maar een keer: ga een goed passende deken voor je paard kopen. Ivm. de pasvorm bij voorkeur eentje van één van de Horseware-merken Rambo, Rhino of Amigo. Bucas is een aanvaardbaar alternatief.