"paardvreemd". Hoe mee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

"paardvreemd". Hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:42

Mijn nieuwe verzorgpaardje kan niet goed overweg met andere paarden. Als je met haar een ander paard tegenkomt, dan gaat ze helemaal uit haar dak, springt weg of wil gaan slaan. Dit is het ergst, met tegenliggers.
Het lijkt wel, of ze volledig paardvreemd is, niet gewent aan andere paarden. Toch heeft ze altijd met andere paarden samen gestaan, ze komt van een renstal waar ze middenin een rijtje stallen stond, dus niet alleen. Ook op de baan liep ze natuurlijk met andere paarden.

Ze heeft maar een ander paard waar ze niet bang van is of gek bij gaat doen, en dat is gelukkig toevallig mijn andere verzorgpaard. Maar ik mag haar van haar eigenaar niet met een ander paard los (dus ook niet met die brave oude vent waar ze wel goed mee overweg kan). Dit, uit angst dat ze te hard gaat lopen rennen o dat ze gewond raakt.
Ik loop wel, iedere keer als ik met 1 van beide paarden loop, bij de ander langs om ze lekker aan elkaar te laten snuffelen en knuffelen.

Heeft iemand tips voor me, om haar een beetje beter aan andere paarden te laten wennen?

Lise81

Re: "paardvreemd". Hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:54

Ik denk dat het belangrijk is dat wanneer je een ander paard tegenkomt je verzorgpaard met jou bezig blijft ipv met de tegenligger. Of het nu angst of dominantie is, het is belangrijk dat ze gehoorzaam blijft bij jou - niet wegspringen, niet slaan oid.
Grondwerk in de bak, als dat goed gaat een ander paard in de bak erbij. Daarna als je er op zit. Veel oefenen en consequent zijn.
Ik zou haar niet dwingen om contact te maken met andere paarden als ze dat niet wil. Ze heeft iig 1 vriendje en dat is waarschijnlijk gewoon genoeg.

Verder kan het iets medisch of hormonaal zijn, vooral bij merries. Maar dat lijkt me sterk als ze wel een klik heeft met 1 ander paard.
Uit hoe ze eerder stond kan je weinig zeggen over hoe ze zich daarin gedroeg.
(Af en toe jammer dat ze je niet kunnen vertellen waarom ze nou zo doen hé.)
Ik begrijp de eigenaar verder wel, maar snap ook van jou dat je het geen ideale situatie vindt. Ik zou vooral er voor proberen te zorgen dat jij, het paard en het andere paard elkaar veilig kunnen passeren of met enige afstand samen kunnen lopen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:17

Tsja, een vaker probleem met merrie's you know!!! Zijn vaak wat zuur tegen andere paarden!

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:50

ik heb een shetje van 4 die heeft dat ook altijd gedaan voor al onder het rijden.zo snel er ook iemand ander in de bak was begon ze hele maal door de dollen heen tegaan.ik heb haar steeds weer op nieuw langs de paarden laten gaan.en aan een mevrouw gevraagt om naast me te gaar rijden wel eerst op een veilige afstaant maar na weken steeds dichter bij.en al ze wat deet duidelijk laten zien dat hij foud is en al hij het goed doet ook laten zien dat hij lief is.nu loopt hij zonder problemen er langs maar woord zelf ook er niet bang van.dat voelen nu ook en doen ze het just.en ga ze ook niet uit de weg gewoon er langs heen lopen en veel belonen dat heeft bij mij geholpen

hoop dat het lukt

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:35

Ik kan dat proberen. Ben heel benieuwt hoe dat gaat. Ik ga het eerst met mijn andere verzorgpaard erbij proberen, en daarna ook bij andere paarden.
Ik ben er inmiddels achter, dat ze vroeger ook niet zo makkelijk was naar andere paarden. Het schijnt dat ze dar zomaar naar kon uithalen, bij het passeren.
Nou ja, en ik zal gewoon maar moeten wennen aan het feit dat ze een merrie is. Heb alleen nog maar ruinen verzorgt, dus heb daar niet echt ervaring mee Knipoog