Paard dat je niet kent poetsen en opzadelen op stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Paard dat je niet kent poetsen en opzadelen op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:17

Ik zou jullie mening willen weten over het volgende thema: vinden jullie het oké om een vreemd paard dat je niet kent op stal te poetsen en op te tuigen zonder dat je hem vast hebt aan een halster?

(Ik stel deze vraag omdat ik een paar weken terug een heel negatieve ervaring had. Ik heb jaren paarden van mensen verzorgt maar daar ben ik nu mee gestopt wegens studies. Af en toe rij ik eens een buitenrit een stal dat paarden verhuurd. Als ik ga rijden dan poets ik enkele paarden mee en zadel ik ook mee op. Nu heb ik 1 paard gehad waarvan ze hebben gezegt dat het een doodbraaf paard was maar hij draaide ineens zijn achterhand naar mij toe en drukte mij tegen de muur. Na erop te roepen is hij opzij gegaan maar ik vond het toch maar een ongemakkelijke positie.
Zeker omdat ik met veel verschillende paarden heb gewerkt waaronder jonge paarden en hengsten en zo iets dergelijks heb ik nooit meegemaakt.)

corinec

Re: Paard dat je niet kent poetsen en opzadelen op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:19

Ik ben vrijwilligster bij paardrijden voor gehandicapten. Wij moeten ook de paarden op stal poetsen en zadelen ook komt het wel eens voor dat dat een paard is dat ik nog niet ken. Wat ik dan meestal doe is eerst wachten tot het paard naar me toe komt en dan de teugels over de hals en gelijk het hoofdstel om. op deze manier heb je namelijk nog wat te vertellen over het paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:23

Ja de paarden die ik daar rij ken ik allemaal niet. Maar verschiet er van dat een doobraaf paard daartoe in staat is. Nu ben ik ook van plan om in de toekomst bij elk paard een halster om te doen om zo controle te hebben.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:23

Ik zou het eerst afwachten wat je eerste indruk van het paard is, kijkt hij vriendenlijk of is het een sjaggerijn. Bij paarden die vriendelijk en goed aaibaar zijn stap ik al sneller in de stal dat een paard wat al sjaggerijnig kijkt. Maarja je weet maar nooit wat een paard doet wat je niet kent.

Edit: ik heb zelf een paard die heel sjaggerijnig is. En ook snel dreigde met zn achterhand. Als ik in de stal ging poetsen toen ik hem pas had deed ik altijd een halster aan met een halstertouw, en die hield ik dan vast. Kreeg hij dan de neiging om te gaan draaien, kon ik aan zn halster trekken zodat zijn kont weer van mij weg draaide
Laatst bijgewerkt door debje18 op 18-02-08 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:26

op de manege vroeger poetsten we ze altijd op stal znder iets om. de laatste jaren doe ik het altijd buiten de stal aan een halster, is er zo ingeslopen weet niet waarom. ik heb het mezelf blijkbaar vanzelf aangeleerd

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:30

Op de manege poets en zadel ik de paarden altijd gewoon in de stal, deze hebben altijd hun halster om maar ik zet ze niet vast. Wanneer een paard nieuw is of niet, eigenlijk heb ik er nooit echt over nagedacht..

Wanneer ik op mn verzorgpaard ga rijden, doe ik haar altijd een halster om en zet haar vervolgens gewoon vast in de stal.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:30

Ik zou, zeker vreemde paarden gewoon vastzetten. Heb namelijk vroeger op een manege gehad dat ik het paard ging opzadelen waar ik op ging rijden, ik had der aan een lang halstertouw vastgezet, en toen hapte ze met aansingelen.. Waarom zou je ze niet een halster omdoen en vastzetten, dit gewoon voor je eigen veiligheid! Je weet het bij vreemde paarden maar nooit!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:48

Ik werk op een spring-handelsstal, dus ik heb regelmatig te maken met nieuwe, onbekende paarden.
Ik ga gewoon in de deur van de stal staan, en laat ze naar mij toe komen. Zodat ik een eerste indruk heb van het paard, en een beetje weet wat ik in de kuip heb.
Ik zet ze nooit vast, aangezien veel jonge paarden niet kennen en dit alleen maar voor ongemakkelijke situaties zorgt.
Maar ik doe ze wel altijd een halster met touw of een hoofdstel om en houd ze in het begin vast.
Als ik het echt niet vertrouw dan vraag ik even of iemand het paard wil vasthouden Lachen.