paard 'explodeert' aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

paard 'explodeert' aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:08

hallo allemaal,

Sinds twee weken is mijn paardje (merrie, 4,5 jaar oud) erg vervelend aan de hand. Ik kon voor die tijd overal met haar wandelen en gedroeg ze zich voorbeeldig. Ze liep altijd netjes achter me, wanneer ik stopte stopte zij ook meteen, ging ik harder lopen, versnelde ze ook. Kortom, ze volgde me en was ik de leider. Tegenwoordig krijgt ze ineens een 'explosie' van energie en trekt ze zich niets meer van mij aan. Ze loopt ineens voor me uit, springt en bokt, soms probeert ze te steigeren, dit gaat ook vaak gepaard met een soort van hinnik. Dit corrigeer ik met een flinke ruk aan het halstertouw en door haar achteruit te laten lopen. Dan is het weer even goed en loopt ze netjes met me mee. Ineens begint het gedonder weer van voor af aan. Om gek van te worden. Ze begint volgens mij door te krijgen dat ze sterk is, want het is haar nu ook twee keer gelukt om los te breken en weg te rennen. Ik kon haar wel weer makkelijk vangen en liep ze weer braaf mee. Dit gedrag is ook niet altijd. De ene dag loopt ze super braaf mee en de andere dag is ze zo. Wanneer ik met haar oefen in de bak, is er geen probleem. Ook zonder haar vast te houden volgt ze me overal in de bak. Is dit dominantie of speelsigheid? Wat kan ik het beste doen om dit te corrigeren? Toch misschien een hengstenketting? Ze is zo loeisterk aan het worden...

PS Onder het zadel en aan de longe heb ik geen enkel probleem met haar en ook haar gedrag op stal is respectvol naar mij toe, maar het lijkt erop dat ze aan de hand geen enkel respect voor me heeft wanneer ze zo'n bui heeft. Ze komt er elke dag voldoende uit om haar energie kwijt te kunnen.
Ben benieuwd.

spicegirl

Re: paard 'explodeert' aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:09

teveel krachtvoer......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:10

Wat noem jij "voldoende eruit komen"? Het zou wel eens kunnen dat je nog behoorlijk jonge paard daar een heel andere mening over heeft.

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:11

Citaat:
Wat noem jij "voldoende eruit komen"? Het zou wel eens kunnen dat je nog behoorlijk jonge paard daar een heel andere mening over heeft.

hier heb ik niets meer aan toe te voegen Afgod

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:17

Spicegirl, ze krijgt een kleine kilo per dag aan onderhoudsbrok. Zou dat teveel zijn? Ik ben haar inderdaad wel iets meer gaan voeren omdat ik vond dat ze wat schraal werd en ze niet aankwam van alleen extra ruwvoer (krijgt ze nu ook nog, Lucerne en kuil)

Waratje, ze staat elke dag een halve dag in de paddock in een groepje en wordt daarnaast drie keer per week driekwartier gereden en nog een keer een klein half uur gelongeerd. Op haar vrije dagen komt ze nog eens een uur extra in de paddock of speel of wandel ik met haar. Ze kan helaas nog niet op het land, want dat gaat pas vanaf mei weer open.. Ik zou willen dat het anders was. Maar het is wel gek dat dit gedrag zich pas sinds twee weken openbaart terwijl ze al vanaf november zo 'veel' buitenkomt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:28

Je noemt het zelf al een explosie van energie.
Ze staat te veel uren achtereen stil en kan het nergens kwijt.

Een halve dag? Hoeveel uur is dat?
Het is waarschijnlijk echt het minimum en ze moet vaker naar buiten wil ze weer wat relaxter worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:30

Voor een jong paard is 4 uurtjes buiten niet echt veel. Tel daarbij op dat de lentekriebels (dagen worden langer, heeft hormonale effecten) ondertussen wat gaan meespelen, dan kun je springerige paarden krijgen. Mooi als ze bij het rijden en aan de longe wel braaf is, maar heb wat begrip voor haar leeftijd en de tijd van het jaar.
Ik denk dat je zelf moet zorgen dat je sneller in de gaten hebt wanneer ze wat wil ondernemen en haar corrigeert voordat ze echt voor je uit loopt of gaat lopen springen. Zorg dat ze netjes op positie (haar hoofd naast jouw schouder) meeloopt, laat haar hoofd niet voor je uitkomen. Je moet het zo zien dat ook lopen aan de hand "werken" is, dus zowel jij als het paard moeten dat netjes, respectvol en geconcentreerd doen.
Verder zou ik zeggen, hoe meer tijd naar buiten in een groep, hoe beter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:33

ik denk dat je merrie aan het puberen is, ze gaat haar grenzen verkennen...
en het voorjaar hangt in de lucht, daar worden de paarden vaak ook wat wakkerder, speelser van...
consequent de baas blijven werkt imo het beste, succes ermee!!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:15

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zeker begrip voor haar jonge speelsigheid. Ik word ook niet boos op haar (ondanks dat ik wel eens gek van wordt) , want ik begrijp dat ze gewoon ergens heen moet met haar energie. Nu je het zegt is dit gedrag inderdaad begonnen vanaf het moment dat het duidelijk was dat de lente in de lucht zit.... Ik ga kijken of er op stal mogelijkheid is om haar meer buiten te laten en ga gewoon door waar ik mee bezig ben zoals ik altijd doe.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:16

Of gewoon wat harder aan het werk zetten, dan gaan de spatjes er ook wel vanaf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:20

Pascha schreef:

Het gaat hier over een onvolwassen paard, dus 3 kwartier werken is echt wel voldoende. Meer speelkwartier is veel zinvoller.
Goed dat je gaat proberen om haar meer ruimte daarvoor te geven OK dan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:21

Pollux schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zeker begrip voor haar jonge speelsigheid. Ik word ook niet boos op haar (ondanks dat ik wel eens gek van wordt) , want ik begrijp dat ze gewoon ergens heen moet met haar energie. Nu je het zegt is dit gedrag inderdaad begonnen vanaf het moment dat het duidelijk was dat de lente in de lucht zit.... Ik ga kijken of er op stal mogelijkheid is om haar meer buiten te laten en ga gewoon door waar ik mee bezig ben zoals ik altijd doe.

Ik had een een ruin die precies hetzelfde deed. Ook altijd moeilijk doen met iedere handeling waarbij hij moest wachten, stilstaan of rustig volgen. Hij moest dan gewoon knallen, zijn energie kwijt. Sinds hij 24 uur per dag naar buiten kan, en dat ook doet, is het een ander paard. Hij is veel gelukkiger, rustiger, en heeft zijn koppie erbij wanneer het nodig is.
Hij was overigens ook 4 toen hij nog vaker op stal stond.
Ik denk idd te weinig bewegingsvrijheid, in combinatie met jeugdige speelsigheid en voorjaarskriebels! Ze wil gewoon lekker knallen door het land met haar maatjes. In zo'n paddock kunnen ze vaak ook maar drie galopsprongen doen, en dan staan ze alweer aan de andere kant.... dat lucht niet echt op zeg maar.
Een andere plek misschien een idee?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:00

Zou het kwaad kunnen als het niet mogelijk blijkt te zijn om haar langer naar buiten te doen om haar vier keer in de week driekwartier te rijden en een keer longeren of is dat eigenlijk nog te veel voor haar jonge leeftijd?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:24

Longeren zou ik niet drie kwartier doen tenzij je met dubbele longe werkt, maar misschien kun je ook een paar keer per week met haar spelen in een losgooibak? Eventueel wat grondwerken, lange lijnen werk, etc. Dan stimuleer je zowel lijf als hersens, zonder dat het lijf zwaar belast wordt. Zoek wat afwisseling.
Vier keer in de week 3 kwartier rijden is in principe wel ok voor een 4,5 jarige, maar het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk dan alleen maar leeftijd. Maar dat zul je ook zelf moeten inschatten.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 23:31

Longeren doe ik nooit langer dan een klein half uurtje, eigenlijk zelfs nog maar 20 tot 25 minuten, maar dan wel licht bijgezet. Ik ben heel erg voorzichtig met haar want ik ben als de dood dat ik haar te vroeg overbelast, dus rijd ik haar liever iets te weinig dan te veel. Maar ja, dan krijg je wel dat ze blijkbaar haar energie niet kwijt kan met de hoeveelheid uren die ze dagelijks buitenkomt. Ik hoop dat het lukt om haar meer buiten te krijgen, anders ga ik toch maar voor een extra keer rijden per week....In ieder geval totdat ze weer hele dagen in de kudde het land opkan.

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:43

Een halstertouw met het eerste stuk een ketting. Heb ik de eerste tijd ook gebruikt. Toen hij eenmaal zijn streep wist tot hoever hij mocht gaan was het goed en had ik de ketting niet meer nodig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:48

Pascha schreef:

Precies...en niet meer wandelen, waarbij ze haar te veel aan energie moet onderdrukken.
Dus de tijd die je aan wandelen besteedt, besteden aan rijden/longeren/los laten rennen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:49

Pollux schreef:
Longeren doe ik nooit langer dan een klein half uurtje, eigenlijk zelfs nog maar 20 tot 25 minuten, maar dan wel licht bijgezet. Ik ben heel erg voorzichtig met haar want ik ben als de dood dat ik haar te vroeg overbelast, dus rijd ik haar liever iets te weinig dan te veel. Maar ja, dan krijg je wel dat ze blijkbaar haar energie niet kwijt kan met de hoeveelheid uren die ze dagelijks buitenkomt. Ik hoop dat het lukt om haar meer buiten te krijgen, anders ga ik toch maar voor een extra keer rijden per week....In ieder geval totdat ze weer hele dagen in de kudde het land opkan.

Dit bedoel ik...je paard is vier en half zeg je...ik neem aan dat ze dan vijf wordt dit jaar?
dan is het wel het moment dat je nu lekker door kunt gaan werken hoor!
Ik denk dat je te voorzichtig bent.

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:53

polly2 schreef:
Pascha schreef:

Precies...en niet meer wandelen, waarbij ze haar te veel aan energie moet onderdrukken.
Dus de tijd die je aan wandelen besteedt, besteden aan rijden/longeren/los laten rennen.

als ik jou was zou ik eerst 30 min. gaan longeren en daarna een kwartiertje over het erf lopen.. doet ze het goed
belonen
met iets wat ze leuk vind
doet ze het niet goed
dan ga je weer een kwartiertje met haar longeren
en weer kijken of ze rustig aan de hand wil lopen.
En niet slaan of wat dan ook
loopt ze te snel of wil ze te graag
dan maak je je gwoon groot en praat je streng tegen haar
doet ze het weer goed geef je een klopje en loop je weer
rustig naast haar..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:59

Ik heb ook een 4 1/2 jarige merrie en loop tegen precies hetzelfde aan.
Mijn merrie is nogal dominant en probeert me nu echt uit. (puber fase)

Zij staat 24/7 buiten in een paddock met andere paarden met open stallen en krijgt vrijwel geen krachtvoer. Toch loop ik er ook tegenaan. Volgens mij een combinatie van het weer en de leeftijd.

Niet boos worden consequent corrigeren en dan komt het wel weer goed.
Mocht ze je voorbij stuiven aan de hand moet je eens proberen je resoluut om te draaien en weer terug te lopen. Op dat moment loopt ze weer achter je en dit werkt vaak heel goed.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:07

Onze pony heeft het ook gehad vorig jaar. We hebben gewoon veel geoefend en met lopen heel consequent geweest, na een tijdje was het probleem ook verholpen. Nu doet 'ie het soms ook nog wel eens, maar voornamelijk bij weersveranderingen of koude dagen. Bij ons is het overigens wel zo dat 'ie bij je bleef, hij sprong en bokte om je heen.