Verkoper/Kopen versus verzekering/garantie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Verkoper/Kopen versus verzekering/garantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:00

Beetje moeilijke titel Haha! maar wat bedoel ik....

Steeds vaker zie je op bijv. Marktplaats, maar ook op Bokt EA-co nieuwe artikelen te koop staan. Nu is het wettelijk zo dat je op een nieuw artikel garantie hebt. Afhankelijk van het soort artikel kan dit oplopen van 3 maanden tot enkele jaren. Eea heeft te maken met de normale/te verwachtte levensduur van een artikel.
Maar ook een verkoper van nieuwe artikelen is 'bedrijfsmatig' bezig en daarbij hoort een Aansprakelijheid Verzekering. Voor privé-personenen is dit een APV en voor bedrijven een ABV.

Hoe zit het nu in het volgende geval;

Ik koop een zadel van iemand die dit op Bokt EA-Commercieel aanbiedt.
Het is een nieuw zadel.
Heb ik dus recht op garantie*?? (schriftelijk) en als er geen voorwaarden bijhoren dan mag ik uitgaan van de wettelijke normen die daarvoor gelden ??

Nu galoppeer ik met dit zadel heerlijk over de hei en ineens breekt mijn steigbeugelophanging af. Ik stort van mijn paard en breek mijn been op diverse plaatsen.
Buiten het medische kostenplaatje levert dit mij ook een stevige terugval op in mijn maandelijkse inkomen.

De vragen:
1. is de verkoper verplicht om óf het zadel te laten repareren óf om mij mijn aankoopbedrag terug te geven??
2. kan ik de kosten gemaakt voor medische behandeling verhalen op de verkoper??
3. kan ik de kosten van derving van inkomsten verhalen op de verkoper??

Natuurlijk is bovenstaand verhaal fictief, maar nu er steeds vaker nieuwe artikelen verkocht worden door mensen die hiermee semi-commercieel bezig zijn en soms zijn de goederen ook van dubieuze kwaliteit, vraag ik me af of die verkopers zich ook wel beseffen waar ze voor kunnen komen te staan als er eens iets écht misgaat.

*Garantie: hiermee bedoel ik niet de fabrieksgarantie waarmee menig verkoper er zich vanaf probeert te maken.
Maar ook hierover is duidelijkheid gewenst Haha!

Kwetal

Re: Verkoper/Kopen versus verzekering/garantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:56

Weet je wat jij eens moet doen??? JUIST!!! De Kamer van Koophandel raadplegen, daar staan al deze dingen omschreven.... Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:45

Hé, dat is een goeie Haha! Bedankt Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:34

Haha , nou dat is dan 25 euro Tong uitsteken *ping*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:58

Op de KvK-site staat wel wat algemene info, maar niet echt diepgaand. Schiet ik dus niet echt veel mee op.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:20

Ik zie dat je zelf een webwinkel hebt en dus spullen verkoop.
Hoe doe jij het als mensen een ongeluk krijgen met een door jouw verkochte artikel?
Wat doe je als je een tweedehands beugelriem verkoopt,
of teugel en die breekt af?
Ik zou me eerst eens druk maken over je eigen aanbod wat gebruikt is en wat je verkoopt.
In plaats van iemand af te kraken die iets nieuws probeert te verkopen.
Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:58

happyhorse schreef:
Hoe doe jij het als mensen een ongeluk krijgen met een door jouw verkochte artikel?
Ik zou me eerst eens druk maken over je eigen aanbod wat gebruikt is en wat je verkoopt.
Knipoog

Is een kritische vraag stellen tegenwoordig ook al afkraken?
Gezien de grote hoeveelheden topics over produkten die niet deugen, maar wel voor goed zijn verkocht, kun je je af gaan vragen hoe verantwoordelijkheden feitelijk liggen. Ik zie niet wat er verkeerd of negatief is aan die vraagstelling.
Heb jij ervaring met de produkten van TS, om openlijk de kwaliteit in twijfel te trekken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:17

@Happyhorse: jij voelt je blijkbaar aangesproken, ik niet Haha!
Citaat:
Bij 2e hands spullen ligt de garantie heel anders als bij nieuw spul, dus die vergelijking gaat niet op.
Verder heb ik idd ooit iemand gehad die een gebroken teugel had bij een nieuw hoofdstel; paard was er op gaan staan.
Die heeft ze mogen terugsturen en heb ik professioneel laten maken door een leerbewerker.,, gratis en voor niets.

Verder mis je de essentie van het topic vrees ik en kom je niet verder als je aangesproken voelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:19

in de regel houden wij ongeveer de termijnen aan
welke de leveranciers geven , dat is normaliter ook wel
een wel redelijk termijn

heb gelukkig nog maar 1 x meegemaakt dat iets niet bleek te deugen en spontaan kapot
ging (kunststof beugel) dit na de termijn maar als zaak ben je dan uiteraard geheel vrij
om alsnog netjes te vervangen Knipoog

en slechts handje vol door gebruik waar het niet voor bedoeld was
(mensen die bv paard dmv touw aan neusriem hadden vast gezet ..neusriem kapot
getrokken , gelukkig zeg ik dan maar ..we vertellen dan dat een sper riem daar niet voor bedoeld is
daarom daar niet op gemaakt is maar vervangen het wel )

bij bepaalde producten (zoals bepaald merk vliegen uit rij dekens ) zeg ik het er heel
heeeel erg duidelijk en specifiek bij .. wil het bestellen voor je
maar garantie TOT mijn deur en geen cm verder ..

puur omdat we uit ervaring weten dat deze heel erg vaak de eerste buitenrit niet overleven
iig niet helemaal , dingen zijn niet bedoeld / gemaakt om door de bushbush te rijden
en wij zouden overleven als we die allemaal iedere keer na 1 rit moesten vervangen ..
en wij op deze dekens ook absoluut geen garantie krijgen
(ja als er sluitingen oid niet goed zijn niet dat er bij 1 rit al gaten in gereden zijn of helemaal uit elkaar liggen)

of dat wettelijk mag geen idee , maar we zijn hier alijd zeer duidelijk over
voor dat we deze bestellen

vind het aan de andere kant nooit zo erg als men persee die andere wil
daar ze tot nu toe allemaal binnen 2 weken alsnog de everline besteld hebben
(en ook dat vertellen we er iedere keer weer bij.. )

denk dat als je beetje logisch nadenkt weet dat een zadeltje van 200 euro
geen 20 jaar meegaat en als een zadel van 2000 binnen 2 jaar gebreken vertoond dat dat
ook niet gangbaar is (die zou toch wel jaartje of 20 of langer mee moeten kunnen)
bij normaal gebruik

een midden klasse deken mag niet uit elkaar vallen maar is ook niet gemaakt voor prikkeldraad

kwaliteit naar geld , garantie naar kwaliteit
bij normaal gebruik .. en daar gaan we dat is iets waar veel mensen niet aan voldoen
of zaken zich achter kunnen verschuilen

denk dat er veel met coulance te maken heeft

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:15

happyhorse schreef:
Knipoog

Ehh, Happyhorse, even de beginpost nog eens lezen. TS heeft het over een FICTIEF verhaal, en FICTIEF betekend dat het NIET echt gebeurd is, maar een stel áls verhaal..
Dus vind ik dat je haar onterecht ongelooflijk aanvalt.
Het kan niet zo goed zijn dat ze dit ook voor haar eigen produkten wilt weten... lezen is in deze dus erg essentieel.

@TS, kun je dit niet eens navragen bij bv een rechtswinkel of iets in die trant, of juist bij een verzekeringsmaatschappij.. zij weten het vast wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:44

Ik had gehoopt dat LDRD even 'langs' kwam Haha!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:08

PM LDRD even dan.. die kan je idd ermee helpen en je misschien per pb veel vertellen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:21

Kan ik natuurlijk doen, maar het lijkt me voor anderen ook interessant om te weten. Dus ik zie liever dat het hier komt te staan Haha!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:21

Het zit zo; als verkoper moet je iets verkopen dat voldoet aan de redelijke verwachting van je klant. Als je semi-professioneel nieuwe dingen verkoopt, mag een klant in redelijkheid meer verwachten dan als je als particulier een tweedehands item verkoopt. Dat voorop.

Stel nu dat je dus dat nieuwe zadel hebt gekocht, weliswaar via internet maar toch van een professional. Dan mag je er als klant van uit gaan dat dat zadel geschikt is om mee te rijden. En dan is natuurlijk logisch dat je van een zadel van 100 euro iets anders mag verwachten dan van een zadel van 1000 euro. Maar wat mij betreft mag je in beide gevallen tenminste het eerste jaar verwachten dat je er veilig mee kan rijden.

Als je dus na drie maanden van je paard kiepert omdat je beugelophanging afbreekt, is dat iets dat je in redelijkheid niet hoefde te verwachten en voldoet het product niet. Je kan de koopovereenkomst in dat geval eenvoudig ontbinden.

Bij het ontbinden van een koopovereenkomst biedt de wet ruimte om bijkomende schade, 'gevolgschade', op de verkoper te verhalen. In hoeverre de door jou genoemde schade als gevolgschade kan worden aangemerkt, is afhankelijk van de feiten, maar in beginsel zijn door jou gedragen schadeposten die in directe relatie tot het ongeval staan, schadeposten. De medische kosten kunnen dus worden verhaald voor zover jij ze moet dragen (wat de verzekeraar aan mogelijkheden heeft, wil ik even onbesproken laten) en je inkomensdaling kan worden verhaald, voor zover je aannemelijk kan maken dat deze het gevolg is van het ongeval.
Verder is de verkoper als jij de overeenkomst ontbindt, gehouden het zadel te nemen en jou het aankoopbedrag terug te geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 12:32

@FloortjeM : dank je voor de duidelijke uitleg.
Citaat:
Stel nu dat je dus dat nieuwe zadel hebt gekocht, weliswaar via internet maar toch van een professional. Dan mag je er als klant van uit gaan dat dat zadel geschikt is om mee te rijden. En dan is natuurlijk logisch dat je van een zadel van 100 euro iets anders mag verwachten dan van een zadel van 1000 euro. Maar wat mij betreft mag je in beide gevallen tenminste het eerste jaar verwachten dat je er veilig mee kan rijden

Dat je van een zadel van 1000 euro kwaliteit mag verwachten is logisch, maar ook een zadel van 100 euro moet op zijn minste veilig in gebruik zijn. Dat dingen eerder slijten is dan tot daar aan toe.
Het is jammer dat er bij wet geen standaard termijn is waarbinnen elk product minimaal probleemloos mee moet gaan, want zelfs een jaar voor een westernzadel is dan toch echt wel kort.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:04

dat is omdat de wet voor alle dingen geldt, dus voor een pot narcissen, maar ook voor een auto, of een zadel, of iets anders dat heel lang mee moet. Niemand is verbaasd als je goudvis a drie weken dood is, maar als je paard dat is, is dat toch vervelender. Als je bij een louche handelaar koopt, mag je minder verwachten dan bij een beroepsgecertificeerde verkoper, en er zijn zo veel tussenstappen, dat de wetgever heeft gezegd dat iets zo lang moet mee gaan als je ongeveer naar redelijke maatstaven kan bedenken als normaal zorgvuldig gebruiker.

en ja, ik vind ook dat een zadel van € 100 meer dan een jaar mee moet gaan en veilig moet zijn en blijven. Op de veiligheid zou nooit toegegeven mogen worden, maar ja, ik ben geen zadelmaker!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:52

Ik vind het echt een hele goede vraag, wettelijk kun je inderdaad daar iemand voor aansprakelijk stellen.
In de praktijk wordt het wat moielijker.
Het slachtoffer moet wel kunnen bewijzen dat het ongeluk veroorzaakt is door falen van de verkoper en dat wordt natuurlijk weer een moeilijk verhaal.
Bewijs maar eens dat het aan de verkoper ligt.
Tip! Doe alle coorespondentie over de mail en bewaar deze goed als bewijsmateriaal mocht je ooit in zon situatie komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:15

FloortjeM schreef:
en ja, ik vind ook dat een zadel van € 100 meer dan een jaar mee moet gaan en veilig moet zijn en blijven. Op de veiligheid zou nooit toegegeven mogen worden, maar ja, ik ben geen zadelmaker!
Ik ook niet en helaas de mensen in India die de zadels a la ZM-'kwaliteit' maken zijn het ook niet.
barbara1970 schreef:
Ik vind het echt een hele goede vraag, wettelijk kun je inderdaad daar iemand voor aansprakelijk stellen.
In de praktijk wordt het wat moielijker.
Het slachtoffer moet wel kunnen bewijzen dat het ongeluk veroorzaakt is door falen van de verkoper en dat wordt natuurlijk weer een moeilijk verhaal.
Bewijs maar eens dat het aan de verkoper ligt..
Je hoeft niet te bewijzen dat het falen aan de verkoper ligt, want die heeft het spul niet gemaakt, alleen verkocht. Die heeft alleen de last om ervoor te zorgen dat het goed is en staat daar wettelijk dus garant voor.

Maar het is waar dat er meer bekendheid over zou mogen komen, vandaar dit topic dus ook Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:29

Interessant topic hoor! Ja
Pak maar een willekeurig hoofdstel uit de ruitersportzaak als voorbeeld. Er hangt alleen een prijskaartje aan en niks over garantie oid. Als er wat gebeurt wat niet zou mogen, moet je terug naar de winkel en hopen op coulance, want anders wordt het een lange weg via de fabrikant...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:33

@MarvanTom : de bedoeling is dus dat je niet accepteert at men iets via de fabrikant wil spelen. De verkoper is verantwoordelijk, niet meer en niet minder. Dat een verkoper vervolgens bij zijn leverancier/fabrikant probeert zijn verlies terug te halen is ZIJN probleem !!

De klant moet dus mondige worden Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:56

DubbelDun schreef:
@MarvanTom : de bedoeling is dus dat je niet accepteert at men iets via de fabrikant wil spelen. De verkoper is verantwoordelijk, niet meer en niet minder. Dat een verkoper vervolgens bij zijn leverancier/fabrikant probeert zijn verlies terug te halen is ZIJN probleem !!

De klant moet dus mondige worden Haha!

Dat mondige komt wel goed bij mij in zo'n geval, maar niet iedereen weet wat hij/zij moet doen als er iets aan de hand is waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat het niet stuk gaat binnen een x-periode.
Vaak worden mensen (de klanten) overbluft door een antwoord als 'geen juist of verkeerd gebruik' en daarmee is de kous vaak af. Je zou bijna aan jezelf gaan twijfelen dan! Want zat er een garantie-iets bij met wat je wel/niet mag doen? Meestal niet. En op de kassabon staat vaak alleen iets over ruilen binnen zoveel dagen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:59

fijne informatie hier...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:59

MarvanTom schreef:
En op de kassabon staat vaak alleen iets over ruilen binnen zoveel dagen.
Welke kassabon Knipoog
Bij de meester internetverkopers zul je die helemaal niet krijgen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:02

DubbelDun schreef:
MarvanTom schreef:
En op de kassabon staat vaak alleen iets over ruilen binnen zoveel dagen.
Welke kassabon Knipoog
Bij de meester internetverkopers zul je die helemaal niet krijgen.

Een pakbon toch wel? Of zeg ik nu weer iets wat ik normaal vind, maar dat vast niet is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:04

Ik vrees dat zelfs een pakbon al een luxe is Haha!