maar wat bedoel ik....Steeds vaker zie je op bijv. Marktplaats, maar ook op Bokt EA-co nieuwe artikelen te koop staan. Nu is het wettelijk zo dat je op een nieuw artikel garantie hebt. Afhankelijk van het soort artikel kan dit oplopen van 3 maanden tot enkele jaren. Eea heeft te maken met de normale/te verwachtte levensduur van een artikel.
Maar ook een verkoper van nieuwe artikelen is 'bedrijfsmatig' bezig en daarbij hoort een Aansprakelijheid Verzekering. Voor privé-personenen is dit een APV en voor bedrijven een ABV.
Hoe zit het nu in het volgende geval;
Ik koop een zadel van iemand die dit op Bokt EA-Commercieel aanbiedt.
Het is een nieuw zadel.
Heb ik dus recht op garantie*?? (schriftelijk) en als er geen voorwaarden bijhoren dan mag ik uitgaan van de wettelijke normen die daarvoor gelden ??
Nu galoppeer ik met dit zadel heerlijk over de hei en ineens breekt mijn steigbeugelophanging af. Ik stort van mijn paard en breek mijn been op diverse plaatsen.
Buiten het medische kostenplaatje levert dit mij ook een stevige terugval op in mijn maandelijkse inkomen.
De vragen:
1. is de verkoper verplicht om óf het zadel te laten repareren óf om mij mijn aankoopbedrag terug te geven??
2. kan ik de kosten gemaakt voor medische behandeling verhalen op de verkoper??
3. kan ik de kosten van derving van inkomsten verhalen op de verkoper??
Natuurlijk is bovenstaand verhaal fictief, maar nu er steeds vaker nieuwe artikelen verkocht worden door mensen die hiermee semi-commercieel bezig zijn en soms zijn de goederen ook van dubieuze kwaliteit, vraag ik me af of die verkopers zich ook wel beseffen waar ze voor kunnen komen te staan als er eens iets écht misgaat.
*Garantie: hiermee bedoel ik niet de fabrieksgarantie waarmee menig verkoper er zich vanaf probeert te maken.
Maar ook hierover is duidelijkheid gewenst
*ping*