Haflinger met aparte maten maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Haflinger met aparte maten maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:23

Beste Bokkers,

Ik zit met een grote vraag.

Ik ehb een haf van 4 en half jaar oud. Toen ze dikke 3,5 jaar oud was heb ik 2 zweetdekens gekocht en afgelopen winter 2 regendekens. Het is allemaal maat 185. En past op de rug precies, gewoon perfect. aan de voorkant kan ik het ook nog wel dicht maken maar wanneer ze gaat lopen staat het gewoon helemaal op spanning. Ze is wel breed van voro maar absoluut niet absurt! Alles is in verhouding. Die regendeksn of ik die volgend jaar nog wil gebruiken weet ik niet en daar maak ik me ook niet echt zorgen over. Alleen een zweetdeken is wel erg handig. Ik heb nu alleen echter geen flauw idee welke maat of merk ik moet hebben. Daarnaast groeit ze nog wel tot haar achtste ongeveer door. Wie heeft nog meer een haflinger met grote maten en wie kan advies geven welke maat of merk ik zou kunnen uit proberen. Ik hoop hiermee een beetje een richting te krijgen waarin ik moet zoeken voordat ik elke deken moet gaan passen ....

Om nog een ander vb. te geven. Ik heb vorig jaar 15 cm bij moeten laten maken bij mijn 'schow'halster maat full. Kortweg omdat deze gewoon te klein was. Ook halster en hoofdstellen worden steeds moeilijker. Haar schofthoogte is nu ongev. 1.50.

Wie o wie heeft er tips....

Belles

Re: Haflinger met aparte maten maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:29

Mijn haflinger is 1.46cm en heeft nu een deken maat 190 die tot nu toe het allerbeste past. Halster maat Cob, hoofdstel maat Full, beenbescherming ook cob, het is idd zoeken, heb ik ook gehad!!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:31

Belles schreef:
Mijn haflinger is 1.46cm en heeft nu een deken maat 190 die tot nu toe het allerbeste past. Halster maat Cob, hoofdstel maat Full, beenbescherming ook cob, het is idd zoeken, heb ik ook gehad!!

1.90 oke.. en welke merk is het en is het een regedeken of zweetdeken. Hoofdstel en springschoenen zijn bij mij ook xl en full.. Haha!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:33

Mijn haf heeft qua dekjes ook full, hoofdstel full, halster cob, dekens heb ik 1.95.. 1.85 is te klein, zie bijna nooit 1.90 en 1.95 zit goed

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 12:11

Thanx voor je reactie maar kan iemadn ook aangeven welke merken jullie hebben. De pasvorm is nl ook veel van afhankelijk ivm uitsnee aan de voorkant.

En schuren jullie regendekens ook? En iik neem aan dat de maten die jullie nomen zweetdekens zijn of is dit algemeen?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:42

Ik heb HH dekens maat 195 voor mijn brede haflinger. Cob betreft de beenbescherming en full als hoofdstel (en eigenlijk cob voor de bakstukken).

biekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:29

Sjimmie is het ouderwetse type Haf dus een lekkere bolle Haha!
zijn dekens zijn allemaal maat 195 liggen goed en schuren niet. De merken die ik heb voor Sjimmie zijn
Rambo, Rhino, Amigo, HH

Verder heeft hij alles in Full zowel de sjabrakjes als de halsters, hoofdstellen etc

Helen en Sjimmie

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:18

ah dat probleem ken ik.
Mijn pony , al dan niet een haflinger maar wel met dezelfde bouw. Ze is 1.50 en voor haar heb ik ook een deken met de maat 185. Op de rug zit deze ook goed maar trekt ook aan de voorkant (dat stukje stof aan de voorkant krult dan naar binnen) ik heb weet nou niet of deze deken dan te groot is of te klein .. iemand enig idee?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:38

-->SV

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:09

Dat isvaker zo met haflingers dat had ik ook. Een HH deken sluit mooi bij de borst. Of misschien als je een BR deken maat 195 neemt, Dat het ook mooi gaat.

Verder heeft bucas een deken met big neck die sluit ook erg mooi.
Ook heeft HKM mooie sluitingen bij de hals.

Roweentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:35

Ik heb de zomercollectie van BR voor mijn haflinger, Hij is 1.45, heeft cob halster, full hoofdstel, cob peesbeschermers, en dekens van 175 en 185. Hij is ook raar van maten, maar de verhoudingen bij hem kloppen ook. Het is ook zo bij hem dat de dekens goed liggen, maar bij de borst ook wat krap is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:15

Alle dekens die ik heb voor mijn Haflingers zijn van HH 1.95m en die hebben ze echt nodig. Mijn Gelderse staat inmiddels ook onder deze dekens en past ze ook prima, kun je nagaan wat een verschil in bouw.
Verder heb ik al het tuig maat full, behalve peesbeschermers, die zijn maat Cob.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:07

Echte aanrader zijn de Nika-dekens. Mijn ijslander heeft ook een zware borst/hals. Bij de meeste andere merken moet ik een grotere maat kiezen, zodat zijn hals erin past maar de deken op zijn knieën hangt en hij naar achteren trekt. Na rondkijken en googlen kwam ik bij de Nika's terecht.
Ik heb inmiddels een Nika Autumn besteld in zijn gewone maat 165 en deze past perfect. Eindelijk kan hij weer gewoon met zijn hoofd bij de grond. Knipoog
Op dit moment is de winteruitverkoop. De ongevoerde versie kost nu maar 34.95.
Het bedrijf heet Nikahorseproducts.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:28

Je haflinger is nu 4,5 jaar zeg je, zoveel groeit die echt niet meer. Zeker niet meer tot zijn 8ste. Misschien nog wel iets maar zeker niet veel meer.
Je zou een iets langere deken moeten hebben waarvan de riempjes langer zijn bij de borst, zodat die losser kan.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:17

Zooo eindelijk weer eens achter mijn PC. Mensen thanx voor jullie tips en vooral de merken ed. Haha! Ik ga eens zoeken. Haha! Haha!

@moelie, haflingers zijn koudbloeden en die groeien veel langzamer. Ze groeien ong. tot hun 8ste maar dat kan bij 7 ook klaar zijn. Dit is per paard verschillend. Ik kan je vertellen dat die van mij over een paar maanden 5 wordt en dit jaar alweer 5 cm ongeveer is gegroeid. Dit is gewoon mijn ervaring geen aanval Knipoog