_mbvd_ schreef:Mij lijkt het erg moeilijk om het parcours te onthouden,
als je er van te voren maar 1 keer doorheen mag lopen,
ik ben daarom bang dat ik daar in de toekomt fouten in ga maken,
(dat ik niet meer weet hoe ik het parcours verder moet moet rijden)
hebben jullie ervaring hiermee?
en hioe denken jullie hierover?
geen enkel probleem, en ook niet als ik een cross van 25 sprongen en ruim 3 km moet rijden.
Een paar tips.
- Loop alleen, of hooguit met 1 persoon die je vetrouwt en je goed kan adviseren.
- Begin bij het verkennen al met hoe je binnen komt. Zijn er hindernissen waar je even (subtiel) langs wil rijden? Hoe kom je bij de jury om te groeten? Bekijk waar je gaat galopperen en hoe je naar hindernis 1 kunt rijden. Kijk ook goed waar de start is, als je er doorheen bent, moet je direct over hindernis 1.
- bekijk iedere hindernis geconcentreerd, en herhaal het steeds voor jezelf: "hindernis 1, blauwe steilsprong, uit een linker wending".
- meestal is de lijn erna logisch, en word je dus al de goede kant op gestuurd. Blijven herhalen "na hindernis 1, rechtsom, lange lijn"
- bedenk steeds na iedere sprong wat je tot dan toe hebt gezien (hindernis 1, blauwe steilsprong, uit een linker wending; na hindernis 1, rechtsom, lange lijn; hindernis 2 rode oxer; rechtdoor, hindernis 3 dubbelsprong).
- let na de laatste hindernis goed op de finish
Herhaal na het lopen nog een keer alles en probeer de lijnen te visualiseren zonder naar de hindernissen te kijken. Doe dat ook nog een keer aan het eind van je losrijden. Als je dan de ring in komt, kijk je nog 1 keer, en dan kan het echt niet meer mis.