buiten rijden en platte mest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

buiten rijden en platte mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:14

Hallo
ik ben een recreatieve ruiter, heb een merrie van 23 jaar. Ik ga heel veel buiten rijden met [naam] maar nu sinds enkele weken mest ze heel veel, in het begin zijn het nog mestballen maar tegen de derde vierde keer wordt het platte mest. Vroeger mestte ze ook maar niet plat.
Vriendinnen van mij zeiden dat dat komt door stress maar ze gaat al zolang buiten wandelen en ze vind dat heel leuk (oortjes naar voren)
Hoe zou dit komen en kan ik er iets aan doen?

Hopende op reacties

[naam]

juval

Re: buiten rijden en platte mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:53

wat voor voer krijgt je paard? misschien ligt het daaraan dat ze wat dunnere poep heeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:57

[naam] staat al 2 jaar op hetzelfde pension en ze krijgt altijd hetzelfde voer nl krachtvoer, mais en hooi

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:02

Dit doet mijn ruin ook op buitenritten. De eerste drol is gewoon goed, maar naarmate we verder van huis zijn gaat hij kleine beetjes poepen, die inderdaad ook wat dunner zijn. Ik grap altijd maar dat mijn pony het sprookje van Hans en Grietje heeft gelezen, maar ik zou niet weten waarom hij dit doet..

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:07

de laatste mest is niet zo goed verteerd. kijk maar naar hengsten in groep, die doen hun behoefte zo vaak dat ze het er echt uit persen om toch maar op die hoop bovenaan hun eigen stront te hebben.
maar het is een merrie, raar dus. alhoewel wilde paarden (merries) in een kring rond hengstenstront mesten. ze staan met hun neus naar de mest en doen dan hun behoefte. mss is er een hengst in de buurt komen wonen, onlangs. en doet ze dat ook.
mss kan je eens letten waar ze mest, en of ze onderweg mest heeft gezien?
groetjes

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:09

Die van mij heeft dat heel erg na een stress-situatie. Maar mijn paard is dan ook een stresskip.... Ik zou niet weten waarom die van jouw het zo doet. Zou me er niet al teveel zorgen over maken... tot ze natuurlijk leegloopt, maar ik maak uit je verhaal op dat dat nog niet het geval is?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:12

Meestal komt dit door stress-situatie's. Paarden kunnen diarree krijgen door stress. Wanneer die momenten voorbij zijn, gaat de diarree ook meestal weg.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:33

Mijn pony heeft het ook (niet altijd trouwens), soms na stress. Zou het niet kunnen komen omdat het eten dat in de darmen zit minder goed verteerd kan worden omdat er tijdens lichamelijke inspanning minder bloed naar het verteringsgestel gaat en meer naar de spieren?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:25

Rij je meestal alleen of met iemand samen? Meestal komt het voort uit stress, maar dat hoeft verder helemaal niet ernstig te zijn. Een beetje opwinding is ook stress, maar wel leuk.
Wat ook meespeelt is dat je door beweging de darmen aan het werk zet om het eten door te schuiven, op een gegeven moment is dan nog niet alle vocht uit de poep opgenomen voordat het er aan de achterkant uitkomt. Het is niet echt iets om heel bezorgd over te worden, tenzij het over grote hoeveelheden gaat. Mijn merrie heeft het ook wel eens op buitenritten, dan laat ze na verloop van tijd steeds een drupje vallen, inderdaad zo'n kruimeltjesspoor Knipoog

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:04

Waratje: Ik rij nooit alleen , altijd met ieemand bij, maar ik vond het zo raar dat ze dit nu ineens begint te doen terwijl ik al twee jaar met haar buiten wandel minstens 1 keer in de week.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:43

die van mij doet het ook, maar goed dat is ook een streskipje, moes wel lachen om flew zouden die paarden inderdaad het sprookje hebben gelezen hihi.

chanel wel vreemd dat ze het zo opeens doet na 2 jaar, is er mischien iets veranderd in de omgeving?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:07

Er is niets veranderd in de omgeving ofzo daarom vind ik het zo raar dat ze dit nu doet , al weet ik wel dat het geen kwaad kan.

koekiehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:50

mijn verzorgpony heeft altijd platte mest als ze in de stress is (nieuwe omgeving, nieuwe geluiden) Maar dat is zo te zien niet bij jou het geval. Misschien moet je een keer naar haar darmen laten kijken, misschien zit daar het probleem.

Lauraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:06

Is ze gestresseerd als je buiten gaat ? Of doet ze het altijd op dezelfde plaats(en) ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:48

de platte mest wijst op stress, het enige wat het kan zijn is dat ze bang is van traktoren maar de laatste buitenrit zijn we geen enkele traktor tegengekomen. Ze is ook niet zo scheutig op paarden in de wei die zo meelopen op de wei maar de laatste rit hebben we dat alleen maar in het begin gehad en dan mestte ze niethet is echt in begin vaste mest en dan tegen de vierde keer of zo is het plat.
Als ik in de piste rijd mest ze ook, meestal maar éénkeer, maar is wel vaste mest

Leanira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:08

het enige wat ik kan bedenken is stress....maar het kan dus ook aan het voer liggen.

Binolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:03

Ik volg dit even, paard van een stalgenoot heeft hetzelfde probleem.