Ruin houdt van spelletjes, ik minder...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Ruin houdt van spelletjes, ik minder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:49

Hoi!

De laatste tijd wandel ik vaak met een klein ruintje. Er rijdt niemand op 'm, ik vind 't sneu om 'm in z'n eentje (nou ja, wel met veel andere paarden, maar geen mensenaandacht) te laten staan, dus heb ik wat grondwerk met 'm gedaan, wat goed gaat. Parelli spelletjes, wat KFH inzichten op 'm toegepast, gaat geweldig. Wandelen langs de weg vindt hij echter veel leuker. Helaas vindt hij het zo leuk dat ie absoluut niet weet hoe hij z'n energie kwijt moet. Hoe netjes hij in de bak tijdens het grondwerk ook naast me loopt, buiten is daar niets meer van terug te vinden. Hij probeert steeds voor me te lopen, dat is echt heel erg irritant. Als hij me voorbij loopt zet ik 'm stil en daarna een stap terug (dit kan zo'n 26 keer achter elkaar, hij is hardleers). Of ik probeer mbv een klein zweepje te zorgen dat ie me niet voorbij loopt (ik sla 'm niet met de zweep, meer wat voor z'n hoofd slingeren). Echt oefenen in de bak kan ik dit niet want dán is ie braaf en volgt me overal, ook zonder touw! Het ergste is buiten dat ie me steeds bijt. Heel zachtjes, maar ik voel wel steeds paardentanden over m'n blote hand/oor/nek gaan, wat niet echt prettig is. Elke keer als ie dat doet krijgt ie 'n 'EH!' gecombineerd met elleboogpor. Daarbij kijk ik 'm niet aan. Meneer vindt dit prachtig, want bijt mij vervolgens weer. Als ik dit stug volhoud doen we dit zo'n 30 keer achter elkaar. Nogal irritant, hij bijt niet echt door, maar toch... Ik heb al geprobeerd om dan een keer echt een flinke tik op z'n neus te geven, in de hoop dat dit de laatste keer zou zijn. Maar toen was meneer überbeledigd, wilde niet meer met me meelopen, keek alsof ik 'm net drie dagen met een menzweep had af staan ranselen, en kwam de weken daarna niet meer naar me toegalopperen in de wei... Gevoelig paardje dus. Nou ja, lijkt me duidelijk. Iemand tips?! Pling Alvast bedankt! En schroom 't niet om te zeggen als ik iets HEEL ERG fout doe. Ik leer graag!

Moelie

Re: Ruin houdt van spelletjes, ik minder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:54

Hmm, klinkt idd als speelsigheid. Als die zo naar je hapt en een tik helpt niet zou ik het proberen te negeren, want hij doet dit om als poging jou zover te krijgen dat je 'meespeelt'. En je speelt dus eigenlijk wel mee als je hem een tikje teruggeeft. Dus in dit geval helpt het niet als je hem tikt. Zou het gewoon eens proberen te negeren.
Maar dat die voor je gaat lopen niet, een paard moet altijd achter of naast je lopen.. maar zeker niet voor je. Dus dat zou ik wel blijven corrigeren, geduld hebben.. elke keer weer terug uit zetten dan leert ie het hopelijk vanzelf wel.
Maar dat happen, gewoon negeren dus anders ziet hij het als een spelletje. Teminste zoals ik het begrijp uit je verhaal. Succes ermee Lachen

Lise81

Re: Ruin houdt van spelletjes, ik minder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:36

Ik krijg het gevoel als ik je verhaal leest dat je niet streng genoeg bent. Je moet hem de 1e x dat hij iets doen al op zo'n manier corrigeren dat hij het echt niet nog een keer wil proberen. Dat lijkt misschien grof/lomp, maar anders heb je dus een paard die het steeds probeerd om jou ruimte in te nemen. Dat is gewoon onbeschoft van het paard. Dat is niet meer alleen spelen, dit is uitproberen of hij jou kan domineren. Je werkt dit in de hand als je je grenzen niet heel duidelijk stelt. (Bijv. 1 stap terug is niet altijd voldoende, het gaat om hoe hij deze stap terug zet. Hij moet er wel 10 willen maken voor je.)

Dat hij niet meer naar je komt toe galloperen kan te maken hebben omdat hij niet precies weet wat hij kan verwachten. Het kan ook komen door dat jij je schuldig voelt (?)

Wordt dus consequenter t.o.v. je paard. Consequent belonen bij goed gedrag en corrigeren bij slecht gedrag wat niet te negeren is. Als jij duidelijk bent in wat wél en wat niet mag krijg je vanzelf weer je vrolijke paard terug, omdat hij gewoon weet waar hij aan toe is.

Ik ga er vanuit dat je begeleiding hebt gehad om de Parelli en zgn. KFH-methoden toe te passen? Dan kan je diegen misschien weer benaderen om nog eens hierbij te gaan trainen. Altijd handig als je op problemen stuit.