Paard eet zwart zand uit de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Paard eet zwart zand uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:37

Hallo,

Ik heb een vraagje over het eten van zwart zand bij paarden.
Als ik mijn Haflinger losgooi in de bak, gaat hij op de plekken waar zwart zand boven ligt, het zwarte zand opeten. Hij neemt echt hele grote happen zand en eet dit op.

Omdat ik weet dat zand zandkoliek veroorzaakt, maar ik mij nogal zorgen over deze gewoonte.
Komt hij iets te kort kwa voeding?
Of komt het door iets anders?

Alvast bedankt!!

ellepel

Re: Paard eet zwart zand uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:40

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:42

Ik heb dat gelezen, maar ik bleef toch met vragen zitten. Omdat ik mijn paard al zeewier voer (evt mineralen tekort etc). En omdat hij alleen zwart zand eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:45

je geeft wel voldoende ruwvoer?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:46

ellepel schreef:
je geeft wel voldoende ruwvoer?

Hij krijgt 's Ochtends een hele grote stapel kuil, 's Middags om 11/12 uur 2 1/2 plak hooi, savond om 5 uur weer een flinke stapel kuil, en om 11 uur nog een paar plakken hooi voor de nacht. Hij staat eigenlijk altijd met ruwvoer.
Hij krijgt 1 keer per dag krachtvoer, ongeveer 3/4 schep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:49

hmm maar wel kuil dus?

geef es wat meer hooi erbij en kijk hoe het dan gaat.
van kuil word wel gezged dat teveel eigenlijk niet zo goed zou zijn voor de paardenmaag.
precieze verhaal weet ik niet,maar zou te zuur zijn, als compensatie gaan sommige paarden dan zand eten om hun maag weer tot rust te brengen.

valt misschien te proberen?
en tot die tijd je dier een beetje uit dat zand houden denk ik.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 15-02-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:52

Misschien heeft hij toch een beetje las van buikpijn, ze zeggen het schuurt de maag, wij hadden ook een paard op stal die dat deed, maar die had toch last van ligt koliek daarom at hij zand hleaas werd de koliek er wel erger van. Dit zei de DA

ik vind dat hij wel erg veel hooi krijgt, elke keer één plak hooi is genoeg misschien over voer je hem wel dan krijgt hij zeker last van zijn buik.
ik heb een tinker die krijgt twee keer per dag kuil, één plak stro per dag omdat hij op vlas staat, En ongeveer een ruim een kwart muesli per dag nadat hij wat gedaan heeft..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:59

ik zie trouwens net dat ik helemaal niet goed gelezen heb Bloos Bloos

ik las dat je dier alleen maar kuil kreeg en dat is niet zo,tja met veel hooi erbij zou het eigenlijk wel goed moeten zijn dacht ik

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:52

Kingsley2 schreef:
Misschien heeft hij toch een beetje las van buikpijn, ze zeggen het schuurt de maag, wij hadden ook een paard op stal die dat deed, maar die had toch last van ligt koliek daarom at hij zand hleaas werd de koliek er wel erger van. Dit zei de DA

ik vind dat hij wel erg veel hooi krijgt, elke keer één plak hooi is genoeg misschien over voer je hem wel dan krijgt hij zeker last van zijn buik.
ik heb een tinker die krijgt twee keer per dag kuil, één plak stro per dag omdat hij op vlas staat, En ongeveer een ruim een kwart muesli per dag nadat hij wat gedaan heeft..

Haflo is nog erg schraal, hij is eigenlijk pas 1 maand niet mager meer. Zijn ribben zijn heel af en toe nog zichtbaar. Minder hooi is niet echt een goede oplossing voor een schraal paard denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:53

hooi mag je onbeperkt voeren vind ik,alle paarden bij ons staan de hele dag te eten en zijn niet dik Knipoog
ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat voor hooi je hebt

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:58

Toen mijn paarden bij iemand op pension stonden, likten ze ook aan een bepaalde grondsoort. Ze groeven dan een groot gat en dronken eerst het water op en gingen dan likken. Haar paarden deden dat ook.
Bij deze bak lagen er naaldhout snippers in en kwam de "veengrond" omhoog.

Bij mij thuis staan ze in een paddock met zand en hebben het daar nooit gedaan. Totdat ik er een aantal weken naaldboomsnippers op heb laten gooien. Nu drinken ze ook het water uit de plasjes die daarin ontstaan (ik heb ze nog niet zien likken).
Op het weiland waar ze staan doen ze het ook en dit is veengrond.

Ik weet niet wat voor een grondsoort jullie hebben en of het zwarte zand wat jij noemt bijvoorbeeld gecomposteerde houtsnippers zijn?

Als hij het blijft doen, dan toch maar niet meer neerzetten.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:02

Maar hooi worden ze ook niet dik van en als je hafi schraal is dan moet je hem meer muesli of biks geven hooi is alleen een aanvulling op kracht voer of bij zieke paarden of paarden die op het land staan en die s´nachts naar binnen gaan omdat ze te dik zijn en dan als vulling hooi krijgen.

Hooi geef je niet om je paard dikker te krijgen. dan zou ik toch meer kracht voer geven. Misschien dat hij dan ook geen zand meer gaat eten. en je kan ook een vitamine shot geven één malig of een minneralen blok in zijn stal hangen hij kan ook zout te kort komen.

mel_shet schreef:
Kingsley2 schreef:

Haflo is nog erg schraal, hij is eigenlijk pas 1 maand niet mager meer. Zijn ribben zijn heel af en toe nog zichtbaar. Minder hooi is niet echt een goede oplossing voor een schraal paard denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:10

Kingsley2 schreef:
Maar hooi worden ze ook niet dik van en als je hafi schraal is dan moet je hem meer muesli of biks geven hooi is alleen een aanvulling op kracht voer of bij zieke paarden of paarden die op het land staan en die s´nachts naar binnen gaan omdat ze te dik zijn en dan als vulling hooi krijgen.

Hooi geef je niet om je paard dikker te krijgen. dan zou ik toch meer kracht voer geven. Misschien dat hij dan ook geen zand meer gaat eten. en je kan ook een vitamine shot geven één malig of een minneralen blok in zijn stal hangen hij kan ook zout te kort komen.

je draait de boel om denk ik.. Knipoog

ruwvoer is altijd het basisvoer van een paard.
de tekorten die je daaruit eventueel krijgt aan vitamines vul je aan met krachtvoer.
het heet niet voor niks krachtvoer he,,voer voor kracht en prestatie. Haha!

dus zijn ze in de groei of moeten ze presteren dan geef je meer krachtvoer, een dier wat weinig doet en niet meer groeit geef je onderhoudsvoer..

maar goed we gaan offtopic Haha!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:27

ellepel schreef:
Kingsley2 schreef:

je draait de boel om denk ik.. Knipoog

ruwvoer is altijd het basisvoer van een paard.
de tekorten die je daaruit eventueel krijgt aan vitamines vul je aan met krachtvoer.
het heet niet voor niks krachtvoer he,,voer voor kracht en prestatie. Haha!

dus zijn ze in de groei of moeten ze presteren dan geef je meer krachtvoer, een dier wat weinig doet en niet meer groeit geef je onderhoudsvoer..

maar goed we gaan offtopic Haha!

Maar als een paard schraal is geef je hem toch meer biks of muesli maar geen hooi daar worden ze niet dikker van, En misschien eet het paardje wel zand omdat hij te weinig mineralen en vitamines krijgt die in biks of in muesli zitten.

Het paardje bij ons op stal eet zand omdat hij last heeft van zijn darmen, buik.

En indd een paard wat weinig doet geef je onderhoudsvoer, maar ik vind het weinig wat dat paardje krijgt aan kracht voor zeker als zij zegt dat hij schraal is en nu pas één maand niet meer mager is. Ik denk dan toch dat hij meer biks of muesli nodig heeft.
En dan zou ik zelf meer aan muesli denken want daar zitten meer vitamines in als in biks.

en dan twee keer per dag ongeveer 3/4 muesli met kuil twee keer, en dan tussen de middag 1 plak hooi en als je de laatste keer komt nog een plak hooi.

Maar als hij binnen staat dan vind ik dat wel veel dan zou ik één plak hooi er af halen of die twee keer maar weinig kuil geven en dan wel die plak hooi. Knipoog

King krijgt echt maar twee ker per dag kuil en één keer per dag een halfje muesli met grasmix en een plak stro bij zijn vlas om op te knabbelen en hij doet het er super op. Hij werkt vijf keer per week. King werd van biks helemaal hieper.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:21

Daar zou ik toch maar mee oppassen als ik jou was vanwege de koliek die die ervan kan krijgen! Maar dat weet jij ook.. Kan die niet ergens staan waar geen zand ligt? En dat die alleen het zwarte zand opeet zou niet weten waarom.. misschien vind die dat er 'aantrekkelijker' uitzien of smaakt het gewoon lekkerder dan dat andere..
Ik zou hem sowieso voor de zekerheid sandclear geven als die er al een hoop van heeft gegeten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:22

jawel hoor,als ze paarden bij ons om wat voor reden dan ook wat schraal worden dan geven we ze meer hooi of kuil( echt paardenkuil) en dan zie je ze groeien.

als we meer krachtvoer gaan geven worden ze heeld ruk en heel vervelend, ze krijgend aar genoeg van.
trouwens in krachtvoer zit niet alleen vitamines en mineralen maar ook een hoop rommel om het houdbaar te maken en hoe minder in het paardenlijf terecht komt hoe beter dat is Knipoog

ze geeft 3/4 schep krachtvoer met zeewier, en dat bevat veel mineralen.
ze voert dus al meer dan wat jij jouw dier geeft aan krachtvoer Knipoog

niet elk paard is hetzelfde he, bij ons eten de paarden echt de hele dag nonstop hooi en kuil en zijn allemaal mooi en niet vet..de jaarlingen krijgen maar een half schepje brok bij hun eten en je ziet ze met de dag groeien.

ga maar es zoeken op interet ofzo, eerst hooi en tekort vul je aan met krachtvoer Knipoog

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:31

Waarschijnlijk is het klei, dat vinden ze lekker zout(maar niet zo goed voor ze..).

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:46

Dan zou ik indd meer kuil geven als hooi, king doet het ook goed op kuil, en je hebt gelijk als ze van biks druk worden dat werd king ook dus hij krijgt muesli.

en wat Dapnik zegt dat klop in zand zit zout misschien komt ze dat te kort dan zou ik een mineralensteen op hangen, daar zit zout in en mineralen. Ze gaan er wel veel van plassen en dus ook drinken. Ze worden wel schoon van binnen!!! Knipoog Pling

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:17

Haflo is erg druk, dus om hem dik te krijgen moet ik hem vooral geen extra krachtvoer geven. Hij is door middel van kuil, hooi er weer helemaal boven op gekomen. Niet door het verhogen van krachtvoer.

Het is inderdaad zwartzand ( vaak een beetje blubberig) dat omhoog komt en dat hij eet, van het andere zand blijft hij af. Ik dacht zelf ookal dat dat misschien iets zouter zou zijn oid,waardoor hij dat zou eten. Ik ben zowieso van plan om voor zijn stal een zoutsteen te kopen, misschien dat het zoeken naar zout in de bak dan ook minder wordt.

Is het verstandig als ik hem zandweg geef? Ik hoorde dat dat het zand wegspoelde ofzo iets, want ik ben toch wel bang dat hij veel zand binnen heeft gekregen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:36

En mineralen blok is beter hier zit zout in maar ook mineralen. Zout blok gaan ze nog meer van drinken en plassen met een mineralen steen ook maar wel minder bij ons op stal geven de meeste nu ook een mineralen steen.

En muesli zit niks in waar ze energie van krijgen als je de goede neemt. maar het is wel een aanvuling met stoffen die ze nodig hebben en die niet in hooi of kuil zitten. Kingsley kan ook niet leven op alleen maak kuil. Dus ik geef hem nature best voor zijn broodnodige voedingstoffen die hij nodig heeft voor bv de rui of voor het werken waar ook veel energie voor nodig is.
Ik zou dan muesli geven inplaats van brok.

Ik weet niet of je appels of wortels geeft maar daar zit heel veel suiker in en daar krijgen ze ook energie van.
Krijgt king ook niet meer heel enkele keer een appel maar geen wortels meer.

nou succes met je paardje. Knipoog

mel_shet schreef:
Haflo is erg druk, dus om hem dik te krijgen moet ik hem vooral geen extra krachtvoer geven. Hij is door middel van kuil, hooi er weer helemaal boven op gekomen. Niet door het verhogen van krachtvoer.

Het is inderdaad zwartzand ( vaak een beetje blubberig) dat omhoog komt en dat hij eet, van het andere zand blijft hij af. Ik dacht zelf ookal dat dat misschien iets zouter zou zijn oid,waardoor hij dat zou eten. Ik ben zowieso van plan om voor zijn stal een zoutsteen te kopen, misschien dat het zoeken naar zout in de bak dan ook minder wordt.

Is het verstandig als ik hem zandweg geef? Ik hoorde dat dat het zand wegspoelde ofzo iets, want ik ben toch wel bang dat hij veel zand binnen heeft gekregen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:49

Haflo krijgt na een zware werkdag ook een halve schep natures best van pavo. Alleen momenteel werkt hij nauwelijks. Ik zal dan kijken voor een mineralen blok! Heel erg bedankt iig!

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:41

Mijn paard eet ook graag zand in de paddock.
De osteopaat van mijn paard vertelde dat ze dit ook kunnen doen als ze last hebben van parasieten. Ik heb hiervoor een parasieten kuur gekregen.
Hij was van mening dat je juist beter hooi kan geven dan kuilgras.
Ik geef mijn paard nu af en toe zandweg om zandkoliek te voorkomen, en veel hooi zodat hij genoeg 'ander' eten dan zand heeft.
Of de parasieten kuur helpt weet ik nog niet want ik heb het pas net besteld.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:18

mijn paard eet ook zwart zand, hij heeft de afgelope 3 dagen flinke zandkoliek gehad en t is niet misselijk wat hij uit poepte was pure zand. ik heb nu t advies gehad van de dierenarts om seand clean bij te voeren. dit spul is fiets duur maargoed ik hoop dat goed helpt.
ik voerde al lijnzaad bij maar dit heeft niet mogen baten. verder moet je m echt van de zand afhouden!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:11

Bij ons op stal eet een paard ook altijd zwart zand, hij graaft gewoon al het witte zand weg tot hij het zwarte heeft en gaat het zitten eten..

Muilkorfding? vinden ze zielig, dus die doen ze niet op,
Maar ik denk niet dat het veel met eten temaken heeft, hij krijgt heel veel kuil ook, en ook hooi, + muesli & krachtvoer..

En even over dat 'dikkermakend' Hooi kan zéker wel zorgen dat een paard dikker word, maar voor bij de ribbetjes werkt meestal Slobber beter..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:54

ik heb die van mij nu een korf om gedaan, werkt echt super goed! heb 'm zo bevestigd dat hij m niet kan afkrijgen Knipoog zal er straks even een foto van maken.