Zijn er mensen die dressuur (M +) starten zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Zijn er mensen die dressuur (M +) starten zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 12:14

De titel zegt het al. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dressuur wedstrijden starten, en dan met name M of hoger (maar wil graag alle ervaringen horen...). Mijn paarden lopen allebei zonder ijzers, ook omdat ze allebei doodsbang voor hoefsmid zijn, maar ook omdat ze echt geen ijzers nodig hebben, hebben prima hoeven zonder. Nu ga ik ze aankomend jaar waarschijnlijk allebei starten, de een in de B en de ander in de M1, en ik wil dat zonder ijzers gaan doen. Nou word ik her en der nogal vreemd aangekeken daarvoor, vooral over het paard dat ik M ga starten. Dus wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil ze geen ijzers onder zetten als het niet nodig is... (Vooral niet voor Tigo, die in het verleden bij de vorige eigenaar hier hele vervelende ervaringen mee heeft gehad).
Laatst bijgewerkt door JollyJumper op 15-02-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

afwasborstel

Re: Zijn er mensen die dressuur (M of hoger) starten zonder ijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:15

Ik start Z1 dressuur zonder ijzers Haha!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:16

Hangt van je paard af! Sommige kunnen prima zonder ijzers, andere glijden dan alle kanten op. Is een kwestie van egwoon een wedstrijd proberen en zien hoe het gaat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:17

Ik rijd M1 en rijd zonder hoefijzers, zou niet weten waarom ze op ijzers zou moeten. Zonde van de gezonde hoefjes.

PollyB

Re: Zijn er mensen die dressuur (M +) starten zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:19

Ik rijd L1 zonder ijzers. Als de grond wat nat is en ik moet bv. grote volte middengallop rijden slipt ze soms wel weg. Dat vind ik best eng. Maar voor de rest gaat het prima. Je moet wel iets voorzichteren doen.

Maar ook met horseball-demo's gewoon op gras zonder ijzers. Met de pony's ging dat heel goed. Ik had wel ijzer onder met proppen ( ander paard, deze gleed wel )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:29

Gewoon even kijken hoe het gaat. De ene glijd alle kanten op, de ander loopt fluitend naar de Z zonder een enkele keer te glijden.

Ik start nu M en oefen thuis op Z / ZZ nivo op gras (zomer en winter, voor de wagen). We hebben geen enkel probleem.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:41

Ik rij ook met eentje M1 zonder ijzers, in de kleine voltes heeft hij soms wel last van te weinig grip maar dat kan ook komen omdat hij dan beter van achter moet lopen, voor een mooier voorbeen zou ik hem wel op ijzers willen, maar het is niet mijn paard dus dat moet nog even overlegt worden. (als ie straks hersteld is van blessure...)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:54

Ik heb tot en met ZZ licht zonder ijzers onder mijn paard gereden. Vooralsnog staat hij nog steeds lekker op blote voeten.
Mijn reden (en die van de hoefsmid): zonder ijzers komt het hoefmechanisme nog steeds het allerbeste tot zijn recht en als het paard geen ijzers nódig heeft, waarom dan dief zijn van je eigen portemonnee?

Bovendien hebben ze op bv. gras meer grip omdat ze over de hele hoefrand dragen en steun hebben en niet op twee puntjes die het gras in horen te zakken...

Lekker poep aan hebben en ijzerloos blijven rijden hoor, je lijkt wel gék als je er ijzers onder laat slaan omdat anderen je gek aankijken. Die mensen hebben er gewoon een andere mening over óf geen kijk op.

maar ik snap wat je bedoelt hoor, ik heb in het verleden ook weleens verbaasde blikken gehad en een enkeling vroeg ernaar. Volgens mij heb ik van een aantal mensen wel de ogen geopend en zijn ze erna een andere mening toegedaan... Haha!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:31

Ik was ook niet van plan om er ijzers onder te doen hoor, ik ben alleen heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Mijn vorig paard had wel vierkant ijzers onder omdat zijn hoeven dat nodig hadden (vanwege allerlei afwijkingen en ziektes), en mijn paard daarvoor had geen ijzers maar daar reed ik ook geen wedstrijden mee Clown .
Ben wel blij te lezen dat er nog meer mensen zonder ijzers starten zonder problemen. Oefenen kan ik hier thuis wel. Zet gewoon in de wei even een ring uit en ga proefje oefenen Haha!
Trouwens, al zou ik willen, bij Tigo krijgen we er echt geen ijzers onder, ben al blij dat we hem nu gewoon zonder al te veel stress kunnen bekappen, dat was al een hele overwinning. Maar zo gauw hij een hamer ziet gaat ie volledig door het lint Ach gut

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:33

Ja. Ik rijd zonder ijzers. Springs zelf L op wedstrijden zonder ijzers. Gaat prima. En volgensmij red het paard zich beter zonder ijzers dan ijzers (met of zonder proppen).

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:38

Ik ga binnenkort ook met mijn pony starten en die zet ik echt niet op ijzers, ze heeft super sterke hoeven, dus dan vind ik het echt niet nodig.
Mijn paard heeft 4 witte voeten(geen enkel zwart stukje) en die hoeven brokkelen constant af als ze geen ijzers heeft, deze staat dus wel op ijzers.

Ik heb mijn paard liever niet op ijzers staan, maar als het niet anders kan is het toch wel handig dat er ijzers zijn!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:40

M1 met mijn haflinger, zonder ijzers Lachen
In de zomer wel, maar dat is meer omdat ik dan veel buitenrij -dus ook over straten- en haar hoeven dan wat meer bescherming hebben.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:41

Ik rijd M1, zonder ijzers Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:43

Ik heb M gesprongen met een pony (D-pony) zonder ijzers, pony liep altijd al zonder ijzers en zelfs dat ging prima.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:45

Ik start ook M1.
Ik heb haar niet op ijzers staan; omdat ze keurige hoefjes heeft. mooi hard, dus ik heb ze nergens voor nodig. tuurlijk glijdt ze wel eens weg op gras als het geregend heeft, maarja dat vind ik geen probleem Knipoog dat zijn de risico's van wedstrijd rijden.
Ik vind ijzers geen toegevoegde waarde hebben voor een paard als ie ze niet echt nodig heeft (verkeerde stand been etc.)
Ook gaat het soms gewoon ten koste van de beweging van je paard (denk aan krabbelen, hoger op lopen etc.)
dus ik loop lekker zonder ijzers Clown

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:48

Mijn merrie heeft prima hoeven, en heeft geen ijzers nodig. Met het buitenseizoen willen we haar wel voor het eerst op ijzers hebben rondom i.v.m. grip. In de winter zal ze gewoon weer zonder gaan lopen.
Geloof dat het meer het imago is dat je paard op ijzers moet in de hogere sport.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:05

Dat denk ik ook (imago... Haha! ), maar dat heb ik al gecompenseerd, ik heb nl. een Jazz... En volgens diverse mensen komen de punten dan vanzelf... ROFL . Toch wel fijn dat je dan niks meer hoeft te doen... Extreme duivel
Tja, als je je inderdaad altijd iets aan moet trekken van wat mensen zeggen en van je vinden...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:07

Ik hoop binnenkort onze nieuwe merrie te kunnen starten, we beginnen in het L2 en vooralsnog is ze ijzerloos. Ze blijft wat mij betreft ook ijzerloos zolang als dat goed blijft gaan.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:10

Mijn vorige paard heeft 13 jaar zonder ijzers geleefd, en daarmee in de M1 gelopen. Hij is nu verkocht en staat ook nu weer zonder ijzers. Als een paard geen ijzers nodig heeft, zou ik er niet aan beginnen. Als je veel op gras wil starten, is het misschien handig (ijzers met stiftgaten), maar paarden op blote voeten weten zich vaak ook prima te redden zonder stiften. Het is echt afhankelijk van je paard.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:12

Als je t een probleem vind om zonder ijzers op gras te moeten starten dan kies je de wedstrijden die in een normale rijbaan worden gehouden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:27

Ik start ook in de M1 zonder ijzers. Alleen in de zomer krijgt mijn pony ijzers, omdat ik dan meer buitenrijd en graswedstrijden heb. Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:58

Start 2 paarden M1,allebei zonder ijzers,voor de ene zou het mischien wel goed zijn,dat ie wat meer buigt in z'n gewrichten.Aan de andere kant moet ik dat er gewoon inrijden..
Dus als het niet hoeft,niet doen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:55

sandr0 schreef:
Als je t een probleem vind om zonder ijzers op gras te moeten starten dan kies je de wedstrijden die in een normale rijbaan worden gehouden.

Die heb je niet overal.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:58

Ik rijd ook Z1 zonder ijzers en ik mag bijna Z2 starten. Ik heb er nog nooit echt last van ondervonden. Ik heb maar 2 zomerseizoenen gereden (L1 en M2) maar ik heb er geen last van ondervonden. Ook deze zomer ga ik gewoon starten zonder ijzers en dus in het Z2 (hoop ik). Mijn pony kan geen ijzers, omdat ze ze er steeds onderuit trapt, ook is het niet echt nodig. Toen ze ijzers had heb ik er nooit op gereden, dus dat weet ik zelf niet.. Maar je kan heus wel zonder ijzers starten, zolang je paard er niet vandoor gaat. Anders is het wel heel glad in de zomer. In de winter maakt het al helemaal niet of je met of zonder start..

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:24

Mijn pony mag niet zonder ijzertjes.. Omdat ze te veel schraapt xD
Maar ik rij ook nog geen M+..