Ritsen in Petrie`s laten zetten, ervaringen gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Ritsen in Petrie`s laten zetten, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 00:11

Ik ben van plan ritsen in mijn Petrie`s te laten zetten. Helaas, want vind het ergens toch zonde van de laars. Maar aan de andere kant, ze zo in de kast laten staan is ook geen optie Haha! Heb ze al eens op laten rekken, en nog zitten ze erg krap. Krijg ze wel redelijk makkelijk aan met pantysokjes en dunne broek, maar bijna niet meer uit Bloos laat staan met een dikkere broek of normale sokken.

Waar kan je zoiets goed laten doen? Bij de gewone schoenmaker in het dorp lijkt me geen fijne optie, hij heeft bij mijn Mountain Horse laarzen destijds de rits een paar keer vervangen, en die gingen al erg snel weer kapot.

Wie heeft er ervaringen?

Liselot

Re: Ritsen in Petrie`s laten zetten, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:32

ik heb het wel bij de schoenmaker laten doen, maar die deden ook altijd de laarzen van de ruitersportzaak in Almelo, dus die hadden wel ervaring.

ik heb mijn ritsen aan de binnenkant van de balijn laten plaatsen. dan heb je nog wel de stevigheid van de balijn en zakt de laars minder in. als de laars minder inzakt komt er ook minder spanning op de rits en gaat die minder snel kapot.
ik heb er nooit problemen mee gehad, was er erg blij mee en het stond heel netjes. ik kwam er trouwens niet mee tegen mijn zadel aan en als ik op het paard zat zag je niet eens dat ik een rits had.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:36

Ook ik heb destijds ritsen in mijn Petries laten zetten. Een uitkomst, eindelijk van die knellende laarzen en kramp in de kuiten af Tong uitsteken
Ik heb het laten doen bij een ruitersportzaak en het was erg netjes.

Alleen daarna nog maar een paar keer mee gereden en toen stopte ik met rijden. Heb ze nog kunnen verkopen en koper was er erg blij mee.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:38

Een vriendin van mij liep ook met dit plan rond, maar die kreeg te horen van haar schoenmaker dat dit niet mogelijk was, dus zou dat allereerst eens navragen... Weet niet of dit voor jouw laarzen ook geldt namelijk en dan zit je te twijfelen voor niets in principe, stel dat het niet mogelijk zou zijn.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:44

Mijn laarzen zijn door de ruitersportzaak teruggestuurd naar de fabriek (cavallo).

De rits is geplaatst aan de binnenkant van de voorkant.

Dit doen ze (hebben ze uitgelegd) omdat ten eerste de rits met rijden zo goed als onzichtbaar is.
Ten tweede als je een rits plaatst aan de achterkant gaat deze eerder stuk omdat daar vuil tussen komt en aan de voorkant minder tot niet.

Ga langs een ruitersportzaak die kunnen altijd wel helpen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:46

bij elke laars is het mogelijk om er een rits in te zetten, je kan hem zelfs op meerdere plekken laten zetten.

het lijkt me dus dat die schoenmaker van jouw vriendin het gewoon niet aandurfde om te doen. het schijnt wel een aardig lastig werkje te zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:49

Mijn Petri’s bleken uiteindelijk toch ook te krap. Ik heb er vorig jaar bij de plaatselijke schoenmaker ritsen in laten zetten. Ritsen van boven tot vlak boven de hiel en ong. 1 cm naast de balijnen. De balijnen heb ik ze erin laten houden voor de stevigheid van de laars. De ritsen zijn zeer stevig en de schoenmaker heeft echt goed werk afgeleverd.
Ben superblij met mijn beslissing niet meer moeilijk doen en klooien met aan- en uittrekken en ze klemmen ook niet meer, zitten nu echt super. Met de ritsen heb ik aangegeven op welk punt ze het meeste klemden (ong. helft van mijn kuit) en er is ong. 1 a 1,5 cm aan ruimte bijgekomen.
Denk dat ik mijn volgende paar laarzen of met rits erin ga aanschaffen of ze zo koop dat er weer ritsen in gezet kunnen worden. Niet meer met strotouwtjes pielen als je je aantrekkers eens vergeten bent en dat soort dingen. Echt heerlijk gewoon! Gewoon laten doen hoor dus! Vraag wel even goed door bij je schoenmaker dat hij het echt wel goed doet (ik heb toen wel mijn ‘bezorgdheid’ geuit hahaha). Mijn schoenmaker heeft het ook zó gedaan dat mocht de rits lam raken of er iets mee gebeuren, er gewoon weer een nieuwe rits in gezet kan worden.
Als je wilt kan ik evt. morgen wel even goede foto’s van mijn laarzen maken zodat je een idee krijgt hoe ik het heb laten doen.
De ritsen zitten bij mij wel aan de achterkant, naast de balijnen maar bv. bij de linkerlaars aan de linkerkant van de balijn. Dit met het ook op dat je anders met je rits op het zweetblad van je zadel ligt en dit best eens het zadel zou kunnen beschadigen etc. Het is ook helemaal niet opvallend of iets dergelijks en ziet er echt niet lelijk uit ofzo!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:56

Bedankt voor alle reacties! Lachen
Ik ga toevallig morgen naar de ruitersportzaak, zal daar in eerste instantie eens navraag doen. Ja ze zijn ook groothandel, wellicht hebben ze ervaringen of contacten.
De plaatselijke schoenmaker in ons dorp heeft, zoals ik schreef, in het verleden wat minder mooi werk op mn Mountain Horse laarzen verricht, dus daar twijfel ik een beetje aan. De balijnen er in laten zitten is inderdaad een goede tip voor de stevigheid! Ja

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:06

Ik heb ritsen in mijn Petrie Elites laten zetten, net buiten de balijn. Echt zo veel fijner! Ik heb nu Lipica's omdat ik graag bruine wilde, maar ik wil in ieder geval nooit meer een laars zonder rits.
Volgens mij heeft het mij toen zo'n 30 euro gekost.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:47

LiSSy schreef:
bij elke laars is het mogelijk om er een rits in te zetten, je kan hem zelfs op meerdere plekken laten zetten.

het lijkt me dus dat die schoenmaker van jouw vriendin het gewoon niet aandurfde om te doen. het schijnt wel een aardig lastig werkje te zijn.

Ik denk inderdaad dat je daar wel gelijk in kunt hebben, want ik vond het zelf ook al wat vreemd dat hij gezegd zou hebben dat het niet kon.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:55

Ik wil ook ritsen in mijn petrie's laten zetten. Krijg elke keer ontzettende kramp in me kuit met lopen omdat ze nu toch echt te krap zitten. En vraag niet hoe ik ze uit moet krijgen want dat is helemaal een drama. Ik weet alleen nog niet waar ik me rits wil hebben. Dus als iemand foto's heeft graag.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:08

Ik heb het bij een schoenmaker in Den Bosch laten doen. Die had het al veel vaker gedaan. Het ziet er heel netjes uit en ik ben er heel blij mee.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 14:12

Scum schreef:
Ik heb het bij een schoenmaker in Den Bosch laten doen. Die had het al veel vaker gedaan. Het ziet er heel netjes uit en ik ben er heel blij mee.

Heb je daar misschien de gegevens van? Den Bosch is niet zo ver voor mij.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:13

Ik heb t ook laten doen bij de laarzen die ik hiervoor had, iets in laten nemen en een rits geplaats, gewoon bij de plaatselijke schoenmaker, is prima gelukt Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:14

Helaas niet. Mijn vriend werkte daar en die heeft ze erheen gebracht en opgehaald. Hij is wel eerst daar van tevoren heen geweest om te vragen of hij er ervaring mee had.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:15

ik heb zelf petrie's en daar heb ik een rits in laten zetten aan de binnenvoorkant. dat heb ik bij petrie zelf laten doen dat koste 80,-. in de ruitersportzaak waar ik zelf werk ging dat toen nog niet maar nu wel. het kost daar 60,- het ziet er zeer goed uit.
ik heb liever ritsen aan de binnenvoorkant omdat ze daar een stuk minde kwetsbaar zijn dan aan de achterkant.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:42

marloezzke schreef:
ik heb zelf petrie's en daar heb ik een rits in laten zetten aan de binnenvoorkant. dat heb ik bij petrie zelf laten doen dat koste 80,-. in de ruitersportzaak waar ik zelf werk ging dat toen nog niet maar nu wel. het kost daar 60,- het ziet er zeer goed uit.
ik heb liever ritsen aan de binnenvoorkant omdat ze daar een stuk minde kwetsbaar zijn dan aan de achterkant.

Je werkt bij Ruyters? Haha! en daar kan het ook? Dan kom ik eerdaags wel eens efkes langs! Knipoog

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:15

Ik heb een rits laten zetten in mijn Petrie's. Aan de buitenzijde van de balijn, omdat ik het zadel niet wilde beschadigen. Heb het risico genomen dit te laten doen door de schoenmaker. De ritsen zitten er nu al 1,5 jaar in en zijn nog perfect. De afwerking is ook netjes. Pas na een jaar vroeg iemand of ik ritsen in mijn laarzen had laten zetten, want die waren haar nog nooit opgevallen en ze dacht dat het een ritsloze laars was. (Klopt Tong uitsteken )

Volgens mij was de prijs voor twee maal een rits aan de achterzijde 40 euro.

Ik heb dus een hele goede ervaring, maar ik heb veel slechte ervaringen gehoord van mensen die de rits er door een schoenmaker in hebben laten zetten.

Ashley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:06

Heb je geen schoenmaker een dorp verderop ofzo? Zelf heb ik ook ritsen, echt een uitkomst!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:58

ik heb ook er ook ritsen in de achterkant laten zetten dit was idiaal
alleen mijn kuiten zijn nog breder geworden dus ze zitten weer krap dus nou moet ik ze verkopen.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:58

Ik heb in mijn petri's ritsen laten zetten. Dit heb ik door de schoenmaker laten doen. Het is heel netjes gebeurt. Koste 37,50 euro.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:41

ja ik werk daar en dat kan Haha!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:17

Koortje schreef:
Scum schreef:

Heb je daar misschien de gegevens van? Den Bosch is niet zo ver voor mij.

Als je van het station de stad inloopt en dan waar je alleen links of rechts kan ( rechts zie je dolcis en kruidvat/hema enz) daar zit een op die T-splitsing aan de linker kant een goede schoenmaker.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:32

balein, baleinen...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:14

Ik heb wel eens ritsen in mijn Cavallos laten zetten zag er super uit maar weet niet echt of dat hetzelfde is als het leer van Petries!