hoogst in rang, toch achteraan lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

hoogst in rang, toch achteraan lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:12

hi allemaal!

Mijn zus en ik hebben haar pony (Shakho aka Sjaak Haha!) en mijn rijpaard (Vivaldi) sinds ongeveer 4 maand bij elkaar staan. Ze heben dag en nacht vrije keus tussen stallen en paddock, regelmatig in de wei.
Sjaak heeft hiervoor altijd en in de kudde gestaan op Texel met ongeveer 30 andere paarden/pony's en stond hier erg hoog in rang. Hij is nu ongeveer 10 jaar oud.
Vivaldi heeft als veulen in de opfok gestaan met andere hengsten en stond als hoogst in rang (tenminste, toen we gingen kijken stond meneer altijd met neus vooraan, anderen moesten plaats voor hem maken), vanaf 2,5jaar heeft hij een tijdje op een manege en gestaan, nu samen met Sjaak dus. Hij wordt dit jaar 6.

Nou valt iets op, wat ik niet helemaal kan plaatsen:
Vivaldi staat duidelijk het hoogst in rang, als hij ergens wil staan, moet Sjaak vlot aan de kant, anders krijgt ie een hap in zijn bil. Ook wordt Sjaak regelmatig door hem opgejaagd.
Nu is het wel zo, dat Sjaak ALTIJD voorop moet. Zowel als we een buitenrit maken (als het even zo uitkomt, bepaald Vivaldi wel het tempo dmv happen, dit sta ik niet toe), als wanneer ze de wei in wandelen en vanmorgen zag ik zelfs dat ze als ze gaan liggen buiten, Vivaldi achter Sjaak ligt.

Het idee van hoger in rang staan, maar niet je nek wagen, snap ik.
Iemand hier nog een ander idee over?

ikke20

Re: hoogst in rang, toch achteraan lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:14

in een kudde heb je altijd een hengst en een oudere merrie. de oudere merrie loopt voorop en de hengst achterop om de kudde bij elkaar te houden. dit verklaart het misschien wel.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:15

In een kudde heb je de leidende merrie, deze loopt voorop om de richting te bepalen en de drijvende hengst, deze loopt achteraan en bepaald het tempo, misschien dat dat wat duidelijkheid geeft over hun relatie?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:16

Overzich willen houden.... Als je voorop loopt kun je niet in de gaten houden wat je ondergeschikte achter je rug uitspookt.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:17

meschien dirft jouw paard alleen omdat jij er dan opzit.

en in de wei heeft die geen steun

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:20

Kan idd alletwee! Wij hebben een erg dominante merrie in de kudde lopen. We rijden niet zoveel buiten ritten, dus dat is vrij onbekend terrein voor haar. Als we dan eens op buitenrit gaan, is er opeens niets van haar dominantie over.
Opeens moet haar vriend (ruin die normaal onder haar staat in rang) voorop lopen. Op het erf een hele grote mond dus, maar buiten moeten anderen voorop lopen.
Ik heb altijd het idee dat ze die ander maar voorop laat omdat ze dan zeker weet dat er niets ' geks' achter haar gebeurd.
Overzicht dus..

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:28

Het is een teken van dominantie bij paarden om achter de ander te lopen en hem op te jagen. Idd bepaalt de achterste dan het tempo van zijn kudde en kan hij de voorste indien nodig wegjagen van zijn kudde.
Daarom mag je je paard wanneer je er naast loopt ook nooit achter je laten lopen, wat ze zo graag doen en dan maar lekker een beetje tegen je aanduwen en in je nek friemelen.
Je denkt: ha schattig! Maar eigenlijk domineert hij je op dat moment! Ze moeten NAAST je lopen, jij ter hoogte vd schouder van je paard.
Let maar eens op of je paard dat ook bij jou probeert...
Het is dus wel normaal gedrag van Vivaldi, maar wrsch vindt hij het buiten ook wel stiekem fijn als de meer ervaren pony voorop loopt.... Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:08

Maar waarom gaat hij er zelfs achter liggen? Verward
Dit heeft geen drijvende kracht iod.

Hij loopt buiten weleens voorop, maar meer dat hij het zelf niet in de gaten heeft. En dan opeens denkt: verdomd, ik loop voorop!
Ieh, vol in de rem en wachten tot Sjaak in hapafstand is, zodat hij hem voorop kan dwingen.
Hij drijft niet alleen Sjaak op als ik erop zit, in de wei ook. Als Vivaldi binnen 5 meter afstand van Sjaak komt, maakt Sjaak dat ie weg is. Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:13

am13 schreef:
Het is een teken van dominantie bij paarden om achter de ander te lopen en hem op te jagen. Idd bepaalt de achterste dan het tempo van zijn kudde en kan hij de voorste indien nodig wegjagen van zijn kudde.
Daarom mag je je paard wanneer je er naast loopt ook nooit achter je laten lopen, wat ze zo graag doen en dan maar lekker een beetje tegen je aanduwen en in je nek friemelen.
Je denkt: ha schattig! Maar eigenlijk domineert hij je op dat moment! Ze moeten NAAST je lopen, jij ter hoogte vd schouder van je paard.
Het is dus wel normaal gedrag van Vivaldi, maar wrsch vindt hij het buiten ook wel stiekem fijn als de meer ervaren pony voorop loopt.... Knipoog

Nee, je moet niet ten hoogte van de schouder van je paard lopen. Dan kunnen ze je overal heen sleuren. Paard hoeft je niet automatisch op te drijven als je er voor loopt. Je kunt er ook voor lopen zonder dat ze in je nek friemelen en jij het tempo aan kan geven. Het is er voor, of er helemaal achter bij het leiden, niet er naast.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:08

Blijkbaar zijn er meerdere meningen over waar je hoort te lopen als je je paard aan de hand hebt. Dat kan natuurlijk. Knipoog
Maar in mijn ogen is ERNAAST lopen altijd nog de meest gangbare vorm ipv ervoor of erachter. Voor/achter hebben namelijk aanzienlijke gevaren zoals: in je nek gesprongen worden of een trap krijgen igv schrik; ernaast is dan aanzienlijk veiliger en ook de manier waarop iedereen het geleerd heeft, links NAAST je paard lopen.
En ja, heus niet ieder paard dat toevallig achter je loopt speelt een dominantie-spel met je.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:34

Fitch schreef:
am13 schreef:

Nee, je moet niet ten hoogte van de schouder van je paard lopen. Dan kunnen ze je overal heen sleuren. Paard hoeft je niet automatisch op te drijven als je er voor loopt. Je kunt er ook voor lopen zonder dat ze in je nek friemelen en jij het tempo aan kan geven. Het is er voor, of er helemaal achter bij het leiden, niet er naast.

Zie jij de mosnterknechten op de hengstenkeuring voor het paard lopen?
Ik niet. Er voor lopen is: slecht voor de dominatieverhouding en daarnaast ook nog een gevaarlijk. Jij hebt geen ogen in je rug. Als ze schrikken (ik heb veel met jonge paarden gewerkt, ook hengsten, op een hengstenhouderij) dan walsen ze over je heen, voordat jij überhaupt in de gaten had dat ze schrokken.
Naast de schouder is ook gevaarlijk: op het moment dat ze versnellen om welke reden dan ook, kun je nauwelijks meer reageren, je bent ze zo kwijt.
Ter hoogte van het oog is de juiste plek om een paard te begeleiden. Je hebt op die manier goed contact. Je kunt gas terug nemen met je lichaamstaal en dat komt goed over en je kunt gas bijgeven, indien gewenst. Je kont dan zelf iets van achter het oog naar voren en ze gaan met je mee. Dat is een natuurlijk instinct waarvan tijdens het monsteren van paarden handig gebruik gemaakt wordt. En je geeft 'm met je touw genoeg ruimte om op eigen benen te lopen en te weinig om fratsen uit te halen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 06:57

mensen hebben inderdaad de strategische plaats bij de schouder Lachen

paarden hebben de onderlinge rangorde zo vastgesteld dat de dominandste achterop en buiten de kudde blijft...... heel logisch

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:01

Een paard is volgens mij echt niet 24h/dag bezig met zijn rang. Als het eenmaal een stabiele relatie is hoeft het dominante paard echt niet de hele dag te bepalen wat de ander doet. Alleen in situaties die 'er echt toe doen' bijvoorbeeld eten. Zal het dominante paard zich nog laten gelden.