veulen kauwt na gestraft te zijn..normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

veulen kauwt na gestraft te zijn..normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 19:54

Mijn hengstje ( van nu 9 maanden) begint brutaal te worden en krijgt om die reden tegenwoordig wat vaker op zijn donder van me.

Vorig weekend, was ik met hem bezig, en hij probeerde steeds te happen, elke keer was ik hem voor, totdat hij heel onverwacht raak beet in me arm (auw Ja ) Dit doet hij spelenderwijs, dus niet uit kwaadigheid oid.

Toen hij me raak heeft gebeten, heb ik hem vanuit een reflex een tik op zijn neus gegeven. meneer schrok daar behoorlijk van, en ging staan kauwen, precies op de manier hoe hij dit ook naar dominante paarden doet. en dan ook helemaal tegen me aan kruipen, zoals hij doet als hij gekriebeld wil worden.
ik heb hem eerst even genegeerd, maar kon het na een seconde of tien toch niet laten om hem een kriebel te geven.

Hoe moet ik dit zien? Ziet hij mij als dominant/leider? of betekent dit heel anders?

Hij heeft dit verder naar mij toe nog nooit gedaan. en een luide schreeuw is al genoeg om hem te straffen.

Girlgamer

Re: veulen kauwt na gestraft te zijn..normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:55

Dat doen ze ook uit onderdanigheid tegenover andere paarden.
Ik denk dat dit hetzelfde is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 19:57

dat dacht ik eerst ook. Maarrrrr... een veulen ziet mij toch niet als paard? ik bedoel hij weet het onderscheid tussen paarden en mensen wel neem ik aan......

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:01

Dat ziet hij wel, maar jij bent blijkbaar toch ook een leider voor je veulen. Dat is harstikke mooi, hij laat inderdaad zijn onderdanigheid ook naar jou zien.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:07

dat is inderdaad een teken van onderdanigheid, en dat hoeven ze niet alleen aan andere paarden te tonen. Ze tonen het aan hun 'leider', degene die boven ze staat.
Goed teken dus als hij dat doet Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:04

een paard weet wel dat jij geen paard bent, maar hij spreekt geen mensch ...
dus zal hij gewoon op zijn paards laten zien wat ie bedoelt ...in dit geval dus het kauwen dus, wat tegenover een ander paard en tegenover jou hetzelfde zal betekenen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:08

Judje schreef:
Dat ziet hij wel, maar jij bent blijkbaar toch ook een leider voor je veulen. Dat is harstikke mooi, hij laat inderdaad zijn onderdanigheid ook naar jou zien.

Hij weet het verschil idd, maar jij bent zijn leider, hij spreekt paardentaal dus hij laat het jou zo zien. Net zoals hij dit gebaar aan andere paarden zou laten zien.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:11

Het betekend dat hij jouw als leider ziet, dat is zeker goed Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:43

kehdra schreef:
ik heb hem eerst even genegeerd, maar kon het na een seconde of tien toch niet laten om hem een kriebel te geven.

Dat is juist goed. Nadat je hem gestraft hebt moet je ook weer belonen omdat hij naar je luisterde toen je hem op z'n donder gaf.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:49

OK, ik vroeg het mij af, iemand een paard die dit ook doet ?

Ik had het namelijk nog nooit eerder gezien....

@Lenneke: heb ik ook gedaan hoor, hij heeft een lekkere kriebel gekregen van me Schijnheilig

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:52

Mijn veulen! Haha!
Die gaat ook staan te kauwen, zelfs als hij niet eens op zn donder krijgt, maar naar me toe wilt komen, staat ie daar met zn tandjes ontbloot te kauwen op lucht! Lachen
Vind het wel schattig en prettig dat hij ondanks zn hengst-zijn toch zo onderdanig is!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:07

Mijn paarden kauwen ook hoor als ze zich overgeven, is een normaal verschijnsel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:12

mijn ex-hengst nog niet. (is pas 3 weken ruin dus nog behoorlijk dominant) maar het word al beter

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:14

Een hengstveulen bij ons op stal doet dit vaak naar mijn paard toe als ze samen los staan. Maar laatst ook naar mij omdat ik hem even kneep om hem te corrigeren. Dus het is gewoon normaal hoor Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:31

Door te kauwen probeert een veulen vooral zijn 'aanvaller' te overtuigen van zijn onschuld. "Help, help ik ben een jong onschuldig veulentje en ik vorm geen bedreiging voor je. Alsjeblieft doe me geen pijn'' Dat is in mijn ogen de vertaling van het gebaar. Het enige gebaar wat een veulen kan maken in zo'n situatie of de aanvaller nu een paard of een mens is. Ik denk niet dat het gezien moet worden als een bevestiging van rangen en standen en eruit geconcludeerd kan worden dat het veulen onderdanig zou zijn.