In hoeverre hengst zijn invloed op ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

In hoeverre hengst zijn invloed op ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:46

Ik vroeg mij af in hoe verre het hengst zijn in vloed heeft op het paard als hij word geruind.

even een paar dingen

1: Hengst word geruind rond de normale tijd (2,5/ 3 jaar) en heeft (perongeluk) al gedekt.

2: Hengst is dekhengst geweest maar word toch (vanwege sport prestaties o.i.d) geruind.

3: Hengst is super dominant - kan ruinen daar iets aan veranderen, want dit hoor ik heel vaak - oei mijn hengst is echt dominant ik laat hem maar ruinen dan kan ik hem weer aan. - Is dit niet een kwestie van jezelf als leider gedragen zodat de hengst zich aan jou onderwerp ??

Ik snap natuurlijk dat het per dier verschillend is, maar zou toch graag ervaringen horen.

Amadeo

Re: In hoeverre hengst zijn invloed op ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:58

Het heeft allemaal met testosteron te maken. Dit hormoon mindert na de castratie en dus verandert het gedrag ook. Maar er zijn uiteraard ook ruinen die dominant zijn, net als merries en er zijn ook hengsten die juist helemaal niet of nauwelijks henstengedrag vertonen.
Je kunt het niet zo 1,2,3 beantwoorden dus, maar je kan er wel vanuit gaan dat het typische hengstengedrag veelal grotendeels zal gaan minderen na een castratie (en nu hoop ik dat ik me zo voorzichtig heb uitgedrukt dat ik niet meteen allemaal reacties krijg over paarden die nog steeds erg brutaal enzo zijn...)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:02

Natuurlijk zal het wel deels schelen, maar zoals je zelf al zegt: zorgen dat je zelf de leider bent. Dan hoef je zelfs met de meest 'hengst-hengst' geen problemen te hebben.

Castreren omdat je een hengst niet aan kan vind ik zelf onzin. Dan moet je het paard gewoon weg doen en een paard kopen dat je wel aan kan.
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend knip je ballen er maar af, want je bent me te irritant?

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:04

Amadeo schreef:
Het heeft allemaal met testosteron te maken. Dit hormoon mindert na de castratie en dus verandert het gedrag ook. Maar er zijn uiteraard ook ruinen die dominant zijn, net als merries en er zijn ook hengsten die juist helemaal niet of nauwelijks henstengedrag vertonen.
Je kunt het niet zo 1,2,3 beantwoorden dus, maar je kan er wel vanuit gaan dat het typische hengstengedrag veelal grotendeels zal gaan minderen na een castratie (en nu hoop ik dat ik me zo voorzichtig heb uitgedrukt dat ik niet meteen allemaal reacties krijg over paarden die nog steeds erg brutaal enzo zijn...)

ik ben het hier wel mee eens, alleen zeggen ze bij honden, weet niet of hetzelfde is bij paarden, dat het gedrag juist hetzeflde blijft als voor de castratie..dus zou maar zeggen je paard is heel dominant voor de castratie, heb je volgens mij na de castratie kans dat die zo altijd blijft..en niet verandert..(door dat missende hormonen maker Knipoog ) ik weet niet of dit zo is bij paarden..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:11

Mijn gewezen hengst is weldegelijk veel rustiger geworden dan toen hij hengst was. Het was bij hem dus niet alleen een kwestie van de leider zijn, want het is een gekke pony, die streken heeft en houdt, maar het vervelende is er wel vanaf.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:32

Judje schreef:
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend knip je ballen er maar af, want je bent me te irritant?

Meesterlijk haha Haha!

Maar heeft het gedrag van een hengst die ruin word ook niks te maken met het feit of hij al "weet hoe waar dat ding voor dient" of niet?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:58

mijn pony is ook laat geruimd maar wel veel liever geworden!!
T'was echt een draak soms.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:14

Judje schreef:
Natuurlijk zal het wel deels schelen, maar zoals je zelf al zegt: zorgen dat je zelf de leider bent. Dan hoef je zelfs met de meest 'hengst-hengst' geen problemen te hebben.

Castreren omdat je een hengst niet aan kan vind ik zelf onzin. Dan moet je het paard gewoon weg doen en een paard kopen dat je wel aan kan.

sja, maar als je een hengst los laat tussen de merries zal hij toch echt op een hengstige merrie duiken
als je je vent los laat tussen wat verleidelijke vrouwen, mag ik aannemen dat ie er toch niet zomaar opduikt Knipoog

ik ben van mening dta als je ene hengst niet op een paardwaardige manier kunt houden en hij heeft als hengst geen meerwaarde (fok) dan is het niet meer dan eerlijk naar het paard toe om te zorgen dat hij wel een paardwaardig bestaan heeft, dat betekend vaak castreren zodat hij gewoon op pension op de wei bij de rest kan etc etc
(er zijn maar weinig mensen die aan huis hun hengst samenb met een andere hengst of een ruin kunnen stallen ...ik kom echt nog vrij vaak hengsten tegen die eenzaam op een weitje, paddockhje , stalletje staan terwijl het beestje nooit dekt of wat dan ook
maar ja, de baas heeft wel een hengst )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:55

@draumpje: over het paardwaardig houden ben ik het zeker met je eens.
Toch vind ik het altijd een lastig punt. Ik heb bij een aantal ruinen toch het idee dat ze wat missen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:50

Mijn meningen over de punten.

Punt 1: Paar keer per ongeluk gedekt. Dan weet ie wel hoe het moet, maar het verschilt per paard of dit werkelijk invloed heeft. Er zijn enkele ruinen die blijven dekken, maar ik weet niet of dit komt door eerdere ervaringen als hengst.

Punt 2: Lijk mij wel een voordeel omdat de hormonen minder door zijn lijf gieren en daardoor meer geconcentreerd kan zijn. Daarbij vind ik de kwaliteit van leven van ruinen vaak beter dan van veel hengsten. Hebben vaak een socialer leven. Ik denk dat een ouder geruinde hengst verder qua karakter niet veel veranderd.

Punt 3: Kan ruinen wel een optie zijn. Hengsten hebben toch door de invloed van hun hormonen meer de neiging om te vechten. Natuurlijk is het een tekortkoming van de mens als deze het paard niet in de hand kan houden, maar niet iedereen is zó handig. Ruinen kan zeker wel helpen en dat is dan zeker ook in het voordeel van het paard. Het betekend inderdaad niet dat de problemen daarna over zijn, opvoeding en training blijft belangrijk. Er zijn genoeg dominante ruinen, die ook drijven etc.

De vergelijking maken met een man vind ik grappig, maar onzin.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:04

Citaat:
1: Hengst word geruind rond de normale tijd (2,5/ 3 jaar) en heeft (perongeluk) al gedekt.

Mijn ruin heeft op 1.5 jaar al gedekt en met 2 geruind (dus wat eerder allemaal dan dit voorbeeld maar wel dezelfde situatie.)
Na het ruinen de eerste maand met een andere ruin gestaan, daarna in een kudde met alleen merries. Hij dekte al deze merries op 2 jarige leeftijd en was duidelijk de leider hengst in zijn gedrag. Poepte ook op 1 hoop in de wei en andere ruinen met enigzins hengstengedrag (flemen bij hengstige merries bijvoorbeeld) werden heel hard afgestraft, uit de kudde gegooit zeg maar. Ruinen die echt geen hengstengedrag vertoonden accepteerde hij wel. In de winter stond hij toen op stal, in de paddock met ruinen. Poepte in de box tot aan vandaag nog steeds op 1 plek (hij is nu 6) Zomer dat hij 3 was bij ruinen op de wei, in het najaar in een gemengde groep waar hij alleen de alpha merrie dekte. Jaar erna weer in een gemengde groep en toen is hij gestopt met dekken. Enige hengstengedrag is het poepen in de box op 1 plek, in de wei doet hij dat niet meer. Ik denk dat het gedrag met name in stand is gehouden door na het ruinen direct hem bij merries in te scharen.

Citaat:
2: Hengst is dekhengst geweest maar word toch (vanwege sport prestaties o.i.d) geruind.

Niet mijn paard, maar wel andere paarden die ik ken is dit bij gebeurd. Verschillende reacties. De 1 kon na het ruinen gelijk in de gemengde groep, de ander het eerste jaar nog niet, het jaar erna wel en weer een ander kon nooit met een gemengde groep overweg, alleen met merries. Wel zie je duidelijk bij ons op stal, waar dus mijn paard in een gemengde groep staat samen met 2 andere ruinen die wel gedekt hebben, dat ze alledrie hun eigen 'kudde' vormen in de wei. De merries willen nog wel eens overlopen van kudde naar kudde, maar er zijn ook merries die elk jaar vast zitten aan dezelfde ruin. De 3 ruinen gaan onderling speels met elkaar om, ze lopen ook wel eens met zijn allen door elkaar, het grootste gedeelte van de dag staan ze wel in aparte groepjes. En dan hebben we ook een paar jongere ruintjes en die vormen vaak ook een groot deel van de dag een eigen groepje.

Citaat:
3: Hengst is super dominant - kan ruinen daar iets aan veranderen, want dit hoor ik heel vaak - oei mijn hengst is echt dominant ik laat hem maar ruinen dan kan ik hem weer aan. - Is dit niet een kwestie van jezelf als leider gedragen zodat de hengst zich aan jou onderwerp ??

Ik denk dat dit idd aan het gedrag van de mens ligt, als jij je als leider goed opstelt zal ook hengst zich wel onder je schikken. Het is alleen denk ik beter op je strepen staan. Wel vind ik dat als je een hengst hebt en er niet mee dekt je hem eigenlijk wel kan laten ruinen, dan kunnen ze toch lekker in de kudde lopen en heb je zelf ook minder last van het hengstengedrag. Bijvoorbeeld je paard naast een ander paard vastzetten, met rijden in de bak worden ze sneller opgewonden als een ander dichtbij komt etc.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:42

Judje schreef:

Nee, maar een mens is ook echt niet te vergelijken met een paard.. dus dat is een beetje kwats.Een man (mens dus) die gecastreert is, of hoe je dat bij een mens ook noemt.. doet dat voor een reden, maar hij blijft van zichzelf weten dat die nog jongen is en zijn geslacht nog kan gebruiken, een paar weet dat dan dus niet meer omdat die dan ook geen hengstenhormonen meer heeft. Een hengst verandert vaak wel kwa karakter als die geruint is, dan heeft die geen hengstenhormonen meer dus dat scheelt een hoop.
En het is ook kwats om te zeggen: Als je het paard niet aankan moet je het maar weg doen, sommige hengsten zijn gewoon onhandelbaar bij de meest ervaren personen! En tis misschien ook voor de hengst zelfs beter om geruint te worden, dan kan die teminste in een groep staan, als hengst zijnde niet. Als een hengst voor de fok gebruikt word is het een heel ander verhaal Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:28

Ik vraag me hetzelfde af.
Ik heb hier een jaarling hengstje lopen, maar hij doet vrij irritant. Hij probeert constant te bijten, en sinds gisteren kapt hij met zijn voorbenen als ik hem wil vastnemen als ik hem van de wei ga halen...
Kan dit gedrag afgeleerd worden? Of is castreren de beste oplossing?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:32

Het gedrag dat jij beschrijft kan met een consequente opvoeding wel voor een deel afeleerd worden. Hierbij moet je dus wel echt heeeel duidelijk zijn en dit ook altijd zijn, bij het kleinste beetje wat een beetje lijkt op het gedrag dat hij vertoont al ingrijpen. En dit blijven doen, en niet denken o wat schattig ofzo