Paard erg dwars na verhuizing...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Paard erg dwars na verhuizing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:16

N.a.v. mijn vorige topic ''paard na verhuizing plotseling last van verlatingsangst? '' doet zich nu een nieuw probleem aan.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=894605

Inmiddels sta ik nu 2 weken op mijn nieuwe stal. Met een weekje trok de ergste ''paniek'' bij mijn merrie weg zodra haar buurvrouw mee werd genomen. Ook onder het zadel gaat het alweer beter, ze is weer te rijden en roept slechts een enkele keer om haar vriendin. Blij als ik was om deze goede ontwikkelingen heeft mijn merrie plots wat nieuwe ''streken'' verzonnen.

Raakt ze nu niet meer echt van slag als de buurvrouw mee genomen wordt, wil ze zelf ook absoluut gewoon niet meer weg als de buurvrouw op stal blijft. Zo is ze haast niet meer uit haar stal te krijgen, door het gangpad mee te nemen en op de poetsplaats te zetten. Werkelijk alles gaat gepaard met een hoop protest en ''ezelachtig'' gedrag. (lees, schrap zetten en gewoon niet meer lopen) Werkelijk niets doet haar van gedachten veranderen, lief aanmoedigen, boos worden etc. etc. Mevrouw peinst er gewoon niet over en weigert simpelweg om maar een stapje te zetten. De enigste manier waarop ik haar toch mee krijg is door iemand achter haar te laten lopen die haar af en toe een zetje geeft Frusty

Ik begrijp werkelijk niets van dit gedrag, ik heb de merrie nu toch al dik 4,5 jaar en dit heeft ze nog nooit gedaan. Ze mankeert overigens niets en is ook absoluut niet bang oid. Wanneer ze eenmaal op de poetsplaats aangekomen is kun je haar bij wijze van spreken uren poetsen zonder dat ze maar even moeilijk doet. Ook onder het zadel is er helemaal niets aan de hand en heeft ze zat looplust Scheve mond Mijn paard lijkt het verder trouwens prima naar haar zin te hebben op haar nieuwe stekkie. Ze staat verder gewoon rustig op stal en in de weide, eet goed en is verder gewoon vrolijk.

Ze is op het moment hengstig en waarschijnlijk versterkt dat haar gedrag wel. Alhoewel ik echt wel respect heb voor het feit dat ze wellicht nog wat aan haar stal moet wennen vind ik dit gedrag toch wel erg vreemd... Herkent iemand dit gedrag en hoe zouden jullie dit aanpakken? Laat ik nogmaals voorop stellen dat de merrie echt niet bang/verward overkomt!

opala

Re: Paard erg dwars na verhuizing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:00

Ze is heel erg onzeker momenteel. Gun het de tijd. Problemen worden het pas, wanneer jij er problemen van maakt.

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:06

Ik kom het ook geregeld tegen hier op stal. Om ze wat te helpen emotioneel wat stabieler te worden nav de verhuizing, kun je rescue druppels geven.
Kun je zo bij de drogist halen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:09

Is ze met die vriendin samen verhuisd? want dan zou ik toch proberen om ze een beetje uit elkaar te halen. Je hebt er niks aan als een paard zich compleet vastklampt aan 1 ander paard.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:13

opala schreef:
Ze is heel erg onzeker momenteel.

Ik ben benieuwd waarom je dit denkt, zo komt ze namelijk niet over.
Kun je me vertellen waarop je dat baseert? (n.a.v. mijn verhaal?)

opala schreef:
Problemen worden het pas, wanneer jij er problemen van maakt.

Nouja goed, ik wil iig graag weten waar het vandaan komt. Daarnaast kan ik natuurlijk niet zeggen dat ik het niet vervelend vind.
Ik vind het erg jammer om mijn paard op een dergelijke manier te moeten ''dwingen'' om met me mee te gaan. (dmv duwtje door een ander)
Ik heb altijd een goede band met haar gehad, ze lijkt ook wel gewoon blij om me te zien. (begroet me nog steeds vrolijk met een hinnikje)

Citaat:
Ik kom het ook geregeld tegen hier op stal.

Ja? Je herkent het gedrag dus wel?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:15

Ik ben ook net verhuisd met mijn paard... Hij werd hypernerveus en idd ook helemaal overstuur als zijn stalgenootje ff wegging. Wij zijn nu een anderhalve maand verder en ik moet zeggen dat t al veel beter gaat. Hij is zo nu en dan nog steeds wat nerveus, maar t is al een stuk beter!!
Dus geef haar de tijd, ze went vanzelf... Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:24

Mijn paardje is deze zomer niet verhuisd, maar wel in een andere groep gekomen. Voorheen liep ze met een hele hechte kudde ijslanders waarin zij een vrij hoge rang had.
Deze zomer heb ik haar in een andere groep grotere pony's en paarden gezet. Zeker de eerste vier weken kon ik niets met haar beginnen.
Ze was hengstig geworden en dat hielp ook niet mee. Ze wilde de wei niet meer uit (wat jij ook beschrijft, geen stap vooruit gewoon) en als ik haar dan uiteindelijk mee had bleef ze onrustig doen en hinniken. Als ze vast stond stond ze alleen maar te schrapen en te draaien.
Met rijden had ze totaal haar aandacht er niet bij.
Nu staat ze zo'n half jaar in deze groep en de rust is helemaal weergekeerd. Ik heb totaal geen problemen meer met haar en ze is haar oude zelf weer. Ik loop/rijd bijna dagelijks langs haar oude ijslanderkudde maar ze kijkt er niet naar om (verwaand he Haha!)
Kortom geef je paard de tijd om te wennen. Het is 2 weken geleden. Laat je paard lekker rustig de tijd nemen om aan de nieuwe situatie te wennen en maak je zelf ook niet druk. Na een tijdje zul je zien dat het weer allemaal goed komt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:27

Def schreef:
Mijn paardje is deze zomer niet verhuisd, maar wel in een andere groep gekomen. Voorheen liep ze met een hele hechte kudde ijslanders waarin zij een vrij hoge rang had.
Deze zomer heb ik haar in een andere groep grotere pony's en paarden gezet. Zeker de eerste vier weken kon ik niets met haar beginnen.
Ze was hengstig geworden en dat hielp ook niet mee. Ze wilde de wei niet meer uit (wat jij ook beschrijft, geen stap vooruit gewoon) en als ik haar dan uiteindelijk mee had bleef ze onrustig doen en hinniken. Als ze vast stond stond ze alleen maar te schrapen en te draaien.
Met rijden had ze totaal haar aandacht er niet bij.
Nu staat ze zo'n half jaar in deze groep en de rust is helemaal weergekeerd. Ik heb totaal geen problemen meer met haar en ze is haar oude zelf weer. Ik loop/rijd bijna dagelijks langs haar oude ijslanderkudde maar ze kijkt er niet naar om (verwaand he Haha!)
Kortom geef je paard de tijd om te wennen. Het is 2 weken geleden. Laat je paard lekker rustig de tijd nemen om aan de nieuwe situatie te wennen en maak je zelf ook niet druk. Na een tijdje zul je zien dat het weer allemaal goed komt.

Dit is heel logisch. Op het moment dat je in een nieuwe kudde je plaatsje nog niet vast hebt verworven dan moet je zeker niet zo maar je kudde uitgaan. Want dat betekend dat je zomaar weer een paar plaatsen omlaag stort.
Nu na een half jaar heeft ze haar vaste plekje weer in de kudde dus kan ze ook makkelijker even weg.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:04

dat probeer ik dus ook duidelijk te maken aan de TS:D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:14

Ik baseer het op ervaring welke ik opdoe met mijn eigen paard. Ik merk het zelfs kortstondig wanneer ze weer net omgeweid zijn. Of van de week dat ze weer voor het eerst van het jaar op de wei wordt gelaten. Elke verandering brengt bij haar onzekerheid en bangheid teweeg. Ik accepteer dat gedrag, daarom wordt het geen strijd en vormt het geen langdurige situatie. Het paard help je door het te steunen, niet door afwijzen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:21

Bedankt voor de reacties!

Citaat:

Ik begrijp absoluut dat het wennen tijd zal kosten, dat is ook niet het ''punt''. Het is meer dat ze dus juist een hele rustige indruk maakt, de problemen kwamen ook pas na een week. (en zijn dus pas een weekje aan de gang) Juist omdat het probleem er pas sinds een week is begon ik te twijfelen... Als jullie echter zeggen het gedrag te herkennen dan stelt me dit wel gerust.

Om eerlijk te zijn gaf het me namelijk best een verdrietig gevoel. Alhoewel ze wel blij lijkt om mij te zien vind ik het toch naar dat ze niet (meer) met mij mee wil gaan. Misschien ben ik nu een sentimentele muts hoor Bloos
Ik vind het in deze situatie dan ook moeilijk om te bepalen hoe ik dit probleem aan moet pakken… Moet ik dan maar gewoon net doen alsof haar gedrag normaal is en tijdelijk iemand vragen om even een duwtje te geven wanneer ze niet wil?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:40

idd de tijd geven, dat ze nu rustiger is kan ook zijn doordat ze zo onder de indruk is van alles.

Om het aan te pakken kost je gewoon even wat geduld. Wat ik doe (want mijn jonkie wil ook af en toe stilvallen als ze iets spannend vind Haha!): lichte druk op het halster houden (hoef niet keihard te trekken, want hoe harder jij trekt, hoe harder zij terugtrekt), dus touw goed op spanning, en wachten. Op het moment dat zij ook maar naar voren neigt, spanning direct van touw en belonen. En zo stapje voor stapje. Je zult zien dat ze dit heel erg snel oppikt, is een kwestie van 'wie heeft de langste adem'. Mijn meisje krijg ik zo overal langs zonder stress of boosheid.

Even iemand laten aanduwen kan natuurlijk ook Haha! gewoon niet teveel aandacht aan besteden, komt wel goed Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:11

MarchaL schreef:
Om eerlijk te zijn gaf het me namelijk best een verdrietig gevoel. Alhoewel ze wel blij lijkt om mij te zien vind ik het toch naar dat ze niet (meer) met mij mee wil gaan. Misschien ben ik nu een sentimentele muts hoor Bloos
Ik vind het in deze situatie dan ook moeilijk om te bepalen hoe ik dit probleem aan moet pakken… Moet ik dan maar gewoon net doen alsof haar gedrag normaal is en tijdelijk iemand vragen om even een duwtje te geven wanneer ze niet wil?

ik denk dat jullie beide het meest gebaat zijn bij de draad weer oppakken en gewoon doen als altijd, het is natuurlijk lastig als je paard niet mee wil, laat je daarbij rustig bij helpen, dat je paard wennen moet en moeite heeft met de nieuwe situatie is wel duidelijk. Volgens mij heeft ze haar tijd nodig om haar draai weer te vinden in de nieuwe situatie en zich weer veilig en vertrouwd te voelen.
Ik vind het leuk om te lezen dat het ook wat met jou doet en dan maar een sentimentele muts, nou en, jullie hebben elkaar daar misschien ook wel op uitgezocht.

Mijn merrie die ik vorig jaar maart heb gekocht heb ik de eerste tijd ook wat met rust gelaten en haar laten wennen in de nieuwe situatie, voor mijn gevoel was dat het juiste en zo denk ik er nog over.

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:15

Ik denk dat wennen altijd even tijd kost maar dat het wel helemaal goed gaat komen.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:03

Mijn verzorgpaard was ook heel erg dwars toen hij op stal hier kwam. Geef het tijd, wij zien nu, na 5 maanden beetje bij beetje verbetering.