Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iboya1983

Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:33

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik ben 1.63 en weeg 110 kilo.
Nou heb ik voor 10 jaar geleden ongeveer 4 jaar paardgereden en ik zou dat graag weer willen hervatten bij een manege.
Maar aangezien mijn gewicht ben ik een beetje angstig dat als ik daar kom ze zullen zeggen "Sorry mevrouw, maar voor mensen met uw gewicht hebben we geen paarden.".
Dus bij deze de vraag aan jullie: Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Groetjes Iboya

Moestie

Re: Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:10

Hoi Iboya. Daar was ik zelf ook heel benieuwd naar en ik heb op internet en in boeken gezocht naar informatie daarover.
Zelf ben ik 1,71 meter, weeg 69 kg en rijd op een fjord van ca. 1.46 met een brede bouw. Hij leek mij in het begin te klein voor mij, maar kan mij met gemak dragen. Vaak wordt gekeken naar het gewicht van het paard. Ze zouden 20% van hun lichaamsgewicht kunnen dragen. In een boek over natuurlijk paardrijden wordt gekeken naar de hoogte van het paard en de lengte van de ruiter. Iemand van 1,70 m zou een paard met een schofthoogte van 1,45 tot 1,50 moeten rijden. Ook de bouw van een paard is volgens dat boek belangrijk. Een vierkant paard met een korte rug en brede borst kan meer gewicht hebben.
De manege heeft vast en zeker een paard dat geschikt is voor jou. Succes met je rijlessen!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:51

Op manege's hebben ze paarden in allerlei soorten en maten.
Net als Moestie zegt: een paard met een goede kortje stevige bouw kan meer gewicht hebben.

Ga anders eens informeren op een manege of ze geschikte paarden voor je hebben =) en vast en zeker zitten er paarden bij hoor! Dat is hier op de manege ook Lachen!

Heel veel succes!

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:57

Wel heel toevallig....In de nieuwe 'Ros' (paardenmagazine) staat een duidelijk stuk over gewicht van de ruiter en welk paard dan het beste bij je past. Ook staat er een interview met een vrouw die behoorlijk aan de maat is maar toch een paard heeft gevonden wat bij haar past en toch lekker kan rijden zonder schuldgevoel(zoals zij zelf zegt) naar het paard toe vanwege haar gewicht.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:59

Er heeft al eerder een heel topic over dit onderwerp gelopen: 'maximum gewicht op een paard'.
Zoek die maar even op, daar is al een hele discussie over dit onderwerp geweest.... Succes!

(Er zijn trouwens al meerdere discussies hierover geweest, even de zoekfunctie van Bokt gebruiken....)
Laatst bijgewerkt door am13 op 14-02-08 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:01

Het klinkt mischien hard wat ik ga zeggen nu maar ik ben echt van mening dat wanneer je ernstig overgewicht hebt, en wees eerlijk dat heb je, ben ik van mening dat het niet fair is om met jou ervaring op een paard te gaan zitten. Hoe sterk en groot dat beest ook mag zijn. Je geeft aan dat je 10 jaar geleden 4 jaar paard hebt gereden. Dat lijkt mij niet voldoende om zo met de bewegingen van je paard mee te kunnen gaan zonder dat je hem in de weg zit. De rug van een paard is niet zo sterk als dat die lijkt.

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:06

hey

ik ben zelf ook niet bepaald een lichtgewichtje, maar ik ben ook terug aan het rijden. probeer wel iets af te vallen (moet ik ook doen en voel mij er veel beter bij...) zowel voor jezelf als voor je paard.

groetjes en succes

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:51

Ben het absoluut niet met 'socraatje' eens.
Het is nog niet zo heel erg lang geleden dat paarden als lastdier gebruikt werden.
Hoe zwaar denk je dat vroeger de ridders waren toen ze te paard het gevecht in gingen en dan hebben we het nog niet eens over de cavaleristen...zijn trokken ten strijde met nog veel meer aan gewicht op en achter het paard en moesten dan nog een slag leveren ook.
Ik ben wel van mening dat door de jaren heen paarden voor een ander doel gefokt zijn en een zwaargewicht niet op ieder paard kan rijden maar er lopen echt nog wel paarden rond die dat best aan kunnen.
En wanneer je dan zo'n paard gevonden hebt is het(denk ik) wel noodzakelijk om die rug te trainen en niet ineens een uur te gaan rijden maar dat is niet anders dan dat we met jonge paarden ook doen, daar zitten we ook niet meteen een uur op en zetten we flink aan het werk.

Ik vind het alleen maar top dat mensen zich bewust zijn van het feit dat ze misschien te zwaar zijn en eerst op onderzoek uit gaan welk paard ze dan wel kunnen rijden met het welzijn van het dier voorop.

margreet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:59

ben het helemaal met Be_silly eens hoor!! zou gewoon us bij een manege gaan vrage! toen ik nog op de manege reed hadde we ook een stevig meisje in de les en er ware meerdere paarden voor haar! dus gewoon lekker doen!
en super dat je tog weer wil beginne met paardrijde!
succes!

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:06

Je moet een ridder niet gaan vergelijken met een onervaren ruiter/amazone welke met zijn of haar enorme gewicht op de wervels van een paard zit te stuiteren. Die vergelijking van jou is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Bij ons op de manege zijn er ook een aantal mensen met behoorlijk overgwicht, en dan heb ik het niet over 10 kilo, nou als je ziet wat zo`n paard te verduren heeft en hoe telkens die rug een klap krijgt bij het neerkomen in het zadel, nee dat kan nooit diervriendelijk zijn. Er zijn ook voldoende ruiters/amazones welke overgewicht hebben maar zo ervaren rijden dat ze hun paard niet in de weg zitten en 1 zijn met de bewegingen van het paard.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:08

Nou, ik ben het dus niet eens met bovenstaande reacties. Omdat paarden een horizontale ruggengraat hebben kunnen ze niet zo veel gewicht dragen als wij mensen met een vertikale ruggengraat. Verder heeft de dikte van de benen er mee te maken hoeveel gewicht een paard kan dragen.

Een grote KWPNer kan niet meer dragen als 70kg! Een Fjord 90 kg een aantal andere rassen minder! Maakt me niet uit of de ridders er vroeger met harnas of weet ik wat er op zaten, dat maakt het nog niet ok.

Wat de gewichten voor een Fries of een Tinker zijn weet ik zo niet, misschien kunnen die iets meer hebben?

En Margreet, doe eens wat aan dat taalgebruik! us?= eens en tog schrijf je niet met een g!

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

ik ben zelf ook geen lichtgewicht maar ik vind 110 kilo en dan willen gaan paardrijden toch wel veel
en tuurlijk er zullen wel manege paarden zijn die het aan kunnen maar vind je het voor je zelf niet fijner om wat minder te wegen
110 is wel heel erg veel

even off topic ik heb gister naar sbs 6 gekeken naar de grote afvallers show mijn goed voelde me ineens erg slank er was een vrouw van 160 kilo daar kan ik 2 keer in en een jonge van 19 die 198 kilo woog mijn god
sorry maar moest dit even kwijt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:32

Als je gewoon netjes rijdt, je paard niet in de weg zit en je paard netjes loopt ben je niet zo snel te zwaar hoor. Al moet je natuurlijk niet op een pony van 1,20 gaan zitten Clown

Mannen zijn over het algemeen ook wat zwaarder, dat zou dan betekeken dat mannen die iets forser gebouwd zijn niet meer mogen paardrijden.

Laat je niet tegenhouden door deze gedachte joh. Misschien is paardrijden straks wel een heel goed hulpmiddel om wat kilo's kwijt te raken (ik ken je niet, dus ik weet ook niet de verdere achtergrond van jouw gewicht)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:37

weet je, ik heb het er nog over gehad gisteren met mijn trainer, ik zei tegen hem "10 kilo minder zou wel beter zijn voor zijn rug" en hij antwoordde daarop "dat heeft daar niks mee te maken, toen ik in Duitsland trainde, woog zijn trainer 125 kilo en reed met volbloedjes van 1m62, maar die man was zeer soepel, en heeft in heel zijn -zeer gekende- carriere geen enkel paard gehad met spier of rugpijn."
Het heeft eigenlijk alles te maken met hoe soepel je bent en hoe goed je kan stilzitten en meezitten met je paard

trouwens, mijn trainer is internationaal zeer gekend

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:43

Misschien heb je hier al aan gedacht hoor, maar je zou ook kunnen gaan mennen. Paarden kunnen echt veel meer trekken dan dragen (ook al denk ik dat er best een geschikt paard voor je te vinden is).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:36

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:52

Ik probeer bewust onder de 70 kg te blijven (ben 1.78m lang), omdat ik dat anders niet fair vind voor m'n 7 jarige friese ruin van 1.65m. Toen ik hem als 3 jarige kocht woog ik zelf 83 kg, ben als een speer gaan zorgen dat ik onder de 70 kg kwam. Ik wil nog lang van m'n paard genieten, zou ik hem echt te veel belasten dan zou ik er niet opstappen. Is een paard en niet een fiets waar je een nieuwe voor koopt als ie doorgezakt is, een dier hoeft daar niet onder te lijden dat wij er nou zo nodig op willen rijden. Tuurlijk blijft de een makkelijker dan de ander op een bepaald gewicht, maar dat heb ik er echt voor over en makkelijk is dat heus niet. Maar met 110 kg zou ik me persoonlijk niet op een paard durven wagen. Sorry klinkt hard, zeker niet persoonlijk bedoeld. Tuurlijk zijn er paarden die meer gewicht aankunnen, maar bijv mijn fries heeft door z'n friese bouw een wat wekere rug, zwakker punt dus als het gaat over gewicht kunnen dragen. Maar omdat het toch hier in een topic als discussiepunt wordt geopperd ben ik zo vrij m'n persoonlijke mening hier neer te zetten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:34

Esperanza schreef:
Nou, ik ben het dus niet eens met bovenstaande reacties. Omdat paarden een horizontale ruggengraat hebben kunnen ze niet zo veel gewicht dragen als wij mensen met een vertikale ruggengraat. Verder heeft de dikte van de benen er mee te maken hoeveel gewicht een paard kan dragen.

Een grote KWPNer kan niet meer dragen als 70kg! Een Fjord 90 kg een aantal andere rassen minder! Maakt me niet uit of de ridders er vroeger met harnas of weet ik wat er op zaten, dat maakt het nog niet ok.

Wat de gewichten voor een Fries of een Tinker zijn weet ik zo niet, misschien kunnen die iets meer hebben?

En Margreet, doe eens wat aan dat taalgebruik! us?= eens en tog schrijf je niet met een g!

dan zou ik dus al niet meer op een KWPN mogen rijden...
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000699.jpg
Ziet dit eruit alsof ik heel veel te zwaar voor haar ben Verward (afgezien van het feit dat mijn houding, en die van haar lang niet optimaal zijn) Tuurlijk, lichter is misschien fijner, maar echt te zwaar? dan zouden een BOEL mensen alleen nog maar op fjorden mogen rijden... :X
(overigens ben ik wel aan het afvallen)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:51

Wat zou een arabier dan mogen dragen volgens jou, Esperanza?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:55

@airborn, ziet er prima uit in combinatie met je paard, maar jij bent heus geen 110 kg, dat vind ik nog wel even een verschil of je over een gewicht van 70 kg of 110 kg praat. Ik heb het hier meer over de gevolgen van langdurige belasting van een paard. Mijn vriend van 86 kg rijd ook wel eens een keertje om de zoveel tijd op m'n paard, maar dat is hoogstens een kwartiertje per keer en dan meer stapwerk dan draven. Maar ik ben de enigste die regelmatig erop zit, dus wil dat dat zo min mogelijk belasting geeft op de lange termijn. Tuurlijk kan een zwaarder persoon wel eens op een paard stappen, maar als diegene week in week uit hetzelfde paard dagelijks belast vraag ik me toch af wat het gevolg op lange termijn is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:59

Airborn schreef:
Esperanza schreef:

dan zou ik dus al niet meer op een KWPN mogen rijden...
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000699.jpg
Ziet dit eruit alsof ik heel veel te zwaar voor haar ben Verward (afgezien van het feit dat mijn houding, en die van haar lang niet optimaal zijn) Tuurlijk, lichter is misschien fijner, maar echt te zwaar? dan zouden een BOEL mensen alleen nog maar op fjorden mogen rijden... :X
(overigens ben ik wel aan het afvallen)

Inderdaad, dan kan er bijna niemand meer paardrijden, wie weegt er nog 70 kilo, een beetje vent niet hoor. Ik weeg zelf 93 bij een lengte van 1.77 heb een overgewicht van zo'n 13 kilo. 80 is voor mij een goed gewicht, dan heb ik maat 40 van kleding. De 70 zal ik nooit bereiken, dan ben ik ook echt dun..
er zijn hier al veel topics over geweest, en de meningen verschillen enorm. Voor mijzelf is 100 de grens, daarboven ga ik echt niet op mijn paard zitten, maar ik denk dat zoals het nu is, het prima gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:04

Ik vind deze discussies altijd erg moeilijk.
Persoonlijk denk ik dat het feit dat je juist wilt gaan paardrijden, een perfecte stok achter de deur is om nu echt gewicht te gaan verliezen.
Veel mensen op dit forum die die knoop hebben doorgehakt zeggen allemaal: 'dit had ik jaaaaaaaren eerder moeten doen!'. En dan bedoel ik natuurlijk niet forse mensen, maar mensen met overgewicht... met los vet dus.
Waarom moet je paard wel in vorm zijn, trainen, niet te dik en niet te dun zijn, een goede conditie hebben, een goede bespiering hebben, en mag je jezelf helemaal laten gaan en wel te zwaar zijn, niet lenig en een slechte conditie?

Er zullen altijd lichtere en zwaardere mensen zijn. De 1 heeft nu eenmaal zware botten, en een ander is gewoon erg lang, en weer een anders heeft een verbranding waardoor ze altijd een mager scharminkeltje blijven... en da's helemaal prima!
Maar een paard kan niet kiezen, en moet rekenen op ons gezonde verstand wanneer we hem gaan belasten. Vooropgesteld dat rijden sowieso tegennatuurlijk is, kunnen we maar het beste proberen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor het paard.

Ik vind een groot paard kopen omdat je te dik bent geen goede redenatie. Dan houdt je het probleem in stand, je legt je erbij neer. Val gewoon eerst lekker af, kom in vorm en kies dan een paard op zijn karakter.... niet op zijn lichaamsbouw omdat ie je anders niet kan tillen.
Ik begrijp uiteraard dat afvallen echt niet makkelijk is.... de halve wereld kan daarover meepraten. Maar wanneer je gezond bent; kom in actie!

ps: en vergelijk jezelf niet met een man. Een man is over het algemeen altijd zwaarder. Vaak is dat echter een zwaardere bouw, en geen vet. Wanneer het vet zou zijn, zeg ik tegen een man precies hetzelfde wanneer hij het mij zou vragen.

ps1: wanneer je jezelf mooi vind, en je gewicht accepteert is dat natuurlijk top! Daar zal ik nooit iets van zeggen. Maar dan is op een paard zitten misschien geen goed idee, maar een andere vorm van paardensport/ omgang misschien wel.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:06

BopjeBo schreef:
@airborn, ziet er prima uit in combinatie met je paard, maar jij bent heus geen 110 kg, dat vind ik nog wel even een verschil of je over een gewicht van 70 kg of 110 kg praat. Ik heb het hier meer over de gevolgen van langdurige belasting van een paard. Mijn vriend van 86 kg rijd ook wel eens een keertje om de zoveel tijd op m'n paard, maar dat is hoogstens een kwartiertje per keer en dan meer stapwerk dan draven. Maar ik ben de enigste die regelmatig erop zit, dus wil dat dat zo min mogelijk belasting geeft op de lange termijn. Tuurlijk kan een zwaarder persoon wel eens op een paard stappen, maar als diegene week in week uit hetzelfde paard dagelijks belast vraag ik me toch af wat het gevolg op lange termijn is.

ik ben toch ook echt 80 kilo momenteel... Das ook 10 kilo teveel, maarja, dan zou ik dus volgens jou theorie van je vriend, ook steeds maar half uurtje kunnen stappen.... Ik geloof echt niet dat ik haar zo zwaar belast...

(ik ben overigens dus wel bezig met afvallen)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:10

Beste Iboya,

Willen paardrijden lijkt me een heel goede motivatie om gewicht te verliezen. Ik werk op het Nationaal Centrum Paardrijden voor Gehandicapten in Arnhem en daar zou je met 110 kilo echt niet mogen rijden. Ook niet op ons grootste paard. Wij hebben voor de belastbaarheid van de paarden altijd overleg met onze paardenfysiotherapeut. Wij gaan eerst uit van een belastbaarheid van 12 % van het lichaamsgewicht van het paard. Daarna gaan we verder kijken naar de bouw en beweging van het paard en we kijken naar de rijvaardigheid van de ruiter. Met die gegevens kan het zijn dat het gewicht dat het paard mag dragen iets hoger komt te liggen, maar zelfs onze grootste KWPN'r krijgt nooit meer te dragen dan 90 kg. en dan gaat het om een vaardige ruiter. Dus zonder naar te willen doen zou ik zeggen: Eerst afvallen, dan paardrijden.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:15

Een moeilijke discussie blijft het altijd. Natuurlijk is het zo dat een onervaren ruiter voor een paard zwaarder is omdat hij/zij de bewegingen tegenwerkt.

Maar: er is wel een duidelijk verschil tussen het hebben van een eigen paard waar je elke dag mee traint en het rijden op manege-paarden voor 1x per week.

Manege-paarden zijn over het algemeen wel wat gewend (dit bedoel ik niet negatief). Op bijna iedere manege zijn er wel fjorden, haflingers of tinkers.

Je moet realistisch blijven (dat ben je denk ik wel als je er zelf al over begint), een leuke welshpony of een slank arabiertje lijkt me geen goede combinatie. En niet alleen voor het paard, maar ook voor de ruiter, daar voel je je niet prettig op.

Ik zou zeggen: ga gewoon eens informeren bij een manege. Ik geloof zeker dat er mogelijkheden voor je zijn. En ondertussen wat afvallen kan natuurlijk nooit kwaad, dit zal het paardrijden uiteindelijk voor jezelf ook vergemakkelijken.

Heel veel succes ermee.