Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

(hij is 6 bijna 7)
(Ik had trouwens wel twee heethoofden, waarvan één ook heel sensibel.) Verder is het natuurlijk een kwestie van ervaring op doen en lekker voor je plezier rijden!
Die punten komen snel genoeg! cadootje schreef:ik zeg altijd je moet eerst kilometers maken met je paard en heb je ongeveer 7 a '8 keer op wedstrijd geweest dan kun je je gaan concentreren op een winstpunt.
Ze was 2x eerder in een binnenbak geweest en echt verwachtingen had ik niet. Ze vond het wel spannend en daardoor kon ik er in de baan niet zo heel fijn aan rijden. Maar verder was ze heel erg braaf
Was zelf tevreden en ze heeft er veel van geleerd. Ik vind het niet erg om met een paard dat nog geen winstpunt kan lopen op concours te gaan. Ervaring vind ik ook heel belangrijk. Met een stuurloos paard op concours gaan vind ik wat anders. Maar een paard hoeft van mij niet op het niveau van een correcte B-proef te lopen. Denk ook dat het voor een groot deel met jezelf heeft te maken. Kun je zelf het knopje omzetten en de hele wedstrijd aan de ervaring van je paard denken?KarinvdM schreef:cadootje schreef:ik zeg altijd je moet eerst kilometers maken met je paard en heb je ongeveer 7 a '8 keer op wedstrijd geweest dan kun je je gaan concentreren op een winstpunt.
Ik neem mijn paard niet mee op concours als hij nog geen winst kan lopen.
En een andere moest ik starten van de eigenaar terwijl ie echt nog niet klaar was, en die besloot op concours ineens heeeel goed zn best te doen en liep dik in de punten... Tsja. Concorde schreef:Tuurlijk neem je een paard pas mee als ie winst kan lopen, maar ik denk dat Cadootje bedoeld dat ze vaak toch wel moeten wennen op vreemd terrein en dan niet zo te rijden zijn als thuis, dus dat je er de eerste keren niet teveel van moet verwachten. Dan lopen ze geen winst omdat ze er met de kop gewoon nog niet bij zijn, niet omdat je ze dressuurmatig nog voor geen meter voor elkaar hebt.
KarinvdM schreef:Daarom ben ik vorig voorjaar met mijn jonge paard eerst op verschillende lokaties geweest voordat ik hem voor het eerst uitgebracht heb. Ik neem ze eerst mee naar priveles, daar is het rustig en ik spreek dan de eerste keer zo af dat er direct voor mij en direct na mij even geen lesklant komt, de volgende keer spreek ik gewoon af na een ander. Als dat goed gaat neem ik ze mee naar de les op de rijvereniging waar het een stuk drukker en lawaaiiger is. Natuurlijk is dat geen garantie dat je eerste wedstrijd al goed zal gaan, maar zo heeft je paard wel al wat gezien.
Ik heb er een hekel aan als mensen met een jong dier als stuurloos projectiel door de losrijbaan gaan omdat het beestje nog nooit op vreemd terrein is geweest.