Voor het eerst op wedstrijd met een groen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jonsy

Voor het eerst op wedstrijd met een groen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:23

Ik ga komend buitenseizoen starten met de dressuurwedstrijden met een 8-jarig "groene" ruin. Hij weet van toeten noch blazen en is nog nooit op een wedstrijdterrein geweest. Hoe was jouw ervaring, voor het eerst met een "groen" paard op wedstrijd?

wwr

Re: Voor het eerst op wedstrijd met een groen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:45

Ik startte met mijn groene pony voor het eerst binnen. Hij vond alle boompjes ed langs de baan erg eng, maar voor de rest wel braaf. Z'n eerste buitenconcours ging ook erg braaf. Dus mijn ervaring is wel goed Lachen

Als je paard druk wordt of het eng vindt zou je hem eventueel nog eerst kunnen longeren. Hebben wij ook gedaan.

Alvast heel veel succes en vooral veel plezier!

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:47

ik had afgelopen zomer ook een ''groen'' paard voor het eerst meegenomen op wedstrijd, en dat was me er eentje , het heeft ontzettend lang geduurd voordat die zadelmak was en je er normaal op kon rijden want hij ging er steeds vandoor , gelukkig helemaal goed gekomen en ik nam hem voor het eerst mee op CH en hij gedroeg zich werkelijk voorbeeldig!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:52

Heb zelf al meerdere "groene" paarden uitgebracht op concoursen en is heel verschillend per paard. De ene vind binnen alles doodeng en de ander vind het buiten spannend. heb eigenlijk nooit echte problemen ondervonden, maar je moet gewoon de tijd nemen als je met je paard de eerste keren op concours gaat. Overal de tijd voornemen en wat ik vaak deed met een paard wat toch wat nerveus is, gewoon van de trailer halen en beetje mee gaan wandelen, zodat ze alles kunnen zien. Dit deed ik dan vaak ook nog nadat ik m'n proef had gereden en daar worden ze wel relaxter van....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:34

Mijn paardje deed het top, liep heel erg fijn. Gaf een enorme hoge bok tijdens de linker galop, gelukkig wel een winstpuntje. Hij laat zich op een ander terrein fijn bewerken, beter dan thuis. Hij wil thuis nog wel eens spoken en dwars zijn. Op wedstrijd laat hij zich van zijn beste kant zien. Heb hem 12 januari voor het eerst gestart, hij wordt 14 januari 4. Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:39

toen ik de 1e wedstrijd reed met mijn 4,5 jarige vorig jaar, was ze heel braaf.... ze vond het reuze gezellig met die andere paarden in de bak inrijden, en in de proef was ze ook normaal (niet hinniken ofzo)

Eventueel alvast een paar keer mee nemen naar vreemd terein, dat heb ik met die mijne ook een aantal keren gedaan Ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:06

Inderdaad eerst een paar keer meneemen naar verschillende plekken, dan is het al een stuk minder spannend.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:48

Mijn paardje was bij ze eerste wedstrijden heel braaf.
Hij had alleen wat laten we het wedstrijd streken noemen aangezien hij dat normaal nooit deed Knipoog
Zoals op de volte inene de andere kant opwillen ofzo dat soort dingetjes.
Maar verder heel braaf als je zelf rustig blijft zal je paardje dat ook wel blijven Lachen
Niet altijd natuurlijk maar het helpt wel als je zelf rustig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:52

ik ga erheen en zie dan wel waar het schip strand Tong uitsteken

ik weet met een jonge van te voren nooit wat ie gaat doen, vaak zijn ze nog nooit op een ander geweest.

ga dan voor de ervaring en hoop dat ie braaf rondgaat

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:47

Ik neem ze ruim voor de starttijd mee zodat ik voor alles lekker de tijd kan nemen.
Ik kijk dan ter plaatste hoe het paard reageert op zijn omgeving.
Vertrouw ik het voldoende dan ga ik er gewoon opzitten en stuur hem wat rond.
Is het paard te fris en wantrouwig dan longeer ik hem even voordat ik erop ga zitten.
De eerste paar wedstrijden rijd ik dan alleen maar voor de ervaring en alles wat meer is is dan mooi meegenomen Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:56

Ik heb afgelopen zomer een groen paard uitgebracht (hij is nu 5)
Hij vond het allemaal wel spannend in het begin, maar toen ik hem eenmaal lekker aan het lopen was concentreerde hij zich ook op mij en ging het best lekker voor een 1e keer!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:01

Mijn paard is thuis braaf maar op wedstrijd ook ineens erg heet en ziet overal spoken, iedereen zegt me dat ik gewoon voor de ervaring moet blijven starten , alleen door vaak te doen zal het beter worden, ik hoop het Tong uitsteken (hij is 6 bijna 7)

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:09

Ik heb twee groene paarden uitgebracht. Beide heb ik voor de eerste wedstrijd al een paar keer op een ander terrein gereden. Vaak is het makkelijker te regelen dan je denkt; een keer bij een vriendin, een keer bij je rijvereniging, een keer bij de buren of een naburige pensionstal ofzo.. Je paard vind het hierdoor al stuk minder spannend de eerste keer op concours. Vork

Ik vind het in ieder geval aan te raden! Ik heb er veel baat bij gehad en zal de volgende keer zeker weer doen. Ja (Ik had trouwens wel twee heethoofden, waarvan één ook heel sensibel.) Verder is het natuurlijk een kwestie van ervaring op doen en lekker voor je plezier rijden! Haha! Die punten komen snel genoeg!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:28

Gewoon zitten en rijden. Je ziet wel wat er gebeurd.

Ik heb nog nooit problemen gehad. Niet voor de wagen en ook niet onder het zadel. Niet met eentje die als 3 jarige voor het eerst een keer mee ging, en niet met een die als als 'ouder'(lees: niet meer kleuter) mee ging.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:35

ik ben ook gewoon er voor gegaan en nergens vanuit gegaan, ik zeg altijd je moet eerst kilometers maken met je paard en heb je ongeveer 7 a '8 keer op wedstrijd geweest dan kun je je gaan concentreren op een winstpunt. mijn paard was trouwens alleen wat kijkerig,nu nog even afwachten hoe hij buiten is maar iedereen zegt al tegen mij dat de meeste paarden het binnen enger vinden dan buiten dus daar ga ik vanuit en ik zie wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:29

cadootje schreef:
ik zeg altijd je moet eerst kilometers maken met je paard en heb je ongeveer 7 a '8 keer op wedstrijd geweest dan kun je je gaan concentreren op een winstpunt.

Ik neem mijn paard niet mee op concours als hij nog geen winst kan lopen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:49

Ik ook niet, kan ik net zo goed thuis blijven

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:23

Heb mijn groene paardje laatst voor het eerst meegenomen.
Was vooral om te kijken hoe ze zich zou gedragen. En dat ging prima Lachen Ze was 2x eerder in een binnenbak geweest en echt verwachtingen had ik niet. Ze vond het wel spannend en daardoor kon ik er in de baan niet zo heel fijn aan rijden. Maar verder was ze heel erg braaf Ja Was zelf tevreden en ze heeft er veel van geleerd. Ik vind het niet erg om met een paard dat nog geen winstpunt kan lopen op concours te gaan. Ervaring vind ik ook heel belangrijk. Met een stuurloos paard op concours gaan vind ik wat anders. Maar een paard hoeft van mij niet op het niveau van een correcte B-proef te lopen. Denk ook dat het voor een groot deel met jezelf heeft te maken. Kun je zelf het knopje omzetten en de hele wedstrijd aan de ervaring van je paard denken?
Volgende maand gaan we pas weer op concours. Doordat ze door de spanning op de wedstrijd toch heel anders liep als thuis heb ik wel weer een paar punten waar ik nu extra goed op train.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:52

KarinvdM schreef:
cadootje schreef:
ik zeg altijd je moet eerst kilometers maken met je paard en heb je ongeveer 7 a '8 keer op wedstrijd geweest dan kun je je gaan concentreren op een winstpunt.

Ik neem mijn paard niet mee op concours als hij nog geen winst kan lopen.

Tuurlijk neem je een paard pas mee als ie winst kan lopen, maar ik denk dat Cadootje bedoeld dat ze vaak toch wel moeten wennen op vreemd terrein en dan niet zo te rijden zijn als thuis, dus dat je er de eerste keren niet teveel van moet verwachten. Dan lopen ze geen winst omdat ze er met de kop gewoon nog niet bij zijn, niet omdat je ze dressuurmatig nog voor geen meter voor elkaar hebt.

Ik heb ook meerdere jonkies mee gehad, nog nooit hele rare dingen gehad. Een Friese merrie was de eerste keer toch wel een beetje benauwd maar deed geen domme dingen en werd echt wel veel beter naarmate ze meer van huis was geweest. M'n pony vond concoursen geweldig. Koe En een andere moest ik starten van de eigenaar terwijl ie echt nog niet klaar was, en die besloot op concours ineens heeeel goed zn best te doen en liep dik in de punten... Tsja.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:03

Bij sommige paarden is er een groot verschil in niveau tussen thuis en op wedstrijd en dan is de ervaring heel belangrijk.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:03

ik ben vorige week voor het eerst op wedstrijd geweest.
mijn pony had hier ook geen ervaring in maar ze was heel lief.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:12

*dubbel
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 16-02-08 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:13

Concorde schreef:
Tuurlijk neem je een paard pas mee als ie winst kan lopen, maar ik denk dat Cadootje bedoeld dat ze vaak toch wel moeten wennen op vreemd terrein en dan niet zo te rijden zijn als thuis, dus dat je er de eerste keren niet teveel van moet verwachten. Dan lopen ze geen winst omdat ze er met de kop gewoon nog niet bij zijn, niet omdat je ze dressuurmatig nog voor geen meter voor elkaar hebt.

Daarom ben ik vorig voorjaar met mijn jonge paard eerst op verschillende lokaties geweest voordat ik hem voor het eerst uitgebracht heb. Ik neem ze eerst mee naar priveles, daar is het rustig en ik spreek dan de eerste keer zo af dat er direct voor mij en direct na mij even geen lesklant komt, de volgende keer spreek ik gewoon af na een ander. Als dat goed gaat neem ik ze mee naar de les op de rijvereniging waar het een stuk drukker en lawaaiiger is. Natuurlijk is dat geen garantie dat je eerste wedstrijd al goed zal gaan, maar zo heeft je paard wel al wat gezien.
Ik heb er een hekel aan als mensen met een jong dier als stuurloos projectiel door de losrijbaan gaan omdat het beestje nog nooit op vreemd terrein is geweest.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:26

KarinvdM schreef:
Daarom ben ik vorig voorjaar met mijn jonge paard eerst op verschillende lokaties geweest voordat ik hem voor het eerst uitgebracht heb. Ik neem ze eerst mee naar priveles, daar is het rustig en ik spreek dan de eerste keer zo af dat er direct voor mij en direct na mij even geen lesklant komt, de volgende keer spreek ik gewoon af na een ander. Als dat goed gaat neem ik ze mee naar de les op de rijvereniging waar het een stuk drukker en lawaaiiger is. Natuurlijk is dat geen garantie dat je eerste wedstrijd al goed zal gaan, maar zo heeft je paard wel al wat gezien.
Ik heb er een hekel aan als mensen met een jong dier als stuurloos projectiel door de losrijbaan gaan omdat het beestje nog nooit op vreemd terrein is geweest.

Maar ook die paarden moeten het toch leren?

En op een wedstrijd is het toch ook weer net even anders dan bijvoorbeeld in een clubles.

Ik kan me voorstellen dat je de eerste keer op vreemd terrein niet direct een wedstrijd start. Daar geef ik je gelijk in dat doen wij ook niet. Maar eens moet de eerste wedstrijd komen.

En stuurloos door een baan gaan is niet oke. Ik vindt wel dat je je paard op zijn minst in zovere voor elkaar moet hebben dat je ook in stress situaties het stuur kan gebruiken en de rem kan vinden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:34

Ik heb vorige maand voor het eerst op een ander terrein een soort wedstrijd gereden (noujah bij laurens van lieren, dus gewoon vrij rijden eigelijk). Ze was erg zenuwachtig na de trailerreis, heb toen op het terrein inderdaad wat rond gelopen en kon ze kijken enzo. Op een gegeven moment kende ze de omgeving van de trailer en konde we redelijk rustig opzadelen. Daarna naar de inrijbak gegaan en dat ging ook erg goed, met al die andere paarden. vervolgende in de wedstrijdbak en ook dat ging voorbeeldig (op wat gehinnik na dan). Al met al was ik erg trots op onze eerste keer.