Mesten tijdens het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Mesten tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:53

Naar aanleiding van het topic ''Paard leren dat hij overal mag mesten?'' heb ik een vraag.
Ik ben een maand geleden met mijn paard verhuisd naar een andere stal. Deze stal heeft, in tegenstelling tot mijn vorige stal een 'Meulendijks Bodem'. Op deze bodem mag geen mest blijven liggen, dit moet je dus gelijk opruimen. Nu valt het me pas op hoeveel mijn paard mest onder het rijden. Ik ben gaan denken, en ik weet dat hij het vroeger ook deed, maar dat valt dan natuurlijk niet zo op. Hij mest gemiddeld 4 keer per rit, iedere keer een klein beetje. Nu ben ik het gaan vergelijken en ben ik erachter gekomen dat er veel paarden zijn die veel minder tot niet poepen. Nu vraag ik me af waar het aan ligt. Ik weet bijna zeker dat mijn paard het niet doet uit stress, aangezien hij vaak juist poept op een ontspannen moment. Kan je je paard afleren om te mesten tijdens het rijden?

Janine_L

Re: Mesten tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:57

Ik ga dit ook even volgen.
Ik heb altijd met 2 shets voor de wagen gereden, deze poepten nauwelijks.
Hooguit met een pauze als er uitgespannen werd.
Ik heb nu een tinker voor de wagen die het de hele rit gewoon doet.
Telkens een klein beetje, net zoals het paard van de TS.
Ik ben dus ook heel benieuwd of iemand hiervoor een verklaring heeft...........
En waarom het per paard zo verschillend is.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:51

Het lijkt mij gewoon te maken hebben met hoe en hoe snel de darmen werken... geen idee of afleren mogelijk is, maar het lijkt me sowieso niet goed... als je moet, dan moet je en dat geldt voor je paard ook. Misschien dat beweging wel invloed kan hebben op de werking van de darmen...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:48

Door beweging worden de darmen geactiveerd.
Bij het ene paard zal dit waarschijnlijk meer invloed hebben dan bij het andere paard.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:33

WildChild schreef:
Naar aanleiding van het topic ''Paard leren dat hij overal mag mesten?'' heb ik een vraag.
Ik ben een maand geleden met mijn paard verhuisd naar een andere stal. Deze stal heeft, in tegenstelling tot mijn vorige stal een 'Meulendijks Bodem'. Op deze bodem mag geen mest blijven liggen, dit moet je dus gelijk opruimen. Nu valt het me pas op hoeveel mijn paard mest onder het rijden. Ik ben gaan denken, en ik weet dat hij het vroeger ook deed, maar dat valt dan natuurlijk niet zo op. Hij mest gemiddeld 4 keer per rit, iedere keer een klein beetje. Nu ben ik het gaan vergelijken en ben ik erachter gekomen dat er veel paarden zijn die veel minder tot niet poepen. Nu vraag ik me af waar het aan ligt. Ik weet bijna zeker dat mijn paard het niet doet uit stress, aangezien hij vaak juist poept op een ontspannen moment. Kan je je paard afleren om te mesten tijdens het rijden?

Ik zou het niet afleren. Bij ons paard is het bij de vorige eigenaar afgeleerd en nu loopt hij tijdens een rit scheten te laten. Dat is dan nog niet zo erg, maar dat is voor hem een teken dat hij moet poepen. Hij heft dan steeds zn staart op, maar er komt niks. Ik laat hem op zo'n moment halthouden, maar dan doet iej het nog niet, dus dan rijd ik maar verder. Maar dan..Na het rijden ga ik met hem naar de poetsplaats om hem af te zadelen, te poetsen, etc. Maar hij staat dan nog niet half met zijn neus op de poetsplaats en dan gaat ie stilstaan. Met veel gekreun en moeite werkt hij het er dan uit. Op zo'n moment heb ik echt wel medelijden met hem. Het plassen houdt hij ook op (dat doen de meeste paarden) tot in stal, maar afgelopen keer weer hetzelfde als met het poepen; hij staat amper in stal en met veel gekreun en gesteun werkt hij er dan een enorme plas uit. Als je dus zoiets afleerd, denk ik dat je paard/pony er wel last van kan ondervinden. En als hij poept tijdens het rijden is het een goed teken dat hij ontspannen is. Als je hem aanleerd om gewoon door te lopen tijdens het poepen, dan heb je er toch geen last van? Dit lijkt me een betere oplossing dan helemaal afleren. Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:33

Mijn paard doet net hetzelfde, alleen geen kleine beetjes, maar hele hopen Knipoog Als we een lange tocht doen, heeft meneer gegarandeerd 4x gepoept, terwijl de andere paarden die meezijn max. 1x poepen of zelfs helemaal niet. Maar ook gewoon in de wei poept hij meer dan gemiddeld, dus ga ik er maar van uit dat hij een snelle spijsvertering heeft Knipoog Zolang de mest normaal is, vind ik het niet erg dat hij zoveel poept.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:17

Ik snap dat het voor een paard heel onprettig is als hij zijn mest de hele tijd op moet houden, maar dan vraag ik me toch af hoe al die andere paarden dat doen. Ik neem aan dat die het dan ook allemaal ophouden, net als hun plas. Aangezien het me sterk lijkt dat mijn paard een van de weinige is die zoveel mest per rit..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:27

Mijn paard deed het nooit onder het rijden, hoogstens in stap, maar de laatste tijd juist heel erg veel. Nu zei mijn instructeur dat het te maken heeft met de ontspanning in de rug. Mijn paard is waarschijnlijk door de vorige eigenaar met te weinig losheid in de rug gereden. Te strak van voren.
Nu is mijn paard een paar maand geleden naar de fysio geweest en is nu voor het eerst sinds ik haar heb helemaal los met rijden. Ze kán nu dus tijdens het draven/galloperen mesten.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:31

Oeh, dat klinkt dan wel weer heel fijn, ik hoop eigenlijk dat mijn paard gewoon té onstpannen is Knipoog Haha, maar ik denk niet dat dit het is, aangezien hij ook nog wel eens wil mesten als hij juist gespannen is..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:33

Afleren doe je denk ik toch niet, en waarom zou je ook als jij moet dan moet je, dus ja.
Die van mij liet vroeger ook om de 5 passen 3 keuteltjes vallen, en doet dit nu niet meer.
Geen idee waarom, soms dan poept hij wel gewoon onder het rijden maar niet meer zoveel als vroeger.
En wat iemand al zei zolang de poep er goed uitziet maak ik me niet druk.
Dan maar wat meer werk, het lijkt me ook echt niet slecht, bewijst alleen maar dat de darmen goed werken.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:42

Ja weetje wat het is, ik zeg niet dat ik per se mijn paard af wil leren om te mesten. Ik vraag me gewoon af of dat kan, aangezien ik in een vorig topic had gelezen dat een paard had aangeleerd dat hij nergens mocht mesten, behalve in zijn stal...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:42

Oh dan had ik dat verkeerd begrepen.
Maar denk je dat dat beter is dan, lijkt mij namelijk niet?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:45

Die van mij doet het ook gewoon onder het rijden en ik heb daar geen problemen mee.

Wat doen jullie trouwens als je op de straat loopt en ze poepen midden op straat?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:46

Nou ik vraag het me af wat de reden ervan is dat sommige paarden het helemaal niet doen tijdens het mesten (mijn vriendin vertelde laatst dat ze nog nooit mest heeft moeten opruimen), die ook gewoon zonder problemen lopen maar ook zonder problemen mesten in hun stal. En als er een manier zou zijn om het op deze manier aan te leren, uiteraard zonder dat het paard daar last van gaat krijgen onder het rijden, zou dat voor mij wel heel veel schelen..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:48

Maar als het moet vallen dan moet het vallen, denk dat je er weinig aan kunt doen.
Alleen omdat het jou tijd scheelt met opruimen, laat je paard toch lekker poepen denk ik dan Lachen
Hoe oud is je paard en hoelang heb je hem/haar al?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:00

Oh ik zeg niet dat ik mijn opruimmoeite wil verminderen ten koste van mijn paard, maar omdat ik vaker lees dat paarden het hebben 'afgeleerd' vraag ik me af wat de ervaringen hiermee zijn. Mijn paard is 5,5 jaar oud en ik heb hem nu 2 jaar.

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:05

Mijn merrie poept in de bak waar wij normaal rijden (die van de buren aangezien wij er geen hebben) 1x een hoop en nog zo'n 2 á 3 x kleine beetjes. Als we les hebben (op een pensionstal in de buurt) doet ze het maar 1x een hoop.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:21

Lijkt mij ook erg moeilijk om het af te leren!
Ik rijd 1x per week in de manegeles een haflinger en die gaat uitgebreid stilstaan als hij moet. Vork Vanuit stap, vanuit draf en vanuit galop. Clown Dat doet hij ook in een proef en is dan met geem mogelijkheid vooruit te krijgen. Kan héél irritant zijn. Clown

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:25

Afleren lijkt mij bijna onmogelijk en volgens mij komt het ontspannen rijden ook niet ten goede, als het paard steeds zijn ontlasting op moet houden. Voel je aankomen als hij gaat mesten? Dan kun je stil gaan staan en is de mest makkelijker op te ruimen. Wij hebben op stal ook een bodem waar direct de mest af moet maar er is vaak wel iemand die even je poep weg wil scheppen. En anders doe ik het pas als ik klaar ben met rijden (tenzij het op de hoefslag ligt natuurlijk). Nadeel bij ons paard is dat je het bijna niet voelt als hij mest en dan ligt het dus door de halve bak.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:36

Wij moeten bij ons op stal ook gelijk de mest opruimen. Behoorlijk irritant omdat Tommie een keer of 4 mest. Maar afleren lijkt me niet goed en zielig.

celeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:07

dit kun je niet afleren, het is alleen maar een goed teken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:12

mijn paard die mest tijdens buitenritten alleen in de bermzelf in het bos gaat hij aan de kant staan. als hij het niet doet en op straat mest geef ik hem een klein tikje. maar meestal gaat hij uit zichzelf de berm in om te poepen of plassen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:17

Mischien poept ie altijd wel zo veel, alleen dan ben je er niet bij, dus mischien is dat wel heel normaal voor je paard, Clown