Schrikkerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:59

Mijn paard is redelijk schrikkerig. Hij is ook redelijk nerveus. Zo had ik laatst na het inrijden zijn uitrijdeken op een krukje in de piste gelegd. Ja natuurlijk had hij er eerst bang van. Na een tijdje ging hij er gewoon lang alsof er niks aan de hand is. Ik ging er dus vanuit er is niks meer aan de hand, weer een tijdje later had hij er weer bang van ( de zon scheen er niet op of zo). Soms kunnen we aan het rijden zijn dat hij ineens verschiet dat ik niet eens weet van wat.
Nu had ik gedacht van misschien wat meer wedstrijden met hem te gaan rijden ( om de week ofz). Om hem wat minder schrikkerig te maken. Zo kan hij toch wat meer ervaring opdoen ( denk ik). Of zou dit ook het omgekerde effect kunnen hebben dat hij juist meer schrikkerig wordt of nog nerveuser?

Judje

Re: Schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:56

Het belangrijkste met schrikkerige paarden is zelf rustig te blijven.
Als het goed is ben jij namelijk leider voor je paard. Wanneer je paard schrikt en jij daarvan schrikt, geef je het paard het bewijs dat het ook werkelijk eng is.

Daarnaast trainen. Ga eens een schriktraining doen. Leg een paraplu neer in de bak, een zeil en dat soort dingen. Ook met omgang niet te mieperig zijn. Gooien met borstels bijvoorbeeld, dekjes/shabrakjes over het hele paard wapperen en noem maar op. De deken (als hij die heeft) op gooien ipv leggen.

Mijn inziens lijkt het mij verstandiger om het paard eerst in zijn eigen omgeving wat minder schrikkerig te maken, voordat je hem op allerlei 'enge' terreinen gaat laten wennen.

Succes ermee!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:23

Judje schreef:
Het belangrijkste met schrikkerige paarden is zelf rustig te blijven.
Als het goed is ben jij namelijk leider voor je paard. Wanneer je paard schrikt en jij daarvan schrikt, geef je het paard het bewijs dat het ook werkelijk eng is.

Daarnaast trainen. Ga eens een schriktraining doen. Leg een paraplu neer in de bak, een zeil en dat soort dingen. Ook met omgang niet te mieperig zijn. Gooien met borstels bijvoorbeeld, dekjes/shabrakjes over het hele paard wapperen en noem maar op. De deken (als hij die heeft) op gooien ipv leggen.

Mijn inziens lijkt het mij verstandiger om het paard eerst in zijn eigen omgeving wat minder schrikkerig te maken, voordat je hem op allerlei 'enge' terreinen gaat laten wennen.

Succes ermee!

Hier ga ik in mee. Vooral niet te voorzichtig doen met nerveuze en schrikkerige paarden. Je moet ze desensibiliseren en dat lukt niet als je alles maar voorzichtig doet. Dus doe eens gek (maar wel veilig!).

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:30

mijn verzorgpony heeft dat ook altijd maar ik doe dan altijd of er niks aan de hand is en let er dan niet op en dan doet ze het vaak vanzelf niet meer

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:50

zou even wachten met wedstrijden, je kan beter zoals hier al eerder is gezegd.
shriktraining doen bijvoorbeeld. succes Lachen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:37

Als ik doe of er niks aan de hand is is er geen verschil. Hij kan echt zelfs in het bos ineens bang hebben van een struik ofz.
Denk ook niet echt dat ik een leider ben voor hem. Want ondanks dat ik hem al bijna twee jaar heb ik heb niet echt een gevoel dat we een sterke band hebben, dat schommelt echt. Heeft misschien iets te maken met dat hij 5 jaar manegepaard is geweest. Heeft daar eigelijk ook niet veel meegemaakt hadden ze bang van water dan werden ze nooit afgespoten. En ja echt veel buiten de binnenbak krijgen ze ook niet te zien.
Maar ga eens proberen door in de omgang zo wat meer te bewegen met alles ( nu leg ik altijd heel voorzichtig alles op omdat hij anders wat verschiet= daar maak ik alles dus erger mee ipv zoals ik dacht dat het beter is?)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:46

Dat had ik dus ook met Silence, dit klinkt zo bekend voor mij.

Ik ben zo ruim 2 jaar met hem bezig geweest en werd toen aardig wanhopig.
Ik lag er vrijwel dagelijks naast en zag meerdere keren per uur alle hoeken van de bak.
Toen heb ik Silence nog eens laten nakijken door de DA, specifiek gericht op dat schrikken.
Ze hebben dus zijn oren onderzocht en hij bleek extreem gehorig en gevoelig aan zijn oren.
Als zijn schrikreacties waren dus niet van schrikken, maar uit pijn.
Hij hoorde heel erg veel en alles heel erg hard. Daarom leek hij dus steeds te schrikken van dingen die er niet leken te zijn.
Hetzelfde wat jij noemt met die struik buiten, daar kan iets onder of in zitten wat wij niet hoorde, maar Silence hoorde da dus extreem hard. En daar schrok hij dan dus weer van.

De dierenartsen (had nog een second opinion aangevraagd) raadde alle aan om een een mutsje te proberen, aangezien die het geluid voor ruim 80% dempen.
Dat ben ik dus meteen gaan proberen en ik had een compleet ander paardje.
Nauwelijks meer schrikken (nu alleen dus echt van dingen die hij zag) en zo veel meer ontspannen tijdens het rijden.

Misschien zou dit voor jouw paardje ook kunnen werken. Alleen als je dressuurwedstrijden wilt gaan rijden moet je voorzichtig zijn, want daar zijn de mutsjes niet stil gestaan. Gelukkig bij de Endurance wel, dus kunnen wij er gewoon onze wedstrijden mee rijden.

Zo´n mutsje bedoel ik:
Afbeelding

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:49

Aah daar had ik nog niet aan gedacht. Het zou bij Igor kunnen zijn, zal eens proberen met een mutsje.
Had gisteren wel voor het eerst met thiedeman gereden. En tijdens het rijden schrok hij van niks ( toch niet echt zo opzij springen ofz) en tijdens het uitstappen werd hij ineens kei nerveus en kei schrikkerig.