Ik zou even een korte uitleg geven.
Ik heb dus een haflinger merrie van 1,5 jaar oud.
Het probleem is alleen, ze vertikt het om te luisteren, Ze loopt bijvoorbeeld Bijna tot niet mee in de wei aan het halstertouw, Wil je dan een keer met haar wandelen in de wei gaat het 2 minuten goed en wilt ze alweer de baas zijn of gaan spelen dus poging tot stijgeren proberen. (Dat lukt haar gelukkig niet) Nou dan is er nog iets, wil ik haar de wei uithalen en ergens vast gaan maken om haar te borstelen nou dat meenemen gaat goed, en opzich het terug lopen ook totdat ze voor de opening van de wei staat en dan gaat ze trekken hangen en doen, Dus dan gaa ik haar ook mee proberen te trekken maar ze is gewoon sterker dan mij en soms trek ze mij mee, Dus dan gaan we het nog wat strengen aan pakken en krijgt ze een paar flinken tikken als dat af en toe niet lukt, lokke we haar met iets lekkers en dan krijg ze het vervolgens als ze daarna lief is geweest zeg maar, wat ene kant misschien geen goed idee is.
Ze is al een paar keer aan het longeer touw geweest om te kijken of dat lukt, dat lukt alleen als als er iemand met een zweep achter aan hobbelt, en dan moet je uitkijken want bokken doet ze dan ook heel af en toe.
En ze heeft 1x een goede dag gehad en zijn we met haar een klein stukje het bos in wezen wandelen(wat daar aan vast ligt ze kan ook geen kant op want het is echt klein en er staan hekken dus geen probleem) en dan kan je haar wel mee nemen en stukje over het erf lopen.
Voor de rest is ze erg happerig maar dat lijkt mij beetje ook de leeftijd te zijn.
Voor de rest is het echt een heel lief beest, ze doet eingelijk verder geen vlieg kwaad, zou nooit naar je trappen, teminste ze heeft het nog nooit geprobeerd. en dat blijft hopelijkk ook zo en er zit verder ook echt niks kwaads in dat beest.
Mijn vraag is dus wie heeft er tips o.i.d. want ze moet onderhand wel mee kunnen lopen, en die koppigheid of Speelsheid of wat het ook mag zijn uit haar krijgen?
Nu begint meneer steeds meer praatjes te krijgen! Er staat naast hem in de wei een hengstenveulen waar die altijd meespeelt (over het hek heen) en als ik hem dan uit wei ga halen, rent dat veulen altijd mee en dan loopt die ook niet altijd braaf mee. Vandaag was het al helemaal erg, gelukkig heb ik een heel lang halstertouw zodat ik die lang kan laten als die een kwaaltje heeft, dat is wel fijn! Haflingers hebben gewoon een heel eigenwijs karakter (niet alleen haflingers hoor), en daar moet je gewoon hartstikke consuquent voor zijn.. Dat is echt heel belangrijk. Goed laten zien wie de baas is. Toen de mijne vandaag zo aan het drammen was, gaf ik een rukje aan het halstertouw en zette hem stil totdat die zeker 5 seconde stil kon blijven staan, dan pas loop ik met hem verder. Als die zo aan het dramme is tijdens het lopen, dan zet ik hem dus mooi stil, dat wil ook vaak goed helpen.