Begint me geduld een beetje te verliezen, Wie kan me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudia

Begint me geduld een beetje te verliezen, Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 14:40

Zoals hier boven al staat. Begin ik eingelijk een beetje me geduld te verliezen.
Ik zou even een korte uitleg geven.

Ik heb dus een haflinger merrie van 1,5 jaar oud.
Het probleem is alleen, ze vertikt het om te luisteren, Ze loopt bijvoorbeeld Bijna tot niet mee in de wei aan het halstertouw, Wil je dan een keer met haar wandelen in de wei gaat het 2 minuten goed en wilt ze alweer de baas zijn of gaan spelen dus poging tot stijgeren proberen. (Dat lukt haar gelukkig niet) Nou dan is er nog iets, wil ik haar de wei uithalen en ergens vast gaan maken om haar te borstelen nou dat meenemen gaat goed, en opzich het terug lopen ook totdat ze voor de opening van de wei staat en dan gaat ze trekken hangen en doen, Dus dan gaa ik haar ook mee proberen te trekken maar ze is gewoon sterker dan mij en soms trek ze mij mee, Dus dan gaan we het nog wat strengen aan pakken en krijgt ze een paar flinken tikken als dat af en toe niet lukt, lokke we haar met iets lekkers en dan krijg ze het vervolgens als ze daarna lief is geweest zeg maar, wat ene kant misschien geen goed idee is.

Ze is al een paar keer aan het longeer touw geweest om te kijken of dat lukt, dat lukt alleen als als er iemand met een zweep achter aan hobbelt, en dan moet je uitkijken want bokken doet ze dan ook heel af en toe.
En ze heeft 1x een goede dag gehad en zijn we met haar een klein stukje het bos in wezen wandelen(wat daar aan vast ligt ze kan ook geen kant op want het is echt klein en er staan hekken dus geen probleem) en dan kan je haar wel mee nemen en stukje over het erf lopen.
Voor de rest is ze erg happerig maar dat lijkt mij beetje ook de leeftijd te zijn.

Voor de rest is het echt een heel lief beest, ze doet eingelijk verder geen vlieg kwaad, zou nooit naar je trappen, teminste ze heeft het nog nooit geprobeerd. en dat blijft hopelijkk ook zo en er zit verder ook echt niks kwaads in dat beest. Knipoog

Mijn vraag is dus wie heeft er tips o.i.d. want ze moet onderhand wel mee kunnen lopen, en die koppigheid of Speelsheid of wat het ook mag zijn uit haar krijgen?

Moelie

Re: Begint me geduld een beetje te verliezen, Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:23

Ik zelf heb ook een haflinger van die leeftijd, hij word in mei 2. Hij is in December gecastreert en heb hem sinds 18 Januari. Hartstikke braaf toen die bij mij kwam, terwijl die bij de vorige eigenaar dag en nacht op wei stond, waar der niks met hem werd gedaan. Dus dat vond ik hartstikke fijn Lachen Nu begint meneer steeds meer praatjes te krijgen! Er staat naast hem in de wei een hengstenveulen waar die altijd meespeelt (over het hek heen) en als ik hem dan uit wei ga halen, rent dat veulen altijd mee en dan loopt die ook niet altijd braaf mee. Vandaag was het al helemaal erg, gelukkig heb ik een heel lang halstertouw zodat ik die lang kan laten als die een kwaaltje heeft, dat is wel fijn! Haflingers hebben gewoon een heel eigenwijs karakter (niet alleen haflingers hoor), en daar moet je gewoon hartstikke consuquent voor zijn.. Dat is echt heel belangrijk. Goed laten zien wie de baas is. Toen de mijne vandaag zo aan het drammen was, gaf ik een rukje aan het halstertouw en zette hem stil totdat die zeker 5 seconde stil kon blijven staan, dan pas loop ik met hem verder. Als die zo aan het dramme is tijdens het lopen, dan zet ik hem dus mooi stil, dat wil ook vaak goed helpen.
Jij hebt het probleem als je der in de wei wil zetten, wat je dus kan doen is der fftjes stil laten zetten VOOR de wei. Totdat ze rustig stil kan staan, dan pas zet je der in wei. Dat elke keer herhalen, dan leert ze vanzelf dat ze pas in de wei mag als ze stilstaat en naar jou luistert.
Ik zou der nu trouwens nog niet teveel longeren, daar is ze nog te jong voor.. daar zou ik gewoon nog even wachten. Dat doe ik ook nog niet met de mijne. Ik zie ook staan dat je der een paar flinke tikken geeft als ze zo trekt, dat zou ik niet doen als ik jou was! Daar word het echt niet beter op, zoals ik het op mijn manier doe; als ze loopt te trekken, drammen, vervelen.. of wat dan ook. Gewoon ff stil laten staan, geloof me.. bij de mijne werkt het perfect dus het is het proberen waard. De mijne doet overigens niet zo vervelend, alleen vandaag ff maar meteen goed aangepakt want dat mag die van mij echt niet!
Succes ermee, ik hoor wel hoe het is gegaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:35

nooooooooit gaan trekken Knipoog
die 1,5 jarige word ouder en weegt straks 400 kilo en als ze dan gaat trekken heb jij een probleem.

zoek hulp van iemand met ervaring met jonge paarden.
ga steeds met zijn 2 en bezig een naast het paard en een er achter.
als paard dan stilstaat kan diegene die er achter loopt een geluid maken of even ervoor zorgen dat je dier wel doorloopt.
en commando's gaan gebruiken!
sta stil, omdraaien( bij in de wei zetten even laten draaien bij het draad langs)
wacht. ho en meer van dat soort dingen,dan werkt enorm goed. Haha!

longeren niet doen met een jong dier hoor, belasting is echt wel erg groot voor ze..beter wachten tot ze ruim de 3 zijn gepasseerd Knipoog
niet te veel mee gaan doen, jonge dieren kunnen zich helemaal niet lang concentreren en worden daar vervelend van.
2 x per week even uit de wei, meelopen,vaststaan even poetsen,overal aanraken, mond kijken oortje kijken en even en stukje lopen en dan weer terug.
de rest leren ze wel als ze oud genoeg zijn dat je er op mag Haha!

niet gaan slaan als je paard niet naar je luisterd, dat is gemeen,daar worden ze bang van en het werkt ook niet.
als een paard gaat trekken kun je beter wat kleine rukjes aan het touw doen om het hoofd weer bij je te krijgen,
maar zoals ik al zei:
zoek iemand op met verstand van jonge paarden die je helpen kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:04

Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten en gehoorzaamheid van je paard te krijgen. Grondwerk is ook de perfecte basis voor het inrijden later. Koop touwhalster, leadrope en carrot stick en ga aan de slag.

Mocht je een boek willen over grondwerk, kan ik je Grondwerk van Inge Teblick aanbevelen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:09

grondwerk, is bij mijn koppige haflinger in ieder geval echt DE ommekeer geweest.

hij is nu bijna 3 en echt helemaal geweldig Ja

dat boek van Inge teblick heb ik inderdaad ook ! echt super Ja

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:10

Moelie schreef:
Ik zelf heb ook een haflinger van die leeftijd, hij word in mei 2. Hij is in December gecastreert en heb hem sinds 18 Januari. Hartstikke braaf toen die bij mij kwam, terwijl die bij de vorige eigenaar dag en nacht op wei stond, waar der niks met hem werd gedaan. Dus dat vond ik hartstikke fijn Lachen Nu begint meneer steeds meer praatjes te krijgen! Er staat naast hem in de wei een hengstenveulen waar die altijd meespeelt (over het hek heen) en als ik hem dan uit wei ga halen, rent dat veulen altijd mee en dan loopt die ook niet altijd braaf mee. Vandaag was het al helemaal erg, gelukkig heb ik een heel lang halstertouw zodat ik die lang kan laten als die een kwaaltje heeft, dat is wel fijn! Haflingers hebben gewoon een heel eigenwijs karakter (niet alleen haflingers hoor), en daar moet je gewoon hartstikke consuquent voor zijn.. Dat is echt heel belangrijk. Goed laten zien wie de baas is. Toen de mijne vandaag zo aan het drammen was, gaf ik een rukje aan het halstertouw en zette hem stil totdat die zeker 5 seconde stil kon blijven staan, dan pas loop ik met hem verder. Als die zo aan het dramme is tijdens het lopen, dan zet ik hem dus mooi stil, dat wil ook vaak goed helpen.
Jij hebt het probleem als je der in de wei wil zetten, wat je dus kan doen is der fftjes stil laten zetten VOOR de wei. Totdat ze rustig stil kan staan, dan pas zet je der in wei. Dat elke keer herhalen, dan leert ze vanzelf dat ze pas in de wei mag als ze stilstaat en naar jou luistert.
Ik zou der nu trouwens nog niet teveel longeren, daar is ze nog te jong voor.. daar zou ik gewoon nog even wachten. Dat doe ik ook nog niet met de mijne. Ik zie ook staan dat je der een paar flinke tikken geeft als ze zo trekt, dat zou ik niet doen als ik jou was! Daar word het echt niet beter op, zoals ik het op mijn manier doe; als ze loopt te trekken, drammen, vervelen.. of wat dan ook. Gewoon ff stil laten staan, geloof me.. bij de mijne werkt het perfect dus het is het proberen waard. De mijne doet overigens niet zo vervelend, alleen vandaag ff maar meteen goed aangepakt want dat mag die van mij echt niet!
Succes ermee, ik hoor wel hoe het is gegaan.

Het probleem is juist dat ze voor de wei stil gaat staan en er juist niet in wilt Clown Knipoog .
Die Tikken geven ja dat snap ik wel maar als ik haar eenmaal 1 tik geef dan loopt ze wel, ik snap eingelijk wel dat tikken niet altijd de juiste oplossing is. En dat probeer ik ook zeker achterwege te laten. Knipoog (ik voel me achteraf ook altijd zo schuldig als ik der tik).
Longeren nee dat doe ik al tijdje niet meer ze heeft misschien totaal 6x aan het touw gezeten en dan nog geen 3 minuten, Maar daar ga ik ook nog niet mee verder Knipoog .

maar bedankt voor je reactie Knipoog Haha!

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:18

ellepel schreef:
nooooooooit gaan trekken Knipoog
die 1,5 jarige word ouder en weegt straks 400 kilo en als ze dan gaat trekken heb jij een probleem.

zoek hulp van iemand met ervaring met jonge paarden.
ga steeds met zijn 2 en bezig een naast het paard en een er achter.
als paard dan stilstaat kan diegene die er achter loopt een geluid maken of even ervoor zorgen dat je dier wel doorloopt.
en commando's gaan gebruiken!
sta stil, omdraaien( bij in de wei zetten even laten draaien bij het draad langs)
wacht. ho en meer van dat soort dingen,dan werkt enorm goed. Haha!

longeren niet doen met een jong dier hoor, belasting is echt wel erg groot voor ze..beter wachten tot ze ruim de 3 zijn gepasseerd Knipoog
niet te veel mee gaan doen, jonge dieren kunnen zich helemaal niet lang concentreren en worden daar vervelend van.
2 x per week even uit de wei, meelopen,vaststaan even poetsen,overal aanraken, mond kijken oortje kijken en even en stukje lopen en dan weer terug.
de rest leren ze wel als ze oud genoeg zijn dat je er op mag Haha!

niet gaan slaan als je paard niet naar je luisterd, dat is gemeen,daar worden ze bang van en het werkt ook niet.
als een paard gaat trekken kun je beter wat kleine rukjes aan het touw doen om het hoofd weer bij je te krijgen,
maar zoals ik al zei:
zoek iemand op met verstand van jonge paarden die je helpen kan

Je hebt idd wel gelijk, maar ik vind niet zo snel mensen die verstand hebben van jonge paarden Knipoog
En je hebt ook opzich gelijk dat tikken geen oplossing is, ik bedoel het niet gemeen maar een andere oplossing vind ik op zo'n moment niet, Gaat ze Stijgeren of poging tot, dan ruk ik haar een keer omlaag, maar het probleem is nog steeds als je rondjes met haar wil gaan lopen, dan gaat ze helemaal tegen je aan gaat kleven/lopen zeg maar, dan blijft ze ook echt achter me aan en dan wilt ze omhoog zeg maar of gaan happen of het touw nou lang of kort is, en dan corrigeer ik haar, en dan vertikt ze het om mee te lopen snappie. (Maar ik heb zelf nog nooit verder paarden gehad of teminste geen veulen opgevoed zeg maar, duss daarom vraag ik ook beetje om advies Knipoog )

Maar ik ga er echt aan werken, En ik moet gewoon de tijd en geduld voor gebruiken, want anders komt het niet goed Bloos Knipoog Haha!

Bedankt voor reactie Haha!

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:23

Cassidy schreef:
Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten en gehoorzaamheid van je paard te krijgen. Grondwerk is ook de perfecte basis voor het inrijden later. Koop touwhalster, leadrope en carrot stick en ga aan de slag.

Mocht je een boek willen over grondwerk, kan ik je Grondwerk van Inge Teblick aanbevelen.

Ik zou even kijken wat dat is, Bloos en dan zou ik het boek gaan aanschaffen als het nut heeft Knipoog

Bedankt voor je reactie Knipoog Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:40

Het perfecte resultaat wat grondwerk kan doen, zie je in het filmpje in mijn onderschrift.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:55

fijn filmpje cassidy !!
zo perfect is die van mij (nog) niet, maar hij is gewoon zo handelbaar als maar kan Ja
touwhalster alleen was al een verbetering, leadrope ipv halstertouw ook een verademing en het stokje heeft ie inmiddels diep respect voor Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:17

xClaudia schreef:
En ik moet gewoon de tijd en geduld voor gebruiken, want anders komt het niet goed Bloos Knipoog Haha!

Tijd en geduld is niet voldoende, je moet kennis van zaken hebben!! Een jong paard moet leren wat mensen bedoelen met hun getrek en gepor, ze worden nou eenmaal niet halstermak geboren.
Jij moet je jonge dier duidelijk maken wat jij wilt dat ze doet, dat betekent dat jij dus consequent moet zijn met je aanwijzingen, dat je duidelijk moet zijn met je aanwijzingen en moet gaan nadenken wat jij fout aangeeft als ze niet doet wat je wilt. Daarbij is het een Haf en dat betekent dat je extra consequent en duidelijk moet zijn Knipoog
Grondwerk is inderdaad heel nuttig, maar dan moet je het wel goed doen, dus les zou verstandig zijn. Het boek van Inge Teblick is zeker een goed boek om mee te werken, maar dan nog zou ik er begeleiding bij zoeken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:25

Je merrie heeft als ik het zo lees gewoon geen respect voor je.. Je moet natuurlijk met een jong paard niet teveel doen, alleen zijn de meningen wat verschillend over wat je wel kunt doen.
Mijn hengstveulen van 7 maanden loopt netjes met me mee, natuurlijk probeert hij ook weleens te happen of te bokken of steigeren maar een duidelijk NEE is voor hem voldoende om het ta laten. Verder is het makkelijk om alvast commando's aan te leren, mijn veulen werd al bij loslaten met de merrie commando's genoemd, commando stap,draf,galop en halt kent hij. Vooral halt en stap zijn heel handig.
Afgelopen weekend heb ik mijn merrie met veulen op de wei gezet, is toch zo'n 20 minuten heen en 20 minuten terug op een weg waar ze 80 mogen rijden, hij geeft geen kik meer alleen bij motors draaft hij even aan. Het is geen drukke weg, maar 6 tot 10 auto's komen we toch wel tegen onderweg.
Gewoon heel consuqent zijn ook met dat bijten, bijten mag niet of je nu 4 maanden bent of 10 jaar!
Succes en zoek hulp erbij die meer ervaring hebben, een paard goed aan de hulpen houden is al moeilijk genoeg zonder ervaring laat staan een veulen opvoeden.

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:57

Waratje schreef:
xClaudia schreef:
En ik moet gewoon de tijd en geduld voor gebruiken, want anders komt het niet goed Bloos Knipoog Haha!

Tijd en geduld is niet voldoende, je moet kennis van zaken hebben!! Een jong paard moet leren wat mensen bedoelen met hun getrek en gepor, ze worden nou eenmaal niet halstermak geboren.
Jij moet je jonge dier duidelijk maken wat jij wilt dat ze doet, dat betekent dat jij dus consequent moet zijn met je aanwijzingen, dat je duidelijk moet zijn met je aanwijzingen en moet gaan nadenken wat jij fout aangeeft als ze niet doet wat je wilt. Daarbij is het een Haf en dat betekent dat je extra consequent en duidelijk moet zijn Knipoog
Grondwerk is inderdaad heel nuttig, maar dan moet je het wel goed doen, dus les zou verstandig zijn. Het boek van Inge Teblick is zeker een goed boek om mee te werken, maar dan nog zou ik er begeleiding bij zoeken.

Dat klopt, maar ik geef ook idd aan dat ik geen evaring hebt met Jonge paarden en ik probeer ook zo consequent mogelijk te blijven, ik ga ook zeker dat boek aanschaffen Knipoog en nu maar hopen dat het goed komt, (Ben vandaag nog langs haar geweest, ik heb haar zonder problemen vandaag de wei in en uit gekregen dus dat is een plus punt, en dat trekken en porre zal ik ook achterwegen houden natuurlijk, Knipoog en nu nog maar hopen dat de eigenaar van dat stuk grond hem zonder porre etc, de wei smorgens in krijg Pling Knipoog

Bedankt voor reactiee

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:04

twinducklin schreef:
Je merrie heeft als ik het zo lees gewoon geen respect voor je.. Je moet natuurlijk met een jong paard niet teveel doen, alleen zijn de meningen wat verschillend over wat je wel kunt doen.
Mijn hengstveulen van 7 maanden loopt netjes met me mee, natuurlijk probeert hij ook weleens te happen of te bokken of steigeren maar een duidelijk NEE is voor hem voldoende om het ta laten. Verder is het makkelijk om alvast commando's aan te leren, mijn veulen werd al bij loslaten met de merrie commando's genoemd, commando stap,draf,galop en halt kent hij. Vooral halt en stap zijn heel handig.
Afgelopen weekend heb ik mijn merrie met veulen op de wei gezet, is toch zo'n 20 minuten heen en 20 minuten terug op een weg waar ze 80 mogen rijden, hij geeft geen kik meer alleen bij motors draaft hij even aan. Het is geen drukke weg, maar 6 tot 10 auto's komen we toch wel tegen onderweg.
Gewoon heel consuqent zijn ook met dat bijten, bijten mag niet of je nu 4 maanden bent of 10 jaar!
Succes en zoek hulp erbij die meer ervaring hebben, een paard goed aan de hulpen houden is al moeilijk genoeg zonder ervaring laat staan een veulen opvoeden.

Ja de mijne geeft ook geen kik om het verkeer, ze is me gewoon aan het uitproberen heb ik het gevoel, maar als ik sommige meningen van andere hoor, geeft het me wel weer hoop, Haha! duss, gaat goed komen.

Bedankt voor je reactie

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:10

Oja, Waar kan ik dat grondboek van Inge Teblick kopen? Via internet of diverse paardenwinkels?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:17

Zo daar ben je lekker mee zo een 1,5 jarige die nu leert dat ze door kracht en imponeren haar zin krijgt...... das niet handig Lachen Lachen

Wat je het beste kan doen is inderdaad dat boek kopen EN er iemand bijhalen die je daarmee helpt, die jou dus leert hoe je nou eigenlijk met een jong dier om moet gaan........

wens jou en zeker ook je paard heel veel succes

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:19

ja grondwerk kan, en even kijken of er echt geen reden is waarom die de wei niet in wil. en anders is het een kwestie van de baas zijn, paardje moet duidelijk weten wie de baas is evt met zweep erbij een paar keer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:30

xClaudia schreef:
Oja, Waar kan ik dat grondboek van Inge Teblick kopen? Via internet of diverse paardenwinkels?

Ik heb hem via www.paardentips.com gekocht. In de doorsnee paardenwinkel ben ik hem nog niet tegengekomen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:46

daar heb ik het boek ook besteld, had het binnen twee dagen in huis !

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:20

kekaro schreef:
daar heb ik het boek ook besteld, had het binnen twee dagen in huis !

Okee Knipoog

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:22

KiWiKo schreef:
Zo daar ben je lekker mee zo een 1,5 jarige die nu leert dat ze door kracht en imponeren haar zin krijgt...... das niet handig Lachen Lachen

Wat je het beste kan doen is inderdaad dat boek kopen EN er iemand bijhalen die je daarmee helpt, die jou dus leert hoe je nou eigenlijk met een jong dier om moet gaan........

wens jou en zeker ook je paard heel veel succes

idd niet zo lekker nee Knipoog ik denk dat ze ook beetje baas wilt zijn en dat het gewoon kwestie van wie de baas is Knipoog . Ik ga het boek morgen bestellen dus we zien wel, (ben er weer geweest en haar lekker de stal in gezet ging zonder problemen weer duss Knipoog )

xClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:14

Op dit topic mag een slotje, Knipoog (o.i.d)