Inrijden, hoe het beste aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Inrijden, hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:45

Hallo, ik weet niet of mn topic hier goedstaat.. Maargoed, ik heb even een aantal vraagjes. Ik heb een haflingers die in Mei 2 jaar word, dus het inrijden duurd nog wel ff, maar alvast wat vragen kan geen kwaad!
Dit word namelijk mijn eerste keer dat ik een paard ga inrijden! En aangezien ik niet zo goed weet hoe ik dat moet aanpakken, wou ik graag wat advies van jullie. Eerst laten wennen aan zadel en hoofdstel, en longeren, dan rustig aan erop gaan hangen enz weet ik wel.
Nou word er waarschijnlijk door vele van jullie geadviseert dat ik er hulp bij moet nemen, en dat doe ik misschien ook, maar toch wil ik zelf zoveel mogelijk doen. En ik laat het aan niemand helemaal over omdat dit dan pas mijn eerste keer word, want eens moet de eerste keer zijn Knipoog
Heb wel welles op paarden gereden die werden ingereden, bijv een keer op een hengst (ik ging er voor de 3e keer op). Maar dat is toch anders, want nu moet ik hem alles zelf aanleren.
Hoe leer je hem bijv aan door afgebogen te laten lopen, en noem maar op.
Bedankt alvast en als jullie er ervaring meehebben, zouden jullie er dan bij willen zetten hoe jullie het hebben aangepakt?
Groetjes Milou

Amaris

Re: Inrijden, hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:48

Ik zou het de eerste keer niet helemaal zelf doen, maar samen met iemand die er verstand van heeft. Je leert dan alles goed aan, er kan minder fout gaan en je hebt altijd hulp achter de hand.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:53

Ja dat weet ik, dat heb ik ook vertelt in mijn verhaal Knipoog Sowieso dat ik al had verwacht dat er mensen zouden reageren met; zou der hulp bijhalen. En dat ga ik waarschijnlijk ook doen, maar ik wil zelf het meeste doen. Dus mijn vraag is of jullie ADVIES voor me hebben voor het inrijden, hoe ik dat het beste kan aanpakken Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:22

Je begint straks eerst met longeren en als alle gangen er in zitten en hij alles op jou stem en lichaamstaal doet dan kan je beginnen met zadel en hoofdstel niet allebij tegelijk eerst hoofdstel als hij daar aan gewent is dan het zadel wees heel voorzichtig met de singel stukje voor stukje lopen en dan weer een gaatje erbij. Het inrijden zelf kan je echt beter met hulp doen van een trainer dan alleen als je maar iets fout doet een paard vergeet niets. en nagefelijk lopen daar begin je pas mee als hij al even onder het zadel loopt en je been een beetje begrijpt en de stap en draf ook begrijpt. Maar dat moet allemaal heel rustig en als je dat nooit hebt gedaan dan kan je dat echt niet alleen. Daar moet je echt heel veel ervaring voor hebben omdat goed te doen. inrijden echt niet zelf doen! Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:42

Oke, bedankt voor het advies. Ik wil het zelf wel doen, maar dan wel met hulp erbij. Ik heb wel ervaring met paardrijden hoor Knipoog maar niet met inrijden nee.
Ik had trouwens ook begrepen dat de galop soms moeilijk aan te leren is, sowieso moeten ze leren in de goede galop aan te springen enz. Maar hulp erbij was ik sowieso van plan Lachen

Elizaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:15

gewoon heel konsekwent zijn

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:22

Haha ja dat snap ik Lachen Dat sowieso

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:44

Galop leer je ze eerst goed aan de longe op je stem een beetje aandrijving van je zweep en ze vallen er van zelf in, en als hij het aan de long begrijpt dan gaat het ook lukken als je erop zit. een betej stelling vragen aan de longe dan springen ze meestal goed aan en anders terug nemen en weer opnieuw proberen. Knipoog

Moelie schreef:
Oke, bedankt voor het advies. Ik wil het zelf wel doen, maar dan wel met hulp erbij. Ik heb wel ervaring met paardrijden hoor Knipoog maar niet met inrijden nee.
Ik had trouwens ook begrepen dat de galop soms moeilijk aan te leren is, sowieso moeten ze leren in de goede galop aan te springen enz. Maar hulp erbij was ik sowieso van plan Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:50

Moelie schreef:
Hallo, ik weet niet of mn topic hier goedstaat.. Maargoed, ik heb even een aantal vraagjes. Ik heb een haflingers die in Mei 2 jaar word, dus het inrijden duurd nog wel ff, maar alvast wat vragen kan geen kwaad!
Dit word namelijk mijn eerste keer dat ik een paard ga inrijden! En aangezien ik niet zo goed weet hoe ik dat moet aanpakken, wou ik graag wat advies van jullie. Eerst laten wennen aan zadel en hoofdstel, en longeren, dan rustig aan erop gaan hangen enz weet ik wel.
Nou word er waarschijnlijk door vele van jullie geadviseert dat ik er hulp bij moet nemen, en dat doe ik misschien ook, maar toch wil ik zelf zoveel mogelijk doen. En ik laat het aan niemand helemaal over omdat dit dan pas mijn eerste keer word, want eens moet de eerste keer zijn KnipoogOokal wordt het de honderste die je zelf zadelmak wilt maken, dan nog moet je het niet alleen doen.
Heb wel welles op paarden gereden die werden ingereden, bijv een keer op een hengst (ik ging er voor de 3e keer op). Maar dat is toch anders, want nu moet ik hem alles zelf aanleren.
Hoe leer je hem bijv aan door afgebogen te laten lopen, en noem maar op. Precies hetzelfde als een paard wat al gereden is. Hoe laat je die afgebogen lopen? Nu doe je gewoon hetzelfde, alleen zul het vaker moeten herhalen en meer geduld moeten hebben voordat het kwartje valt.
Bedankt alvast en als jullie er ervaring meehebben, zouden jullie er dan bij willen zetten hoe jullie het hebben aangepakt?
Groetjes Milou

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:12

ik blijf van mening, dat als je hier geen ervaring mee hebt, en je geen idee hebt hoe je bepaalde dingen moet aanleren, je niet moet gaan aanprutsen omdat je het graag zelf wil doen. kijk en leer, van iemand met ervaring die weet waar hij of zij mee bezig is.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:59

Ik weet wel HOE je een paard moet inrijden, heb het vaak zat gezien en heb toen ook erg goed opgelet. Maar het gaat nu over het DOEN. Ik wil het sowieso niet helemaal aan iemand anders overlaten, sowieso samen. Ik snap ook wel dat je er hulp bij moet hebben, alleen kan idd niet. Maar bedankt voor jullie adviezen!

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:01

paarden inrijden leer je niet vanuit een boekje! ga alsjeblieft hulp zoeken met inrijden! en dat afgebogen leren lopen, komt pas in een veeeeeeeel later stadium volgens mij. ik heb het ook vaak gezien, maar zou het nooit zelf kunnen doen.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:03

Je moet gewoon rustig aan beginnen, de beginselen erin zien te krijgen en niet beginnen met moeilijke dingen.
Het inrijden zou ik inderdaad niet zelf doen maar je kan hem natuurlijk wel longeren, laten wennen aan zadel, hoofdstel en andere dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:28

Een goede basis is een levensverzekering voor het paard. Ik zou daarom het inrijden uit handen geven aan een persoon of stal die je vertrouwd en die er een degelijke basis voor je in kan zetten, waar je paard altijd weer op terug kan vallen. Fouten met doorrijden zal je zelf nog genoeg maken, maar als de basis er goed inzit, zijn die er snel genoeg weer uit....

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:04

merrieveulen schreef:
ik blijf van mening, dat als je hier geen ervaring mee hebt, en je geen idee hebt hoe je bepaalde dingen moet aanleren, je niet moet gaan aanprutsen omdat je het graag zelf wil doen. kijk en leer, van iemand met ervaring die weet waar hij of zij mee bezig is.

Ik heb zelf geen ervaring met het inrijden, maar weet er wel wat vanaf. Dat ik deze topic hierover open, wil nog niet meteen zeggen dat ik er geen ervaring meeheb, want heb vaak genoeg gekeken naar mensen die een paard aan het inrijden waren. Ik wil met deze topic bereiken om er meer informatie over te krijgen, en dat kan nooit geen kwaad. Nogmaals: ik ga er ook hulp bijhalen met inrijden, maar wil zelf ook het een en het ander doen, daar leer je tenslotte van.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:05

IK ga ook mijn eigen paardje inrijden, ook al heb ik het nog nooit gedaan, ik krijg wel hulp.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:06

MiSs_vOsj schreef:
Je moet gewoon rustig aan beginnen, de beginselen erin zien te krijgen en niet beginnen met moeilijke dingen.
Het inrijden zou ik inderdaad niet zelf doen maar je kan hem natuurlijk wel longeren, laten wennen aan zadel, hoofdstel en andere dingen.

Idd, dat ben ik ook van plan. Als het inrijden eenmaal zover is laat ik er zeker iemand bijhelpen, die er (meer) ervaring meeheeft zodat die er de beginselen in brengt. Het spreekt vanzelf dat ik er ook zelf op ga met inrijden, maar dat ik het in het begin overlaat aan iemand anders.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:13

merrieveulen schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ga niet lopen prutsen omdat je het zelf graag wilt doen want er kunnen dan vervelende dingen gebeuren als een paard bijv. in paniek raakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:22

Als je goede hulp krijgt, krijg je vanzelf antwoorden op je vragen mbt hoe de galop aan te leren etc.
Je zal toch met die hulp mee moeten gaan en je daaraan aan passen

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:28

Ik ben zelf ook begonnen met mijn oudste paardje inrijden, altands het beginnen is alweer even geleden maar ben er wel nog steeds mee bezig. Gelukkig is men paardje erg leergierig en pakt ze daardoor heel snel dingen op, maar dat geld niet voor alle paarden. Mijn paard is een fries, nu zul je denken lekker makkelijk die zijn altijd zo koel in hun hoofd, nou deze niet. Dit is een echte merrie met pit en zoekt voor alles een andere uitweg. Ik kan je alleen maar zeggen wees heeeeel kosekwent met het inrijden. Sta niet de ene keer dingen toe die je vervolgens weer afkeurd. Verder moet je niet teveel straffen, ze snappen op het begin nog niks van wat jij eigenlijk wil. Herhaal dingen heel vaak en beloon ze dan als ze t goed doen. Dan pakken ze dingen veel sneller op. Zorg daarnaast voor een goede begeleiding, dit kan overigens nooit geen kwaad Knipoog Veel succes!

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:30

probeer eerst de zadel erop te leggen en dan te longeren als dat goed gaat dan moet je proberen de bit erin te doen de paard probeert de bit eruit te duwen omdat het vies smaakt daarom moet je als je de bit erin heb gedaan steeds wat lkkrs geven.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:24

Ik snap dat je zelf wilt doen, maar zou het zonder dat er iemand elke keer bij is niet aan beginnen. Ik wilde mijn paardje ook zelf inrijden, zadelmak en longeren ging uitstekend erop zitten ook. Maar er echt op rijden niet, dus nu wordt hij door een pro ingereden en ga ik zo vaak mogelijk kijken om ervan te leren.
Er komt zoveel bij kijken en zonder kennis en ervaring kan je het heel erg makkelijk verpesten en om het dan te laten corrigeren wordt alleen maar vervelend voor de degene die het moet doen en je paardje. Als ik zo koppig was geweest om zelf door te gaan was ik nu vast zwaargewond of dood geweest.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:30

iemand bijhalen die je kan helpen en er verstand mee heeft. verder gewoon gaan rijden. ik heb mn fries ook zelf ingereden en de 1ste keer toen ik erop wou flipte hij totaal. toen werd hij door een vor hem bekende vastgehouden.
2 dagen later was ik alleen op stal had hem gelongeerd ben opgestapt en met hem weggereden. eerst gewoon stap en wat sturen en ho. week later hem beetje lopen gek maken en commando draf erbij en hij sprong in draf en dan uitgebreid belonen enz. enz. zo kan je het steeds uitbreiden

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:46

Ik heb het als volgt gedaan,
Het paard eerst laten wennen aan het bit, wanneer je dit onder controle hebt kun je het paard namelijk ook longeren met het bit in., ook heb ik het paard daarna aan de lange lijnen laten lopen. Zo kan het paard wennen aan het 'sturen' met het bit.
Je gaat door met longeren tot het paard vertrouwd is in de gangen. Ikzelf heb er stemhulpen bij gebruikt, dit is namelijk ook makkelijk omdat mijn paard een tuigpaard was. Zo was ze dus meteen vertrouwd in de stemhulpen.
Dan kun je beginnen met het zadel, hier laat je het paard door het zadel voorzichtig (en met hulp) gewoon op zn rug te leggen. Je hoeft niet meteen aan te singelen.
Wanneer je wel aansingelt doe dit dan heel rustig. Ik heb het zelf in een ruimte gedaan waar hij vast staat, dus niet in een paddock ofzo omdat je hem dan minder gemakkelijk onder controle hebt wanneer hij in paniek raakt. Het aansingelen doe je heel voorzichtig, singel ook nooit meteen aan, maar laat hem gewoon rustig wennen. Zo laat je hem ook wennen aan het bestijgen. gewoon eerst erover heen hangen en steeds verder gaan.

Verder gebruik je gewoon dezelfde hulpen, als wanneer je gewoon paard rijdt. Wees consequent en corrigeer foutjes altijd. Geef het paard ook gewoon altijd rustig de tijd. Ik begon gewoon eerst met de stap, pas toen ze dit goed kende ben ik begonnen aan het draven. en daarna pas aan de galop.
Succes ermee!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:57

idd zelf doen, eens moet de eerste keer zijn Lachen en niemand kent t paard zo goed als jij zelf! dus dat is ook al een plus punt dat je weet hoe hij in elkaar zit. en als je m zelf inrijd zet je m naar je hand op je eigen manier, iedereen rijdt anders natuurlijk.. wel handig om iemand er bij te hebben die helpt met bv erlangslopen als je dr op zit, en die veel verstand heeft en waar je dingen aan kunt vragen