Was dus al een eindje met hem bezig en dat ging elke keer beter, kon al met de zweep boven zijn hoofd knallen, tussen zijn benen, opzij laten gaan. Dit alles nadat hij even had gelopen en ik daarna bij hem was. Nooit vast aan het touw (ik wil het nu ook niet zoeken) maar wel het touw altijd mee zodat hij dat niet eng zou vinden. Ook het loslaten in de piste ging altijd goed. Maar op een keer was iemand anders ermee bezig geweest, en sindsdien kan ik dat niet meer met hem. Hij trekt zich steeds los en stormt van me weg, af en toe met een bok die al een keer zo'n beetje vlak voor mijn neus was. Ik kom gewoon niet meer bij hem en slaag er niet in zijn vertrouwen terug te winnen... Hij heeft onlangs iemand meegetrokken die hem wou longeren, en die persoon haar vinger is flink gebroken, zelfs geopereerd. Ondanks waarschuwingen vooraf. Nu bedoel ik niet dat iemand anders schuld hierin heeft, het is allemaal goed bedoeld, maar ik geraak gewoon niet vooruit (en anderen ook niet, blijkbaar). Ik heb hem daarvoor ook nooit kunnen longeren en raakte nooit verder dan ‘in de buurt’ en wat oefeningetjes.
Probleem dus. Heb hem ondertussen ook nog gelongeerd, door een lang longeertouw te nemen en aangezien de bak redelijk klein is kon ik meerennen (op een kleine binnencirkel zeg maar) zonder meegesleurd te worden (behalve die ene keer toen hij zich omdraaide en rondrende met het touw over zijn nek, zodat ik totaal geen controle meer had
)... Op zich ging het zo wel maar heb brandwonden en zere gewrichten van hem te proberen tegen te houden wanneer hij weer eens uit de kleinere cirkel breekt...Bovendien is hij buiten ook niet te vertrouwen. Ben al een paar keer buiten geweest voor een klein toertje. Hij reageert heel goed op me, maar blijft ontzettend nerveus en gewoon te weten dat hij me zomaar zou kunnen meesleuren maakt dat ik absoluut niet meer met hem naar buiten durf.
Ik weet me echt geen raad meer...
En in de omgang gaat het zo goed. Hij reageert zo perfect op stem. “Ho” zit er heeeel goed in, en zelfs zonder dat stopt hij, desnoods met een halve sliding stop (basistempo in stap ligt nogal hoog bij hem
) wanneer ik stilsta. Hij is zo braaf en onderdanig. Maar zo nerveus.Het wordt hem gewoon teveel op een bepaald moment. Ik kan dingen doen, de ene keer wat meer dan de andere, maar op een bepaald punt spurt hij weg en het is niet echt te voorspellen wanneer. Soms staat hij heel kalm om dan plots weg te rennen.
Ben ten einde raad en weet niet meer hoe ik dit kan oplossen…