Hoofdstel: groot paard-klein vrouwtje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Hoofdstel: groot paard-klein vrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:00

Ja je raad t al. Ik heb problemen met het hoofdstel in doen.

Ik heb een 3,5 jarige merrie van 1,75 m, en ze heeft een tijdje terug ondekt dat als zij haar hoofd omhoog doet ik bij haar het hoofdstel niet om haar lange oren krijg Boos! ..

M'n instructrice vertelde mij dat ik haar neusgaten dicht moest knijpen en dat ze daardoor wel naar beneden kwam. Bij haar werkte dat ook wel, maar bij mij werkt dat dus niet. Echt een gedoe..

Nu doe ik het met een krukje ernaast en dan lukt het wel, zo van verzet heeft geen zin ik stap toch wel op je straks. Maar leren doet ze daar natuurlijk niet van ( of op hele lange termijn maar dat is niet de bedoeling ).

Ze heeft geen last van d'r tanden en kiezen, de paardentandarts kijkt hier regelmatig naar.

Wie o wie heeft er tips en struukjes voor mij ?

vencedor

Re: Hoofdstel: groot paard-klein vrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:01

krukje is toch echt de makkelijkste weg Knipoog kan ze haar kop zo hoog doen als ze wil maar jij kan hem toch om doen. Snel zal ze doorhebben dat het geen nut heeft en kan jij je krukje weglaten. Ik spreek uit ervaring Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:02

Ik zou het proberen door op je hand een snoepje + het bit te leggen. Als ze het snoepje wilt pakken krijgt ze dat pas als het bit eerst in is.
Of je maakt het bit even extra lekker met wat appelmoes of stroop (appelmoes plakt minder). Zo maak je de bit-ervaring leuk. Op den duur bouw je dat natuurlijk weer af.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:03

met een snoepje werkte bij mij niet op een of andere manier eindigde ik toch weer met het bit in mijn hand en het snoepje in zijn mond Haha!. Appelmoes vinden ook lang niet alle paarden lekker

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:04

Ja? Nou en? Deze misschien wel. Ze kan het toch proberen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:08

true, proberen kan je altijd inderdaad. Misschien is deze iets minder gehaaid Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:15

Jo vond halsters aandoen eng toen ik haar net had. Dus dat heb ik opgelost door een snoepje voor haar neus te houden en dat kon ze alleen pakken als ze haar neus door het halster deed.

Of het echt voor de bittentruk gaat werken is natuurlijk de vraag maarja... je moet toch iets he?

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:39

Bedankt voor de tips hoor Knipoog , maar t bit is het probleem niet. Die krijg ik er wel in.

Ik krijg het hoofdstel niet om d'r oren, op dat moment doet ze d'r hoofd omhoog.

Ze heeft nergens last van, dat heb ik al gecheckt. Ze wil niet...

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:41

je arm boven op het hoofd leggen en daar het kopstuk vasthouden met je andere hand het bit er in doen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:52

nou kijk, dan moet je dus iets verzinnen waardoor ze haar hoofd wel naar beneden wilt doen. dus misschien werkt de snoepjestruk zomaar.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:55

Teugels (even) achter de oren leggen en zo het hoofd naar beneden vragen. Dan snel het hoofdstel achter de oren leggen. En voor het omdoen de bakstukken langer maken zodat je meer speelruimte hebt, en na het omdoen weer op maat maken. Helpt ook tegen dubbel klappende oren Haha!.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:58

Maanling schreef:
nou kijk, dan moet je dus iets verzinnen waardoor ze haar hoofd wel naar beneden wilt doen. dus misschien werkt de snoepjestruk zomaar.

Ik ben niet zo van de snoepjestruuk, ze trapt daar niet in en dan word het alleen maar een beloning voor slecht gedrag.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:59

Mijn grote 2 1/2 jarige deed dat ook. Ik heb daarna het bit met 2 clipjes gamaakt zodat het hoofdstel zonder bit over het hoofd gaat. Dat voelde aan als halster en gaf geen probleem, daarna bit erin en klaar (ik ben ook heel klein 2 1/2 jarige is groot).
Vervolgens hoofdstel met aan een kant het bit eraan, dat moest even wennen (bit altijd goed vasthouden)
Na een tijdje was ze het gewend en kon het hoofstel met bit erin zonder probleem aan en uit.
Als het hoofdstel netjes afgenomen kan worden krijgt ze na afloop een stukje appel.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:00

Knollol schreef:
Teugels (even) achter de oren leggen en zo het hoofd naar beneden vragen. Dan snel het hoofdstel achter de oren leggen. En voor het omdoen de bakstukken langer maken zodat je meer speelruimte hebt, en na het omdoen weer op maat maken. Helpt ook tegen dubbel klappende oren Haha!.

Pling Deze ga ik wel even proberen, klinkt wel praktisch..

Meer tips entruukjes zijn nog steeds welkom Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Honeys op 06-02-08 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:03

Honeys schreef:
Maanling schreef:

Ik ben niet zo van de snoepjestruuk, ze trapt daar niet in en dan word het alleen maar een beloning voor slecht gedrag.

Ik ook niet. Jo krijgt alleen iets uit de hand als ze netjes een paar pasjes achteruit gaat. Beleefdheid is erg belangrijk bij paarden, en drammen en zeuren daar kan ik echt niet tegen. Maar soms kan het ze net over een 'drempel' helpen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:05

Ik ken het probleem, en dan is ons paard nog maar 1,59. Maar als ze geen zin heeft moet ik met mijn 1,65 echt moeite doen om het hoofdstel om te krijgen Huilen van het lachen