Paard angst voor de dierenarts??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Paard angst voor de dierenarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:34

Mijn fjordenbaal is heel angstig voor dierenartsen. Hij heeft 1x een hele nare ervaring gehad met een dierenarts die de praam ( ondanks het verzoek van mij om hem direct te verdoven ) tot 3x toe verkeerd aan heeft gedraaid. Mijn paard had toen een onwijze jaap boven zijn oog welke gehecht moest worden. De dierenarts zei toen dat de praam voldoende zou zijn en dat hij krammetjes kon zetten.

Na 1x aandraaien ging mijn fjord aan de stuiter, ik heb toen meteen gezegd dat hij er mee moest stoppen en moest gaan verdoven, hij weigerde dit en heeft het nog 2x geprobeert. Uiteraard, toen hij uiteindelijk wel ging verdoven, was mijn beestje zwaar over de kook en wilde hij de dierenarts niet in de buurt hebben. Ik heb toen heel even getwijfelt om de dierenarts weg te sturen, maar hij was de enige op dat moment welke wilde komen, en aangezien niet duidelijk was hoe lang hij de jaap al had, was snel over gaan tot hechten heel belangrijk.

Nu heeft mijn fjord dus bij iedere dierenarts de neiging om te gaan stuiteren. ik heb hem zelfs een keer bijna op zijn knieen zien gaan ( hij liet zich bijna vallen, of dreigde te gaan liggen ) om weg te komen.

Vanmiddag ga ik weer zien hoe hij zich houd ( hij moet zijn prikje weer hebben ) ik heb tegenwoordig een dierenarts die erg lief is voor hem en dat gaat beter, toch gaat hij over de kook als ze komt voor een enting..

Hebben jullie er ervaringen mee? Wat hebben jullie gedaan om het rustiger te krijgen voor je paard? Ik doe hem altijd een halster om, wacht buiten de box en laat de arts begaan, stukje bij beetje gaat het wel ietsjes beter..

Ik rij een enkele keer in het jaar een endurance, waarbij hij de dierenartsen ook altijd spannend vind, dit gaat wel aardig, ze prikken hem immers niet. Maar toch vliegt zijn hartslag ontzettend omhoog zodra ze aan hem komen.. Ik vind het sneu voor hem, noprmaal is het een ijskoude knakker, maar als het op artsen aankomt, poeh.. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 05-02-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukvW

Re: Paard angst voor de dierenarts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:35

Een pony bij ons had het ook..
Zelf rustig blijven..
Soms helpt het ook als er een vrouwlijke dierenarts komt..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:36

Ik heb nu ook een vrouwelijke arts, dat lijkt ook erg goed te gaan, de eerste keer dat ze kwam, zijn we nog 20 minuten in zijn box blijven kletsen, op ten duur stond hij zelfs aan haar te friemelen en al, maar toch, als ze dan weer komt begint het drama van voor af aan Verdrietig

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:38

als de dierenarts die je noemt een witte jas aan had, zou ik als ik jou was vragen aan de dierenarts die komt of ze een andere jas aan kan doen.
misschien helpt dat ?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:40

Ik zou denken dat je paard bij elke aanraking van willekeurige mensen dan ook al zo gestresst wordt. Een dierenarts is niets meer dan een ander persoon, alleen voert die waarschijnlijk handelingen uit die anderen niet doen.

Daar zou je wel op kunnen oefenen lijkt me, als het een witte jas is zou je die zelf regelmatig met poetsen aan kunenn doen. Of anderen op allerlei plekken je paard aan laten raken (benen, hoofd, oren etc). Daar kun je wel op oefenen denk ik.

Verder klinkt het me ook een beetje in de oren alsof jij misschien onbewust ook een beetje dierenarts stress uitstraalt. Zou dat kunnen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:41

Nee, witte jassen dragen ze geen van allen, vaak groen of een andere kleur.

Ze laat het watje met ontsmetting altijd al achterwege, ze kent hem wel inmiddels Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:43

Om dierenartsen heen hangt vaak wel een zweem van ontsmetting en medicijnen. Paarden weten binnen een halve seconde of iemand een dierenarts is of niet ongeacht de kleding.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:43

miss_lizje schreef:
als de dierenarts die je noemt een witte jas aan had, zou ik als ik jou was vragen aan de dierenarts die komt of ze een andere jas aan kan doen.
misschien helpt dat ?

Vrees dat dit niet werkt. Wij hebben er één bij die al bang wordt als hij de dierenarts allen nog maar ruikt. Zelfs al komt de beste man in zijn spijkerbroek bij zijn dochter kijken die bij ons ponyrijdt, de pony heeft het door dat hij de dierenarts is.

Het enige dat ik er over kan zeggen is: rustig blijven en de tijd nemen voor een behandeling.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:44

Hij is niet gestressed van willekeurige mensen, juist altijd nieuwsgierig.

Ik maak altijd dat ik uit de buurt blijf. Misschien komt het wel door mij, maar tijdens de endurance wedstrijden heb ik er geen last van en doet hij het ook. Zodra ze de eerste keer met de stetoscoop aankomen dan lijkt het wel of hij onder stroom word gezet.

Ik wil wel even voorop stellen dat mijn paard verre van een stresskip is Haha! Het is een paard wat niet eens onder de indruk is van langsrennende paarden, tractoren, combines of bussen als we op de weg rijden. Is hij een stresskip, dan denk ik dat ik niet alle km's kan maken in mijn up met hem Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:44

Al met voer geprobeerd? Een emmer voer terwijl ze geent worden doet vaak wonderen of een plak hooi, dan kunnen ze hun stress afreageren op het hooi. Bij Image werkt dat heel goed, als zij stil moest staan voor de verbandwissel, etc. dan kon ze haar frustratie botvieren op het hooinet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:46

Apple schreef:
Om dierenartsen heen hangt vaak wel een zweem van ontsmetting en medicijnen. Paarden weten binnen een halve seconde of iemand een dierenarts is of niet ongeacht de kleding.

Ik heb volgens mij de vorige keer gevraagd of ze haar jas wilde achterlaten bij de auto, toch bleef hij het ruiken volgens mij..

Gek peerd, hij is altijd zo stoer.. Behalve hiermee..

Ik zal het eten eens proberen vanmiddag, worteltjes zijn zijn favo kostje Haha!

Ik ga nu naar stal, vertel later wel even hoe het is gegaan, bedankt voor jullie tips Knipoog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:04

Roxx schreef:
miss_lizje schreef:
misschien helpt dat ?

Vrees dat dit niet werkt. Wij hebben er één bij die al bang wordt als hij de dierenarts allen nog maar ruikt. Zelfs al komt de beste man in zijn spijkerbroek bij zijn dochter kijken die bij ons ponyrijdt, de pony heeft het door dat hij de dierenarts is.

Het enige dat ik er over kan zeggen is: rustig blijven en de tijd nemen voor een behandeling.

het paard van mijn vriendin was ernstig ziek. heeft wel ik weet niet hoeveel keer onder nacose gelegen en geopereerd geweest. mijn vriendin besloot om hem niet zo meer te laten leven. ze heeft hem naar de slager gebracht omdat hij de laatste paar dagen helemaal panisch werd van mensen in witte jassen ofzo. Dat is wat ze me verteld heeft. maar ik denkt dat de geur er ook mee te maken heeft inderdaad.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:13

Nou, pony stond een beetje zenuwachtig te zijn toen de dierenarts de stal in liep, ze heeft hem eerst gekriebelt en geaait ( ik ben toch wel blij met haar ) en toen was het toch redelijk snel bekeken. We zijn nog heel even bij de stal blijven staan, hij kwam op ten duur weer kroelen bij haar en toen was het goed. Hij was al een stuk minder aan het miepen dan de vorige keer, ze was heel tevreden.

Ik ben lekker uit de stal gebleven Tong uitsteken

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:29

Haha! gelukkig maar, weer een zorg minder!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:15

Ben blij dat je paardje het met deze dierenarts wel goed doet. Mijn paardjes geven gelukkig niets om de dierenarts, en onze hond ook niet. Die vind t altijd wel gezellig als hij mee mag. * hij gaat ook geregeld mee als ik ga werken, dus kliniek = spelen met andere hond voor hem*
Onze vorige hond had ook een hekel aan onze 1e dierenarts. De dierenarts waar ik nu bij werk kon wel alles met hem doen.
Dus sommige dieren hebben nu eenmaal ook voorkeur voor mensen.