Paard wil plots nietmeer op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Paard wil plots nietmeer op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:06

Zit met een klein probleempje, Charlie heeft altijd super gemakkelijk op de trailer gegaan, beloonde hem dan elke keer heel goed!
Nu hebben we een nieuwe trailer, hij is er 2x ingeweest naar een wedstrijd, en dan ging dit ook vlekkeloos, nu wil ik hem gewoon in de trailer zetten,om mijn veulen te leren ingaan. Hij wil er echt niet op, we zijn nu al 3dagen aan het proberen, hij wil echt niet meer. Steigeren, weglopen,...

Had misschien een beetje cruw hem geen eten gegeven smorgens en had dus iets van als hij wou eten zou hij dat moeten eten in de trailer. het lukte me om alle 4zijn benen op de laadklep te krijgen (dat heeft me 2uur geduurd!), maar verder niet dan panikeerde hij, echt vreemd, ik ken hem heel goed en zag aan hem dat hij eigenlijk bang is om in de trailer te gaan. ik was helemaal alleen, wat ook het beste bij hem is, ik vond het al een grote stap om hem op de laadklep te krijgen, dus heb ik daar zijn eten gegeven, vandeavond ga ik op de trailer terug zijn eten geven, en hem beetje verder proberen krijgen.
Maar is dit een goede methode? Charlie kan ik echt niet aanpakken met een zweep, of een touw rond zijn achterhand, want dan zal hij zeker panikeren.

Ik begrijp niet waarom hij dit doet? De laatste maal zat de trailer goed vast in de modder, met onze jeep, en dan hebben we door achteruit vooruit toch uit de modder kunnen gaan, zou het komen daardoor omdat de vorige keer zo een schudderige tocht was ? met eigenlijk best veel geroep van mensen, Ik kon charlie dan helaas niet uit de trailer halen.

is dit een goede methode van het geven van voedsel op de trailer?

Apple

Re: Paard wil plots nietmeer op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:09

Kan best zijn dat hij door het vastzitten in de modder met trailer en al nu toch bang is voor de trailer.

Daarnaast, je schrijft dat je net een nieuwe trailer hebt, deze kan ook onder het rijden andere geluiden maken waar hij bang van wordt.
Misschien een keertje zelf in de trailer staan en een rondje meerijden om te luisteren hoe het klinkt. (zonder paard uiteraard Knipoog )

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:13

de pony van mijn zusje stond ook te stijgeren voor de laatklep, de vorgen eigenaar deed dan altijd een stroomdraad achter haar billen en dan ging het wel (zonder stroom) maar dat vind ik zo zielig, maar wij wisten ook niet wat we er mee aan moesten. tot we met een 2paards trailer gingen en mijn pony eerst ging. toen leek het net alsof ze nooit gestijgerd had!
dus als je nou een pony die jou pony vertrouw eerst laat lukt het meschien!
en meschien wil hij dan later wel weer alleen.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:23

misschien doe je ook wel net even wat anders dan normaal... dat kunnen paarden heel vreemd vinden en vertouwen ze de situatie ineens niet meer.. wij hadden dat laatst ook, jong paard dat altijd super de trailer oploopt zonder enige problemen, ineens wou die niet meer, we hebben gewoon een kwatier voor de trailer gestaan en geen verandering tot op een gegeven moment we bedachten dat we normaal altijd het voordeurtje open hebben staan :S nu niet dus en mevrouw wou er dus ook niet op zo.. deurtje open gezeten en pony liep en probleemloos in Knipoog misschien heb je geen hooinetje en normaal wel of zoiets.. ook kan angst van de vorige rit natuurlijk meespelen, want zon trailer is echt niet stabiel.. probeer dus heel rustig te blijven en vooral niet dingen, ga wat grondwerk oefeningen doen zodat ze je gaat vertrouwen en jou als leider blijft zien ga zo de trailer in proberen te lopen en wil dat niet, zet je haar trug, loopt weer wat vooruit en zet haar vervolgens weer in e achteruit, zodat ze niet meer kan doen wat zij wil maar echt naar jou moet luisteren (weet niet heel goed ik het moet uitleggen, maar beetje op de manier hoe als monty roberts het ook doet) dit vind ik een hele fijne manier zonder dwang waardoor het paard vertrouwen krijgt en met vertrouwen de trailer opgaat en niet uit angst omdat er een eng iets achter zijn kont zit zeg maar Knipoog je kunt het proberen

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:26

Ik heb al in de trailer gestaan samen met hem, er rammelt echt bijna niets, is en erg stille trailer. Het is een Saris. Alleen klinkt hij erg "hol", denk dat ik voortaan bij het vervoeren een lichte strolaag in zal doen, zodat het niet zo leeg klinkt.

De andere pony ernaast zetten heb ik al gedaan, en dat is de jaarling die dan al veel braver of hem erop gaat. maar het wil niet helpen.

Ja het voelt wel anders aan denk ik, op wedstrijd heb je zo de verzorging van de dag op voor waar hij erg van geniet, en dan denk wel dat hij weet wat hij op wedstrijd gaat, en nu hij dit niet weet, misschien dat hij daarom niet op wil.

Ik ga inderdaad een beetje grondwerk doen vandaag...